Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstest på Mantorp del TVÅ
<<   1, 2, 3 ... , 25, 26, 27   >>
2624 besök senaste veckan (48730 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Spännande med däckstest, beror väl mycket på vilken typ av respons och stomme man föredrar.


Verkligen. Olika bilar, olika hjulvinklar på samma bil och olika tycke o smak vad man känner sig mest trygg i att gasa det där lilla extra. Men ska bli sjukt kul att blindtesta



Nöjd hur det blev med Enkeifälgarna!
(större bild)

_________________
Magnus Thomé
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 589



Andreas Millbro skrev:
Borde finnas endel folk som har kört de rostfria kolvarna isf Alu och vet om det blir stor skillnad.

Är väl typ samma komponenter som här. Verkar vara EPDM gummi i standard damaskerna som ska klara 150C (300F) jämfört med Sillikon som klarar 232C (450F) som dock inte verkar tåla bromsvätska.
https://racingbrake.com/installation-instruction/

Kolvar:
https://racingbrake.com/why-rb-stainless-steel-piston/
Dammskydd.
https://racingbrake.com/black-or-blue-boots/

Orginal verkar det sitta en kerampuck mellan aluminiumkolven och bromsbelägget som ska isolera alukolven från beläggets värme. Antar att det är grejer från firman ovan de byter till.
https://demonspeed.com/product/brake-caliper-ceramic-disc-puck-replace . . . .

Här är en länk till M2 testet
https://trackparts.ch/Bremssattel-Upgrade-Kit-BMW-BMW-M2-Competition-M . . . .

Rostfritt leder inte värme lika bra som aluminium, det är uppenbart om man har svetsat båda materialen. Men ge det lite tid så blir även rostfritt jämnvarmt, skillnaden är att rostfritt leder värme långsammare än aluminium som får en mer jämn temperatur snabbare. Sen är ju inbromsning stunder med hög värme med en stunds avkylning emellan. Men att rostfritt ska vara bättre än aluminium med en kerampuck är inte riktigt lika säkert iaf för mig. Dock verkar ju rena racing grejerköra titankolvar eller som budgetlösning rostfria kolvar så det antyder iaf att rostfritt är bättre än aluminium och keram eller iaf billigare. Titanshims är nån form av budgetvariant att få endel av den effekten.

Sen kommer ju inte aluminiumoket och aluminiumkolven expandera likadant ändå iom att de inte kommer ha samma temperatur. Så det argumenter är väl lite trubbigt.

Finns ju varianten att bara byta dammskyddsdamaskerna till högtempsvarianten. Jag har aluminiumkolvar och standard dammskyddsdamaskerna och de mår ju dåligt efter ett tag. Vore intressant att testa med rostfria kolvar i ett ok, finns även titan men de verkar ju kosta typ 100 pund per kolv

Spännande med däckstest, beror väl mycket på vilken typ av respons och stomme man föredrar. Blir väl troligen kallt vilket kan gynna däck som lätt överhettar.


Jag tror att den stora bakgrunden till att fler bytt inkl. mig själv är svårigheten att få tag i puckar när de väl behövs. För mig ganska korkat att Porsche inte säljer dem som reservdel när de får ses som förbrukning. 😅

Jag har sett ett par ok där pucken pulveriserats utan att någon lagt märke till det och kolven pressats ut och jobbat i ett ytterläge som inte vart hälsosamt. Kraftig brytvinkel och slitage på ytbehandlingen i loppet.

Men har man bara puckar så är övriga dammtätningar och packningar standardvaror. ☺️

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sisådär ungefär 40 mil bana + 5 slalom + 400 mil gata. Det märks att det bitivs går lite brett

Yokohama AD09





_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Magnus Thomé skrev:
Bling-Bling Fälgar


Blev skitsnyggt thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Växellådan tyckte oljebytet var trevligt, nu fjädrar spaken tillbaka bättre från "höger" 5 o 6 till "mitten" 3 och 4 och nog känns växlingarna lite smidigare eller är det placebo bara för att det var så kul idag? Återkommer snart om dagens övningar Mekar Racechrono o video just nu...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2945

Namndispens
Namndispens

Feel Good skall alltid uppskattas!

