Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Tidig kurvtagning | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6646 totalt) |
Jag måste ha kollat på mina videoinspelningar snart 100ggr. En sak som slår mig är att jag börjar ratta för tidigt. Ändå satsar jag rätt friskt in i kurvan. Jag får felaktigt spår till apex. vilket medför att jag når ytter kurbsen för tidigt. Resultat sämre utgångshastighet givetvis men vad gör jag åt det. Finns det någon smart metod? Jag antar att problemet beror på att blicken ligger för nära bilen.
_________________ bmw bmwsson |
||||
Det finns en bra metod! Du behöver inte en sitta i bilen för att träna detta! Jag lät nästan som en amerikansk väckelsepredikant... eller hur Mental träning är metoden. Du vet ju redan vad du vill ändra på och hur det ska bli, du har insikten mm - kalas - för då är du redan en bit på väg. Begränsningen som gör att du tittar "fel" eller vad det nu är sitter inte i dina ögon, det sitter i huvet. Johan Plate är en svensk beteendevetare som har jobbat mycket med svensk elitidrott har oxo skrivit några böcker som jag tycker är bra. Lätta att läsa och med stor "Aha-faktor" . * Knopp&kropp - Prestationens psykolgi & fysiologi ISBN 91-88940-13-6 * Prestiationspsykologi i praktiken ISBN 91-87660-18-0 * Sans&Balans - Prestationsspykologi i praktiken II, ISBN 91-87660-94-6 _________________ Pär Hylander |
||||
Jag skulle prova två saker:
- Kör lite saktare vid turn in. Om det går lite fort vill man inte gärna svänga in senare eftersom turn in då blir ännu snävare. Långsammare = lättare att kroppen gör som man egentligen vill. - Som du redan är inne på, titta inte på apex utan titta på var du vill hamna när svängen är slut. Och det redan när du skall svänga in alltså... _________________ Magnus Thomé |
||||
En underlig sak som Fredrik Ekblom sa vid nån F1-sändning ifjol var att han påstod att nordiska förare i regel hade tidigare apex än sydeuropeiska förare. Undrar om det stämmer och vad det beror på?
Det är inte så att du är "för nordisk" och har lite väl tidigt apex? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
jag tror att detta kommer sig av vårt "rallyarv" där man inte söker sen insvängning, utan styr in tidigare, får ut bakvagnen och sedan åker på sladd genom kurvan. ?? Lider själv lite av detta och har haft lite svårt att "hålla ut" när väl kurvan dyker upp. _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
"The scandinavian style" brukar engelska motorsporttidningar kalla det när man åker lite brett, så det kan nog stämma. Problemet är väl om man kommer till ett tidigt apex utan sladd och utan att köra tillräckligt 'runt', då pekar ju bilen och färden åt lite fel håll.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Kan det ha varit Ronnie Peterson som förkroppsligade uttrycket "Scandinavian style"? Han om nån körde ju brett...
OT: Det ska tydligen bli staty av Ronnie i Örebro samt en utställning om honom på Örebro läns museum i sommar. Värt en titt kanske? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Skall ej användas på bana, annat än om man skiter i varvtiden och bara vill hindra bakomvarande att köra om.
Fungerar i långsamma (tvära) kurvor, avråds i snabba (långa) kurvor. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jo, men visst lät det kul _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag kom att tänka på det där med bakbroms när jag satt och letade artiklar om hur jag skall ställa in karten. När man styr in i kurvan under inbromsning med en kart så får man en våldsam understyrning eftersom innerhjulet bak lättar p.g.a. positiv caster och man därmed får ett moment som vill "vrida ut" karten - ända tills det släpper bak och det blir väldsamt överstyrt istället. Motsatsen gäller när man gasar in i kurvan, då blir det ett moment som överstyr och "hjälper till" att få karten igenom kurvan. Samma sak gäller ju för vanliga bilar med hyfsad diff, om än i mindre grad. Kanske elementärt, men det strider lite mot instinkten att släppa bromsen och gasa för att kunna ta sig igenom kurvan när det känns som man kommer att kana ut i periferin p.g.a. för hög hastighet in i kurvan - vilket ju också kommer att hända om man inte släpper bromsen och istället gasar. Speciellt i kart där effekten är så stor p.g.a. det endast är ett hjul som bromsar eller driver på i kurvan.
Här var förresten ett par korta artiklar som illustrativt beskriver grunderna för Caster, Camber, KPI, Ackerman, etc.: http://www.computurn.com.au/sniper/k http://www.karting.co.uk/KandK/Tech/ Visserligen för kartar, men principen är ju densamma, förutom att geometrin inte ändrar sig p.g.a. fjädringsrörelser (nja, inte så mycket iallafall). Vilket kanske kan underlätta om man vill lära sig vad vinklarna står för. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
I senaste Autosport pratar John Watson om vad som typiskt brukar hända med bilkörningen om inte självförtoendet är på topp längre. Han säger att den största osäkerhetskänslan är att man inte skall kunna hantera bakvagnen utan spinna runt och därför börjar man svänga in lite för tidigt för att kunna börja med lätt understyrning. Men egentligen fövärrar man bara hela situationen genom att göra så, eftersom det kräver extra mycket överstyrning efter ett tag för att kunna ta sig igenom kurvan snabbt. Så om jag fattade det rätt så känns det tryggare att svänga in tidigt och lite mer känna på greppet in i kurvan än att svänga in senare och lite tvärare. Men egentligen är alltså det förra svårare om man vill komma igenom kurvan i hög fart och man lurar alltså sig själv.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
J**gt bra beskrivning! Been there. Done that _________________ Magnus Thomé |
||||
Vill haka på det Pär (det jag har som user på PSC, förvirrande! ) skriver om mental träning. Det viktigaste där tror jag är att undvika negativ fokusering. Om man ska destillera en enda sak så är det detta, tror jag. För att ta en referens som jag tror Hylander i synnerhet och alla andra, i allmänhet, känner igen sig i är att tanken "jag ska INTE bomma tian" måste bannlysas. Barn och vuxnas undermedvetande tenderar att sortera bort ordet "inte" åsså skiter det sig.
"Nu ska jag INTE svänga in för tidigt" går ju bort som mental inställning. Nu SKA jag svänga in DÄR funkar bättre, men som sagt det kräver att man tar landmärken. Ett problem jag har, som ansluter, är att jag är rookie på att bromsa oassisterat. Hade jag inte stressat positiv fokusering, hade jag varit ännu kassare än jag är idag. Inte för att det har något egenvärde, men jag höjde också min hastighet "under bron" från ca 110 till 140 genom att fokusera positivt och kombinera det med utvärderande av fakta (bl a, "jag hade ju ett par meter bana kvar ändå, det är ju lugnt"). *Nu vet jag inte hur fort/långsamt jag kör, antagligen runt 150 med skåpet och har fortfarande ett par meter bana kvar, men "det känns tryggt"! * Sen är hjärnan rätt kass på att tolka kvalitativa begrepp också. Om man tänker "senare" väger gråklumpen in en massa tolkad erfarenhet (som kanske inte är tillämplig i just detta specifika fall som du sitter inför) samt känslor som rädsla/trygghet mm. Kvantitativa begrepp som "DÄR" är den bättre på. Dessutom om det följer en analys av vad som hände, så har man erfarenhet med kvalitet. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Tidig kurvtagning | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6646 totalt) |