Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-08-11 Gatåka Sviestad
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (9403 totalt)
Staffo
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 84


Trådstartare
Tack för bra arrangemang!

Lite trist att det skulle komma ett skyfall efter två pass, men det verkar vara väderstuket denna månad. >

Bilder någon?

_________________
Kristoffer Böök
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



Riktigt roligt med så god uppslutning!!
Hur många kan vi blivit??

_________________
Mårten Kluck
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983



Ja, det var riktigt roligt. Körde första passet som var torrt, och sista som var under upptorkande. Som vanligt roligt att köra även i det små-våta.
Tyvärr fick jag någon form av laddluftläckage under sista passet, så det saknades en massa effekt... thumbs down Ska försöka ta och fixa det så snart som möjligt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078




_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Tack till LMS-crew som fixar och donar så vi får rejsa. thumbs up
Det var kul så länge det var tort sedan fick man flytta bak bromspunkten med x antal hundra meter, och KlasNSX det var halvstressande att ha dig hängande i min bakre kofångare men kul som s...tan, försökte hålla undan så gott det gick men fick till slut släppa fram den ilsket snabba Hondan.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Det här med banåka var ju riktigt kul Förutom 3 körningar med briggs&stratton-gokart
var första gången jag testade bankörning, och fler gånger blir det kan jag lova.
Hoppas att jag inte var ivägen för er, man har ju fullt upp med att lära känna bilen, banan,mm
så det är lätt att glömma backspeglarna.
Mvh/Sliparn

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Kul var ordet! Även fast jag inte körde idag, var det trevligt med så mycket rejsa-folk thumbs up. Fick se en hel del intressanta ekipage med dito förare...

Dagens snyggaste körning stod Ragnar B för , mycket imponerande!!! Syntes att du hade effektbekymmer på slutet dock.

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1695



Debut på "riktig bana" (dvs, inte konbana) för mig . Mycket roligt. Lite läskigt med massa andra (snabbare) bilar på banan bara.

Försökte så gott jag kunde släppa förbi folk på ett vettigt sätt, hoppas det dög .

Hade turen att bromsa på mig i rätt kurva iaf, var bara att fortsätta rakt fram mellan konor . Svårbromsat med nerförsbacke, vått och klantig förare .

_________________
Markus Ålind
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1864



Någon här som vet om det är likadan körning nästa torsdag?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



Jonas Jonsson skrev:
Någon här som vet om det är likadan körning nästa torsdag?
Nästa datum är 8/9.

mer info på http://www.lms.se/banrace/gataka.htm

_________________
Mårten Kluck
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Det var en riktigt trevlig kväll på Sviestad!!! thumbs up
Synd bara att regnet kom.
Jag hann dock med två torra pass.
Det var dock lite småhektiskt att hinna köra alla sex pass!!!
För min del blev det fyra pass i Lådbilen och två i Passaten.
De i Passaten var faktiskt rätt kul de också eftersom det var fuktigt på banan, så hängde man med hyffsat.

Skall man vara lite kritisk, så saknade jag en förargenomgång med lite allmänna råd och regler för banåkningen.

Det kändes lite som djungelns lag ibland och vissa trodde att det var en tävling som pågick! thumbs down
Annars var det som sagt toppen!!!
Mycket bra initiativ från klubben, att anordna sådana körningar!

Synd bara att min kompis Tommy inte hann köra Lådbilen när det var torrt!
Men det kommer väl förhoppningsvis fler möjligheter till detta!

Edit: Ledsen att jag inte hann prata med så många. Det var ju som sagt rätt hektiskt att hinna med att köra hela tiden.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Alltid kul att köra Sviestad!! Många olika bilar, men flest av SAAB 99 och Opel Speedster!!

Kul att träffa Opel Speedster Turbo-killarna från Tranås och Jönköping. På bilden står de på rad när regnet föll.


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



apex skrev:
Alltid kul att köra Sviestad!! Många olika bilar, men flest av SAAB 99 och Opel Speedster!!

Kul att träffa Opel Speedster Turbo-killarna från Tranås och Jönköping. På bilden står de på rad när regnet föll.


Den gula turbon hade jag ett fantastiskt kul pass med! thumbs up
Vi körde väldigt jämnt hela passet.
Han snurrade iofs i ingången till rondellpartiet en gång, men jag var beredd på det så det var lugnt.

Något som jag uppskattar är blandningen av olika bilar på den här typen av körningar! thumbs up
Trodde först att det var den Exige som jag kärade ner mig i för någon vecka sedan.
Men det visade sig att det var den andra av de två som tydligen finns i Sverige som var på plats.
och det var ju helt rätt plats att vara på med den bilen! thumbs up
Träffade fö ägaren på Max-restaurangen i Linköping efteråt och växlade några ord med honom där.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Men jag hann köra de 2 torra passen början! thumbs up

Under tiden tog min tjej tog 80 bilder: en del halva bilar, en del av bakgrunden ...men en del riktigt fina som de här! thumbs up






_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Skoj körning som alltid. Extra kul att den enda lampan som började lysa denna gång var för tom tank.

Peeter skrev:

Skall man vara lite kritisk, så saknade jag en förargenomgång med lite allmänna råd och regler för banåkningen.

Det kändes lite som djungelns lag ibland och vissa trodde att det var en tävling som pågick! thumbs down
Annars var det som sagt toppen!!!


Djungelns lag är lite hård benämning men visst är det stor variation mellan fordon och rutin. Därför det är extra viktigt att de med rutin anpassar sig till de med mindre rutin och fart.
Ingen är i vägen eller ska känna sig i vägen. Tex. tvinga någon ur idealspår för att köra om är typiskt olämpligt.

Regnbilden är maffig Lennart. (nu är det bara flames från Daniel som fattas)

_________________
/Klas Pihl
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Peeter skrev:
Han snurrade iofs i ingången till rondellpartiet en gång, men jag var beredd på det så det var lugnt.


Den blå var oxå av banan!!


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Klas NSX skrev:

Peeter skrev:

Skall man vara lite kritisk, så saknade jag en förargenomgång med lite allmänna råd och regler för banåkningen.

Det kändes lite som djungelns lag ibland och vissa trodde att det var en tävling som pågick! thumbs down
Annars var det som sagt toppen!!!


Djungelns lag är lite hård benämning men visst är det stor variation mellan fordon och rutin. Därför det är extra viktigt att de med rutin anpassar sig till de med mindre rutin och fart.
Ingen är i vägen eller ska känna sig i vägen. Tex. tvinga någon ur idealspår för att köra om är typiskt olämpligt.

Det finns ett par mycket enkla små tips, som gör den här typen av bankörning mycket säkrare!
Jag skulle sammanfatta dem såhär:
1. Om en bil hinner ifatt dig bakifrån utan att du själv blir hindrad av andra, så beror det troligen på att kombinationen av förare/bil bakom dig är snabbare. Släpp om henne/honom, och kolla om du kan lära dig något av hennes/hans körning!
2. När man bestämt sig för att släppa förbi någon så lättar man lite på gasen, gärna i början på en raksträcka och går lite åt sidan samtidigt som man blinkar åt det håll som man går åt sidan åt. Man kan tom hårddra det så långt att arrangörerna t ex kan bestämma att omkörning inte får ske om inte den framförvarande tydligt har markerat med blinkers att hon/han tänker släppa om den bakomvarande.
3. Gulflagg betyder att man inte skall köra om andra bilar! En kort genomgång av flaggornas betydelse och hur arrangörerna använder dessa vore också på sin plats.

Det är den typen av information som jag gärna skulle vilja att arrangörerna tog upp med de som skall köra!

om alla skulle följa dessa enkla regler, så är sannorlikheten för att alla inblandade kommer hem med en hel bil och ett ännu större leendet på läpparna större!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Staffo
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 84


Trådstartare
Skulle det bli för krångligt att dela passen i två fartkategorier? (En kvarts körning, in och dricka, titta på andra bilar, ljuga lite och ut igen.)

Jag vill på intet sätt verka skarp men turbobilar med R-däck eller motsvarande går av sin natur betydligt fortare än std. herrgårdsvagn. Mer lika bilar samtidigt på banan ger bättre flyt och i mitt huvud säkrare/lugnare körning.

_________________
Kristoffer Böök
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 511



Titta här ser man ju taket på min lille röde plåtlåda

[/quote]

Skoj som tusan.. men oj va lite effekt jag hade ... vid ett tillfälle hoppade jag nästan till när det helt plötsligt hade växt upp en bil i backspegeln . Lite skillnad mot "skåpbilsracern" där man aldrig behövde oroa sig för sådana plötsligheter .

otroligt kul med blandning av bilar och jag hoppas jag inte var för stor bromskloss i det enda passet mina alltför utstickande hjul fick nöja sig med. Så nu blir det till att valsa skärmkanter ordentligt... Och planera för ett vitamintillskott under huven.

Häftigt med Peeter som rejsade med både dragbil och racebil.. Själv hade jag nog varit för nojig för det... "tänk om"

/Micke

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Som alltid skoj att träffa folk och glane lite på bilar! thumbs up Stod med kameran hela kvällen men tog inte en enda bild. Dålig simultankapacitet, kan inte fota och prata samtidigt...

Trist med regn men det kunde varit bra mycket värre tror jag m.a.p. hur blött det var på vägen mellan Nrkpg och Sviestad och det varkade ju flyta rätt bra trots regenet för de allra flesta.

M.v.h. Ulf

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
CaZQoX
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 29



Peeter skrev:
Klas NSX skrev:

Peeter skrev:

Skall man vara lite kritisk, så saknade jag en förargenomgång med lite allmänna råd och regler för banåkningen.

Det kändes lite som djungelns lag ibland och vissa trodde att det var en tävling som pågick! thumbs down
Annars var det som sagt toppen!!!


Djungelns lag är lite hård benämning men visst är det stor variation mellan fordon och rutin. Därför det är extra viktigt att de med rutin anpassar sig till de med mindre rutin och fart.
Ingen är i vägen eller ska känna sig i vägen. Tex. tvinga någon ur idealspår för att köra om är typiskt olämpligt.

Det finns ett par mycket enkla små tips, som gör den här typen av bankörning mycket säkrare!
Jag skulle sammanfatta dem såhär:
1. Om en bil hinner ifatt dig bakifrån utan att du själv blir hindrad av andra, så beror det troligen på att kombinationen av förare/bil bakom dig är snabbare. Släpp om henne/honom, och kolla om du kan lära dig något av hennes/hans körning!
2. När man bestämt sig för att släppa förbi någon så lättar man lite på gasen, gärna i början på en raksträcka och går lite åt sidan samtidigt som man blinkar åt det håll som man går åt sidan åt. Man kan tom hårddra det så långt att arrangörerna t ex kan bestämma att omkörning inte får ske om inte den framförvarande tydligt har markerat med blinkers att hon/han tänker släppa om den bakomvarande.
3. Gulflagg betyder att man inte skall köra om andra bilar! En kort genomgång av flaggornas betydelse och hur arrangörerna använder dessa vore också på sin plats.

Det är den typen av information som jag gärna skulle vilja att arrangörerna tog upp med de som skall köra!

om alla skulle följa dessa enkla regler, så är sannorlikheten för att alla inblandade kommer hem med en hel bil och ett ännu större leendet på läpparna större!


Ska först o främst tacka alla som kom o körde, alltid lika kul när det är mycket folk som kommer och vill köra.
Tyvärr så var vi lite kort med personal (6st) för att få det hela att flyta på helt smärtfritt. Vi har tyvärr problem med att just få ut vilka regler som gäller och annan information till dom som kör.

Det som vi har gjort är att vi har en anslagstavla som stod vid ingången till cafét där alla flaggsignaler och regler står, flera av de punker som du tog upp finns med där. Det är ett ställe som man måste passera förbi iallafall en gång när man ska gå in och betala sina pass. Nu är det så att det är många som missar den ändå.
Vi försökte att ha förargenomgångar några gånger i början men det problem som ständigt dyker upp där är att vi har många långväga besökare som kommer senare än den utsatta starttiden vilket gör att vi isåfall skulle behöva att ha en genomgång med alla förare som ska ut på banan innan varje pass. Det skulle kunna vara en möjlighet om vi blev ytterligare personal som kan tänka sig att hjälpa till under dessa kvällar. Frivilliga får gärna anmäla sig till oss via mail, våra adresser finns på vår hemsida under banracingsektionen.

Det är jättekul att det har blivit en sådan uppslutning kring det här med "öppen banåkning" och vi vill ju kunna erbjuda en så hög säkerhet som möjligt på våra kvällar så kom gärna med tips och idéer.

För att svara på en annan fråga om det är med updelade pass där man klassar in efter bilar är något som vi också tittat på, det som vi har problem med där är att det i många fall är föraren som det beror på hur fort som det i själva verket går ute på banan. En idé skulle kunna vara att klassa in efter hur van förare man är!
Vi vet at vi har många nybörjare som kommer och kör på dessa pass och många av dessa har ej fått in den rutin som många mer rutinerade förare har vad det gäller "banetik" m.m. Vi vill att alla ska kunna ha chansen att testa på att köra på banan och alla har vi varit/är vi nybörjare någon gång.

Mikael L

_________________
Micke Larsson
Seat Leon 1,8 VTR

ordförande LMS Banracingsektion
Citera
Eftersnack
2005-08-11 Gatåka Sviestad
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (9403 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande