Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Körsimulatorn hos VTI testad :-)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6512 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag var nere i Linköping idag och provkörde den gigantiska körsimulatorn. Jag var en av en bunt deltagare i "test av spårkänslighet"



Som gammal pc-simracer så var det ju extra speciellt med allt från "surroundbildskärm" till riktig "full motion cockpit"




Här sitter gud och styr och ställer med verkligheten. På en sekund kan man bli förflyttad till en helt annan väg, byta bil, däck, hjulinställningar eller från FWD till RWD och massa andra saker med bara några knapptryckningar. Ungefär som vi undrade om knappen märkt "Race" i Ferrari Enzo: Blev man verkligen hypertransporterad till en racebana om man tryckte på den


Tyvärr var vägen väldigt rak för dagen. Det är ju kul när det svänger
Men jag kommer gärna tebax o kör thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Det ser kanonkul ut!

Hur pass realistisk är en sådan där simulator?
Kopplingen tex, är den helt identisk med en riktig koppling?

Får man en känsla för g-krafter också? Eller är det kanske omöjligt att få in på ett vettigt sätt?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul!

Hur äkta kändes det? Blev det inte en massa ljud som inte stämde in från de olika axlarna?

Verkligen fräckt att den där Volvo 850 attrappen ni satt i kunde bytas ut blixsnabbt med ett knapptryck








_________________
Pär Hylander
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Anton Lillsund skrev:

Får man en känsla för g-krafter också? Eller är det kanske omöjligt att få in på ett vettigt sätt?


G-krafter brukar funka bra i sådana här burkar. Man bara tippar "kojan" och håller "bilden rätt". Jäklar vad det känns. Provade en riktig flygträningssimulator för 1000 år sedan och den imponerade stor. Jag inbillar mig att de är hur realistiska som helst nu för tiden (m.a.p. g-grafter).

thumbs up

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Hela cockpiten står väl på nån typ av räls? Jag tycker det ser ut så i alla fall. Borde gå att skapa ganska ordentliga g-krafter i sidled.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jet skrev:
Anton Lillsund skrev:

Får man en känsla för g-krafter också? Eller är det kanske omöjligt att få in på ett vettigt sätt?


G-krafter brukar funka bra i sådana här burkar. Man bara tippar "kojan" och håller "bilden rätt". Jäklar vad det känns. Provade en riktig flygträningssimulator för 1000 år sedan och den imponerade stor. Jag inbillar mig att de är hur realistiska som helst nu för tiden (m.a.p. g-grafter).

thumbs up


Jag var i på Ljungbyhed (tror jag eller så var det i uppsala) med flygvapen ungdom o testade deras viggen simulator. Där hade dom deaktiverat hydralerna till cockpit då dom sa att doom gav en felaktig känsla hos piloterna så dom förstörde bara. Dom tyckte attd et var bättre att bara ha modulen ståendes på stilla horisontelt. Hursom Grymmt kul var det thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Anton Lillsund skrev:


Det ser kanonkul ut!

Hur pass realistisk är en sådan där simulator?
Kopplingen tex, är den helt identisk med en riktig koppling?

Får man en känsla för g-krafter också? Eller är det kanske omöjligt att få in på ett vettigt sätt?


Bilen var iaf idag med "automatlåda". Det satt inte ens en kopplingspedal i den men en vanlig växelspak som vi inte använde.

Vägen var tyvärr väldigt rak och ett antal "bilar" skulle testas hur de betedde sig i den för dagen väldigt spåriga vägbanan. De små sidokrafter som uppstod när man åkte ner eller upp ur spåren i vägbanan var mycket övertygande IMHo. Lite yviga filbytande var det enda ytterligare sidokrafter jag testade. Tänk om man fått en krokig väg o prova Sen var ju inte dagens bilar några M3'or eller Porschar precis . Så sidokrafter verkar funka bra utifrån det lilla jag provat.

Däremot fungerade inte acc och bromskrafter vettigt alls. Det kändes bara fel fel fel. T.o.m så fel att jag inte ville ville titta på "skärmen" när man gasade för hela kroppen sa att det inte stämde alls. Hade jag börjat busköra o gasat o bromsat en massa så hade det nog slutat med en barfbag

Att få ha en så bred bildskärm är fantastiskt trevligt. Att det även i ögonvrån händer "rätt saker" var kanon. Men tyvärr var det mycket oskarp bild även när objekt kom nära. Att ha lite "blur" på objekt som befinner sig längre bort är ju okej, att ha ett visst "motion blur" är också okej. Men att det alltid är oskarpt var för mig ganska störande, kändes som man fick grus i ögonen och den känslan satt i en lång stund efteråt. Det det märktes tydligast på IMHo var mittlinjens streck när de närmade sig bilen. Suddiga hela vägen, kändes som jag behövde gå till en optiker.

Grafiken rent allmänt hade varit superimponerande för bara två-tre år sen men är idag klart omsprungen av vissa racingspel.

