Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13   >>
48 besök senaste veckan (28909 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Kees:
Tack, var väll ungfär vad jag trodde.
Tyvärr var sajten på engelska så jag fattar inte mycket av texten som vanligt

Då återstår det lite mer av funktionen av HANS

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Vurpollonet - the never ending story går vidare...

Peter: Efter att fått hela storyn till livs så, med eller utan G6, vilken dj-la dag du fick, bara för den ädla uppsåten att köpa racerbil.

Tack för länken till hjälmtesterna Johann! De har nog utvecklats en del sedan jag var där i samband med att SBF införde sin nationella hjälmregel (var lika irriterad som du då) Nu har jag inte åter penetrerat dem i detalj iom att jag inte har någon business i "hjälmbranschen". Jag är dock inte övertygad om att FIA:s testmetod i wiplashfrågan är lika utvecklad, som den är i frågan om yttre våld. FIA har helt klart lagt fokus på den tradionella aspekten att något hårt träffar hjälmen (inget fel i det) men det lämnar ju andra skadetyper, där hjälmen spelar in, relativt summarsikt behandlade i just den testproceduren. Den handlar mer om produkttest av hjälmen, inte dess funktion i den totala säkerhetsstrukturen (såvitt jag som amatör kan bedöma, de som kan detta yrkesmässigt tröttnade ju på diskussionen tidigare)

Det jag efterlyser både från FIA, SBF och oss som debatterar detta, är en helhetssyn på hur skaderisk och typ ser ut i en täckt bil. Det bästa vore ju att låta kraschtesta dockor i en "typracerbil" med olika skyddsutrustning lätt-tung hjälm, med/utan HANS osv. Men efter som detta mer handlar om prestige och principer än reellt säkerhetstänk, så lär vi väl aldrig få se en sakligt inriktat forskning från endera parten.
Till dags dato, känner jag förga vetenskapligt till en krasch där G6:an kollapsade (Peters) samtidigt har jag sett iaf 7-8 rullningar + några skrotnignar stående på hjulen, både på bana och i skogen, där G6:an inte kollapsat. Jag tänker inte dra några slutsatser alls av det, eftersom det bara blir oventenskpaligt personligt tyckande.

I mina ögon handlar diskussionen om hjälmarna därför egentligen mer om principer för hur regler införs och tillämpas, än sakfrågan säkerheten.
Det som är felet är i första hand att vi (som så ofta) valt en egen väg i Sverige. Det är väl ok om man samtidigt driver frågan framåt internationellt för en framtida harmonisering. Det har man uppenbarligen inte lycktas med här. Vilket lika gärna kan bero på SBF, som FIA och deras delegaterns och kommisioners nära band till den internationella förarutrusntingsindustrin. (varför tror ni det med täta och jämna mellanrum kommer nya märkningskrav från FIA på bälten stolar overaller etc?) Efter 28 med tävlingslicens, har jag lärt mig att FIA är minst (om inte mer) maktfullkomligt och korrupt som de försäkringsbolag och institutioner som Peter går i taket på. vill man se mera av FIA:s inkompetens i regelutformning, rekommenderar jag ett studium av hur t.ex. regelverket Appendix K hanterats av FIA.

Därför har jag precis lika svårt att tro på FIA som andra har på SBF!


God hjul o rattmuff på!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Bosse L skrev:
Det jag efterlyser både från FIA, SBF och oss som debatterar detta, är en helhetssyn på hur skaderisk och typ ser ut i en täckt bil. Det bästa vore ju att låta kraschtesta dockor i en "typracerbil" med olika skyddsutrustning lätt-tung hjälm, med/utan HANS osv. Men efter som detta mer handlar om prestige och principer än reellt säkerhetstänk, så lär vi väl aldrig få se en sakligt inriktat forskning från endera parten.


Här finns en del http://www.fransurf.com/lareunion/stand21/tour%20auto/tour%20auto-2.ht . . . . dock på en tillverkares sida så man kanske skall ta uppgifterna med en nypa salt.
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Peter Gutniak skrev:


om du menar Plastic Padding, så tillstår jag generat att ingen sådan var applicerad... Men vanlig, reguljär stoppning (som var på plats) mjukar ändock inte upp anslaget tillräckligt för att motivera användandet av SBFs yllemössa istället för rejälare doningar....


Ja, jag menar plastic padding.






















Närå, jag mernar riktig padding (burstoppning). HÅRD (och då menar jag HÅÅÅÅRRRRD) ska den vara och gärna viscoelastisk. Inget sådant mjukt skumgummi thumbs down man brukar se i många bilar.

Det finns FIA godkännd burstoppning men jag har inte haft möjlighet att klämma på den ännu.

Fick du inga besvär med nacken efter krashen? Det var ju en riktigt ordentlig smäll

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Gripenland skrev:
Det finns FIA godkännd burstoppning men jag har inte haft möjlighet att klämma på den ännu.


Den är verkligen hård!
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



johann skrev:


Den är verkligen hård!


thumbs up Me like! Fast jag har för mig att den är löjligt dyr?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Gripenland skrev:
johann skrev:


Den är verkligen hård!


thumbs up Me like! Fast jag har för mig att den är löjligt dyr?


Typ 35 euro/91 cm.
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



..... jag tillför egentligen ingenting till tråden, men kunde inte låta bli......


_________________

/LOLA-Christian
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Gripenland skrev:

Fick du inga besvär med nacken efter krashen? Det var ju en riktigt ordentlig smäll


Nix. Schyssta nackmuskler serru...

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Peter Gutniak skrev:


Nix. Schyssta nackmuskler serru...


Tydligen Klarar du 800kg i nacklyft?

Det är vad som uppmätts i en 60mph slädtest med integralhjälm enl nedan. Det är nog lite värre än din olycka och i det uppmätta fallet används en bra mycket tyngre hjälm.

På jobbet räknas dockan som död vid ungefär halva den lasten


_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Bah! Klarade 912 kg med lätthet för ett par dagar sedan när jag skulle hjälpa en Fiatägare att komma loss från en refug. Eftersom jag inte ville bli skitig, så vevade jag ner fönstret på Fiaten, stack in huvudet i fönsterramen och böjde nacken uppåt. Klart!

Jag har visserligen tränat en smula för att klara detta, men inget är ju omöjligt. Se bild nedan.


Ett tag fokuserade jag på armar, och då blev det såhär:




















_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558






_________________
//Mattias Gripenland
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Gripenland skrev:
Peter Gutniak skrev:


Nix. Schyssta nackmuskler serru...


Tydligen Klarar du 800kg i nacklyft?

Det är vad som uppmätts i en 60mph slädtest med integralhjälm enl nedan. Det är nog lite värre än din olycka och i det uppmätta fallet används en bra mycket tyngre hjälm.

På jobbet räknas dockan som död vid ungefär halva den lasten



Kan du beskriva testförloppet lite utförligare?
Gärna med och utan hjälm.
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



oväntat att det står "femalemuscle" på den översta bilden ..

om det där är en tjej, (under det utmärkt photoshoppade ansiktet) så vet jag
inte om jag vill vara med längre ..
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Gripenland skrev:
Peter Gutniak skrev:


Nix. Schyssta nackmuskler serru...


Tydligen Klarar du 800kg i nacklyft?

Det är vad som uppmätts i en 60mph slädtest med integralhjälm enl nedan. Det är nog lite värre än din olycka och i det uppmätta fallet används en bra mycket tyngre hjälm.

På jobbet räknas dockan som död vid ungefär halva den lasten


Ajaj, om man haft jethjälm och brakat in i ratten sådär.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



johann skrev:

Kan du beskriva testförloppet lite utförligare?
Gärna med och utan hjälm.


Provet ovan:

Neck Tension = 8312 N, HIC = 3406 and Nij = 1.64.

60 mph delta V, 45 peak G with a duration of 90ms

Med Hutchens Device (Huvud och nacksydd):

Neck Tension = 2468 N, HIC = 501 and Nij = 0.52.

Tyvärr finns inget referensprov utan hjälm.

HIC (Head injury crietria) över 1000 vid islag ger en skallfraktur.
Gränsvärdet för Nij (Neck injury crietria) är 1,4. Över det för man allvarliga nackskador.
Det är tidigt i förloppet (bild 2) som maxvärdet för nacken sätts.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Gripenland skrev:
johann skrev:

Kan du beskriva testförloppet lite utförligare?
Gärna med och utan hjälm.


Provet ovan:

Neck Tension = 8312 N, HIC = 3406 and Nij = 1.64.

60 mph delta V, 45 peak G with a duration of 90ms

Med Hutchens Device (Huvud och nacksydd):

Neck Tension = 2468 N, HIC = 501 and Nij = 0.52.

Tyvärr finns inget referensprov utan hjälm.

HIC (Head injury crietria) över 1000 vid islag ger en skallfraktur.
Gränsvärdet för Nij (Neck injury crietria) är 1,4. Över det för man allvarliga nackskador.
Det är tidigt i förloppet (bild 2) som maxvärdet för nacken sätts.


Tack!

Själva kollisionen motsvarar det att köra rakt in i en mur eller är det ngt mer elastiskt?

Finns det uppgifter på vikt på hjälmen? Då kanske man kan räkna ut hur det skulle bli utan hjälm, ja iaf för nacken.
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



johann skrev:

Tack!

Själva kollisionen motsvarar det att köra rakt in i en mur eller är det ngt mer elastiskt?

Finns det uppgifter på vikt på hjälmen? Då kanske man kan räkna ut hur det skulle bli utan hjälm, ja iaf för nacken.


Med max på 45 g i en 60 mph krock så vill jag nog påstå att man har kört in i något ganska mjukt.

Tyvärr finns ingen info om hjälmen.

Det slog mig att jag skulle kunna be någon av mina kollegor köra några datorsimuleringar av krockar med och utan hjälm. Då borden man få en uppfattning om hur mycket viktskillnaden spelar in. Jag ska kolla på det efter nyår.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Gripenland skrev:
Med max på 45 g i en 60 mph krock så vill jag nog påstå att man har kört in i något ganska mjukt.

Tyvärr finns ingen info om hjälmen.

Det slog mig att jag skulle kunna be någon av mina kollegor köra några datorsimuleringar av krockar med och utan hjälm. Då borden man få en uppfattning om hur mycket viktskillnaden spelar in. Jag ska kolla på det efter nyår.


Hur mjukt då?
Så med andra ord om man kör rakt in en mur så blir det mer kraft?

Simulering låter som en kanonidé! thumbs up
Gärna med hjälmar med vikterna 800 g, 950 g 1200 g, 1500 g & 1800 g
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



johann skrev:


Hur mjukt då?
Så med andra ord om man kör rakt in en mur så blir det mer kraft?

Simulering låter som en kanonidé! thumbs up
Gärna med hjälmar med vikterna 800 g, 950 g 1200 g, 1500 g & 1800 g


En vanlig modern personbil som kör in i en mur i 35 mph (56km/h) brukar nå 40-50g i max puls. Så att nå 45g i en 60mph krock är mjukt. Som att köra in i en annan stillastående bil skulle jag gissa på.

Hjälmvikterna du föreslår verkar vettiga. Vi kör på dom thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13   >>
48 besök senaste veckan (28909 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande