Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny gren inom SBF: Drifting!
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (8204 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5550



Johan Mähler skrev:
Det problem jag ser med drifting är detsamma som gör alla bedömningssporter lite tveksamma: domarna!
Kommer inte det hela att sluta med ständigt gnäll på domarna efteråt för att den och den inte vann? Med tidtagning så kan man ju bevisa det.
Har för mig att det varit väldiga rabalder om simhopp och konståkning i större sammanhang (OS t.ex) då det inte är rena fakta som avgör vinnaren.
Ishockey är ju tillräckligt farligt för domarna!

Så hur kommer det problemet att lösas?


Är det inte gnäll på domare så är det väl gnäll på att någon tjuvstartat, eller att tidtagningen är trasig.

"Lösningen" är ett tydligt reglemente för domarna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



En eloge till SBF för den öppna attityden, borde väl bana väg för Track-Day regler inom SBF.

Slå inte för hårt på Bengt när han skriver sån fin satir , Jag såg dig nog senast på Sturup, vad ägnade du dig åt där??? om inte våt-drifting

Nåväl, jag har själv ingen som helst förståelse för drifting mer än att det är kul att titta på, särskillt i jämförelse med andra bilaktiviteter som är fullständigt obegripliga (typ, Bilstereo (onödig vikt), Styling (ala Fast and Fult), raggarbilar (varför, varför varför), jänkebilar överhuvudtaget (duger bara till racing när man bara svänger vänster eller kör rakt fram), 402m....hallå det finns en ratt.

I övrigt är jag en öppen person utan några som helst fördomar, så länge alla tycker som jag.....


I alla fall så får man gratulera och hoppas man får höra däckstjutssymfonier ala Bengts förslag i sommar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5550



porschedriver skrev:
En eloge till SBF för den öppna attityden, borde väl bana väg för Track-Day regler inom SBF.


Har någon skrivit ett förslag på ett dylikt reglemente?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Bengt Metz skrev:
Hej

Menar du synkrondrifting eller parallelldrifting??

Jag trodde ärligt talat att det här med drifting var ett skämt, men uppenbart inte.

Ta mina förslag på allvar, tänk dig att 10-12 bilar driftar synkront på ett flygfällt eller så, bara tänk dig vilken rökutveckling det måste bli och vad vackert det måste se ut, om man nu kan se nåt.

Baklängesdrifting måste ju vara en specialgren eller varför inte kombinera fram och baklänges.
Bilsportförbundet kanske kan lägga in denna gren i en egen sektion.

Man kan ha däck gjorda av material som ger ifrån sig olika färgad rök, beroende på typ och ytterligare andra däck som ger ifrån sig olika ljud AAAAAHHHH då kan man uppföre musikstycken med bilarna och samtidigt få olikfärgad rök Vilken höjdare!!

Drifting till musik!! tänk dig att bilen gör sina krumbukter i takt med musik/hiphop/annat ljud som då måste ha rejäl effekt, typ 10 tals kilowatt, så att bilarna inte överröstar musiken.

Man kan också som i konståkning ha ett obligatoriskt åk där de tävlande ritar figurer i asfalten som man sedan kan mäta upp och bedömma.
Sedan måste man ju ha ett friåk där de tävlande kan göra vilka figurer och piruetter de vill.
Hoppen som finns i konståkningen kan kanske också komma med tiden.

Tänk dig en trippel mollbergare eller vad det nu heter följt av en dubbel saltermotal, dessa specialhopp kräver naturligtvis ytterligare säkerhetsutrustnig, förutom brandhärdiga långkallsingar, ex airbags mm i fall hoppen inte avslutas på hjulen på avsätt vis.

Parallelldriftingen kan ju även vara motsvarande paråkningen inom konståkningen.

Bara fantasin sätter gränser!!

Slå mig hårt

/ Bengt Metz


:woot:

i Japan har de även ibland ett FREESTYLE inslag under den fria körningen - (en bil i taget)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



dstr skrev:
porschedriver skrev:
En eloge till SBF för den öppna attityden, borde väl bana väg för Track-Day regler inom SBF.


Har någon skrivit ett förslag på ett dylikt reglemente?


Det arbetas tydligen en del på det. Magnus T är inblandad i diskussioner med SBF om just detta.
Enda grejen är väl den att SBF är rätt så inriktade mot just Tävling, de har lite svårt att passa in det hela när man bara gör det för skojs skull.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Frågan är hur det blir med licenser och sånt..? Någon som har tänkt på det?

mvh

_________________
Mattias Widar
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



porschedriver skrev:
...de har lite svårt att passa in det hela när man bara gör det för skojs skull.


Lite korkat med tanke på att det är lite av en inkörsport till tävlandet.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Daniel Ekström skrev:
porschedriver skrev:
...de har lite svårt att passa in det hela när man bara gör det för skojs skull.


Lite korkat med tanke på att det är lite av en inkörsport till tävlandet.


De resonerar väl tyvärr (eller egentligen har resonerat, det verkar som de håller på att tänka om) så att det finns ju prova på bilsport, räcker inte det....

Själv så är jag ju mycket aktiva både på att köra banmöten (med en bil som är på tok för dyr att tävla med för min del) för att det dels är kul och man träffar mycket trevligt folk och dels bra övning med mycket körtid.

Sedan håller jag ju på med att tävla en hel del också, för det har en annan tjusning.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



porschedriver skrev:
Daniel Ekström skrev:
porschedriver skrev:
...de har lite svårt att passa in det hela när man bara gör det för skojs skull.


Lite korkat med tanke på att det är lite av en inkörsport till tävlandet.


De resonerar väl tyvärr (eller egentligen har resonerat, det verkar som de håller på att tänka om) så att det finns ju prova på bilsport, räcker inte det....

Själv så är jag ju mycket aktiva både på att köra banmöten (med en bil som är på tok för dyr att tävla med för min del) för att det dels är kul och man träffar mycket trevligt folk och dels bra övning med mycket körtid.

Sedan håller jag ju på med att tävla en hel del också, för det har en annan tjusning.


Hade jag inte kört på banträffar hade jag aldrig kommit på idén om att börja tävla...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5550



Widar skrev:
Frågan är hur det blir med licenser och sånt..? Någon som har tänkt på det?

mvh


Jodå, det tänker vi på. Hur det blir under 2005 är inte klart, men till 2006 blir det iaf egna licenser för både förare och funktionärer/domare.

För försäkringens skulle så räcker det med "vilken licens som helst". Precis som att man kan köra "drivers open" på en radiostyrd bilsportlicens.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
dstr skrev:
Widar skrev:
Frågan är hur det blir med licenser och sånt..? Någon som har tänkt på det?

mvh


Jodå, det tänker vi på. Hur det blir under 2005 är inte klart, men till 2006 blir det iaf egna licenser för både förare och funktionärer/domare.

För försäkringens skulle så räcker det med "vilken licens som helst". Precis som att man kan köra "drivers open" på en radiostyrd bilsportlicens.
Låter bra det!

Kul att ha driftinglicens i plånboken!

_________________
Mattias Widar
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



vaf*n Driftin legalt hmm då måste man juu bygga en till tävlingsbil

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088



Nilz skrev:
vaf*n Driftin legalt hmm då måste man juu bygga en till tävlingsbil


det borde la gå bra å köra med rallybilen? (fast awd var ju tydligen inte tillåtet, om den nu är awd alltså)

men bygg en ny ändå, bara för skojs skull thumbs up

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Ola E
Limhamn
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



dstr skrev:




"Lösningen" är ett tydligt reglemente för domarna.


Låter som en bra idé.
Hur kan ett sådant reglemente komma att se ut?
Vad är det som räknas i D1 exempelvis? Mest "vinkel"? Högsta kurvhastighet?
Eller är det helt enkelt bara den som kör "snyggast" som vinner?

Berätta gärna lite mer angående denna mycket intressanta gren!

_________________
Ola Ekström, Skåne
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



ola E skrev:
dstr skrev:




"Lösningen" är ett tydligt reglemente för domarna.


Låter som en bra idé.
Hur kan ett sådant reglemente komma att se ut?
Vad är det som räknas i D1 exempelvis? Mest "vinkel"? Högsta kurvhastighet?
Eller är det helt enkelt bara den som kör "snyggast" som vinner?

Berätta gärna lite mer angående denna mycket intressanta gren!


Hej ola & välkommen te REJSA.NU

Det finns i de "internationella" reglerna inget alls som säger att det är hastighetsbedömt.

dock skall vi här ej prata om dessa reglerna då -

de för Sverige anpassade reglerna måste skrivas från grunden för att anpassas för just Svenskt bruk -
det är det som Daniel, Henrik & Conny håller på med ....
as-we-speak - så att säga - vidare så brukar det bedömas (fortfarande utomlands då)

på stil, hur brett det går med konstant "häng" samt även hur pass aktiv föraren är emot publiken
för att få dem på "sin" sida. Även såklart hur pass bra föraren "connectar" mellan svängarna.

MVH/
:.......Kristian

mera info:
www.sbf.se - www.drifting.se

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Ola E
Limhamn
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



KristianAE86 skrev:



Hej ola & välkommen te REJSA.NU



Man tackar och bockar! Har läst runt här ganska länge men har inte tidigare haft orken att registrera mig


Ska bli spännande att se vad ni kommer fram till iallafall. Med en massa snowboarderfarenhet så vet jag hur svårt det kan vara att få till en rättvis bedömning. Som skräckexempel så kan man ju ta upp simhoppningen, är det bara jag som mycket hellre skulle vilja se kanske 1-2 volter med skönt "häng" istället för den cirkus man ser på tv idag?

_________________
Ola Ekström, Skåne
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



Fyhr skrev:
Nilz skrev:
vaf*n Driftin legalt hmm då måste man juu bygga en till tävlingsbil


det borde la gå bra å köra med rallybilen? (fast awd var ju tydligen inte tillåtet, om den nu är awd alltså)

men bygg en ny ändå, bara för skojs skull thumbs up


njaee den e framhjulsdriven. blir tråkit o backa runt

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Nilz

Bengt Metz skrev:
Citat:
Baklängesdrifting måste ju vara en specialgren eller varför inte kombinera fram och baklänges.
Bilsportförbundet kanske kan lägga in denna gren i en egen sektion.


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5550



KristianAE86 skrev:

Det finns i de "internationella" reglerna inget alls som säger att det är hastighetsbedömt.


Njae. Detta är saxat från D1's reglemente: http://www.drifting.com/forums/showthread.php?s=&threadid=10655

Citat:

Entry speed-This is part of the criteria that will be met very easily with the use of a radar gun with speed display. Entry speed is one of the most visible aspects that judges will look for because it will determine the other parts of a driver?s drift.


Sitter just nu och försöker formulera något bra på svenska kring detta.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



KristianAE86 skrev:
Även såklart hur pass bra föraren "connectar" mellan svängarna.


???? Hur menar du nu?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5550



Daniel Ekström skrev:
KristianAE86 skrev:
Även såklart hur pass bra föraren "connectar" mellan svängarna.


???? Hur menar du nu?


Hur bra man planerar stället ut ur ena kurvan för att passa in i nästa kurva, dvs flytet mellan kurvorna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
Ny gren inom SBF: Drifting!
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (8204 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande