Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken ND Miata ska jag köpa?
1 besök senaste veckan (381 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 604


Trådstartare
Jag har bestämt mig för att göra mig av med min S60R då den trots alla mods helt enkelt är för kass för att ha roligt på bana. Jag har nästan bestämt mig för att istället köpa en miata så jag får en bakhjulsdriven bil och kan fortsätta lära mig att köra "på riktigt".

Är trött på att skruva på gamla saker som går sönder så tänker mig köpa sista generationen (ND) frågan är då:

Vad är smartast, köpa en första generationens ND (160hk) från typ 2016 eller välja en 2019 som har fått den nya motorn på 180hk? Det skiljer 80-100k i inköpspris men man kanske får en del mer för en miata med nya motorn? Jag är rädd att jag kommer att tycka bilen är rätt slö och därför har jag tänkt på den nyare varianten. Men för 80k får man ju ganska mycket grejer, och denna bil lär ju behöva nya bromsar, öhlins och bredare fälgar tänker jag?

Tankar / idéer?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8051



Skillnaden mellan 160 och 180 hk är nog ganska marginell om man tittar till ditt övriga bilinnehav. Man kör ju inte Mx-5 för att det ger en rejäl skjuts på raksträckan utan för att hålla högre fart genom kurvorna utan att sitta med reservkallingarna redo. Dom som kan Mx-5 säger ju att en NC 160 hk 2008-2011 är sweetspoten sen blev den tyngre och inte lika "rolig". Köp ett bra ex av en sådan, köp färska bra däck och kör orginal ett år eller så och uppgradera sedan i den ordning som känns rätt för pengarna som blir över.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19509



NC är ju den tyngsta, ND blev ju bra mycket lättare (nära NA i vikt).

Det klassiska svaret är att provköra bägge motoralternativet och värdera själv.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
hsb
Uppsala
Här sen Maj 2014
Inlägg: 54



En fördel med ND1 (160hk) är att den kan mappas med Ecutek och höja varvtalet, autoblipp vid nedväxlingar mm.

_________________
H e n r i k _ S t e n b e r g
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Mats Karlsson skrev:
Dom som kan Mx-5 säger ju att en NC 160 hk 2008-2011 är sweetspoten sen blev den tyngre och inte lika "rolig".


Den sweet spoten har jag ärligt talat aldrig hört tidigare, tvärtom, NC är ju den tyngsta och brukar lite skämtsamt kallas för "båt"...

Vet inte riktigt din ambition med banåkat men läs på om växellådan på ND, den var lite skör i början, men jag vet inte om/när den blev bättre.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken ND Miata ska jag köpa?
1 besök senaste veckan (381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande