Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinter bil?
1 besök senaste veckan (3889 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Håller på o söker efter en kul vinterbil, hade tänkt mig ett pris på ca fem tusen.
Har ni några idèer? Vad kör ni? Kanske nån som har nått att sälja till o med!?
Är väldigt sugen på en Toyota Starlet (bakhjulsdriven), de är trevliga!
Har även funderat på Golf, MK1 eller 2 (kvalitè).
Även Subaru har varit på tanken.
Sen fick jag en idè om Alfa.
Men ni som kör Alfa här på forumet vad tror ni om en sådan på vintern? o vilken modell ska man sikta in sig på?
o hur är det med delar till dom, är de dyra?
Eller om det är nån som har nått annat märke att rekommendera. Hälst ska det vara bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift! Men även en kul framhjulsdriven bil skulle funka.

Kom med lite tips o idèer så får vi höra.

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



BMW 518 E28

Har just skaffat mig en sådan . Johan (fd M3E30) kan nog skriva ett antal varma rader för den modellen.

Skall väl erkänna att jag inte är riktigt vet vilken årsmodell du får för 5000:-.

Överlag brukar en bra grundregel vara sikta in sig på snikmodellerna (oavsett fabrikat) pga mindre krafs som kan krångla och inte ovanligt med billigare delar.

Alfor, går hitta tokbilligt. Tror dock man skall hålla sig de fyrcylindriga versionerna pga mekvänlighet och reservdelspriser.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18635



Efter två vintrar i Alfa 75 varav en var pendlande mellan Trollhättan - Göteborg (8 mil enkel) sä säger jag bara aldrig mer det må vara kul att busköra med men när man ligger och transportkör så är det ingen vidare med bakhjulsdrift och diffbroms... kommer ihåg en gång när jag knappt kunde hålla flåset uppe i en svag, svag uppförsbacke, körde i femtio på femman, bara spann... :o

Numera kör jag Saab 900T -80, den är helt värdelös som bil men den är suverän som transportmedel på vintern, masor av vikt fram och smala dubbade däck (som jag dubbat själv med snuskigt dubbutstick ). Bra att köra Alfadelar i också... thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17370



Tidigare har jag haft som standard att åka BMW E21 av någon sort på vintern, men nu skulle jag nog rekommendera en E30 istället. Förra vintern inledde jag med en Alfa 75 2.0, men den kändes lite opålitlig så när jag ramlade på en 323i E30 för ett par tusenlappar så såldes Alfan. I samma veva brakade kopplingen på 323:an så då fick den också gå.
Då inköptes en Ascona B vilket var ganska underhållande när vägverket hade den goda smaken att flytta undan de största mängderna av snö. När VV inte gjorde det var underhållningen begränsad.

En 518i E28 är nog förresten oslagbart prisvärd.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
har en gammal Triumph 2000 till salu! I kväll blev jag erbjuden en Audi GT + femtusen i byte! Hoppas affären går i lås.
Det vore trevligt med en femma där fram.

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Akta dig nu Mäkinen så inte jag och Johan M3E30 börjar diskutera 518 E28 på vintern...då tar den strängen aldrig slut! LOL!

Mest underskattade och välballanserade vinterbilen jag vet...tror jag.
Med Gislaved NordFrost 1, de med RIKTIGA DUBB, satte man skräck i allsköns Kadetter, Asconor osv osv på SS 1 i Värnamo Ind.omr. thumbs up

Man hängde med väääldigt bra med den och man körde absolut breeedast iaf! hehehe

Mindre ratt eller/och kortare styrväxel är dock ngt man skulle vilja ha.
Man får bussratta!

ok, 02:an var nog roligare och E30 bättre, men ballansen på vintern i en E28 med liten lätt fyra i nosen vet i tusan om de slår.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
o vad får man ge för en sån?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



Mäkinen skrev:
En 518i E28 är nog förresten oslagbart prisvärd.


518 E28:a - 1 dm nysnö - avlyst område

thumbs up :woot:

Balansen är utsökt i denna bil under rätt förutsättningar, lagom med motor och bra med driv, enda nackdelen är den något lååååånga styrväxeln.. (men man får ju å andra sidan väldigt stor precision )

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



Glömde en sak: Det finns en uppenbar nackdel till och det är storleken på bilen, den blir ganska bred när man kör på bredden så att säga, det gäller att vägen inte är för smal för då är det bara mitten på bilen som är på rätt ställe sas..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



AL skrev:


Man hängde med väääldigt bra med den och man körde absolut breeedast iaf! hehehe



Ekar det här eller...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Men hallå eller!

Till en vinterbil i de prisklasser vi pratar om här (utan elektronikreglering av framfarten) så finns det väl bara framhjulsdrivet (eller fyrhjulsdrivet) att välja på. En Ascona (antar att det är den bakhjulsdrivna ni menar) en E30 och andra lättgumpade vagnar som vinterbil? Skall man ha någon som helst säkerhet och använda den som bruksbil är det ju helt förkastligt.
Undrar varför mina kompisar med E30 valde framhjulsdrivna vinterbilar och varför en kollega har varit i diket ett par gånger med sin?

Jag vet att det finns många entusiaster här, men ibland måste man se lite bortanför sin lilla värld. (Ja, jag är också entusiast)
En Audi GT låter väl bra? Inte världens mest underhållande vägegenskaper, men trygga (+femmans trevliga motorljud). Jämför en omkörning bland moddsträngar med en E30 och en Audi GT så inser ni.

Själv åker jag Audi 80 quattro och redan efter förra årets vinterkörning, 10 gånger(?), så skulle jag aldrig vilja gå tillbaka till något tvåhjulsdrivet slirande. Inte ens framhjulsdrivet. Jag vet att det finns nackdelar och lurigheter med fyrkrafs, men fördelarna överväger KLART nackdelarna.

Skall man bara ha vinterbilen som en leksak, ja då är det något helt annat.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Nisse,

Jag har kört bakhjulsdrivet många år utan anti-spinn och med mkt pukver och aldrig haft ngt problem förutom att det är lite tröttsamt att hela tiden sitta och passa bilen. Men är man alert och har bra vinterdäck är det inte farligt. Då åker jag ändå till fjällen flera ggr per år.

Däremot har jag haft ett pa riktigt otrevliga incidenter med de Golf GTi:er jag har haft och det var inte bara för jag var ung och dum. En bakhjulsdriven bil kommer att varna i god tid genom att vita med ändan om man är för tung på gasfoten medans en framhjulsdriven och AWD för den delen ofta släpper bak mer plötsligt. OCh det tog iaf mig ngt år innan jag hade instinkten att styra emot och gasa fullt inpräntad.

Inte för jag nödvändigtvis tycker RWD är säkrare på vintern men myntet har två sidor.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
JAg komme ju inte att ligga på vägarna så mycket med den, nån enstaka gång till jobbet o köra lite till kompisar. Det är väll det som den ska användas till.
Så det gör inget om det är en lite busigare bil, typ bakhjulsdrift.
Hälst skulle jag nog vilja ha nått fyrhjulsdrivet, men det blir ju lite dyrare då.
Jo Audin skulle nog kännas som ett tryggt byte. Å den är dt ju lite komfort i åxo. O det är ju inte fel.

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17370



Mina råd om vilka bilar som är lämpliga som vinterbilar speglar självfallet mitt eget sätt att köra. Det är väldigt sällan jag "åker bil" bakom ratten utan jag försöker vara aktiv och har lärt mig att styra bilen med högerfoten någorlunda säkert. Under våren 2001 köpte jag min första bil med enbart drivning på styrhjulen (Golf MkII) och det var en otäck upplevelse att köra den i snö. Den reagerade inte på de inputs jag tyckte mig ge bilen utan strävade hela tiden efter att fortsätta i den inslagna riktningen fastän vägen inte alltid var rak .
Jag hade en Sierra XR4x4 för några år sen och den var relativt OK för att driva överallt. Den fick man klanta sig med för att den skulle understyra.

Överstyrning är när passageraren är rädd, understyrning är när föraren är rädd!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mäkinen skrev:


Överstyrning är när passageraren är rädd, understyrning är när föraren är rädd!


Den var klockren!!!
Håller med dig angående vinter och framhjulsdrift... thumbs down

Vill bara säga att jag hoppades på att slippa just denhär diskussionen om vilket drivsätt som är det bästa. alla är vi väl så insnöade att vi inte viker oss på den punkten.
Kan dock tillägga att jag blev possitivt överaskad över hur bra det funkar med framhjulsdrift på en banbil. De få varv jag kört med std.bil utrustad med framhjulsdrift på bana är inte lika skoj...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Ja det var ju ren idioti av mig att bara nämna ordet framhjulsdrift...

Jag inser att bakhjulsdrift på asfalt generellt sett är snabbare och kanske mer underhållande. FYYYY på mig!
I halka skulle jag däremot aldrig vilja åka bakhjulsdrivet.

Mäkinen: Du sa att Golfen inte reagerade på de inputs du ville ge den. Nä, den talade om för dig att det var halt och att du skulle lugna ner dig.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17370



Nisse C skrev:
Mäkinen: Du sa att Golfen inte reagerade på de inputs du ville ge den. Nä, den talade om för dig att det var halt och att du skulle lugna ner dig.
Hade jag åkt i en '79 323i så hade jag aldrig haft några som helst problem. I en sån somnar man inte bakom ratten heller.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Var nog av samma åsikt tidigare, att det bara var bakhjulsdrivet som var kul o köra på vintern.
Man för några år sedan så hade jag en Peuguot (fel stavat?) 205 GTI. O den var nog bland det roligaste jag kört på vintern!!!
Perfekt o vänsterbromsa med, för att sedan styra upp sladden med gasen!
Mycket underhållande!

MVH
Freedrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
Vinter bil?
1 besök senaste veckan (3889 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande