Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Team Schwedenkreuz - Racerapport - VLN #10
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7654 totalt)
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
En liten sammanfattnig av helgens VLN. Den 10:e och sista tävlingen för året.
Målet den här gången var knappast att vinna klassen, inte heller att komma trea eller något liknande, utan att helt enkelt ta bilen i mål. Oavsett vad som händer.

Helgens förarteam bestod av Johan Nimmersjö, Jonathan Pettersson och och sist men absolut inte mins, Joachim Qvarnström som gästförare.

Fredagens träning ägnades först och främst åt att låta Joachim bekanta sig med bilen. Först ett varv på egen hand och därefter två varv med far och flickvän som passagerare. Därefter tog Jonathan och Johan vid. Även de ville nog bekanta sig med bilen iom att den inte körts öht efter den senaste smällen då bilen bokstavligt talad såg ut som en banan. Redan innan träningen påbörjades rapporterades det att Nordslingan var väldigt fuktigt på sina håll och snorhalt var ett flitigt använt ord. Det gick på tvären på mer än ett ställe innan spåret började torka upp. Tyvärr ledde halkan och ett rejält oljespill, från Miss-hit-miss nästan ända ner till Bredscheid, till två stycken rödflaggningar med ganska långa stängningar som följd och när klockan visade 18:00 var det slut för dagen. Jocke fick alltså köra tre varv, Jonathan två och Johan (om jag inte minns helt fel) endast ett varv runt GP-slingan.

Lördagens kval inleddes också med relativt fuktig asfalt och kvaltider därefter.

11:19.794, 11:58.988 och, som bäst 10:53.386 blev tiderna för vår del. Det gav oss startposition 65 av 169 startande (position 9 i klass SP6) och startgrupp #1. Kunde väl varit bättre, men det är ju trots allt 4 timmars race det handlar om.

och så till själva tävlingen.

Planen för racet var att låta Jocke köra första timmen, Johan andra, Jonathan tredje och sedan låta Jocka ta sista timmen och därmed även (förhoppningsvis) målflaggan.

Jocke började tämligen starkt med 10:09:105 på startvarvet för att på sitt tredje varv slå till med 9:33:711. Imponerande! thumbs up Så fort har ingen kört vår bil tidigare. Johan tar över och kör riktgt jämna varv med tider mellan 9:48 och 9:55. Jonathan tar över inför den tredje timmen och även han kör nästan löjligt jämna varv. Under Jonathans sista varv händer dock det som inte får hända. I Galgenkopf ligger han på insidan av kurvan för att köra om en 3-4 långsammare bilar som håller ytterspår. Vid ett försök att växla från trean till fyran smäller någonting till och växeln vill inte gå i. Han tar sig in i depån och lämnar det något dystra beskedet att det helt enkelt inte går att koppla ur. En hel drös med hjärnor jobbar för högtryck med dumma idéer om att köra utan koppling den sista timmen. Jocke har ju trots allt kört rally så han borde ju veta hur man kastar i växlarna utan att använda koplpling. Sagt och gjort. Jocke ger sig iväg men kommer tillbaka efter ett varv på GP-slingan och rapporterar att det måste vara något mer som saknas förutom kopplingen. Hela lådan verkar sitta löst. I det läget tar vi beslutet att stanna i depån tills det återstår 5 minuter av tävlingen för att därefter köra ett varv och ta målflaggan. På så sätt får vi iaf en placering. 15:55 puttar vi igång bilen och Jocke smyger iväg så gott det går. Vi andra beger oss upp till start och mål för att bevittna målgången. Straxt efter 16:00 paserar segraren mål-linjen och racet flaggas av. Det går 10 minuter, 15 minuter och när klockan närmar sig 16:20 börjar vi undra om inte Jocke fått bryta trots allt. Tom killen målflaggan börjar tröttna och vill gå hem. Men så till slut dyker det upp en silverfärgad M3 i horisonten. Det går långsamt. Riktigt långsamt. Och det rasslar och skramlar något bedrövligt om bilen. Men i mål kom den.

När Jocke styr upp i Park Ferme är det som att bilen drar en sista suck. Det ryker lite lätt om den och när den tystnar börjar det droppa någon typ av vätska undertill. Resultatet blev en femte plats i klass SP6. En liten rolig detalj är att vi faktiskt slog Raeder/Recaro's EVo VIII med Bla. Horst Von Saurma bakom ratten. Den bilen gav upp i Galgenkopf på sista varvet och tog sig aldrig i mål.

Kvällen avslutades på Pistenklause med en nota som skulle få vilken läkare som helst att spärra in oss behandlingshem under en lång tid. Men det är en helt annan historia.

_________________
Anders Dauner
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Trots problemen får man väl gratulera till placeringen thumbs up
Nu får vi bara hoppas att detta var er "skitsäsong" och att nästa flyter på bättre. Det är ju tydligt att farten finns i både bil och besättning.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Grattis till målgången! Imponernade kämpaglöd under säsongen!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Tackar!


Lite bilder på lådan. Sprickan går runt hela huset. Den är i princip i två delar.




_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Alla svenska räserförare har jättelånga efternam och förnamn som börjar på "J".


_________________
Anders Dauner
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



oj!

Det var fanimig inget ynkligt haveri.

Edit: Trevlig rapport förresten, kul läsning, och grattis till att ni tog er i mål :>

_________________
Martin Öling
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Grattis till framgångarna!

Hittills är det väl bara förare med förnamn på J som kört?

Jag som var i Hamburg på båtmässa var rjält sugen på att dra ner och se sista två timmarna av racet när vi var klara med båtkikandet men min båtintresserade polare var inte lika pigg på det..

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
sweanders skrev:
Grattis till framgångarna!


Tack!

sweanders skrev:
Hittills är det väl bara förare med förnamn på J som kört?


Ja, under tävling är det nog så.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Martin_Ö skrev:
oj!

Det var fanimig inget ynkligt haveri.


Nä, det räcker nog inte med silvertejp och buntband för att få ihop den.

Martin_Ö skrev:
Edit: Trevlig rapport förresten, kul läsning, och grattis till att ni tog er i mål :>


Tack!

_________________
Anders Dauner
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Grattis till en strong insatts. thumbs up

Vi får hoppas på att allt kommer att fungera bättre nästa år.

Vart det något filmat från bilen det här rejset.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Grattis till en strong insatts. thumbs up


Tackar!

Lennart Jarmyr skrev:
Vi får hoppas på att allt kommer att fungera bättre nästa år.


Det hoppas vi också. Vi har redan börjat dra upp riktlinjer för nästa år.

Lennart Jarmyr skrev:
Vart det något filmat från bilen det här rejset.


Japp. Vi monterade två kameror inne i kupén. En riktad frammåt och en bakåt. Dessutom monterades en kamera på taket. Det var nog en och annan som undrade vad vi pysslade med när vi skruvade i taket.




_________________
Anders Dauner
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Stenhårt med kamera, skulle ni inte kunna maskera den genom att trä en lasergevärsleksak över den?

Det skulle garanterat ge uppmärksamhet, sedan kan man ju sätta in en röd liten strob och flasha med.. Det hade varit hur kul som helst.

_________________
Anders Hansson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



grymt kört av Jocke tycker jag.

grattis till resultatet & beklagar v-lådan....

"VAD" kan ha orsakat detta ?

stenskott kanske ??? med följande sprickbildning ?

motorn måste väl ur nu & även vevaxeln ???

vill gärna se bilder från detta isf...

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Anders Dauner skrev:




Anders..

jag tycker mig missa en "säkerhetskabel" på videokameran..... är det inte en regel månntro ?

Vad jag vet skall det fästas en stålvajer från kameran till en fästpunkt inte långt från kamerafästet för att förhindra kameran från att kastas runt i kupén.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2452



KristianAE86 skrev:

stenskott kanske ??? med följande sprickbildning ?
K


Jag gissar på curbs....

om ni vet anledningen så kan vi ju ha en tävling

Edit: Det lustiga ( ) med långlopp är att man stressar bil och delar så mycket att saker som *aldrig* går sönder för andra helt plötsligt fallerar...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



jag visste att qvarnis kunde ratta men shit va det gick 9.33...

grattis Team Swedenkrutz till målflaggan


nästa år är det palplats som gäller?

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Hittade 2 kort ute på nätet på Team S/K, och på det översta syns det att det ryker under bilen, fast det är dålig kvalitet på kortet.


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Hittade 2 kort ute på nätet på Team S/K, och på det översta syns det att det ryker under bilen, fast det är dålig kvalitet på kortet.


Har också hittat dessa bilder. Den övre är ju lite intressant iom att det ryker. Ska nog ta och fråga fotografen när bilden är tagen. Vi upptäckte först att det rök när bilen gått i mål. Den nedre bilden är kanonbra. Fick den precis i hi-res av fotografen. thumbs up

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Anders..

jag tycker mig missa en "säkerhetskabel" på videokameran..... är det inte en regel månntro ?

Vad jag vet skall det fästas en stålvajer från kameran till en fästpunkt inte långt från kamerafästet för att förhindra kameran från att kastas runt i kupén.

Vet faktiskt inte om VLN har några regler för detta. Jag brukar faktiskt säkra kameran på ett eller annat sätt. Antingen med Silvertejp eller med buntband. Den här gången var tanken att vi skulle kunna byta band lite smidigt så vi hoppade den biten. Den större kameran sitter i ett riktigt rejält fäste av gjutjärn och kommer ingenstans. Den lilla kameran och dess fäste har vi ju redan krocktestat. Både i Clion och i M3:an.

Men visst jag håller med, det bör säkras pånågot sätt.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
motorn måste väl ur nu & även vevaxeln ???


Jo, det stämmer. Men motorn hade nog åkt ur iaf. Vem vet, Kelleners Sport kanske kan hitta ytterligare några hästar.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Johan.. skrev:
KristianAE86 skrev:

stenskott kanske ??? med följande sprickbildning ?
K


Jag gissar på curbs....

om ni vet anledningen så kan vi ju ha en tävling

Edit: Det lustiga ( ) med långlopp är att man stressar bil och delar så mycket att saker som *aldrig* går sönder för andra helt plötsligt fallerar...


Vi vet inte exakt vad som hänt. Det är än så länge bara gissningar. Men kurbs tror iaf inte jag på. De är (på de flesta ställen) väldigt höga på Nordslingan och hade nog slagit sönder mer än bara lådan. Skulle väl isf kunna vara i ingången till Adenauer Forst (vänstern efter Fuchsröhre) och Wippermann där man genar över klapperstenarna.

Vad som inte syns på de där bilderna är att bakre växellådsfästet är både av och slitet ur sitt fäste i balken. Min gissning är att fästet gick sönder först och därefter har påfrestningarna på lådan blivit för stora. Lägger upp en bild på fästet lite senare idag.

_________________
Anders Dauner
Citera
Allmänt banåkaforum
Team Schwedenkreuz - Racerapport - VLN #10
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande