Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
18 besök senaste veckan (70360 totalt)
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Ja , jag har bara uppgraderat frambromsarna än så länge.

Jag svarvade ner hjulnaven enligt "standard" metoden. Tog bort det mesta materialet. Sen tog jag nya skivorna på det. Problemet är att jag spaceade ut framhjulen 7mm genom att göra så, vilket gör att mina 215 däck på 8tums fälg kommer få det trångt. Men men, det löser sig Skärmen är ju i plast vilket säkert är självjusterande.

Huvudbromscylindern har jag inte gjort någonting med, jag plockade isär den och kollade på konstruktionen, det va typ allt.

Det är bromsreduceringen/bromstrycks-diff-mätaren som ställer till det. Eftersom jag har mycket större kolvarea fram nu än bak så diffar trycket i kretserna för mycket så en ventil öppnar och hela systemet beter sig väldigt snuskigt, jag ska ta bort den där enheten helt och hållet och köra med en reduceringsventil från en Renault5 GTE istället. Jag tror det kommer bli mycket bättre.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Sådär ja. Nu har jag köpt framdäck av rolle82 här på forumet.

Dunlop Direzza o2G 17tum 215 breda.

Nu söker jag bara efter matchande bakdäck. Är det någon som vet om/har till salu ett par liknande R-däck 235-245 breda så slå en signal eller skicka ett PM! Tänkte försöka hinna med en banträff innan alla löven har fallit.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Amazon_V8
Huskvarna/Jönköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 41



Händer det nått med bygget??

MVH Micke

_________________
Mikael Bergman

"När en bil är så jävla slö att den får ha registrerignsplåtar är den ointressant"
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Ja du, Jag letar 235 eller 245 17 tums R däck till bakfälgarna.

Sen tänkte jag gjuta upp en ny huv som är lättare och har luftkanal från kylaren.

Ska se över bromsarna några gånger till också, de funkade ju inte tillfredställande på gotland ring. nåt som är kefft med nåt fördelningsblock eller så.

Ska göra om övre infästningen till främre coil-overn också så bilen blir 15-20mm lägre i fram.

Det är väll typ det sen skulle man ju vilja göra en miljon andra saker men det där är de som ligger närmast tror jag. jag har försökt börja samla ihop lite delar till en utbytesmotor också när bmw motorn rasar.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



fint bygge..

varför skulle bmw motorn rasa? :P

_________________
Kristian Svendsen
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Mina motorer har en tendens att göra det

Hehe, skämt åsido. jag vet inte. Antagligen gör den inte det, men man kan säga att jag, på nåt plan, nästan hoppas att den göra det för då får jag åka 500hp TURBo

Men såklart kommer jag inte göra nåt om inget problem uppstår.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



_maniac_ skrev:
Mina motorer har en tendens att göra det

Hehe, skämt åsido. jag vet inte. Antagligen gör den inte det, men man kan säga att jag, på nåt plan, nästan hoppas att den göra det för då får jag åka 500hp TURBo

Men såklart kommer jag inte göra nåt om inget problem uppstår.


haha. låter som om du planerar att göra något me motorn så den ska rasa :P

men det är klart 500hk är mer än 286 säger säg själv ju, men det vassa ljudet lär du väl mista?

_________________
Kristian Svendsen
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Ja, ljudet blir ju inte detsamma, men de flesta motorer låter rätt skönt på sitt sätt.

Har de effekten så lär man sig uppskatta ljudet också

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



lite nyfiken på hur det har fungerat med de 7 millimetrarna extra offset (vilken offset har fälgarna?). Tar det i när du svänger? Egentligen borde jag ju kila till biltema o skaffa vw-skivor för att kolla hur det funkar på min egen bil (snart dags att prova bromsarna igen btw för att se om jag lyckats fixa felen ), men det är alltid lättare att få svaren av någon annan

(med tanke på hur min bil betedde sig vid provkörningen i eftermiddags undrar jag om du vill dela med dig av specifikationerna o resultatet av din coil-over konvertering )

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



inga uppdateringar på länge, du finns väl kvar?

om du är kvar, har du möjlighet att lägga upp någon bild som visar hur du har monterat bromsoket?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare



Tänkte sälja "pärlan" nu. Efter ett tvåårigt husbygge så har bilen bara stått och möglat och lusten finns inte längre. Den säljes som den står, dvs:

* Urladdat batteri
* En upphängningen till ljuddämparen har gått av (hänger lite snett)
* Gamla R däck
* Trasig alt fel-specad huvudbromscylinder
* För klen koppling för seriös körning

Bud ?
Ring om ni vill ha mer info. 08-120 56 786 eller maila michael.vallinder@avl.com

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
18 besök senaste veckan (70360 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande