Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BRM sextifyraventilare....
1, 2   >>
12766 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

64-ventiler och 16 cylindrar, jösses.
Måste vara tungt att vara mek när man ska hålla ordning på sådana pjäser.


Jag känner mig nöjd när jag någon enstaka gång fått en sådan här maskin att funka någotsånär.

Den här måste vara BRM H16's absoluta motpol. 1 cylinder. Inga ventiler.

_________________

Rice and shine
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



hmmm hur kul kan det vara om en kamrem går sönder =)
skulle vara otroligt kul att höra ljudet på den!

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



För dem som är både tekniskt och historiskt intresserade
kan jag tipsa om följande länk:
http://www.netrevo.com/gplw/newsite/newdefaultjava.asp

Under knappen "Misc" finns en artikel från -66 som ingående
beskriver hur BRM utvecklade denna motor i sin ursprungs-
version.
Allt gick väl inte riktigt som BRM planerade skulle det visa sig,
men intressant läsning är det!

Mvh

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Var det inte BRM som gjorde en V16 för längesedan? Det fanns iaf en ljudfil på den ute på nätet förut, vet dock inte var jag hittade den Men häftigt lät den thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Här är länken

http://gpl.krej.cz/mp3.html

DEFINITIVT värt att ladda ner!!

Ett antal mp3-filer med en V16 som misständer, varvar inte
över 9000 varv, fördelaren visst felaktig.

Är i alla fall min favorit alla kategorier av motorljud thumbs up

mvh

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Hittade en till länk när jag rotade lite http://8w.forix.com/brmp15.html Där finns lite rolig information om den motor/bilen

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Christian Jansson skrev:
Här är länken

http://gpl.krej.cz/mp3.html

DEFINITIVT värt att ladda ner!!

Ett antal mp3-filer med en V16 som misständer, varvar inte
över 9000 varv, fördelaren visst felaktig.

Är i alla fall min favorit alla kategorier av motorljud thumbs up

mvh


thumbs up

Citat från sidan som jag länkade till "Racing enthusiasts will remember the sound of the BRM V16 long after memories of modern racing cars have faded - the pitch and sheer volume of its 16-cylinder scream, which reputedly distracted seasoned drivers in cars alongside on grids in the 1950s, has never been matched. " thumbs up

Tänk om ändå min bil kunde låta sådär
Edit: Förutom misständningarna dårå, dom finns redan

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Stratosquattro
Kinna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 122



Jag sitter här och flämtar! vilket fruktansvärt motorljud. Tänk och uppleva det i verkligheten!

_________________
-Tobbe Henricsson, Frilans
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Bah! Tycker ni att det där är komplicerat?
Spana in det här då:

24-cylindrar i dubbel-boxer formation, dubbla kompressorer, 48 tändstift och slidventiler (varför gör ingen sådana nuförtiden??). som mest 4000 hästar vid 3850 varv (högt för en flygplansmotor!) ur i samanhanget låg volym (36.7 Liter). Detta är över 100 hästar per liter...



Napier var alltid ett skumt företag, man ska inte glömma oerhört udda och vibrations-fria Deltic-dieseln som användes i båtar och lokomotiv...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Så här såg Deltic-diesel i genomskärning:



18-cylindrig 2-takts dieseldesign utan ventiler med motsatta kolvar och turbo eller kompressor...mycket hög effekt/vikt förhållande och hög vridmoment.

Napier var ett bra udda företag...

Här är en animering av hur cylindrarna rörde sig:
http://home.clara.net/justinw/img/piston_deltic320.avi

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lägga en glas-skiva över den där och ha den som soffbord thumbs up

Fast då fick man väl för sambon länge


Magnus Thomé skrev:
Från den här tråden:
http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?s=&threadid=63619


_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



MMMMMMMMMMMMM

Boxer.....

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



SecretAgentMan skrev:
MMMMMMMMMMMMM

Boxer.....

/J


Linds customs boxer8




Länk till Linds custom:http://home.swipnet.se/motor/custom/

Kolla in PRo-SKIFT prylarna..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hmm...snyggt med boxer 8:a men jag trodde alltid att dom där fläktarnas varvtal ska vara i proportion med motorvarvtal...blir inte motorn för kall/varm om man bara använder elfläktar??

I vilket fall som helst, rätt imponerande! Vad är grunden för boxer-8:an?? VW bitar? Man skulle kunna bygga en liten Porsche 908-replika med den där :-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jörgen Trued
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40



Ni är grundlurade allihopa.

Ljudfilerna är mycket riktigt på en BRM, men den som Nick Mason äger 1,5 liter från 1950-1952

_________________
Jörgen Trued
www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jörgen Trued skrev:
Ni är grundlurade allihopa.

Ljudfilerna är mycket riktigt på en BRM, men den som Nick Mason äger 1,5 liter från 1950-1952

Eh? Förutom Magnus post i början så är det ju den som diskuteras också, när det gäller ljudet. Alltså BRM:s gamla 1,5 liters V16.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jörgen Trued skrev:
Ni är grundlurade allihopa.

Ljudfilerna är mycket riktigt på en BRM, men den som Nick Mason äger 1,5 liter från 1950-1952


Japp, V16 mao. Med kompressor och SU-förgasare tror jag om jag minns rätt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Andreas Lidström skrev:
Jörgen Trued skrev:
Ni är grundlurade allihopa.

Ljudfilerna är mycket riktigt på en BRM, men den som Nick Mason äger 1,5 liter från 1950-1952


Japp, V16 mao. Med kompressor och SU-förgasare tror jag om jag minns rätt...


Det var så jag mindes det hela oxå... Men det låter gött thumbs up !!!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Dessutom var det en mycket opålitlig maskin vilket gjorde att den snabbt gick i graven...
om jag inte minns helt fel.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Var det fler än jag som fick ståfräs av motorljudet?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Allmänt banåkaforum
BRM sextifyraventilare....
1, 2   >>
12766 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande