Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Välja storlek på ventiler, hur gör man? | 2 besök senaste veckan (2260 totalt) |
Är i färd med att köpa nya toppar till motorn..
Har mailat lite med tillverkaren och de kunde, utan att ens veta vad jag hade för motor, säga vilken storlek jag skulle ha... Så nu riktar jag mig mot rejsa istället och den kunskapen som finns här. Vad är det för teori bakom ventilstorlekar på insug resp avgas? Vad ska man tänka på när man väljer? Jag är så här -> storlekarna som finns att välja på är; 2.11 och 1.66 eller 54 och 42 mm 2.11 och 1.77 eller 54 och 45 mm 2.19 och 1.66 eller 56 och 42 mm inte så stora skillnader iof, men det måste ju ligga något bakom... |
Det fanns en artikel om ventilstorlekar skriven av G.P. Blair i "Race Engine Technology", då gällde det NASCAR motorer.
Vid ett lyft på ungefär 40% av innersätesdiametern så upphör ventilen att vara flödeshämmande, utan flödet hämmas då huvudsakligen av innersätes diametern. Av denna anledning så är det naturligtvis önskvärt att få in så stor ventilarea i motorn som möjligt. Man måste också hitta en balans mellan avgas och insug, på tävlingsmotorer så är det ofta populärt att använda stora insugsventiler i förhållande till avgasventiler. Avgasventilerna kan man sedan procentuellt lyfta lite högre vilket ger en liten ökning av flödet. Vanligen så brukar förhållandena ligga kring 1,2-1,3 ungefär, men detta beror på hur bra/dålig de respektive kanalerna är. Med fyrventilade toppar så har man då ofta placerat ventilerna assymetriskt, dvs att tändstiftet inte längre sitter helt i mitten utan flamvägen är kortare på avgassidan vilket gör att man får plats med de större insugsventilerna. Sedan får naturligtvis inte flödet hindras av cylinderväggarna på sidorna, detta kan sk. "slanted squish" hjälpa med. För att få fram vad man bör välja så blir man nog tyvärr tvungen att teste/simulera fram. |
Borde dom inte undra över kam - insug - toppar - avgas för att göra en bra bedömning
Men Pontiac har ju lite prestanda motorer på sitt samvete , så det finns lite toppar och ventil storlekar att välja mellan . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
Racetech Välja storlek på ventiler, hur gör man? | 2 besök senaste veckan (2260 totalt) |