Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Välja storlek på ventiler, hur gör man?
2 besök senaste veckan (2260 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12880


Trådstartare
Är i färd med att köpa nya toppar till motorn..

Har mailat lite med tillverkaren och de kunde, utan att ens veta vad jag hade för motor, säga vilken storlek jag skulle ha...

Så nu riktar jag mig mot rejsa istället och den kunskapen som finns här.

Vad är det för teori bakom ventilstorlekar på insug resp avgas?
Vad ska man tänka på när man väljer?

Jag är så här ->

storlekarna som finns att välja på är;
2.11 och 1.66 eller 54 och 42 mm
2.11 och 1.77 eller 54 och 45 mm
2.19 och 1.66 eller 56 och 42 mm

inte så stora skillnader iof, men det måste ju ligga något bakom...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18648



Jag fattar inte.?

Är det ett test eller? Vad har du för motor?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Det fanns en artikel om ventilstorlekar skriven av G.P. Blair i "Race Engine Technology", då gällde det NASCAR motorer.

Vid ett lyft på ungefär 40% av innersätesdiametern så upphör ventilen att vara flödeshämmande, utan flödet hämmas då huvudsakligen av innersätes diametern. Av denna anledning så är det naturligtvis önskvärt att få in så stor ventilarea i motorn som möjligt.

Man måste också hitta en balans mellan avgas och insug, på tävlingsmotorer så är det ofta populärt att använda stora insugsventiler i förhållande till avgasventiler. Avgasventilerna kan man sedan procentuellt lyfta lite högre vilket ger en liten ökning av flödet. Vanligen så brukar förhållandena ligga kring 1,2-1,3 ungefär, men detta beror på hur bra/dålig de respektive kanalerna är.

Med fyrventilade toppar så har man då ofta placerat ventilerna assymetriskt, dvs att tändstiftet inte längre sitter helt i mitten utan flamvägen är kortare på avgassidan vilket gör att man får plats med de större insugsventilerna.

Sedan får naturligtvis inte flödet hindras av cylinderväggarna på sidorna, detta kan sk. "slanted squish" hjälpa med.

För att få fram vad man bör välja så blir man nog tyvärr tvungen att teste/simulera fram.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Borde dom inte undra över kam - insug - toppar - avgas för att göra en bra bedömning

Men Pontiac har ju lite prestanda motorer på sitt samvete , så det finns lite toppar och ventil storlekar att välja mellan .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Racetech
Välja storlek på ventiler, hur gör man?
2 besök senaste veckan (2260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande