Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa OPC NBR 2012
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
69 besök senaste veckan (8357 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18648



Jag har ingen koll alls faktiskt, oklart om de jag känner var med och provade olika oljor men jag kan kolla.
Varför överfylla? Kan ge jobbiga problem med avluftning och övertryck som ger läckage genom radialtätningar.
Förutom de ökade plaskförlusterna i lådan pch den extra värmen det ger då.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2756



MaZ skrev:
du skall vara glad att du har en GM (Saab) utvecklad variant i bilen för den som sitter i Fiat-koncernens bilar är inte alls lika bra. De utvecklade den tillsammans men Saab vidareutvecklade lådan kraftigt för att klara de tyngre och starkare modellerna.


Jag säger inte att du inte har rätt i detta fall. Men... det har hänt förr att Saab kommit med liknande påståenden, bästa exemplet är nog 2.2 ecotec turbon (Z22LET) där Saab ansåg att GM's grundmotor dels behövde en helt annan gjutning på toppen, veven var för klen, stakarna med och dom hade även åsikter om blockets rigiditet.

GM testade sen gränserna för Z22LET.. stakarna orkade om jag minns rätt 600 häst, veven drygt 800. Toppen byttes till Saabs för att den gick porta mer vid 1100 häst och blocket fylldes vid 1200. Till slut nådde man 1600 häst på mettis, nerstrokat till 2 liter! Då är det inte bara bromsbänks hästar utan även testat på strippen.

Som sagt, jag säger inte att Saab inte förstärkt lådan men däremot kanske den inte behövde förstärkas från början..

Sorry för OT..

Kul bil är det I alla fall, en av få modernare oplar jag haft ett stark sug för av och till

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6339


Trådstartare
MaZ skrev:
Jag har ingen koll alls faktiskt, oklart om de jag känner var med och provade olika oljor men jag kan kolla.
Varför överfylla? Kan ge jobbiga problem med avluftning och övertryck som ger läckage genom radialtätningar.
Förutom de ökade plaskförlusterna i lådan pch den extra värmen det ger då.


Jag går på forumkunskapen från de faktiska brukarna med/utan keps.
Från fabrik 1.8 liter anses väl magert. Det körs - av fabriken vid certifieringen - med väldigt låga oljenivåer för att hålla nere förbrukningssiffror/Cafe-värden. Det vet jag av egen erfarenhet.

2.5-2.7 liter är rådet från de som renoverar lådorna (jaja, jag inser ironin med att ta råd från just dem).

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6339


Trådstartare
Cassius skrev:


GM testade sen gränserna för Z22LET.. stakarna orkade om jag minns rätt 600 häst, veven drygt 800. Toppen byttes till Saabs för att den gick porta mer vid 1100 häst och blocket fylldes vid 1200. Till slut nådde man 1600 häst på mettis, nerstrokat till 2 liter! Då är det inte bara bromsbänks hästar utan även testat på strippen.


Fränt, finns det länk till mer info kring det där?

Eklund/Trollspeed byggde Pike Peak 9-3 på just tvåliterblocket då det var "mer kött mellan cylindrarna". Tror de var uppe på en 600-700 hästar vid startnivån.


Cassius skrev:

Kul bil är det I alla fall, en av få modernare oplar jag haft ett stark sug för av och till


Ja, det känns nästan som cirkeln har slutits. Jag började bilkörandet med en Opel Manta 1.9 SR -72 och på den tiden brutala 90 hkr. Nu är man äntligen tillbaka i keps-gänget.

Får snart överväga att skaffa en draktatuering längs halsen och O-P-E-L över knogarna.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5590



Kolja skrev:
Får snart överväga att skaffa en draktaturering längs halsen och O-P-E-L över knogarna.

Såklart du ska!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6512



Grattis till en rolig liten busbil!

Nu är det nog 5-6 år sedan jag senast ägde en OPC Nürburgring, men rackarns vad de är roliga!
Extra bra är att de dels har ett vettigt ESP, men än bättre är att stänga av det och köra med kontrollerade 4 hjulssläpp och gasa sig ur med hjälp av lamelldiffbromsen om det är en blöt banträff.
En av mina mest busiga och roliga banträffar var just på ett tokregnigt Rudskogen med min ena OPC NBR, galet skoj thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18648



Cassius skrev:
MaZ skrev:
du skall vara glad att du har en GM (Saab) utvecklad variant i bilen för den som sitter i Fiat-koncernens bilar är inte alls lika bra. De utvecklade den tillsammans men Saab vidareutvecklade lådan kraftigt för att klara de tyngre och starkare modellerna.


Jag säger inte att du inte har rätt i detta fall. Men... det har hänt förr att Saab kommit med liknande påståenden, bästa exemplet är nog 2.2 ecotec turbon (Z22LET) där Saab ansåg att GM's grundmotor dels behövde en helt annan gjutning på toppen, veven var för klen, stakarna med och dom hade även åsikter om blockets rigiditet.

GM testade sen gränserna för Z22LET.. stakarna orkade om jag minns rätt 600 häst, veven drygt 800. Toppen byttes till Saabs för att den gick porta mer vid 1100 häst och blocket fylldes vid 1200. Till slut nådde man 1600 häst på mettis, nerstrokat till 2 liter! Då är det inte bara bromsbänks hästar utan även testat på strippen.

Som sagt, jag säger inte att Saab inte förstärkt lådan men däremot kanske den inte behövde förstärkas från början..

Sorry för OT..

Kul bil är det I alla fall, en av få modernare oplar jag haft ett stark sug för av och till


Visst var det ett ganska stort "Vi kan bäst" tänk inom den organisationen oftast.
Räcker ju att kolla på hur de vägrade inse sludge-problemet tills det blev ett enormt problem för kunderna.

Men just M32 är faktiskt en lyckad uppgradering, när 9-3 Viggen kom så behövdes det göras ett omtag. Från början togs den fram tillsammans med Fiat under perioden när de samarbetade, när så 159 Q4 drivlinan skulle utvecklas i Trollhättan så kunde organisationerna åter prata med varandera och då kunde man jämföra hur man vidareutvecklat lådorna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6339


Trådstartare
MaZ skrev:


Men just M32 är faktiskt en lyckad uppgradering, när 9-3 Viggen kom så behövdes det göras ett omtag. Från början togs den fram tillsammans med Fiat under perioden när de samarbetade, när så 159 Q4 drivlinan skulle utvecklas i Trollhättan så kunde organisationerna åter prata med varandera och då kunde man jämföra hur man vidareutvecklat lådorna.


Viggen var en femväxlad låda.
Och den bilmodellen utvecklades av konsulter från TWR om jag minns rätt.

Kopplingen var på Viggen förstärkt då vridet på overboost var 342 Nm.

Du kanske tänker på NG9-3 Turbo X?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18648



Kolja skrev:
MaZ skrev:


Men just M32 är faktiskt en lyckad uppgradering, när 9-3 Viggen kom så behövdes det göras ett omtag. Från början togs den fram tillsammans med Fiat under perioden när de samarbetade, när så 159 Q4 drivlinan skulle utvecklas i Trollhättan så kunde organisationerna åter prata med varandera och då kunde man jämföra hur man vidareutvecklat lådorna.


Viggen var en femväxlad låda.
Och den bilmodellen utvecklades av konsulter från TWR om jag minns rätt.

Kopplingen var på Viggen förstärkt då vridet på overboost var 342 Nm.

Du kanske tänker på NG9-3 Turbo X?


Nej, den hade F40.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6339


Trådstartare
Tar hem kamverktyg. Finns i Årsta för det fall någon Rejsian behöver låna.



Chipet kom igår. Ser intressant ut.




Nya mattor enligt beprövad beg-bilsrutin.
Polerat upp lampplasten och UV-skydd applicerat.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6339


Trådstartare
Jag tror jag har duttat i 856 stenskott med ett äppelgrönt lackstift under lördagen. Mkt bra terapi.

Passerande humanoider - företrädesvis med små äckliga hundar - måste trott att jag var på rymmen från Beckombergas slutna paviljong.

I morgon ska jag nog dutta i ca 856 små prickar med klarlack. Jippii!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6339


Trådstartare
Litet steg för mänskligheten men ett redigt kryckhopp för undertecknad.

Nytt kylarfläktmotstånd monterades på lunchrasten i går. Och sedan dess surrar det under huven.



Nästa steg mot fördärvet är att få till en oljetempmätare.
Varför saknas det både observerbara vatten- och oljetempmätare på moderna "sportiga" bilar?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41641

Forumägare
Forumägare

Tanken se oljetemp via OBD2 eller?



Färgmatchat motstånd, stiligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6339


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tanken se oljetemp via OBD2 eller?


Ja, om det är möjligt att få ut OBD-data om oljetemp utan att bygga om allt. Jag är litet dålig på det där med IT...

Tänker mig annars att sätta en standard 52mm mätare i ett av ventilationsuttagen. Finns diskreta 3D printade adapters.

Någon som vet hur jag då lämpligen kopplar in en givare i oljeledningen på en Corsa D 1.6 bensinmotorn?





Magnus Thomé skrev:
Färgmatchat motstånd, stiligt


Det har du rätt i! Omedvetet faktiskt. Freud is strong with this one.

Har f.ö. på senare tid lagt märke till att portlåsets kontrollampa blinkar ljusgrönt som hälsning varje kväll!


_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41641

Forumägare
Forumägare

Finns färdiga mätare som kopplas in på OBD2-kontakten som kan visa allt möjligt. Oljetemp är standard i OBD2 men inte alla bilar stödjer det den vägen, vattentemp verkar vara mer vanligt att det finns med den vägen i olika bilar. Om du vill kolla vad din bil stödjer och inte så är det ju enkelt med en OBD2-dongle o en mobiltelefon. Pip förbi vid tillfälle här annars thumbs up

Enda nackdelen med såna där OBD2-baserade mätare är att hitta en som ser vettig ut, de flesta ser ut som färgglada tivoli. Och hitta en som kan visa inte bara vattentemp utan även oljetemp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41641

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6339


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Typ https://www.amazon.com/Digital-Display-Speedometer-Pressure-Reader/dp/ . . . .


Tack för tipset. Jag ska mäta i bilen lite och se om inbyggnadsmåttet 65.5*65*63mm funkar på Kermit.

Stort plus om belysningen finns i grönt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41641

Forumägare
Forumägare




_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13189

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag gjorde ju precis så.
Fast jag använder givare som följde med detta instrumentet.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1652227#1652227

_________________

Rice and shine
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6339


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Jag gjorde ju precis så.
Fast jag använder givare som följde med detta instrumentet.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1652227#1652227


Tack Lars, ser ut att vara samma typ av fäste. Har du länk till er mätare med dubbla funktionerna? Är det en OBD uppkopplad?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13189

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolja skrev:
Lars Falk skrev:
Jag gjorde ju precis så.
Fast jag använder givare som följde med detta instrumentet.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1652227#1652227


Tack Lars, ser ut att vara samma typ av fäste. Har du länk till er mätare med dubbla funktionerna? Är det en OBD uppkopplad?



Typ en sån här är det:
https://www.demon-tweeks.com/jp/spa-design-oil-pressure-oil-temperatur . . . .
https://www.merlinmotorsport.co.uk/p/spa-oil-pressure-oil-temperature- . . . .
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0280/2535/6347/files/Dual_Guage_Manu . . . .
Finns (fanns?) i en massa olika kombo/varianter, olja-vatten-temp-tryck svarta/vita etc..

Den är inte OBD-uppkopplad. Två givare, en för tryck och en för temp.

_________________

Rice and shine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa OPC NBR 2012
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
69 besök senaste veckan (8357 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande