Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
SAAB 96 Ninja
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
102 besök senaste veckan (15717 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2288


Trådstartare
freiman skrev:
En liten fråga som grundar sig i okunskap men du behöver inte ett lager i framkant av ingående axel på lådan? Är ju ett i bak på veven. Häftigt bygge iaf 👍


Ja det är en tanke. Men jag funderar så här att det sitter ett "bra" lager innanför drevet på mc-motorn som får ta det. Och tack!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Annars är det väl bara att kapa ingående Axel på lådan och sätta navet så långt in det går? Hardyskiva eller liknande låter vettigt thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2288


Trådstartare
patrikh skrev:
Annars är det väl bara att kapa ingående Axel på lådan och sätta navet så långt in det går? Hardyskiva eller liknande låter vettigt thumbs up


Bra idé! Då blir allt kortare också.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5124



elCrillo skrev:


Köpte en sånhär sinterkopplingspryl av KL Racing, via Rejsa såklart! Har en liknande påväg som ska passa på motorn. Hur ska jag sammanfoga dom, vill man ha nån hardyskiva, kardanknut eller ska jag bara bulta ihop dom. Det är ju inte direkt nåt sånt i kopplingen normalt.
Jag tänkte göra nån form av motorplåt där växellådan monteras i och som jag kan fästa ena sidan av motorns motorfästen på också.


Hur du ska göra beror på konstruktionen.

Som stora flertalet vanliga bilmotorer med låda hopfäst mot motorn kan du ha stum axelkoppling, givetvis under förutsättning att du centrerar axlarna mot varandra.

Om motor och låda inte sitter ihop mot varandra behöver du en 'kardanaxel' med hardyskiva eller knutar eller båda, och vad som behövs påverkas av hur mycket motor och låda kan röra sig gentemot varandra.

_________________
Roland Johansson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1701



Eftersom lådan ser ut att vara gjord för att sitta i ett pilotlager i veven så är det nog bäst om den får stöd i ytteränden skulle jag nog gissa. Hardyskivor har ju (ibland? ofta?) ett lager i mitten på samma sätt.

Om man gör hardyskivsadaptern för motorsidan själv så är det ju inte så mycket extrajob att svarva ett hål för ett pilotlager i den kankse.

_________________
Markus Ålind
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2288


Trådstartare
Idag struntade jag i att jobba och la några timmar i garaget istället. Jag lossade ramen från motorn, jäklar va välpackat och tight! Efter många skruvar fick jag bort ramen och hittade en sån här! Kan ju va bra sen när det blir nytt avgas å så.



Glömde såklart att ta en förebild men så här ser det ut original.




Jag va tvungen att kapa bort golvet i motorutrymmet, en bit av torpeden och lite av kupégolvet för att få lådan dit jag vill. Det ligger trippelplåt på golvet i kupén som ska kapas bort och så ska hålet förstärkas med fyrkantsrör. Sen ska lådan passas in och få fästen.



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2288


Trådstartare
Mina finska idoler Mudwedge Racing har gjort så här, risken är stor att jag gör samma...



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1174



thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6333



elCrillo skrev:
Mina finska idoler Mudwedge Racing har gjort så här, risken är stor att jag gör samma...





Tänk till innan du skapar en alltför styv framdel, krockpulsen går rakt in i förarutrymmet och din kropp. Du vill ha en kontrollerad deformationszon.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2288


Trådstartare
Kolja skrev:
elCrillo skrev:
Mina finska idoler Mudwedge Racing har gjort så här, risken är stor att jag gör samma...





Tänk till innan du skapar en alltför styv framdel, krockpulsen går rakt in i förarutrymmet och din kropp. Du vill ha en kontrollerad deformationszon.


Bra där! Spar kanske originalplåten fram då och bygger från fjädertornen bakåt till buren.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6333



Eller så monterar du ett par krockboxar från en liten lätt modern bil bakom Saab-fronten, typ i höjd med stötfångarna.

https://www.mynewsdesk.com/se/lulea_tekniska_universitet/images/krockb . . . .

Jag tror det finns många duktiga ingenjörer från fordonsindustrin här som kan ge dig en bättre handledning.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2288


Trådstartare


Hm... Trångt, men det hade jag på känn. Tyvärr så skulle lådan behöva upp 5-8 cm men styrväxeln är liksom ivägen. Hur löser jag det utan att få bumpsteer from hell!?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2288


Trådstartare


Den luringen är skruvad och klämmer runt övre spindelleden! (3) Då borde det ju gå att göra nya "enkelt" där styrleden sitter högre upp motsvarande uppflyttningen av styrväxeln väll!!?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Kul att det går framåt!

Du kan inte bocka styrarmarna med att värma med gassvets så dom kommer till önskad höjd? Dom blir ju lite kortare då, men då får du ju lite rejsigare styrning

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2288


Trådstartare
Törs man det, vad säjjer sfro? Eldar man inte ur nån härdning eller så?

Classic saab racing gör domma https://www.classicsaabracing.com/styrarmar-for-snabbare-styrrespons-s . . . . så det går ju att göra nya och få bättre geometri på köpet.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Ingen aning om hållbarhet och Sfro, men var och varannan hotrod är ju sänkt i fram genom att göra så på framaxeln och det har ju fungerat i 70 år iallafall

Men ja det kanske är säkrare att göra en ny, om inte annat kan du ju prova dig fram genom att bocka original och sen när du hittat rätt göra nya armar.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 78



elCrillo skrev:


Hm... Trångt, men det hade jag på känn. Tyvärr så skulle lådan behöva upp 5-8 cm men styrväxeln är liksom ivägen. Hur löser jag det utan att få bumpsteer from hell!?


Det ser ut att vara ganska gott om plats runtomkring. En av "hemligheterna" med Alfasudens framvagn är de långa styrstagen som minskar bumpsteer trots McP eftersom vinkeländringarna blir små. Den kanske du kan placera där det funkar på torpeden? Kan du sen bygga om styrarmarna på spindeln kan du säkert få till helt horisontella styrstag och minimal bumpsteer. Kolla Sprinten...


_________________
Martin Atterhall
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Smidda grejer brukar gå att värma och bocka om man låter dem svalna försiktigt. Men man ska gärna prova på ett par skrotdelar först.

En risk med att göra styrarmar som svänger kraftigt uppåt är att de kan vilja flexa. Bygger man helt nya kan man jobba med det i designen av dem. Det gäller förstås också att se till att de inte tar i hjulen...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Får det plats en styrväxel under lådan istället om du höjer den? Så kanske du kan ha styrarmar på nedre delen av spindeln, om det går att få dit någon styrarm på vettigt sätt.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2288


Trådstartare
Patrik: Ja, det är en idé. Men då måste jag ev byta styrväxel/korta den, hitta passande spindlar, bygga om bärarmar... Ditt förslag om att bocka om är mer lockande!

Gustaf: Det låter bra! Jag skulle iallafall kunna bocka om några för att se om/hur det funkar och sedan få nya tillverkade.

Kollade och skissade på de lösa styrarmar som Classic Saab racing har tagit fram. De har 27 mm sänkt infästning av styrleden för minskad bumpstyrning. Om jag höjjer min styrväxel med 50 mm så skulle jag bara behöva bocka upp styrarmarna 23 mm för att hamna på samma nivå.
Jag ska kolla hur det ser ut med frigång mot hjulet. Jag ska nog gå upp till 16" hjul iallafall så vi får se hur det blir med det också.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18647



Vad händer om du vänder på steken då? BMW växel framför motorn och ombyggda spindlar för rätt vinkel på armen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andra projekttrådar
SAAB 96 Ninja
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
102 besök senaste veckan (15717 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande