Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Racesam möte kommande helg
6513 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
I helgen så kommer det vara ett RaceSam möte i jönköping och SLC är en av deltagarna......

Så jag undrar om ni har några synpunkter som ni tycker är viktigt för oss arrangörer att tänka på? och diskutera....

Ni får gärna PM:a eller maila fredrik@slc.se eller skriva här i tråden synpunkter

P.s
RaceSam en sammanslutning av arrangörsklubbar som arrangerar mästerskapstävlingar eller andra stora tävlingar i sverige......

Övriga klubbar är
MK Skandia
Karlskoga MF
Hyllinge MS
Anderstorp RC
SSK
Falkenbergs MK
RHK

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Tjena mors,

självklara funderingar kanske, men en punkt på agendan kan vara att diskutera hur man aktivt skall undvika kannibalisering mellan serier/klasser, dvs alltför stora överlapp.

Vidare att utreda; är det en fördel eller nackdel att nischa mästerskap / arrangörer vad gäller typer av tävling, ekipage, "nivå" både avseende kostnader och hur representativ klassen är? (tex för att SBF ska vara intresserade av att tilldela en klass SM-värdighet måste mästerskapet vara representativt (deras egna ord)). Är det bra eller dåligt att blanda klubbracing och nationella klasser?
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



En annan detalj, som vi också avhandlat på annat håll här i forumet, är en ökad samverkan mellan arrangörsklubbar utan egen bana. Detta för att dessa ska kunna hålla en mer samlad förhandlingslinje mot vissa banor, när så behövs. Banhyroro ch villkor är sjävlklart, säkert finns det andra praktiska frågor som t.ex. samordning av funktionärsresurser som också kan avhandlas i en sådan sammanslutning.
I Racesam är det ju iofs bara SLC och RHK som uppfyller det epitetet, men det finns mer än en banaktiv märkesklubb, inte minst här på forumet....

Appropå kanniblaisering kan ju Fredrik och Bruno börja med att synka sina kalendrar, så att jag slipper välja om jag ska köra diesel-raceri SLC , eller två-taktsracer i RHK på olika bnaor samma helg
Fast det är väl ett rätt personligt bekymmer , de flesta nöjer sig i regel med att tävla med en bil i en klass/serie.
Tycker Carl R tanke att på strategisk nivå fundera igenom klasser/serier/mästerskap mellan berörda arrangörer är mycket god tanke!
Kanske det rent av är klasser som kan byta pltas med varandra, för att skapa en bättre helhet?

Edit: som vanligt rejsar jag för fort över tangentbordet och blandar bokstäver o nedslag, hav överseende!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Hur gick det på mötet? Finns något protokoll man kan ta del av?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Hur gick det på mötet? Finns något protokoll man kan ta del av?


Näe, protokoll lär nog komma om någon månad eller två...... men för övrigt så var det ett rätt positivt möte.... tja alla tyckte väl kanske egentligen om att jag pratar för öppet (och vinklat kanske) om allt här på webben men efter lite diskussion så la sig det och vi gick vidare konstruktivt......

när det gäller startavgifter så kom vi alla överens om att höja dom till minst 5000 för ALLA ....


















































Skoja bara

Närå, var och en kommer sätta sina egna avgifter efter vad dom måste...... men vi kan väl sammanfatta ett det är ingen höjdare ekonomiskt för dom flesta arrangörer som håller på med sprintrace.... t.ex MK Skandia kommer förmodligen inte få till någon tävling öht nästa år.......

Så kostnadsbilden lär nog ligga kvar på ca 2000 för dom flesta arrangörer......

Kan förresten meddela att SLC har fått förtroendet att arrangera 2 st tävlingar för Sportvagnsmästerskapet, dvs Modsport, Roadsport och RS/RS1800 när vi är på Mantorp/A-torp.
Vilket jag tycker ska bli kul thumbs up

För övrigt så diskuterade vi det eländiga med SBF och dess beslut och handlingar när det gäller Katalysatorer (som vi motsätter oss pga ökande kostnader och bristfällig nytta) och deras hantering av SMSC och den förlusten på 800.000 som det åsamkat SBF.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:
Närå, var och en kommer sätta sina egna avgifter efter vad dom måste...... men vi kan väl sammanfatta ett det är ingen höjdare ekonomiskt för dom flesta arrangörer som håller på med sprintrace.... t.ex MK Skandia kommer förmodligen inte få till någon tävling öht nästa år.......


Trist.

Fredrik - SLC skrev:
Så kostnadsbilden lär nog ligga kvar på ca 2000 för dom flesta arrangörer......


också trist. Lär ju inte locka fler deltagare precis. Diskuterades det något mer kring samarrangemang eller på annat sätt få fler deltagare?

Inget vidare prat om kartellbildning? Eller har du blivit assimilerad?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Pratade ni nåt om katalysatorkravet som hänger över oss?

Jag fattar fortfarande inte om det är ett April-skämt som hänger kvar, hårdare regler för tävlingsbilar än gatbilar...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Närå, var och en kommer sätta sina egna avgifter efter vad dom måste...... men vi kan väl sammanfatta ett det är ingen höjdare ekonomiskt för dom flesta arrangörer som håller på med sprintrace.... t.ex MK Skandia kommer förmodligen inte få till någon tävling öht nästa år.......


Trist.

Fredrik - SLC skrev:
Så kostnadsbilden lär nog ligga kvar på ca 2000 för dom flesta arrangörer......


också trist. Lär ju inte locka fler deltagare precis. Diskuterades det något mer kring samarrangemang eller på annat sätt få fler deltagare?

Inget vidare prat om kartellbildning? Eller har du blivit assimilerad?


Det var just det som slopades..... varje arrangör sätter sina egna avgifter...... kanske lite pga mitt lobbande för det.....

Men helt klart så mycket billigare lär det knappast bli om ni vill åka på dom banorna och med arrangörer som följer dom regler som SBF ålägger oss att följa med bemanning och säkerhet...... det är snarare så att det är fler och fler arrangörer som inte har råd att göra tävlingar idag..... t.ex det är ju MK Skandias problem, dom vill göra men får inte ihop ekonomin eftersom för få kommer till deras tävlingar och då när startavgiften låg fast förra året på 1500/2000 (enkel/dubbeltävling) och det kom 60 tävlande totalt så inser ju alla att det inte går ihop sig för dom.......

Så det är enkelt, antingen betalar ni det som dom behöver eller så minskas det på antalet tävlingar och klasser (så det blir fler betalande) för att få ekonomin att gå ihop för arrangörerna.

Ja, samarrangemang diskuterades och det är ju vad som sker när Sportvagnsserien åker tillsammans med SLC serien..... eftersom jag har större delen av helgens kostnader täckta genom Endurancebiten så behöver ju "sportvagnsdelen" bara bära sina "egna" kostnader och jag har därigenom möjlighet att genomföra tävlingar åt dom, till skillnad mot t.ex MK Skandia (men dom jobbar på att försöka lösa en helg ändå om dom kan få några fler tävlingsklasser att ansluta sig)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
MaZ skrev:
Pratade ni nåt om katalysatorkravet som hänger över oss?

Jag fattar fortfarande inte om det är ett April-skämt som hänger kvar, hårdare regler för tävlingsbilar än gatbilar...


Ja, vi pratade mycket om Katalysatorbiten.... Och vi alla är emot det men förstår också att det är en billig politisk poäng som SBF försöker att gynna miljövännerna genom......

Men att förändra beslutet lär nog bli ytterst svårt....... enda möjligheten lär nog vara att byta ut större delen av bilstyrelsen mot mig och/eller liknande personer som vågar att förändra tagna beslut.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:
Det var just det som slopades..... varje arrangör sätter sina egna avgifter...... kanske lite pga mitt lobbande för det.....


Hatten av för det! thumbs up
Hur väljer man in dej på bra platser i SBF?

Fredrik - SLC skrev:
Så det är enkelt, antingen betalar ni det som dom behöver eller så minskas det på antalet tävlingar och klasser (så det blir fler betalande) för att få ekonomin att gå ihop för arrangörerna.


om man slår ihop serier och nyttjar bantid bättre för att på så sätt kunna hålla attraktiva avgifter så är det ju kanon! Det lär ju dessutom vara lättare att få uppmärksamhet (och därmed kanske utveckla) om det är större evenemang.

Grundförutsättningarna är ändå att få fram fler tävlande. Jag tror den största barriären för att få folk att köra är att det kostar 2.000 kr för att köra två träningspass på 20 minuter och 15 minuter (ev 2x15 minuter) race. Om det sen blir en ekvation som inte går ihop, so be it. Då får man lägga ner, ta bort och se om det kommer något nytt. För det är ingen tvekan om att det finns folk som vill åka, kolla bara i Magnus soffa eller hos MGCC.

Fredrik - SLC skrev:
Ja, samarrangemang diskuterades och det är ju vad som sker när Sportvagnsserien åker tillsammans med SLC serien..... eftersom jag har större delen av helgens kostnader täckta genom Endurancebiten så behöver ju "sportvagnsdelen" bara bära sina "egna" kostnader och jag har därigenom möjlighet att genomföra tävlingar åt dom, till skillnad mot t.ex MK Skandia (men dom jobbar på att försöka lösa en helg ändå om dom kan få några fler tävlingsklasser att ansluta sig)


Det är ju fint! Blir det lägre avgifter för SPVM då jämfört med om dom arrangerat det själva?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Fredrik - SLC skrev:
MaZ skrev:
Pratade ni nåt om katalysatorkravet som hänger över oss?

Jag fattar fortfarande inte om det är ett April-skämt som hänger kvar, hårdare regler för tävlingsbilar än gatbilar...


Ja, vi pratade mycket om Katalysatorbiten.... Och vi alla är emot det men förstår också att det är en billig politisk poäng som SBF försöker att gynna miljövännerna genom......

Men att förändra beslutet lär nog bli ytterst svårt....... enda möjligheten lär nog vara att byta ut större delen av bilstyrelsen mot mig och/eller liknande personer som vågar att förändra tagna beslut.


Billig för vem?
Dags för en liten Gerillagrupp? >

Förstår dom ens vidden av deras eget bslut?? Kommer det ens finnas nån bilsport att vara förbund över?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Dan Hovang skrev:

Det är ju fint! Blir det lägre avgifter för SPVM då jämfört med om dom arrangerat det själva?


Beror på vad dom vill ha utav mig...... jag skräddarsyr rätt mycket för varje klass/grupp , det är inte alltid storleken på startavgiften som är det viktigaste utan mera en rätt avgift för rätt produkt.......

men det kan bli lågt eller högt i jämförelse med andra arrangörer.... men som sagt det beror på vad förarföreningen vill ha av SLC...... men oavsett så är min målsättning att göra så att summan känns prisvärd.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
MaZ skrev:
Fredrik - SLC skrev:
MaZ skrev:
Pratade ni nåt om katalysatorkravet som hänger över oss?

Jag fattar fortfarande inte om det är ett April-skämt som hänger kvar, hårdare regler för tävlingsbilar än gatbilar...


Ja, vi pratade mycket om Katalysatorbiten.... Och vi alla är emot det men förstår också att det är en billig politisk poäng som SBF försöker att gynna miljövännerna genom......

Men att förändra beslutet lär nog bli ytterst svårt....... enda möjligheten lär nog vara att byta ut större delen av bilstyrelsen mot mig och/eller liknande personer som vågar att förändra tagna beslut.


Billig för vem?
Dags för en liten Gerillagrupp? >

Förstår dom ens vidden av deras eget bslut?? Kommer det ens finnas nån bilsport att vara förbund över?


Ärligt så tror jag att det kommer vara upprörda åsikter ett tag framåt men något mer kommer inte hända utan alla kommer tvingas acceptera det beslutet....... eftersom personerna som sitter i bestämmande ställning inte byts ut och dom känner att dom har makten på sin sida......

Men är ni tillräckligt många som vill förändra så rösta andra mer lyhörda personer till ledande personer...
men det tror jag inte kommer hända i slutändan ändå.... för dom flesta orkar inte engagera sig mer än att bli förbannade och sen iaf göra som det är bestämt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Racesam möte kommande helg
6513 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande