Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32, 33, 34   >>
108 besök senaste veckan (179939 totalt)
0la
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 13



Vi var nog endel som fick oss en liten tankeställare där igår morse speciellt jag som faktiskt såg smällen - Det såg inte helt behagligt ut.

Skönt att se att allt var allright med dig sedan iaf.
Kul också att höra att bilen tycks gå att fixa med lite vilja (och hjälp från dude) och att du istället för att byta hobby funderar på att låta något ännu bättre komma ur situationen thumbs up


//ola, som sedan rattade pappas speedster försiktigare än vanligt

_________________
Ola Janheim
Alfa Romeo 75 TS - 89
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Jag känner STORT medlidande
fick mej en tankeställare när jag hade sett skadorna, att köra bana kan bli dyrt
Men vad ska man annars ha en speedster till det är ju där den trivs som bäst
Lycka till med reparationen/byggnationen i vinter. Bygg en värsting

Mvh/Sliparn

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



oj! Det var ju inte alls kul har inte förstått vad som hänt förrän jag läste denna tråden nu.

Jag som tyckte betongbiten jag träffade på Gotland var jobbig men det här

Hoppas det inte blir alltför dyrt men som du säger man räknar ju alltid med att det faktiskt kan hända.

_________________
Martin Öberg
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1864



Allt område som klassas som tävlingsområde är helt undantaget då försäkringsbolagen måste ersätta någon varesig det är trafikförsäkringen eller vagnskadeförsäkringen. Alltså är dem inte skyldiga att ersätta sådana skador. Värst med detta är att man som arrangör är oförsäkrad om någon bil kör på en annan och det blir personskador iom att inte ens trafikförsäkringen egentligen gäller. Dessa regler går inte att frånskriva sig men det går att försäkra sig. Enda sättet där som är ekonomiskt försvarbart för en förening (tex lms , Opelsportclub eller liknande) är att vara med i SBF. Det är därför OSC och andra är med i SBF och följer dem stadgarna.

I rally däremot som körs på vanliga men avspärrade vägar så kan försäkringsbolagen inte avskriva sig trafikförsäkringen men tillägget om vagnskada och tävling gör att dem inte behöver ersätta något kring denna. Men om du som förare i rally kör in i en lada som kostar 100000:- att laga så måste ditt försäkringsbolag ersätta detta. Denna lag är inte möjlig att frånskriva sig.

Kan inte så värst mycket mer än detta men om jag på något vis kan hjälp adig så skicka ett PM till mig här eller på OSC.

Hoppas det löser sig för dig och tur att du klarade dig utan men.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



[quote="meldert"]Jaha, jag visste väl att jag skulle avsluta säsongen med föregående inlägg, men jag blev så sugen att jag åkte till Sviestad...quote]

Du har väl sett Snowroller där de säger att man ska skippa första och sista åket
Hoppas Anders och du kan knåpa ihop bilen under ett par veckor.
Ha en fortsatt trevlig kväll och ta en redig whiskey (om du nu inte gjort det redan)

M V H
Stephan

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



ohhh vad trist att läsa!

Jag har ju alltid intalat mig att jag kör inom "mina gränser"-ända tills jag kört av. Har dock hittills klarat mig med lite marginal...
Det ända positiva i det hela är väl att går det av på bana så går det med största sannolikhet bättre än om det går av efter landsvägen

Vad ska man säga? Sucka djuuupt, lås in bilen i nån månad så du slipper se eländet på ett tag, och samla energi nog att göra iordning den igen! Dom gånger jag skrotat skotern på tävling har jag gjort på det sättet (fast jag har inte väntat nån månad, snarare nån vecka, säsongen på snöskoter är lite för kort för såna konvalecenstider...) och det har kännts riktigt lätt att ta tag i sakerna när man fått "sovit på dom" ett tag thumbs up
Lycka till, både med försäkringsbolaget och återuppbyggnaden!

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Lars Falk skrev:
Skönt att Mattias klarade sig oskadd. thumbs up


Hur gör man förresten rent praktiskt med bältesträckare och krockkuddar som löst ut? Måste man nollställa nå'n elektronik?


Vet inte hur det funkar på Opel, men på dom VAG bilar jag vet av, så byter man krockkudden samt elektronikboxen till kudden, så är det OK.

(Därför ska man inte leta på skroten efter en ny elektronikbok till airbags om inte ratten sitter kvar-osmälld s.a.s....ÄR den osmälld däremot kan bilen se ut som en fluga efter en match med en flugsmälla-är ratten osmälld funkar boxen, om det inte blivit kortis i krocken-kontenta-köp aldrig en beg. box )

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Hallå room mate!

Vi har tydligen mer gemensamt än namnet så här en bit in på höstkanten. Jag smällde Alfan i söndags under en lättare lekfull körning. Ganska mycket plåt att byta samt framlyktan. Dock är ju min skabbiga TS numera pensionerad som banbil. Tänkte bara säga att jag förväntar mig att se din bil på GR med CAR nästa år, och DÅ ska jag minsan hänga på dig!!

Mao bit i det sura och mecka ihop den så ses vi!

/Habbe

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



meldert skrev:
Jag har Opel försäkringar som sköts av IF... Vill tyvärr dra mig tillminnes att jag läst något om att försäkring inte gäller på bana... Jag ska kolla i mina papper när jag kommer hem och lusläsa allt innan jag ringer så att man inte blir helt bortkollrad...

återkommer givetvis i frågan.

oj, trist värre! Hoppas allt är väl med dig.

Vad gäller IF så gäller inte försäkringen på bana alls enligt försäkringsvillkoren, men då jag försäkrade mina bilar hos dem så hade jag en diskussion med dem om vad som gäller i fall jag skulle skada bilen på ett banmöte med t ex PCS. Enligt personen jag pratade med (någon som kundtjänsten rotade fram då de inte riktigt kunde eller ville svara på frågan) så var det högst troligt att de (IF) skulle ersätta bilen men det berodde helt på omständigheterna för själva skadetillfället. Så länge det inte var under tävlingsliknade former (tidtagning, bilar som jagar varandra och så vidare) verkade det inte vara några problem. Så ta och kolla med dem, det är nog inte helt omöjligt att de ersätter en hel del om än med en högre självrisk.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Folksams helförsäkring täcker bankörning.
Så länge den inte är träning inför tävling eller tävling.

Har själv råkat ut för ett liknande ärende nyligen och hade inga som helst problem med Folksam.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Saabster
Lidköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 20



apex skrev:

Våra vänner i Västergötland kanske kan hjälpa dig med rabatterade delar om du ska handla nytt?


Mycke tråkigt med bilen, Jag var själv nära på Kinnekulle i somras, men det gick bra, och man får verkligen en tankeställare när man ser andra bilar som gått i räcket.

Men vi är många som kommer att bygga om i vinter, och självklart hjälper vi gärna till på alla sätt! thumbs up Vill du bygga turbo maskin så hör av dig!! Mitt bygge startade förra helgen, med planering, och än en gång provkörning av badster2... ska väl snart börja meka oxå ...
För att locka in dig på turbospåret: Fy fnnn vad det går med 290 hp/380Nm i en plast-raket.....En provkörning och man är fast för alltid!

_________________
Andreas Almqvist
_________________
Badster R3 (ex. Opel Speedster)
Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Saabster skrev:
apex skrev:

Våra vänner i Västergötland kanske kan hjälpa dig med rabatterade delar om du ska handla nytt?


Mycke tråkigt med bilen, Jag var själv nära på Kinnekulle i somras, men det gick bra, och man får verkligen en tankeställare när man ser andra bilar som gått i räcket.

Men vi är många som kommer att bygga om i vinter, och självklart hjälper vi gärna till på alla sätt! thumbs up Vill du bygga turbo maskin så hör av dig!! Mitt bygge startade förra helgen, med planering, och än en gång provkörning av badster2... ska väl snart börja meka oxå ...
För att locka in dig på turbospåret: Fy fnnn vad det går med 290 hp/380Nm i en plast-raket.....En provkörning och man är fast för alltid!


För det första:
beklagar (det enda positiva är att bilen är lätt skruvad)

För det andra:
Saabster: Är det inte "come join the dark side" du borde säga.......

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



oj, läste precis det här.

Kan bara säga att det är skönt att det bara blev materiella skador, och att du klarade dig!.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Läste precis om detta - tur att det bara var plåt och plast!

Har varit i liknande sits med min egen bil - jag försökte se möjligheter (det finns alltid möjligheter!) att fixa till sånt som ändå var på gång eller behövde bytas.

Stoppa in bilen i garaget, läs några trådar och börja planera vintern - och skriv planerna här

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Saabster
Lidköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 20



supersonett skrev:
För det andra:
Saabster: Är det inte "come join the dark side" du borde säga.......


cshhcshschh....The force is much stronger on the dark side...hchshhcshscc....(1.21.29....)

_________________
Andreas Almqvist
_________________
Badster R3 (ex. Opel Speedster)
Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1864



Lillen skrev:
Folksams helförsäkring täcker bankörning.
Så länge den inte är träning inför tävling eller tävling.

Har själv råkat ut för ett liknande ärende nyligen och hade inga som helst problem med Folksam.


Då är det bara gratulera då INGET försäkringsbolag behöver ersätta dig annat än om dem själva vill. Lagen som reglerar detta kom till någon gång under mitten på 70-talet efter en olycka på gelleråsen och har sedan lämnats orörd.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Så sant!

Men med ödmjukhet och bra attityd kommer man långt!
De är ju alltid så att försäkringsbolagen gör som de vill.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Tråkigt att höra Mattias.. hoppas det löser sig till det bästa, så kanske vi ses till sommaren så jag får bjuda tillbaka på åkturen jag fick i somras.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



thumbs up Skönt att höra att du klarade dig själv!
thumbs down Tråkigt att höra att bilen blev knycklad.
Härligt att se att det finns såna som Dude och fler därtill
Bygg en busbil
om bilen står i Tullinge kan man ju hjälpa till och laga den - säg till när det är dags!

_________________
Vincent Wong
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Lars Falk skrev:
Hur gör man förresten rent praktiskt med bältesträckare och krockkuddar som löst ut? Måste man nollställa nå'n elektronik?


Givetvis slänger man alla bälten som användes under krocken, detta även om det "inte var så farligt" eftersom det finns massor med småfeatures på nyare bilar som inte sitter i själva bältet.
Better safe then sorry.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



meldert skrev:
Jaha, jag visste väl att jag skulle avsluta säsongen med föregående inlägg, men jag blev så sugen att jag åkte till Sviestad...

Skulle jag inte gjort... Summan av kardemumman är att jag nu vet hur det känns att damma in i räcket med en speedster... dessutom hänger det en konstig påse ut ur ratten...

Har redan ältat varför alldeles för mycket så vi pratar inge mer om det, förarmisstag.

Nej, nej och åter nej!
Beklagar det inträffade!
Hoppas det ordnar upp sig med bilen!

Mvh /Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32, 33, 34   >>
108 besök senaste veckan (179939 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande