Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi RS3 2024
160 besök senaste veckan (1380 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 679


Trådstartare
Hände en sak förra veckan, en Audi RS3 2024 hämtades.
Premiär är planerad till på onsdag och Sviestad.
Ska bli riktigt kul att prova den på bana då den nya bakre diffen ska hjälpa bilen att rotera.






_________________
Emil W
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 604



Fin bil, grattis! Jag har en nästan likadan, samma färg men sedan. Jag vågar dock inte köra den på bana så jag kör min miata på onsdag istället!


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 679


Trådstartare
iqbad skrev:
Fin bil, grattis! Jag har en nästan likadan, samma färg men sedan. Jag vågar dock inte köra den på bana så jag kör min miata på onsdag istället!


Tack! Kul med fler rs3or i samma stad även. Nej förstår hur du menar, men tror och hoppas att det ska gå bra. Kom förbi och byt några ord om du kommer till sviestad på onsdag, det bör ju inte finnas alltför många gråa rs3or på körningen 😅

_________________
Emil W
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 254



Riktigt snygg. Hur breda däck går på? Vilka har du tänkte köra på banan med?

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 679


Trådstartare
Micke_B_1981 skrev:
Riktigt snygg. Hur breda däck går på? Vilka har du tänkte köra på banan med?

Tack!
Fram gissningsvis väldigt breda.
Standard A3/S3/Golf har man kunnat köra runt 255 fram utan större problem. Rs3 har ytterligare breddning fram och 265 fram samt 245 bak original.

Nästa vecka kör jag original hjul, men tanken är att köra 255/35-18 runtom den 9/5 på Mantorp. Kommer nog testa lite olika däck och dimensioner. Beror lite på vad som går att få tag på för rimliga pengar.
Nu har jag fått tag på en uppsättning beg AR-1 som jag fått monterat på fälgarna från protrack.
Skulle tro att runt 255-265 är max bak och 275-285 borde funka enkelt fram med rätt et.

_________________
Emil W
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 679


Trådstartare
Premiären på sviestad avklarad, snabbaste varvet landade på 1.04,27 med helt standard bil.



Började lite försiktigt med alla hjälpsystem på, för att sen gå över till sportläge och sen att stänga av de. Behöver testa lite mer inställningar för bakre diffen då det mest gick brett nu, tror en snällare inställning skulle ge snabbare varv..

Men en mycket trevlig kvällskörning och bara 1s från mitt PB och då med Golfen som hade R-däck, större turbo, enorma bromsar lite uppdateringar på fjädringen mot Audin som nu är helt standard.

_________________
Emil W
Citera
Viktor Holmqvist
Karlskrona
Här sen Aug 2018
Inlägg: 90



Video-sekvens finns med en vit golf hack i häl 🤘🏽

_________________
Viktor Holmqvist

VW Golf GTI MK7.5
Volvo V60 Polestar Såld
BMW M2 "Tracktool" Såld
Mercedes A45 AMG Performance Såld
BMW 130i "Clubsport" Såld
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8993



Kul med en till Audi på forumet thumbs up

Men tips, först vinkla ner kameran och sedan flytta på mätarna till sidorna, för nu skymmer ju dom hela banan..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 679


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Kul med en till Audi på forumet thumbs up

Men tips, först vinkla ner kameran och sedan flytta på mätarna till sidorna, för nu skymmer ju dom hela banan..

Ja de är ju inte alltför vanliga och har fått en hel del skit för att vara dåliga på bana..

Bra feedback, ska prova göra så framöver. Luriga tycker jag är att on jag vinklar ner den ytterligare så får man med motorhuven, vilket kanske inte är så spännande alla gånger.

_________________
Emil W
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 679


Trådstartare
Viktor Holmqvist skrev:
Video-sekvens finns med en vit golf hack i häl 🤘🏽

Hehe kul! Ladda gärna upp eller skicka över,vore kul att se hur det ser ut bakifrån med spårval osv.
Kul att du kom förbi på Sviestad också!

_________________
Emil W
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 604



Bra tid med rs3:an. Min fru bestämde att jag behövde ta hand om barnen så jag kunde inte komma igår tyvärr.

Du har ganska hög toppfart på rakan tycker jag, c:a 5kmh snabbare än min manuella tt-rs med 400hk som jag hade för några år sedan.

Hur tycker du att bromsarna funkade?