Summa sumarum är trots blandade plus o minus att det var SKITSKOJ! Jag åker gärna o är "försöksperson" igen! Hoppas på krokigare väg då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jag gick ju på transportgymnasiet här i Göteborg (98-99) och där fanns det en liknande grej fast där fick man inte köra en volvo 850 utan Volvo FH16 tror jag att det var. Vi fick tillfälle att prova den en gång under våra två år på gymnasiet, och så där värst verklighetstroget kändes det väl inte direkt, men den utvecklades ständigt den där maskinen och nu kanske den är annorlunda.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är kul med simulatorer även om jag av någon anledning har svårt för just bilsimulatorer... hittar inte känslan

Dock har det väl hänt att man klivit svettig ur en och annan flygsimulator
Ang. 37-sim (och även 39-sim) så kör man numera utan hydraulerna. Anledningen är att det skiljer lite mot verkligheten och det räcker för att förarna ska bli Vanliga dödliga märker inte det
Mer långsamtgående simulatorer (hkp, trafikflygplan etc) har dom däremot fått till klockrent.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Jag har kört simulatorn på Volvo för en massa år sedan. Den saknade hydralik men hade en bildskärm som täckte hela synfältet. Precis om magnus säger kändes det väldigt skumt vid gas och broms när det inte gick i hop sig mellan synen och balanssinnet.

Innan jag fick köra frågade de minst 100ggr om jag hade anlag för åksjuka. De hade nämligen fått simulatorn nerspydd vid några tillfällen

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Kan man inte låna denna simulator när GT4 kommer
Då kan vi ha en rejsa.nu träff på nürburgring i sverige!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Tosse
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 389



Jag har haft förmånen att prova en av simulatorerna på Arlanda. Vi fick testa A340 (Airbus) simulatorn och det var en häftig känsla. Vår instruktör som är pilot hos SAS sa att det inte är någon skillnad på att flyga simulatorm som att flyga på riktigt. För att bli pilot kör man 14 timmar i simulatorn sedan 1 gång i riktigt plan utan passagerare för att sedan börja flyga med passagerare...

A340 simulatorn står på tre hydraler med ganska lång slaglängs vilket gör att det krävs bälte i cockpit för att man inte ska kastas ur sätet. Enda nackdelen som jag märkte är att då jag är ganska lång (1.90) såg nerkanten på skärmen som sitter ett par meter framför rutan och då tappade jag lite av känslan.

_________________
Björn Thorblad
www.a-gummi.se
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



I min ungdom körde jag föregångaren till den här simulatorn. Det var 1979 och då var den LÅNGT före sin tid (analog var den också, inget digitalt fjoll inte). Just den den dag jag provade funkade inte G-kraftsimuleringen (bilen stod alltså still och rörde sej inte i någon ledd), däremot fick jag prova med och utan riktig feedback i ratten. På halt underlag och utan feedback i ratten var den helt okörbar. Med feedback var det fruktansvärt realistiskt, jag fick hjärtklappning och kallsvett när jag tappade den och åkte av! En upplevelse.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Jovani skrev:
Kan man inte låna denna simulator när GT4 kommer
Då kan vi ha en rejsa.nu träff på nürburgring i sverige!


Det skulle ju vara hur kul som helst... ... men säkerligen otroligt dyrt att hyra,
om det ens är möjligt....

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Värkligen fränt !!
Hur kändes det att köra en Volvo för engångskull
Gick det att få motorljudet med på köpet??

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Värkligen fränt !!
Hur kändes det att köra en Volvo för engångskull
Gick det att få motorljudet med på köpet??


Jepp. När man gasade så lät det och det kändes fullt realistiskt precis som en sur gammal missskött automatväxlad Volvo

_________________
Magnus Thomé
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Magnus Thomé skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Värkligen fränt !!
Hur kändes det att köra en Volvo för engångskull
Gick det att få motorljudet med på köpet??


Jepp. När man gasade så lät det och det kändes fullt realistiskt precis som en sur gammal missskött automatväxlad Volvo


Måste ha varit 740 automat ljudet du fick med För dom låter verkligen Bleeeee.....

_________________

--VVTS--
Citera
No brakes
Ängelholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 32



Körde en ferarri 355 simulator på grand canaria.. Stod i nån spelhall.. var med koppling o allt.. Dock stod den ju bara still Men det var kul o köra iaf.. Fick inte så bra tider, då jag messt körde runt o driftade..

_________________
Christoffer Johansson

Http://nobrakes.no-ip.com/
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Trevlig input ni hade på mina frågor!
Jag får en känsla av hur det fungerar iaf. Vore kanonskoj att testa detta nångång.

När jag gjorde lumpen på F16 så fanns där en 37-simulator (Viggen). Vi ville komma in för att se på den åtminstone, men det var så hemligt eller vad dom sa att det inte var möjligt.

No brakes skrev:

Körde en ferarri 355 simulator på grand canaria.. Stod i nån spelhall.. var med koppling o allt.. Dock stod den ju bara still Men det var kul o köra iaf.. Fick inte så bra tider, då jag messt körde runt o driftade..


En sådna körde jag också på Gran canaria, Puerto rico.
En trevlig sak som verkade ha något år på nacken. En vidare utveckling av den hade jag gärna haft hemma hos mig. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Anton Lillsund skrev:

No brakes skrev:

Körde en ferarri 355 simulator på grand canaria.. Stod i nån spelhall.. var med koppling o allt.. Dock stod den ju bara still Men det var kul o köra iaf.. Fick inte så bra tider, då jag messt körde runt o driftade..


En sådna körde jag också på Gran canaria, Puerto rico.
En trevlig sak som verkade ha något år på nacken. En vidare utveckling av den hade jag gärna haft hemma hos mig. thumbs up


OT: Varför åka så långt bort?? Finns/Fanns på Liseberg.

_________________
/David Söderblom
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Fanns kvar i år

_________________

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
Körsimulatorn hos VTI testad :-)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande