Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-07-29 Sturup Raceway, Svedala MK - HMS
1, 2   >>
7390 besök totalt
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Börjar med att tacka för ett kanonarrangemang. thumbs up

Många trevliga bilar, förare och åskådare.

För egen del så är jag nöjd med körningen, börjar hitta ett skapligt lugn så de där backspeglarna också får lite av min uppmärksamhet.

Så, det var min korta resumé av eftermiddagen, nu får ni fylla på med bilder och kommentarer.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Leif J
Lund
Här sen Jan 2005
Inlägg: 21



Kan bara instämma, det var mycket trevligt och roligt att få prova Sturup för
första gången, inte helt lätt att navigera runt för en novis som jag. thumbs up

Men med ett öga i backspegeln (hoppas jag inte låg alltför mkt i vägen)
och resten av synen på turn-in, apex och turn -out så hade jag en mkt
rolig eftermiddag och det är vad som räknas.....för mig

Hoppas tillfälle bjuds igen , det var helt kanon med ett samarrangemang
mellan Hyllie och Svedala och kul att även gatbilar fick möjlighet att köra i
en egen grupp.

På återseende

Är det nån som har bilder så är det ju alltid roligt att se sig själv (och andra) åka runt runt.

_________________
Leif Johansson
www.slotcar4fun.se
Racing at home - in scale 1:32
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej

Sturup är svåråkt!! i alla fall för en amatör som jag.

Jag har kört långa banan en gång tidigare och lyckades kapa ca 0,5 sek på tiden jag hade innan.

Fick några tider under 1.14.50 som bäst 1.14.33 på eftermiddagen då det var lite svalare i luften.
Jag behöver detta då min motor presterar bäst då.

Jag har tillgång till film från åskådarplats. Tack Bengt Larsson

http://hem.bredband.net/fortuna_rejsers/metz.asx


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



Kul att prova en MYCKET knixig bana. Fanns nästan lika många spårval som förare tycktes det.
Mycket körtid och det behövdes verkligen. Snart kanske man lär sig hitta runt banan
Lite bilder hade varit kul att se om någon hade kamera med sig.

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
Ambulansmicke-HMS
Arlöv
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vill först och främst passa på och tacka Peter Edgren för att jag fick testa hans mycket underbara bil att köra. Vill även tacka Emelie för den fina körningen du gjorde, kan bara erkänna att du var snabbare än mig! Får se på torsdag vem som är snabbast då! Stort tack till Hyllinge MS och Svedala MKför den fina dagen. Hyllinge får nog se sig efter en ny anbulanschef! Väl mött igen på racingbanorna, då jag hoppas att jag fått lite mer körrutin och inte ligger som en stor röd broms kloss (om jag får fortsätta köra för Peter).

_________________
Mikael Karlsson
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



Ambulansmicke-HMS skrev:
Hyllinge får nog se sig efter en ny anbulanschef! Väl mött igen på racingbanorna, då jag hoppas att jag fått lite mer körrutin och inte ligger som en stor röd broms kloss (om jag får fortsätta köra för Peter).

Jodå,du får fortsätta att köra Nu saknas bara en förare till så blir det till att testa ett ERF-race.
Någon här som är sugen?

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
Leif J
Lund
Här sen Jan 2005
Inlägg: 21



Klart man är sugen , men känner att erfarenheten inte är så stor

Jag har i år tagit licens och börjat åka lite gatbil på bana (vit BMW M3 E30), stod parkerad
vid sidan om din Cittra i depån.

Du behöver säkert någon med ett "aningen" större erfarenhetskonto än jag (mild underdrift)

Men nog finns tankarna att köra på riktigt framöver.

_________________
Leif Johansson
www.slotcar4fun.se
Racing at home - in scale 1:32
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Tack Svedala och HMS! thumbs up

Vi fick provat ut BMWn och fyllde på att-göra listan, som nu bland annat har en post för att fixa framskärmen efter att jag råkat kolla in däckstraven lite väl nära ..

Det var en välfylld maskindepå! Det var nog bra för HMS att få en försmak på storleken på maskindepån, det krävs nog lite organisation för att alla ska få plats vid tex ERF eller SLC.
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Ja, det var en trevlig dag på sturup. Blev en hel del körning trots att man stod och skruvade större delen av tiden.
Banan var riktigt rolig trots att den saknar en riktig raka, undrar hur svårt det är att köra om bilar i ett race. Snabba vänstern, krönet och nya högerkurvan vid den gamla banan var roligast thumbs up . "Serpentin"-vägarna bakom depån var inte så kul, 180graders vänsterkurvan är ju fruktansvärt ojämn så bilen bara studsar thumbs down

Väldigt bra arrangemang måste jag säga thumbs up

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dan Hovang skrev:

Det var en välfylld maskindepå! Det var nog bra för HMS att få en försmak på storleken på maskindepån, det krävs nog lite organisation för att alla ska få plats vid tex ERF eller SLC.

Hur är utrymmet om man jämför med Knutstorp?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Kristian Larsson skrev:
Dan Hovang skrev:

Det var en välfylld maskindepå! Det var nog bra för HMS att få en försmak på storleken på maskindepån, det krävs nog lite organisation för att alla ska få plats vid tex ERF eller SLC.

Hur är utrymmet om man jämför med Knutstorp?


om man jämför innerfältet på Knutstorp (altså efter tunneln under banan) med motsvarigheten på Sturup, vilket ju måste vara den asfalterade ytan innanför grindarna, så är det ganska mycket mindre utrymme på Sturup, säkert under halva ytan.

Det kanske finns ytor utanför grindarna man kan använda som maskindepå, men det skadar nog inte för er att kolla upp hur det ser ut på platsen innan ni har några rejs där. Planerar man innan så spar det nog en del trassel.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag får också tacka arrangörer och funktionärer för en lyckad eftermidag
Nya banan är kalas, lagom svår och spännande. Det kändes som de flesta var där och det var riktigt mycket bilar där. Jag började inte använda kameran förrän slutet men här har ni några..

Trådskaparen på väg hem..


BMW Tobbe "byter om"..




Bengt, Christian och Henrik står och ljuger..


En bunke Z3M..




Jag får passa på att be om ursäkt för det obehag jag vållade för alla inblandade i mitt omkörningsförsök i ingången på kurvan efter målrakan . Vill även passa på att råda alla andra att inte ge sig på något sådant, det är verkligen riktigt korkat ...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul bana med dom nya partierna, fast lite läskiga staket alldeles för nära det svarta man ska köra på.

Attans fint väder fram till kl 17 då formelbilarna skulle köra, dock hade väl min motor och kylsystem bättre gillat tio-femton grader kallare.

Stämningen var utmärkt i depån och verkade vara utmärkt på banan när gatbilarna var ute. Däremot så tycker jag att det i räserbilsgruppen fanns exempel på dåliga attityder vilket gjorde att t o m jag med min inte så snygge bil kännde mig lite obehaglig till mods. Mercedestorpeden är redan nämnd men även en del andra ekipage betedde sig lite knepigt tycker jag. Jag har visserligen ingen som helst rätt att peka med pinnar, men jag tycker ändå att det vore vettigare att försöka lära sig banan och lära sig köra bilen man sitter i, istället för att med risk för hälsan och materialskador till varje pris försvåra att ekipeget bakom får träna i sin egen, snabbare takt....


Edit: attans vad jag låter negativ då Det varj ju faktiskt kul ändå!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



Pär Hylander skrev:
Kul bana med dom nya partierna, fast lite läskiga staket alldeles för nära det svarta man ska köra på.

Stämningen var utmärkt i depån och verkade vara utmärkt på banan när gatbilarna var ute. Däremot så tycker jag att det i räserbilsgruppen fanns exempel på dåliga attityder vilket gjorde att t o m jag med min inte så snygge bil kännde mig lite obehaglig till mods. Mercedestorpeden är redan nämnd men även en del andra ekipage betedde sig lite knepigt tycker jag. Jag har visserligen ingen som helst rätt att peka med pinnar, men jag tycker ändå att det vore vettigare att försöka lära sig banan och lära sig köra bilen man sitter i, istället för att med risk för hälsan och materialskador till varje pris försvåra att ekipeget bakom får träna i sin egen, snabbare takt....

Edit: attans vad jag låter negativ då Det varj ju faktiskt kul ändå!


Jag har film på när jag släpper förbi dig så det kan inte vara mig du menar i.a.f.
Annars kan jag bara instämma. En träning är inte rätta stället att till varje pris hålla bilar bakom sig.
För berörda (utan att kommentera någon speciell händelse) rekomenderas att läsa RA 8.1.1

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Kul bana med dom nya partierna, fast lite läskiga staket alldeles för nära det svarta man ska köra på.

Attans fint väder fram till kl 17 då formelbilarna skulle köra, dock hade väl min motor och kylsystem bättre gillat tio-femton grader kallare.

Stämningen var utmärkt i depån och verkade vara utmärkt på banan när gatbilarna var ute. Däremot så tycker jag att det i räserbilsgruppen fanns exempel på dåliga attityder vilket gjorde att t o m jag med min inte så snygge bil kännde mig lite obehaglig till mods. Mercedestorpeden är redan nämnd men även en del andra ekipage betedde sig lite knepigt tycker jag. Jag har visserligen ingen som helst rätt att peka med pinnar, men jag tycker ändå att det vore vettigare att försöka lära sig banan och lära sig köra bilen man sitter i, istället för att med risk för hälsan och materialskador till varje pris försvåra att ekipeget bakom får träna i sin egen, snabbare takt....


Edit: attans vad jag låter negativ då Det varj ju faktiskt kul ändå!


Hoppas inte pekpinnen är i min riktning... Jag försökte verkligen ha ett öga i backspegeln...

om man PÅ TRÄNING rattar en bil som är MYCKET snabbare än övriga kan man kanske förvissa sig om att den man ska köra om är medveten om ens existens och med GOD SÄKERHETSMARGINAL köra förbi. Jag klarade mig med blotta förskräckelsen undan vid ett tillfälle.

Tycker också lite synd om formelbilarna som fick sista och blötaste passet. (men bara lite )
Till nästa gång kanske det vore bättre att sätta det i mitten. Då får man ett litet snacka-skit-break på köpet. thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej

Var finner man RA 8.1.1, finns ej på SBFs hemsida??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



Bengt Metz skrev:
Hej

Var finner man RA 8.1.1, finns ej på SBFs hemsida??

/ Bengt Metz


Jo,det gör det!
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_TL.pdf

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan, nej vi var väl bara på samma banavsnitt en gång och då var du ju nästan överdrivet hövlig ;-)

Tror att det mest var ERF-ekipage som jag tyckte betedde sig underligt, men det kanske är så det går till i ERF. Snabba sådana bilar är nog endast lite snabbare än min, men i flera fall framfördes dom på ett sätt som jag tycker tydde på oerfaren chaffis som istället för att träna på det väsentliga jobbade mest på att hålla bakomvarande bil bakom sig. Iofs är det ju iofs det racing går ut på, men jag tror att det ger en bättre träningseffekt om man istället jobbar med sin egen körning till en början

om nu någon ngn känner sig träffad och verkligen borde känna sig träffad så hoppas jag att detta tas som ett tips hur man kan förbättra sina egna tävlingsprestationer och dessutom förbättra klimatet under träning istället för att ta det som ett påhopp. Jag har för övrigt ingen aning om vilka chaffisar det kan ha varit eftersom jag endast känner några stycket ERF-team/chaffisar och det inte var ngn av dom.

För övrigt så var det ju attans kul, mycket körning och kul bana

Har lite dåligt samvete för att jag sänkte stämningen i denna tråden, ber om ursäkt för det.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



Pär Hylander skrev:


Har lite dåligt samvete för att jag sänkte stämningen i denna tråden, ber om ursäkt för det.


Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du lyfter fram vad som ,i mina ögon, är syftet
med att köra träning.

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag har fimpat slutet av diskussionen. Hot accepterar vi inte här på rejsa.

Risken finns att det åkt med andra inlägg också, men jag sitter på jobbet och har inte tid att rensa inläggen ett och ett. Jag kommer att ta mig en titt på det ikväll och lägga tillbaka inlägg med bilder etc.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Efter allt som sagts i tråden är det nog inte en helt onormal reaktion att bli lite irriterad...

_________________
Otto Dürholt
Citera
Eftersnack
2005-07-29 Sturup Raceway, Svedala MK - HMS
1, 2   >>
7390 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande