Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar SAAB 96 Ninja | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 102 besök senaste veckan (15717 totalt) |
Ja det är en tanke. Men jag funderar så här att det sitter ett "bra" lager innanför drevet på mc-motorn som får ta det. Och tack! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Annars är det väl bara att kapa ingående Axel på lådan och sätta navet så långt in det går? Hardyskiva eller liknande låter vettigt
|
||||
Bra idé! Då blir allt kortare också. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Hur du ska göra beror på konstruktionen. Som stora flertalet vanliga bilmotorer med låda hopfäst mot motorn kan du ha stum axelkoppling, givetvis under förutsättning att du centrerar axlarna mot varandra. Om motor och låda inte sitter ihop mot varandra behöver du en 'kardanaxel' med hardyskiva eller knutar eller båda, och vad som behövs påverkas av hur mycket motor och låda kan röra sig gentemot varandra. _________________ Roland Johansson |
||||
Eftersom lådan ser ut att vara gjord för att sitta i ett pilotlager i veven så är det nog bäst om den får stöd i ytteränden skulle jag nog gissa. Hardyskivor har ju (ibland? ofta?) ett lager i mitten på samma sätt.
Om man gör hardyskivsadaptern för motorsidan själv så är det ju inte så mycket extrajob att svarva ett hål för ett pilotlager i den kankse. _________________ Markus Ålind |
||||
Idag struntade jag i att jobba och la några timmar i garaget istället. Jag lossade ramen från motorn, jäklar va välpackat och tight! Efter många skruvar fick jag bort ramen och hittade en sån här! Kan ju va bra sen när det blir nytt avgas å så.
Glömde såklart att ta en förebild men så här ser det ut original. Jag va tvungen att kapa bort golvet i motorutrymmet, en bit av torpeden och lite av kupégolvet för att få lådan dit jag vill. Det ligger trippelplåt på golvet i kupén som ska kapas bort och så ska hålet förstärkas med fyrkantsrör. Sen ska lådan passas in och få fästen. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Mina finska idoler Mudwedge Racing har gjort så här, risken är stor att jag gör samma...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Tänk till innan du skapar en alltför styv framdel, krockpulsen går rakt in i förarutrymmet och din kropp. Du vill ha en kontrollerad deformationszon. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Bra där! Spar kanske originalplåten fram då och bygger från fjädertornen bakåt till buren. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Eller så monterar du ett par krockboxar från en liten lätt modern bil bakom Saab-fronten, typ i höjd med stötfångarna.
https://www.mynewsdesk.com/se/lulea_ Jag tror det finns många duktiga ingenjörer från fordonsindustrin här som kan ge dig en bättre handledning. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Hm... Trångt, men det hade jag på känn. Tyvärr så skulle lådan behöva upp 5-8 cm men styrväxeln är liksom ivägen. Hur löser jag det utan att få bumpsteer from hell!? _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Den luringen är skruvad och klämmer runt övre spindelleden! (3) Då borde det ju gå att göra nya "enkelt" där styrleden sitter högre upp motsvarande uppflyttningen av styrväxeln väll!!? _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Kul att det går framåt!
Du kan inte bocka styrarmarna med att värma med gassvets så dom kommer till önskad höjd? Dom blir ju lite kortare då, men då får du ju lite rejsigare styrning |
||||
Törs man det, vad säjjer sfro? Eldar man inte ur nån härdning eller så?
Classic saab racing gör domma https://www.classicsaabracing.com/st _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Ingen aning om hållbarhet och Sfro, men var och varannan hotrod är ju sänkt i fram genom att göra så på framaxeln och det har ju fungerat i 70 år iallafall
Men ja det kanske är säkrare att göra en ny, om inte annat kan du ju prova dig fram genom att bocka original och sen när du hittat rätt göra nya armar. |
||||
Det ser ut att vara ganska gott om plats runtomkring. En av "hemligheterna" med Alfasudens framvagn är de långa styrstagen som minskar bumpsteer trots McP eftersom vinkeländringarna blir små. Den kanske du kan placera där det funkar på torpeden? Kan du sen bygga om styrarmarna på spindeln kan du säkert få till helt horisontella styrstag och minimal bumpsteer. Kolla Sprinten... _________________ Martin Atterhall |
||||
Smidda grejer brukar gå att värma och bocka om man låter dem svalna försiktigt. Men man ska gärna prova på ett par skrotdelar först.
En risk med att göra styrarmar som svänger kraftigt uppåt är att de kan vilja flexa. Bygger man helt nya kan man jobba med det i designen av dem. Det gäller förstås också att se till att de inte tar i hjulen... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Får det plats en styrväxel under lådan istället om du höjer den? Så kanske du kan ha styrarmar på nedre delen av spindeln, om det går att få dit någon styrarm på vettigt sätt.
|
||||
Patrik: Ja, det är en idé. Men då måste jag ev byta styrväxel/korta den, hitta passande spindlar, bygga om bärarmar... Ditt förslag om att bocka om är mer lockande!
Gustaf: Det låter bra! Jag skulle iallafall kunna bocka om några för att se om/hur det funkar och sedan få nya tillverkade. Kollade och skissade på de lösa styrarmar som Classic Saab racing har tagit fram. De har 27 mm sänkt infästning av styrleden för minskad bumpstyrning. Om jag höjjer min styrväxel med 50 mm så skulle jag bara behöva bocka upp styrarmarna 23 mm för att hamna på samma nivå. Jag ska kolla hur det ser ut med frigång mot hjulet. Jag ska nog gå upp till 16" hjul iallafall så vi får se hur det blir med det också. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Andra projekttrådar SAAB 96 Ninja | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 102 besök senaste veckan (15717 totalt) |