Provade du RS-performance läget som ska vara optimerat för ringen? HUr kändes den? När jag körde RS3 (ej min bil) på isbana i Åre så körde jag mest med torque rear läget, då var den lätt att sladda med men jag tror inte jag hade kört det på asfalt, den blir nog för sladdvänlig då för att få bra tider.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760



Fruktansvärt trevligt med en ny RS3a

Kollade också på en för några år sedan men vågade inte satsa pga balansen och understyrningen.

Känns som dom fixat med det en hel del med 2024 modellen.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 679


Trådstartare
iqbad skrev:
Bra tid med rs3:an. Min fru bestämde att jag behövde ta hand om barnen så jag kunde inte komma igår tyvärr.

Du har ganska hög toppfart på rakan tycker jag, c:a 5kmh snabbare än min manuella tt-rs med 400hk som jag hade för några år sedan.

Hur tycker du att bromsarna funkade?

Provade du RS-performance läget som ska vara optimerat för ringen? HUr kändes den? När jag körde RS3 (ej min bil) på isbana i Åre så körde jag mest med torque rear läget, då var den lätt att sladda med men jag tror inte jag hade kört det på asfalt, den blir nog för sladdvänlig då för att få bra tider.


Bromsarna tyckte jag funkade fint, bra bett och inte direkt någon rejäl avmattning.
De gjorde vad man kunde förvänta sig av originalbelägg, så jag har inget att klaga på.

Nej endast RS individual där jag bara provade några olika inställningar. Körde med torque splittern i sport, men tror som sagt att det nästan går fortare om man ställer den i mellanläget istället då det gick lite väl brett stundvis nu.


Mumba skrev:
Fruktansvärt trevligt med en ny RS3a

Kollade också på en för några år sedan men vågade inte satsa pga balansen och understyrningen.

Känns som dom fixat med det en hel del med 2024 modellen.

Jo jag tror det är ganska stor skillnad mellan de äldre modellerna och den nya 8Y som kom typ 2022-2023. Tyckte denna var väldigt trevlig på bana, ska bli kul att prova den med R-däck om några veckor på Sviestad och Mantorp, bara hoppas jag hinner få hem lite belägg tills dess..

_________________
Emil W
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8993



Snömannen skrev:
RallyQuattro skrev:
Kul med en till Audi på forumet thumbs up

Men tips, först vinkla ner kameran och sedan flytta på mätarna till sidorna, för nu skymmer ju dom hela banan..

Ja de är ju inte alltför vanliga och har fått en hel del skit för att vara dåliga på bana..

Bra feedback, ska prova göra så framöver. Luriga tycker jag är att on jag vinklar ner den ytterligare så får man med motorhuven, vilket kanske inte är så spännande alla gånger.


Bättre att man ser motorhuven än hela himlen, för nu fokuserar även kameran på ljuset i himlen vilket nu gör att gräset ser svart ut.

Sen om du vinklar ner den så att mycket av motorhuven syns så kan du ju även ha kvar mätarna i mitten om dom då hamnar på motorhuven och inte på banan framför som dom nu gör.

Om möjligt kan du prova sätta kameran högre upp och sedan vinkla ner så kanske man lättare ser curbs och asfalten direkt framför bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 679


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Snömannen skrev:
RallyQuattro skrev:
Kul med en till Audi på forumet thumbs up

Men tips, först vinkla ner kameran och sedan flytta på mätarna till sidorna, för nu skymmer ju dom hela banan..

Ja de är ju inte alltför vanliga och har fått en hel del skit för att vara dåliga på bana..

Bra feedback, ska prova göra så framöver. Luriga tycker jag är att on jag vinklar ner den ytterligare så får man med motorhuven, vilket kanske inte är så spännande alla gånger.


Bättre att man ser motorhuven än hela himlen, för nu fokuserar även kameran på ljuset i himlen vilket nu gör att gräset ser svart ut.

Sen om du vinklar ner den så att mycket av motorhuven syns så kan du ju även ha kvar mätarna i mitten om dom då hamnar på motorhuven och inte på banan framför som dom nu gör.

Om möjligt kan du prova sätta kameran högre upp och sedan vinkla ner så kanske man lättare ser curbs och asfalten direkt framför bilen.


Ska prova inför nästa körning!

Kameran sitter så långt upp jag kan få den nu så det går tyvärr inte att flytta upp den mer.

_________________
Emil W
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi RS3 2024
160 besök senaste veckan (1380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande