Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Video:Nytt Ringenrekord 7:15,63 min. Porsche åter på tronen
<<   1, 2
10199 besök totalt
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Är filmklippet från rekordvarvet?

Härlig bil, men jag blev inte direkt imponerad av föraren. Tiden kan kapas med över 10 sek. Dels är han låångt ifrån gränsen väldigt ofta och sen är det ju några omkörningar som stör framfarten.

Nu säger jag inte att jag skulle gjort det bättre, men ett rekordvarv borde köras på absolut max, överallt.

När ett rekordförsök görs, går det inte att få banan för sig själv under de 7 minuter som körs?

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Det jag reagerade på är att han inte håller fullt ända fram till "Gantry" utan låter bilen mer eller mindre rulla in under ställningen.

Man brukar ju inte släppa av förrän man passerat ställningen, om man tar tid.

och hur kommer det sig att dom får filma, under en turistkörning, när ingen annan får det.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



ege skrev:
Är filmklippet från rekordvarvet?

Härlig bil, men jag blev inte direkt imponerad av föraren. Tiden kan kapas med över 10 sek. Dels är han låångt ifrån gränsen väldigt ofta och sen är det ju några omkörningar som stör framfarten.

Nu säger jag inte att jag skulle gjort det bättre, men ett rekordvarv borde köras på absolut max, överallt.

När ett rekordförsök görs, går det inte att få banan för sig själv under de 7 minuter som körs?


Filmen är inte från rekordkörningen. Rekordet sattes under en privat/sluten körning på nordslingan.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Lennart Jarmyr skrev:
och hur kommer det sig att dom får filma, under en turistkörning, när ingen annan får det.

Nu tror jag iofs inte att de hade tillstånd, men det går ju att köpa sig ett sådant för att få filma. 500 euro eller något åt det hållet.

_________________
Anders Dauner
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Är det bara på min dator som BTG tiden på det filmade varvet blir 7.13???? Klockan står på 0.07s under bron, och 7.20s under stålställningen.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



johann skrev:
superMOG skrev:
-Som referens hur fort går det med tävlingsbil med proffschaufför? Typ en M3 GTR och Herr Stuck bakom ratten som exempel?[/u]


Nånstans i trakten 6.40 för de snabbaste skulle jag tro, då väger de 1250 kg och har ca. 500 hk (M3 GTR ) resp. 1350 kg och drygt 700 hk (Alzen).


Hur är det med effekten i Alzen-Porschen egentligen? I senaste Sport Auto kör de ju ett Tracktest med den och Reinhold Schmirler hävdar bestämt att det inte är en endaste ynka hk över 600 i den sedan laddtrycksreduceringen infördes i början av säsongen. Men Herr Schmirler kanske är en klassisk "Tiefstapler"...?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian Eick skrev:
johann skrev:
superMOG skrev:
-Som referens hur fort går det med tävlingsbil med proffschaufför? Typ en M3 GTR och Herr Stuck bakom ratten som exempel?[/u]


Nånstans i trakten 6.40 för de snabbaste skulle jag tro, då väger de 1250 kg och har ca. 500 hk (M3 GTR ) resp. 1350 kg och drygt 700 hk (Alzen).


Hur är det med effekten i Alzen-Porschen egentligen? I senaste Sport Auto kör de ju ett Tracktest med den och Reinhold Schmirler hävdar bestämt att det inte är en endaste ynka hk över 600 i den sedan laddtrycksreduceringen infördes i början av säsongen. Men Herr Schmirler kanske är en klassisk "Tiefstapler"...?


Det kanske inte är mer än 600 hk på hjulen?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10174



Vad för typ av laddtrycksstyrning har Alzen i bilen, med elektronik kan man ju reglera ganska firskt med bland annat olika laddtryck beroende på växel... Den kanske bara har 600 hästar på 1-3 växel men betydligt mer på högre växlar? Spekulationer men tekniken finns ju lättillgängligt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Kollade artikeln igen och där står det att 2003, utan begränsningar, så gav motorn 740 hk och 900 Nm, men det var problem med att få däcken och kraftöverföringen att palla. I år med 0,95 bar som max laddtryck anges 600 hk och 680 Nm. Med andra däck, förfinad aerodynamik och ändrad chassigeometri så går det ändå fortare i år tidsmässigt om än inte på rakorna. Vi får väl ta uppgifterna för vad de är, just uppgifter i en tidning, men intressant att notera är att Porschen åter når över 300 km/h på Döttinger Höhe, vilket den tydligen inte gjorde i början av säsongen...

För att inte hamna för mkt off topic så kan det ju konstateras att gatbilsrekorden närmar sig racebilarnas alltmer tidsmässigt, vilket talar för att försöksbilarna blir mer och mer kompromisslösa och mindre gatbilsmässiga. Släng på ett par slicks på Edo-Porschen så hänger väl 7 min-vallen löst och då skiljer det bara ca 15-20 sek på de snabbaste racebilarna...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Grym film .. Bara att mysa. Gillar även filmen på bilsport's hemsida, när puppan's porsche rastas på Superstage *mumma*

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 411



Det är Rudi Stegemöllers (Edo Competition's delägares) dotter Nadine (en riktig pingla) som rattar den GT2 liknande 993an som är baserad på en 993 Turbo. Både far och dotter är kända för att trycka både MC och bilar av banan.

Ciao,

Johannes E.

GT3 CS

_________________
Johannes Ericson
///M
Citera
Nürburgring
Video:Nytt Ringenrekord 7:15,63 min. Porsche åter på tronen
<<   1, 2
10199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande