Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ajdéns diverse projekt, bygger bromsbänk | 1, 2, 3 >> 38 besök senaste veckan (7690 totalt) |
Tänkt dra igång ett lite mindre projekt.
Vi har nu i Sundsvall fått en gokartbana, därför efter uppehåll på ett gäng år köpte jag mig en kart och vad kan vara bra att ha om man har en kart, jo en bromsbänk såklart! Började kika lite på att bygga med eddy current brake, men gled sedan över på att bygga en med en vattenbroms istället, fördelen är att de är ganska enkla och kompakta. Tanken är att jag ska kunna bromsa en KZ motor utan problem, de ligger runt 60hk. Som det ser ut nu kommer jag bygga själva bromsen också om jag inte skulle ramla över en färdig, har börjat skissa på en. Då jag är lite begränsad av att fräsen bara tar 1000 rader kod per program kommer bladvinklarna i rotor och stator bli 90 grader och de kommer vara ganska rektangulära. Optimalt är annars att göra de cirkulära eller ändå hellre elliptiska och 45 graders lutande. De finns inte jättemycket info att hitta på nätet om vattenbromsar men lyckades hitta en artikel där de gick igenom beräkningen av hur mycket moment en vattenbroms kan bromsa.
Min kommer kunna bromsa ca 150Nm vid 5000rpm, diamertern på rotorn kommer att bli 165mm mest pga att då har jag material redan som jag kan bygga av. Saknar dock en bit ämnesrör i aluminium med ytterdiameter minst 220mm, innerdiameter 175mm och längd 70mm. Om nån har en sådan bit att sälja skrik till. Normalt brukar dessa typer av bromsar sitta direkt på vevaxeln, men då jag vill kunna bromsa min Iame X30 som varvar 16000rpm så kommer den drivas via kedja. Längst ner är en video om hur en vattenbroms funkar. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
En stång och en vikt, kommer nog att köra samma styrsystem som på videon nedan. Hur man avgör förlusterna i transmissionen blir en annan fråga. Kolla vid ca 3:55 _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
Tack för att du kollade.
Hade säkert kunnat funka, men statorn sitter nog ihop med resten av lådan och det kan ju bli lite knepigt, sen är det lite roligt att bygga själv. Ena sidan av rotorn är klar, tar en jäkla tid då jag inte har en inbyggd fräs som jag kan fläska på med kylvätska för att spola bort spånen utan blir manuellt med tryckluft och skärvätska i sprutflaska så får köra lite försiktigare. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
Börjar ta sig, lite hål som ska gängas och ett par kilspår som ska fräsas så kan jag montera ihop den.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
Bygger vidare, fräst fram ett drev då det inte finns så små att få tag på till 219 kedja, fräst kransen för varvtalsgivaren och börjat på ramen allt ska sitta på.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
Börjar närma sig ett första test, lite temporära slangar just nu. Ska börja med att testa med bara en manuell ventil och ingen inkopplad vågcell bara för att se att jag får tillräckligt stort moment från bromsen för att kunna övervinna motorns moment. Lite småfix kvar sen kan jag testa.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
Till att börja med kommer det bli kranvatten, framöver blir det säkert en tank och pump. Testat idag och var inga problem att bromsa gokartmotorn, gick förvånansvärt enkelt att ställa flödet in så så jag kunde lägga mig på 11000rpm där maxeffekten ligger. Körde helt utan strypning på utgående vatten. Nu när prof of comcept är gjord så kan jag börja med elektroniken. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
SAE paper 2009-01-2846 "Design of a High-Bandwidth, Low-Cost Hydrostatic Absorption Dynamometer with Electronic Load Control" kan kanske vara inspiration där. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||
Nä inte den jag läste, denna https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/680178/#:~:text=This%20paper%20presents%20an%20analysis,terms%20of%20the%20relevant%20parameters. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
Den behandlar väl dimensionering av bromsen. Den jag länkade till behandlar kontrollalgoritmer snarare. Sen behöver man väl inte krångla till det så jäkligt. Är ju bara en ventil du ska styra i princip. Testa och kör _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||
Yourdyno som per skulle köra har reglering för bromsar, även om de kanske inte är så avancerade (pid typ?). _________________ Markus Ålind |
||||||||||
Det fanns nån annan typ av reglering också "load control" man kunde välja på i yourdyno, där den inte lika strikt försökte följa satt rpm kurva. Har inte hunnit satt mig in i allt än men ett paket från yourdyno är påväg. Jag tänkte för att få så verklighetstrogen rpm kurva, försöka efterlikna den som jag kan plocka ur instrumentet på gokarten när man kör ut på långa rakan på banan. Mer om _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
För att krångla till det lite extra bestämde jag mig för att bygga en egen reglerventil till bromsen, hade ett don och positioner liggandes så för att spara lite pengar tog jag och ritade en egen ventil. Ventilen är linjär dvs att öppningsarean är linjär mot öppningsgraden, detta för att regleringen ska funka.
Brorsan fräste kroppen och jag har anodiserat dem i helgen. Ska in en stångtätning i huset så det håller tätt. Bygger man eget kan man ju få det som man vill så det blir två utlopp från ventilen med AN anslutning. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||||
Andra projekttrådar Ajdéns diverse projekt, bygger bromsbänk | 1, 2, 3 >> 38 besök senaste veckan (7690 totalt) |