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mekar fortfarande video... Jag är suuuuperkass på att komma ihåg o ta foton på träffarna så det enda fotot jag tog var när jag satt i bussen under en paus o huttrade när det regnade när vi i princip var klara



Det blev en massa varv på helt torrt men dagen såg ut såhär:

- hela vägen ner sol sol sol! Från Linköping molnade det på med mörka moln.
- framme på Mantorp en bunt varv i torrt på mina egna däck för att rosta av
- sen regn, hagel och snö
- sen köra testdäck på upptorkande bana, fick massa varv i helt torrt.
- precis när vi var klara, regn, snö o hagel
- hemresa, sol hela vägen fr.o.m Linköping



De två bästa däckens respektive bästa varv i graferna nedan, vilket däck är ljusare blått och vilket är lite mörkare blått Ja nu vet jag men när vi testade så visste jag inga varvtider alls eller vilka däck jag körde på. Tror ni jag kände när det gick snabbast? Näääää Det ena var snabbast och det andra roligast Nytt Mantorp-PB blev det också.


Lila är tidsdiffen




Lila är sido G




Återkommer snart med mera!

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2092



Kul Magnus! Ser fram emot att läsa rapporten thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hade tänkt skriva full rapport ikväll men IT-support för min nittiofyraåriga pappa tog över

Så det får bli en teaser på dagens snabbaste varv, lite lätt slarvigt kört som vanligt och lite släpp bak här o där (jag trodde absolut inte att det snabbaste varvet var i den här stinten ) Skönt att inte vara långsammare i GT3an än Yarisen längre och nytt PB faktiskt.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja som sagt så fick jag erbjudandet av Apex att testa tre olika rdäck som de säljer, Nankang AR-1, nya Nankang CR-S och Pirelli TrofeoR. Som joker i leken för min egen del så körde jag till testen på Mantorp på mina egna Yokohama A052. Av de fyra olika däcken under dagen så har jag tidigare kört både AR-1 och TrofeoR, båda på både GR Yarisen och M2an. Lite fundersam på vad jag skulle kunna känna eftersom det var blindtest (kul!!!) och utan att jag skulle få se varvtider på dan, dvs hur mycket känns och upplevs olika däck. Lite extra fundersam eftersom jag inte hunnit känna mig helt fullt ut hemtam i GT3an än. Men det blev intressant! Och lite lurigt.

Förra året körde jag Yokohama AD09 och gamla slitna CUP2. Rätt ut från vinteravbrottet så tog jag en bunt varv på de egna A052 som avrostning. Och oj hoppsan, här var det annat fäste! Kände mig på bara några enstaka varv klart tryggare än förra året (att inte backa av banan alltså ) även om jag inte kom igång med trailbraking fullt ut överallt eftersom jag inte riktigt hade fått 100% koll på bromsträckorna.

Det enda moderna hjälpmedlet 996.1 GT3 har är ABS. Men det är en i mina ögon en fullständigt kass ABS speciellt om det är lite ojämnt. Vid något tillfälle under dagen när det var blött så precis när jag bromsade i slutet på startrakan (i 175kmh) så tvärvände bilen i vad som kändes som över 45 graders vinkel (det var det kanske inte iof ) och det var tur att reflexerna satt annars hade det gått på tvären av banan rakt fram. Nog om kass ABS.

Efter dagens slut så kunde jag kika på hastighetsgrafer och varvtider och kunde konstatera att farten ökat radikalt mot förra året redan efter årets bara fem första varv. Gott betyg för bilen, däcken och kanske föraren också ?


Överst i videon A052 på femte varvet efter hela vinterns uppehåll, så fortfarande ingen banzaisatsning :-) och en hel del partier riktigt dåligt körda fortfarande. Undertill tjuvkik på CR-S från senare på dagen efter drygt sextio varv under dagen, så vintern hyggligt avrostad och klart bekvämare att ladda på här o där. Mer uppe på gränsen att utnyttja vad däcken kunde leverera däcksgreppsmässigt här men det fanns tid kvar att hämta på bättre spårval och körning.

----

Så dags för blindtest. Däck nummer ett började på fuktigt men det torkade upp allteftersom, men blandat i olika partier. För att det ska bli intressant att läsa så kan jag avslöja att AR-1 var först ut. Jag kände inte igen den luddighet vid instyrning som jag haft på både M2an och GR Yarisen. Så här i efterhand funderar jag på om det beror på att Porschen är väldigt "lätt" i framhjulen och då menar jag delvis vikt men också att den håller hjulvinklar i schack som varken framdäcks-skulderdödaren M2 eller GR Yarisen som både kränger en hel del och även driver på framhjulen. Bara funderingar som sagt, och helt klart så fungerar AR-1 väldigt olika på olika bilar för att inte tala om med olika förares smakinrikting på respons och känsla i styrning. AR-1-orna var klart lättkörda på gränsen! Men hade okej men inte superfantastiskt grepp även när det torkat upp. Men förvånansvärt halvdant grepp i blött med tanke på att AR-1 ofta prisas för just våtgreppet men det kan ha berott på att tempen just i framdäcken inte riktigt kommit upp okej. Att få igång framdäcken återkom även med nästa däck, men det är klart det var en kall dag, mellan fem o tio grader någonstans.


fortsättning kommer....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mellanstick med ett stort klistermärke jag fick på något sätt sent sjuttital eller tidigt åttital, som Jessica nu hittade på vinden. Den som spar han har!

(ja jag hör "skriv klart om testen istället!" hahaha)



Nörderi:

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6284



Kul med klistermärket ;-) Jag vet storyn med hingsten, men vad betyder heraldiken i övrigt?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 458



Bakgrunden under Stuttgarts vapen är vapnet för regionen Stuttgart låg i, Württemberg-Hohenzollern. Ganska fantasilöst egentligen när man tänker på det, men ser ju bra ut ändå.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Eftersom ingen annan säger det så gör jag det!

Skit i klistermärkena, ge oss resten av däckstestet nu!
Det är ju superintressant att kunna jämföra olika däck på samma dag med så lika förutsättningar det innebär, det har vi som betalar själva ytterst sällan möjlighet till.
Så sätt fart nu!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ska skriva klart ikväll

Fullservice i onsdags

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eftersom jag inte fick se vilka däck som sattes på bilen så blev det märklig elitracingfeeling att sitta kvar i bilen vid hjulsskifte och däckstrycksjusteringar

Bilden i förra inlägget är nog från när det började regna igen och vi var klara för dan (eller när det regnade innan vi började)

Dags för däck nummer två, vad det nu var. Helt torrt och exakt lika förutsättningar för de olika däcken nu. Ut och skrubba, jösses jag höll på att åka av redan i depåutfarten hahaha, svinhalt ett tag. Sen när de blivit skrubbade så dags att få temp i däcken. Men jag harvade runt en handfull varv och det bromsade och styrde in dåligt och nära noll tempökning fram. Så upp med däckstrycket fram, ut igen några varv. Japp, efter ett litet tag temp även fram, men stenhårt pumpade däck nu så in igen för att få "rätt" tryck. Så äntligen ut o ladda på. Satan i gatan nu var det kuuuuul! Baken vägrar släppa det minsta och fram bettar det fantastiskt, jag ökar farten men fortfarande ingen tendens till släpp bak ÖHT och jag ökar och ökar farten i kurvorna. Så jag börjar bli lite obekväm, hur kommer bilen bete sig när jag väl når gränsen i de här farterna? Så jag laddar på men provocerar baken lite extra med släpp ut ur Mjölby. Jomen det var helt okej, lätta att hantera och jag känner mig klart tryggare. Mitt i startkurvan testar jag igen lite extra hårt ett varv och återigen ett snyggt baksläpp som inte är problematiskt alls. Gränsen på framgreppet är ju lite enklare och okomplicerat att testa och det håller i riktigt fett både under inbromsning, snabba och långsamma böjar. Det känns att det går riktigt fort nu men det släpper inte (om jag inte provocerar) och det finns fortfarande massa mer grepp och fart att hämta i flera partier. Sjukt kul! Varvtid? Ingen aning. Däcksmodell? Hmmm, säg det. Men bra och skitkul däck att köra på även om jag inte riktigt lyckades utnyttja dom fullt ut i en del partier på den tiden jag var ute med dom.

Så, däck nummer tre. Återigen dags att skrubba av det första på däcken. Normalt kör jag ju till banträffen om jag lagt på nya däck så då hinner de skrubbas av redan innan jag ska ut på banan, så jag blir lite överaskad av hur sjukt halt det är, rena isgatan. Hursom, de här däcken skrubbas av betydligt fortare och ännu intressantare är att jag får riktigt bra grundgrepp otroligt mycket fortare än med däck nummer två. När väl däcken är uppe i rätt temp så laddar jag på och intressant nog så har bilen nu en aningens annorlunda balans, lite mer överstyrd. Jag är väldigt snart uppe kring greppgränserna båda fram o bak, får fina lättkörda baksläpp i Paris, F2, Depåkurvan och jag når också greppgränsen fram både i inbromsning/instyrning tex in i depåkurvan (dvs bromsar på mig en av mina vanligare missar på Mantorp ) och F2. Jag uppfattar det som sämre grepp bak mot däck två. Fram lite mer svårbedömt, samma framgrepp eller inte? In i depån och fråga om det finns aningens mer grepp att hämta bak med justering av däckstryck men tempen och trycket är optimalt så jag nöjer mig med det jag fick ut av det hela.

Tanken är nu att köra igenom alla tre däcken en gång till nu när jag blivit varm i kläderna och vi har tid för det men... det börjar regna, snöa och hagla igen precis och vi får nöja oss för idag. Vi diskuterar att köra ett tillfälle till för att fullfölja. Kan bli intressant som attan, blir känslan och resultaten identiska eller ser vi något mer? Dessutom intressant att köra långa stints för att se hur de håller farten och även att kika på slitage tex.

Dags för debriefing. Däck ett, dvs AR-1 var tveklöst ett snäpp under de andra två även om det var lite orättvist att det fick börja i blött. Men även med det taget i beaktande, ett snäpp under däck två o tre. Jag har fortfarande inte någon aning om vilket är vilket av de två sista och inte heller varvtider. Vi kikar på loggarna och till min enormt stora förvåning så är dagens snabbaste varvtid 1:27.07 satt med däck tre. Det där det släppte bak en del. Wow. Däck nummer två, det som var absolut roligast att banzaisatsa på var fem tiondelar efter, 1:27.60. Båda tiderna en bra putsning mot förra årets 1:30+ på AD09 Sen får ni inte glömma att jag är en väldigt ojämn förare, varvtider varierar friskt varv till varv så en halv sekund eller lite till är absolut inom felmarginalen av "bara hur det blev". Men med det sagt så var däck tre, dvs det med lägst varvtid just idag, Nankang CR-S. Och däck två TrofeoR.


Vad drar jag för slutsatser av dagen.

Yokohama A052 - Sett till sektortider efter bara årets fem första varv efter det långa vinteruppehållet, riktigt toppklass vilket ju inte är en nyhet, men jag behöver köra mer på dom vilket ju blir enkelt eftersom det är mina däck som sitter på bilen De tände fort och var uppenbarligen lättkörda sett till farten efter bara några varv. Mer körning! Slalom redan på onsdag

Nankang AR-1 - Jag vet att en del sätter finfina varvtider med dom men de är tveklöst ett snäpp under både CR-S och TrofeoR denna dag och även när jag kört på dom förr med mina tidigare bilar. Men de funkar olika på olika bilar och olika förare helt enkelt.

Pirelli TrofeoR - Just denna dag med denna bil och för just den här föraren så var det dagens tveklöst roligaste däck ute på banan. Men inte snabbast. Personligen så tycker jag att TrofeoR är lättkörda på gränsen men den åsikten får ta sig en funderare. För idag så hade jag det betydligt enklare att köra ända upp till greppgränserna på CR-S än med TrofeoR.

Nankang CR-S - Dra inga växlar på några tiondelar hit eller dit, det superintressanta är att under rätt förutsättningar så är de tveklöst i klass med TrofeoR vilket ju är otroligt bra jobbat av Nankang!!! Bättre än TrofeoR? Vad som är "bäst" beror på så många parametrar men bevisligen har de kapaciteten. När fler kör på dom så kommer vi se mer datapunkter thumbs up Och som bonus så verkar de "tända" enormt mycket snabbare än TrofeoR men glöm iof inte att det var under tio grader den här dagen.


Återkommer hoppeligen med en uppföljande test av alla däcken på lämplig banträff!

Tack till Apex.se för en jätteintressant och superkul dag på Mantorp!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
TrofeoR 1:27.60 vs CR-S 1:27.07


Sido G från min körning TrofeoR vs CR-S



Här varv 5 under dagen med Yokohama A052 mot TrofeoR på varv 52. Faktiskt snabbare på några enstaka ställen trots att jag inte är riktigt helt avrostad från vinteruppehållet där


Här A052 vs CR-S
(japp, inte köra på tvåan i F2, lärde jag mig under dan )




Kommentera gärna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



Läser jag rätt att det är i startkurvan och f2 som cr-s är snabbare?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
safe skrev:
Läser jag rätt att det är i startkurvan och f2 som cr-s är snabbare?


Japp, ner mot F2 och genom depåkurvan, bättre fart ut ur Paris. Växlar lite tidigt (och långsammare ) och förlorar på rakan.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068



Intressant! Förtjänar inte däcktestet en egen tråd?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Intressant! Förtjänar inte däcktestet en egen tråd?

Tänkte inte på det faktiskt, det blir ju lite kontinuerligt uppdaterat kring däck här i tråden normalt. Kan kanske vara en idé att sammanställa något i en egen tråd efter (hoppeligen) mer testande. Ärligt talat så är det ju på inget sätt en vetenskaplig ordentlig test, minst sagt Men för min egen del superintressant ändå!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstest på Mantorp del TVÅ
<<   1, 2, 3 ... , 25, 26, 27   >>
2624 besök senaste veckan (48730 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande