Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13 >> 48 besök senaste veckan (28909 totalt) |
Vurpollonet - the never ending story går vidare...
Peter: Efter att fått hela storyn till livs så, med eller utan G6, vilken dj-la dag du fick, bara för den ädla uppsåten att köpa racerbil. Tack för länken till hjälmtesterna Johann! De har nog utvecklats en del sedan jag var där i samband med att SBF införde sin nationella hjälmregel (var lika irriterad som du då) Nu har jag inte åter penetrerat dem i detalj iom att jag inte har någon business i "hjälmbranschen". Jag är dock inte övertygad om att FIA:s testmetod i wiplashfrågan är lika utvecklad, som den är i frågan om yttre våld. FIA har helt klart lagt fokus på den tradionella aspekten att något hårt träffar hjälmen (inget fel i det) men det lämnar ju andra skadetyper, där hjälmen spelar in, relativt summarsikt behandlade i just den testproceduren. Den handlar mer om produkttest av hjälmen, inte dess funktion i den totala säkerhetsstrukturen (såvitt jag som amatör kan bedöma, de som kan detta yrkesmässigt tröttnade ju på diskussionen tidigare) Det jag efterlyser både från FIA, SBF och oss som debatterar detta, är en helhetssyn på hur skaderisk och typ ser ut i en täckt bil. Det bästa vore ju att låta kraschtesta dockor i en "typracerbil" med olika skyddsutrustning lätt-tung hjälm, med/utan HANS osv. Men efter som detta mer handlar om prestige och principer än reellt säkerhetstänk, så lär vi väl aldrig få se en sakligt inriktat forskning från endera parten. Till dags dato, känner jag förga vetenskapligt till en krasch där G6:an kollapsade (Peters) samtidigt har jag sett iaf 7-8 rullningar + några skrotnignar stående på hjulen, både på bana och i skogen, där G6:an inte kollapsat. Jag tänker inte dra några slutsatser alls av det, eftersom det bara blir oventenskpaligt personligt tyckande. I mina ögon handlar diskussionen om hjälmarna därför egentligen mer om principer för hur regler införs och tillämpas, än sakfrågan säkerheten. Det som är felet är i första hand att vi (som så ofta) valt en egen väg i Sverige. Det är väl ok om man samtidigt driver frågan framåt internationellt för en framtida harmonisering. Det har man uppenbarligen inte lycktas med här. Vilket lika gärna kan bero på SBF, som FIA och deras delegaterns och kommisioners nära band till den internationella förarutrusntingsindustrin. (varför tror ni det med täta och jämna mellanrum kommer nya märkningskrav från FIA på bälten stolar overaller etc?) Efter 28 med tävlingslicens, har jag lärt mig att FIA är minst (om inte mer) maktfullkomligt och korrupt som de försäkringsbolag och institutioner som Peter går i taket på. vill man se mera av FIA:s inkompetens i regelutformning, rekommenderar jag ett studium av hur t.ex. regelverket Appendix K hanterats av FIA. Därför har jag precis lika svårt att tro på FIA som andra har på SBF! God hjul o rattmuff på! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Här finns en del http://www.fransurf.com/lareunion/st |
||||
Ja, jag menar plastic padding. Närå, jag mernar riktig padding (burstoppning). HÅRD (och då menar jag HÅÅÅÅRRRRD) ska den vara och gärna viscoelastisk. Inget sådant mjukt skumgummi man brukar se i många bilar. Det finns FIA godkännd burstoppning men jag har inte haft möjlighet att klämma på den ännu. Fick du inga besvär med nacken efter krashen? Det var ju en riktigt ordentlig smäll _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Nix. Schyssta nackmuskler serru... |
||||
Tydligen Klarar du 800kg i nacklyft? Det är vad som uppmätts i en 60mph slädtest med integralhjälm enl nedan. Det är nog lite värre än din olycka och i det uppmätta fallet används en bra mycket tyngre hjälm. På jobbet räknas dockan som död vid ungefär halva den lasten _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Bah! Klarade 912 kg med lätthet för ett par dagar sedan när jag skulle hjälpa en Fiatägare att komma loss från en refug. Eftersom jag inte ville bli skitig, så vevade jag ner fönstret på Fiaten, stack in huvudet i fönsterramen och böjde nacken uppåt. Klart!
Jag har visserligen tränat en smula för att klara detta, men inget är ju omöjligt. Se bild nedan. Ett tag fokuserade jag på armar, och då blev det såhär: |
||||
Kan du beskriva testförloppet lite utförligare? Gärna med och utan hjälm. |
||||
Ajaj, om man haft jethjälm och brakat in i ratten sådär. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Provet ovan: Neck Tension = 8312 N, HIC = 3406 and Nij = 1.64. 60 mph delta V, 45 peak G with a duration of 90ms Med Hutchens Device (Huvud och nacksydd): Neck Tension = 2468 N, HIC = 501 and Nij = 0.52. Tyvärr finns inget referensprov utan hjälm. HIC (Head injury crietria) över 1000 vid islag ger en skallfraktur. Gränsvärdet för Nij (Neck injury crietria) är 1,4. Över det för man allvarliga nackskador. Det är tidigt i förloppet (bild 2) som maxvärdet för nacken sätts. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Tack! Själva kollisionen motsvarar det att köra rakt in i en mur eller är det ngt mer elastiskt? Finns det uppgifter på vikt på hjälmen? Då kanske man kan räkna ut hur det skulle bli utan hjälm, ja iaf för nacken. |
||||
Med max på 45 g i en 60 mph krock så vill jag nog påstå att man har kört in i något ganska mjukt. Tyvärr finns ingen info om hjälmen. Det slog mig att jag skulle kunna be någon av mina kollegor köra några datorsimuleringar av krockar med och utan hjälm. Då borden man få en uppfattning om hur mycket viktskillnaden spelar in. Jag ska kolla på det efter nyår. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Hur mjukt då? Så med andra ord om man kör rakt in en mur så blir det mer kraft? Simulering låter som en kanonidé! Gärna med hjälmar med vikterna 800 g, 950 g 1200 g, 1500 g & 1800 g |
||||
En vanlig modern personbil som kör in i en mur i 35 mph (56km/h) brukar nå 40-50g i max puls. Så att nå 45g i en 60mph krock är mjukt. Som att köra in i en annan stillastående bil skulle jag gissa på. Hjälmvikterna du föreslår verkar vettiga. Vi kör på dom _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13 >> 48 besök senaste veckan (28909 totalt) |