Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 63 besök senaste veckan (28980 totalt) |
HANS-kompatibla hjälmr finns från ca. 7000 SEK. |
||||||||||||||
Jag har lärt mig lite mer om HANS sen sist och jag skulle vilja påstå att HANS visst hjälper mot sidokrockar, åtminstone till en viss del. Återkommer med en förklaring senast nästa vecka. |
||||||||||||||
Det här är vad jag sett om HANS i sidokrockar: _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||||||||
om det där händer så är HANS felinstallerad/felanvänd. |
||||||||||||||
Svårt att se det på den bilden men min gissning är att bältena inte är monterade korrekt, stolen inte är lämplig, att bältena inte är spända tillräckligt och att storleken på HANS inte korrekt vald utifrån testdockans anatomi. Dessutom ser det ut som vinkeln på "yokes" är avpassad för stolar med betydligt mer lutning än den på bilden. |
||||||||||||||
Pinsamt för testlabbet om de gjort en sådan tabbe som felaktig installation, så det har jag svårt att tänka mig om jag ska vara ärlig När jag kollar på HANS hemsida http://www.hansdevice.com/history.ht Här berättar Tom Gideon, Director of Safety for GM Racing "Tom explained that the reason the HANS performed the best was because of its geometry. However, in the event of an impact at more than 45 degrees from forward, the effectiveness of all of the safety devices they tested fell off greatly." http://www.racenasa.com/news/News_20 Än har jag inte hittat något som övertygat mig om att HANS fungerar vid sidokrockar. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||||||||
HANS förhindrar rotation av nacken så att inte nacken bryts som på film när någon vrider nacken av någon annan. Sådan rotation torde förekomma vid de flesta sidokrockar och då skyddar HANS men om det isolerat skulle bli en kraft rakt från sidan (90 grader från fören) så kan jag hålla med om att HANS inte ger så mycket skydd utan man får förlita sig på stolen eller liknande. Jag vill dock framhäva att bilden nedan där HANS flyger ur bältet beror på felkonfigurering bl a till följd av att testdockan verkar ha nackmåttet 10. |
||||||||||||||
Läste i Track and Race Car och där snackade dom om £280 _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||||||||
Då vet jag inte vilken HANS de tittat på. I princip finns det HANS från: HANS (där Stand 21 gör dem för Europa) Schrott. Båda kostar minst 800 euro. |
||||||||||||||
Sparco tror jag det var. Jag kontrollerar när jag kommer hem så jag inte snackar i nattmössan edit: Glöm tillsvidare vad jag babblat om.... edit2: Hittade tidningen här på jobbet. Min engelska spelade mig ett spratt. Stod inget pris på HANS däremot var det bältet som kostade £280, stolar från £280 och hjälmar från £420 *sorry* _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||||||||
Du kan kolla här: http://www.fia.com/resources/documen Utöver Hubbard & Downing Inc. (HANS), Stand 21 och Schroth så finns bara HANS godkända från några F1-stall. Dessa kan man inte köpa, iaf inte för £280. |
||||||||||||||
Att bryta nacken av någon på det sättet fungerar bara på film. Samma sak som att den som blir skjuten flyger flera meter bakåt av kulans anslagsenergi. Nu var det ett tag sen jag gjorde lumpen men om jag kommer ihåg rätt så ingår det minst två moment för att bryta nacken av någon.
Nej Var har du fått det ifrån? Det är i ytterst få fall som det förekommer och dom fallen är vanligvis inte farliga.
Dockan är en standard Hybrid 3. Till den finns en gummikrage som man kan använda och det borde man ha gjort i detta fallet. Praxis är dock att inte använda gummikragen. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||||||||
Näe, det fungerar verkligen men är inte lika lätt som det ser ut. Det var dock mening som ett exempel på hur HANS skyddar nacken även vid rotation. Dessutom minskar den risken för skador som kan uppstå då huvudet slår i bur eller andra hårda element.
Jag menade inte att det blev sådan rotation så att nacken bröts men att det kan bli belastningar på nacken och andra skador av rotationen, speciellt då det är en hjälm vägandes ca. 1 kg med i sammanhanget. Dvs av samma typ som vid en offset frontalkollision fast det förmodligen inte ger lika mycket rotation. Har du statistik från racingolyckor så får du gärna presentera den.
om man skall testa en applikation bör man väl göra det så verklighetsnära som möjligt? Testet av HANS som du hänvisade till blir ju knappt mer rättvisande än att försöka testa bälten på en testdock utan axlar och bål. Vem är det som gjort testen? |
||||||||||||||
Ska du bli återförsäljare? Hur minskar HANS risken för skador på huvudet vid islag? Att man har mer kontrollerad rörelse av huvudet och att de minskar risken för islag kan jag förstå. Men om man väl har slagit i något hårt förstår jag inte hur HANS kan hjälpa? Det får du gärna utveckla.
Det verkar som du fått det här med rotation lite om bakfoten. Det är ytterst sällan som den åkande upplever någon större rotation, oberoende av krockfall. Till att börja med så sitter huvudet infäst i nacken där huvudet har sitt tyngdpunktscentrum. Det medför att även om man flyttar nacken i längdsled/sidled så uppkommer ingen rotation av huvudet för det finns ingen hävarm mellan masscentrum och pivå punkten i nacken. Frontal offset: Trots att bara en del av bilens front träffar barriären så kommer bilen att gå rakt ända till slutet av krockförloppet. Det sista som händer är att bilen roterar ifrån träffsidan. Pivå punkt för rotationen är kontaktytan mellan front och barriär. Iom att de åkande sitter bakom pivåpunkten kommer den åkande att uppleva en translation i sidled mer än en rotation. Så för den åkande kommer en offsetkrock att kännas som en frontalkrock följt av en lätt sidokrock. Sidokrock: om man blir påkörd från sidan och träffen sker på förardörren (eller i närheten) upplever den åkande en translation i sidled. Om träffen sker långt bak eller fram roterar bilen runt det andra hjulparet. Iom att den åkande sitter mellan hjulparen kommer även det att till största del upplevas som en translkation i sidled. Den enda möjligheten att få verklig rotation på kroppen är om man sitter i den punkt kring vilken bilen roterar. Det kan man tex få om två bilar med motsatt riktning träffar en tredje, stillastående bil. Bilarna måste ha samma fart och vikt samt träffa på samma avstånd framför och bakom föraren. Inget troligt senario enlig mig.
Bara det som jag redovisat i tidigare trådar. Däremot har jag tillgång till ett antal SAE papers om HANS och andra skydd.
Nu tycker jag att du överdriver. Nackkragen är av gummi och ska efterlikna mänsklig vävnad. Belastar man nacken med en HANS kommer gummit att komprimeras tills den möter hård struktur. Prova på dig själv. Självklart hade det varit bäst att använda gummikragen på dockan men att säga att provet är utan värde är en ordentlig överdrift. Även om nu HANS inte glider av bältet (som jag läst på flera ställen) så fattar jag inte hur remmarna ska kunna hålla huvudet i sidled på ett vettigt sätt? Slacket i remmarna kommer att tillåta ordenligt med rörelse av huvudet innan det fångas upp (och då med ett ryck). Infästningspunkterna på hjälmen sitter dessutom under och bakom tyngdpunkten på hjälmen och huvud (sett från sidan) vilket kommer att få huvudet att vilja böja sig i två riktningar. Känns knappast nyttigt. HANS är ett mycket bra skydd men det är inte helt utan brister. Att blunda för det och tro att HANS är frälsaren är farligt. Speciellt när det enkelt går att kompensera för bristerna på annat sätt. Krocksäkerhet är komplext. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||||||||
Såg på bilderna från Monte Carlo (där WRC förarna nu hade HANS för första gången) och noterade att flera verkade ha en extra stopp mellan axelbältena över bröstet, som på en ryggsäck. Kan detta vara för att hålla ihop bältena och förhindra att de glider av HANS?
Panizzi verkade tycka att HANSen satt lite väl bra... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||
HANS minskar risken för skador som man upptstå genom islag genom att den minskar risken för just islag i vissa typer av kollisioner. Utan islag, inga islagsskador. Svårare än så är det inte.
Håller med dig helt och hållet. En av bristerna är att det krävs en korrekt inpassning av hela systemet, inkl. stol och bälten och om den inte görs korrekt så funkar inte HANS som tänkt. |
||||||||||||||
Det jag minns av Discoveryspecialen om HANS var att den först och främst skulle förhindra
dödligt våld mot skallbasen (ryggradens infästning i skallen). Ingen frälsare från allt krockvåld alltså. om jag inte minns fel var det just ett antal krascher med skallbasbrott (dödlig utgång) som fick "uppfinnaren" att konstruera HANS. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||||
Kan mycket väl vara därför, skall egenligen inte behövas OM man har anpassat, stol, bältesinfästning och HANS korrekt. De remmar som sitter mellan HANS och hjälm i lite olika längder och för rally bör dessa vara lite längre för att föraren skall kunna vrida på huvudet utan att hindras av HANS. Möjligen har Panizzi den kortare varianten. |
||||||||||||||
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 63 besök senaste veckan (28980 totalt) |