Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Banpreparering inför 2005 resp. 2006 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17 besök senaste veckan (17284 totalt) |
man skulle ju även kunna lika det vid backhoppning med bil ist för på skidor |
||||||||||
Ja med det tillägget att man startar i en backe och landar i en annan. D.v.s. till höger om den man startade i. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
Japp. Känns ungefär likadant fast mer G-krafter och lite säkrare. |
||||||||||
Personligen tycker jag att det är de snabba kurvorna som är mest utmanande på ringen!
Här är några favoriter: Den snabba högern i Hatzenbach 1 - Här kör jag alltid för sakta. Den känns så feldoserad... Quiddelbacher Höhe/Flugplatz - Hittills har jag inte kört någon bil som man inte kan hålla stumt med här(= jag har inte kört tillräckligt snabba bilar...) och jag är inte helt 100 på att jag lyckades hålla fullt med Lådbilen i höstas. Men det var åtminstone bra nära! Schwedenkreutz - Här fegar jag oftast mer än vad man behöver... Fuchsröhre - Spännande i nästan vad man än kör!!! Metzgesfeld - Mycket snabb vänster, som går att ta snabbare än man tror! Miss-Hit-Miss - Här börjar det kluriga redan i "chikanen" efter Kallenhard där det är så ojämnt i ingången och är sedan en riktig utmaning genom hela Miss-Hit-Miss. Angst-/Mutkurve - Underbar kurva som man får jobba upp tempot i så sakteliga. Jag var sååååå nära från att inte lätta en millimeter på gasen senast med Lådbilen men lik förbannat tror jag inte att jag kunde förmå mig att hålla 100 % stumt. Verkar sitta någon liten spärr kvar i skallen. Klostertal - Högern efter backkrönet innan hårnålen är lite småhårig när det börjar gå undan! Wehrseifen - Eftersom det går kraftigt nedför, så går det ju att få upp rejäl fart med vad som helst. Alltså blir det en bedömning hur hög ingångsfart man vågar ha in i och genom vänster/högern nerför backen. Pflanzgarten 1, 2 och 3 - Pflanzgarten 1 är härlig, när man får till den. Pflanzgarten 2 kan bli hårig om man kommer in lite snett och Pflanzgarten 3 är mycket snabb och hårig. Ingången till Schwalbenschwanz Lilla karusellen - Är kanske inte så jättesnabb men ändå en liten utmaning. Då det gäller att inte flyga ur den med alltför hög fart. Galgenkopf - Att satsa upp mot Galgenkopf och gå in med hög ingångsfart kräver nog att man har bränt en och annan hjärncell. Tiergarten(om man kör ett helt varv och inte från Turistpåsläppet) - Här går det fort och det är snarar en fråga om hur sent man vågar ta ner farten inför Hohenrain. Det är framförallt på ovan nämnda ställen som jag mentalt får jobba med att succesivt höja tempot för att på vissa av dem till slut våga hålla fullt! och det är en härlig känsla när man känner att det gick bra! Vissa av de nämnda ställena rekomenderar jag inte att hålla fullt ens med en VW Polo... Men där har man fortfarande utmaningen att succesivt kunna öka tempot 1/2 km/h per gång tills man känner sig nöjd. En del säger att Lauda Links och den snabba vänstern mellan Karusellen och Hohe Acht också är utmaningar. Men det måste också vara med rejält mycket snabbare bilar! Ja, de långsammare partierna är roliga de med!!! Men visst är det något visst med kurvor som man kan ta med fart!?! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||
Kanske, Det som har hänt där under de senaste året är ju ett par tre rejäla rullningar med snabba bilar. Om man laddar för hårt och inte är tillräckligt cool och låter bilen sätta sig innan man går på bromsen är det väldigt lätt att ställa till det. Den risken minskar nog om approachen är lite mera plan. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||||
Se mitt svar till Lennart, det är nog inte farten i sig som är problemet där, utan kombinatione av fart och instabilitet. Om du tänker dig att QH/Flugplatz var en sektion utan höjdksillnader och med fri sikt tror jag den skull upplevas som ganska enkel. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||||
Enkel men usch va tråkig. |
||||||||||
och inte än enda PUB. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||
Ja, svänga i hög fart med broms på kan ju lät få den effekten! För min del har jag har jag varit nära att ställa till det där. Nu senast i höstas låg jag bakom en kompis i relativt friskt tempo. Jag laddade lite mer än han uppför QH och när jag är i "luften" ser jag att han bromsat lite mer än jag tänkt mig och avståndet till hans numerplåt blev onödigt kort. Jag gjorde då misstaget att gå på bromsen innan bilen satt sig - det var inte helt bekvämt... Jag tror att om man bara är cool och har en stabil bil här går det att svänga in och ta kurvan i mycket högre fart än vad man först tror är möjligt. En av det absolut häftigast passagerna tycker jag! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||||
Det är tur att du stavar så bra!
Direkt citerat från ett av dina inlägg! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||
Men jag fegar inte. Fö var det fel på mitt tangentbord. |
||||||||||
Det håller jag med om. De är dock riktigt "belönande" för passagerare att åka med i. För eftersom de är relativt enkla kan man med marginal ta dem fullt vilket en förstagångspassagerare upplever som Det är lite kul! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
Jo , jag håller med dig gjorde misstaget att bromsa för tidigt där en gång och det gör jag aldrig mer om , för en novis som mig är det ganska obehagligt att försöka få bilen rak samtidigt som man försöker svänga in i flugplatz .... men som Johan sa längre ner i tråden det blir ju lite tråkigare , eller ska man säga mindre macho , å andra sidan kan ju alla som kört "gamla" QH nu få nåt och skryta om på div. öl-stugor och tala om för alla andra hur FRUKTANSVÄRT svårt det va förr |
||||||||||
måste vara min absoluta hat kurva , åker jag efter nån klarar jag att hålla ner , men på egen hand , det blir alltid ett släpp (rejält stort släpp) , och varje gång förbannar jag mig själv lika mycket i utgången när jag märker att det saknas 30 km/h |
||||||||||
Jag är åtminstone ärlig! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||
Nürburgring Banpreparering inför 2005 resp. 2006 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17 besök senaste veckan (17284 totalt) |