Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 M Roadster -97 | 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (13789 totalt) |
Har precis fått blodad tand för banåkning så bilen är än så länge nästan inte alls preppad... Det sitter sen i somras ett fjäderbenstag fram från Strong-Strut och en HT kom på bilen i höst för att iallafall skapa en illusion av någon sorts säkerhet.. Fast man kan ju se det som att jag har ett fritt fält att göra vad jag vill med bilen.
Försöker få klarhet från Ground-Control om deras racechassi med ställbart camber/caster och givetvis höjd osv till M3 E36 passar rakt av på Z'an men utan att hitintills fått några svar.. Strong struts butt-brace och body-brace skall också beställas. Körde första ban-repan 8 oktober på Challenge uppe i Lunda 26 sep och följde sedan upp med att ta förarlicens på nere på Linköpings MS. Så ser älsklingen ut med HT på I källaren står iallafall nya Sparco stolar och väntar på montering _________________ Caspar Friedrich M Roadster |
||||||||
Fram passar dom men inte bak pga Z3:an har samma typ av bakvagn som E30. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Tack för info Niklas!! Det blir alltså att antingen byta hela bakvagnen... NOT eller köpa 2 halva kit... E36 fram och E30 bak... Det är lite förrvirrande eftersom GC på sin tidigare WEB skrev att M3 E36 delarna passade på M bilarna... Jag skall ta ett ryck när kassan är påfylld igen och beställa grejerna (innan nästa säsong såklart!!) [/quote] _________________ Caspar Friedrich M Roadster |
||||||||
Tack Babbe: Jag håller med om att bilen blir rejält snyggare med ht på!! Det blir jobbigt i vår, jag brukar börja cabba ner när jag tar ut bilen.. i början av mars... _________________ Caspar Friedrich M Roadster |
||||||||
Hej å välkommen Casper
Kan varmt rekomendera KW variant 3 chassi, funkar kanon både på bana å gatan. Till å börja med så räcker det att skifta sida på orginal topplagringarna = ca3 grader camber 97:a då har du inget tjafs som ac å elmanövrerad sufflet _________________ Jan Ekehage |
||||||||
ok, jag får kolla på dem.
Blir inte bilen "kobent" då?? Jättefult!! Det är viktigare (än så länge) att hon ser bra ut än att jag får ut det sista.. Begränsningen sitter ändå inte i bilen utan bakom ratten..
Näe, någon usel elsufflet som bara är långsam har jag inte, MEN ac sitter givetvis i bilen och det är det sista som ryker. Jag lovar att vinka till Dig varje gång Du vinner _________________ Caspar Friedrich M Roadster |
||||||||
Är det viktigare att bilen ser "bra" ut (hur nu 0° camber kan få den att bättre ut) än att du får bra handling och icke snedslitna däck (och därmed betydligt kortare livslängd)? _________________ Pär Hylander |
||||||||
Givetvis skall den inte slita däck snett osv.. Den sliter dock redan däcken snett, mest på insidan så en förändring åt det hållet som jag tror att Jannes förslag ger (ingen fena på hjulvinklar dock) gör det ju bara ännu värre. Jag tycker att kobenthet är fult!! Både på människor och på bilar... _________________ Caspar Friedrich M Roadster |
||||||||
Sliter den däck på insidan med orginalcamber inställning så är något fel
Förstår hur du tänker gående utseendet men du måste ha ca 3 grader camber annars eldar du upp utsidan av däcken på första banträffen. Jag har ca 3,2 grader fram och 2grader bak men som du ser på bilden så det nästan positivcamber på hjulen under belastning. Skulle förvisso gå att åtgärda med uniballs å annan geometri på undrelänkarmen fram, men tänk hur hjul vinklarna skulle se ut på bilden med orginal inställningar Allt som är rejsigt å gör bilen snabbare är snyggt för det är konstruerat med tanken. Funktion före form _________________ Jan Ekehage |
||||||||
Det är väl alltid ett ställningstagande man för göra när det gäller en gatbil som även används på bana. Sen så behöver man absolut inte ha 0grader camber för att bilen ska se bra ut. Har man dock möjlighet att ändra på camber vinklarna så gör det, stor skillnad på bana. Att din 944:a ser vettig ut är inget du behöver fundera så mkt på eftersom den enbart används på bana _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
Då är något fel, alla hjulvinklar är exakta, uppmätta av BMW, plåtis och däckskrängaren pga problem med orolig bil, ramen är också perfekt enligt mätningar. Det är dock dämparna som började bli slut och numera är bilen inte kul. Perfekt timing för lite roligare chassidelar alltså Kan det vara de ruttna dämparna som gör att den sliter snett??
Hmmm, ser onekligen ut som Du säger och jag får ge mig. Vilken tur att jag skall försöka få in GC's grejer då de har enkelt justerbar Camber (och Caster för den delen) Dvs lätt att ställa om. Bilen kommer att forsätta att rulla mest på gatan. Kör närmare 3000 mil per år med cabben...
Jag kanske är för mycket glidare för att vara på banan?!?! Föresten. Måla INTE om bilen!!!!! _________________ Caspar Friedrich M Roadster |
||||||||
ohhh, det är bara en tidsfråga innan det spårar ur-lika bra att satsa på en gång isf att göra några halvmesyrer Köp en sommarbil till, du kommer att behöva den i sinom tid _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||||
Jag kör faktiskt inte på bana med min 924, jag kör ju till och från banan oxo ;-) En grej att betänka är att det faktisikt kan ge möjlighet till mer däck (alltså bredare) med mer neg camber, eftersom hjulet kommer in ovankant (om det är skärmkanten som begränsar). På bilar som är gjorda för mycket däck spelar det kanske mindre roll, men på på standardbilar (typ sedaner, halvkombi och kombibilar och sportkupeer baserade på sedanplattor) som har det trångt i hjulhusen kan det vara till nytta. Har grunnat lite nu sedan frågeställnignen kom upp, har kommit fram till att jag tycker det ser "snyggare" ut med mkt neg camber. Antar att anlednignen är att jag vet att det är bra på dom flesta bilar för banbruk, och funktion är vackert _________________ Pär Hylander |
||||||||
För mycket glidare hehe
Det brukar gå över när man fåt smak på bankörning. Så bli inte förvånad om du en dag sitter i en stenhårt fjädrad,bullrig bil utan AC +kramiga racestolar och är hur lycklig som helst samtidigt som du tänker mes om killen som kör om dig i sin nya BMW 5serie, eftersom det regnar å du kan inte köra fortare än 70kmh på dina slitna R-däck utan att riskera vattenplaning Jag själv mår lite illa nu när jag åker runt i en standard Audi A3 med sportline paket.Skulle det vara sportigt _________________ Jan Ekehage |
||||||||
Janne, Pär mfl: Jo jag tror att Ni har rätt. Bara de två gånger jag varit på bana har fått alla hornen att sticka ut!! :woot:
Fast det kanske vore bättre att skaffa en banbil istället.. Roadstern är ju inte direkt optimal som grundämne, en Coupe kanske vore grejen istället... Jag har ju redan en 5-serie (530dA E60) så den kan ju få rulla de regniga dagarna. Vore ju ganska kul att köra om Dig med 5'an med leksaken på trailer... Har faktiskt redan börjar fundera om.. Z'an blir inte pimpbilen utan det får 5'an stå för. off-topic: Hur får man in 500+ hästar i en diesel 3,0a?? MÅSTE slå nya M5, vridet har jag ju (men chip från G-powe blir det 610Nm!!!) men effekten ligger i lä... _________________ Caspar Friedrich M Roadster |
||||||||
vill man verkligen ha in 500+ hästar i en 3-liters diesel?
med tanke på att du troligtvis har nybilsgaranti på bilen i synnerhet och motorn i allmänhet så skulle jag inte ens rekommendera ett trimchip... nöj dig med effekten i bruksbilen o lägg slantarna på banbilen... _________________ Johan Dahl |
||||||||
Du har nog rätt... _________________ Caspar Friedrich M Roadster |
||||||||
Apropå Camber inställningar och utseende. Jag tycker att inställningen på min bil är snygg rent designmässigt, men den är faktiskt inte noll.. Den skall enligt BMW's egen spec vara
Fram -0°46' +/-0°30' Bak -1°45' +/-0°30' Uppmätt på min bil är -1°13' resp -1°12' fram och -1°27' resp -1°24' bak. Så jag får helt enkelt hålla med om att det är snyggt med iallafall lite negativ Camber.. Kanske därför den sliter däcken lite mer på insidan fram!! stämmer ej med orginal, kanske beror på att fjädrarna är lite trötta... Nåja bilen skall ju ned 3-6cm och då lär väl cambern bli ännu mer negativ. _________________ Caspar Friedrich M Roadster |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 M Roadster -97 | 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (13789 totalt) |