Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-09-03 En Dag På Racerbanan | << 1, 2, 3, 4 15 besök senaste veckan (16867 totalt) |
2st tillägg till Nisses inlägg.
1. Nisse åker inte långsamt, tom rätt fort på kullen. Hmm allt är iof relatift 2. Vill man verkligen testa gränsen, passera den, så skall man INTE göra det på Kullen pga taskiga avåkningssoner. Mao räcken står nära banan på många ställen. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
om du har fler får du gärna maila dem på par.hansson@mbox303.tele2.se _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
Men en avåkning efter TV-knäppen grundläggs ju ofta redan i TV-kurvan och jag har svårt att tänka mig att man som instruktör har några vidare konstruktiva alternativ att ta till. Att be föraren bromsa (även "ta det lugnt" eller något kan ju tolkas som "bromsa!") när felet är grundlagt blir ju inte bra och spåret efter krönet blir väldigt smalt om man kommer fel in och att styra sig ur blir svårt. Tror inte att en instruktör kan garantera mot avåkningar? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
Som instruktör försöker vi ge tips på spårval osv. Sen att inte alla följer våra råd är ju upp till dem själva.
Jag har börjat säga till dem att följa ytterkurvan i detta partiet och att de inte ska skära in förrän jag säger till. Många blir förvånade över vilket flyt det går att få i den kurvan om man gör det till en istället för två svängar. Första gången jag var instruktör var det inte heller så lätt att förklara för folk hur man skulle göra. Jag visste hur man skulle köra och det var ju självklart för mig, men helt plötsligt skulle man förklara för folk som aldrig åkt på bana tidigare - inte alltid det lättaste! _________________ Mattias Nordenström |
||||||||||
Nu när gränsen är passerad så finns inget annat att göra än att hitta en ny hobby. Varför inte fridykning på 100 m. djup redan första doppet ? _________________ BMW MC-klubben |
||||||||||
Hmm, jag måste ändå ge bughunter en poäng, för mig var första passet på bana också en test av vad jag och bilen klarade. Däcken satte gränsen och det skrek i varenda kurva, men kul var det!
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||||
Känner en gammal racing räv som brukar/brukade vara instruktör på "en dag i depån".
Morgan "Molle" robertsson,han brukar bli både rädd och nervös i vissa fall. _________________ Patrik Hagel Åker Volvo XC60-D4-2015 Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004 Skruvar Golf GTi 1983 |
||||||||||
Imponerande eller kanske dumdrisktigt, men det är ju så svårt att lätta på blyfoten. Dessutom har jag en bil som inte innebär en ekonomisk katastrof om den går sönder. Risken för personskador bedömmer jag som liten även om det finns räcken nära banan på många ställen. Ända stället som jag tycker är riktigt farligt är första vänstern efter start-mål under bron. Där vill man inte tappa bilen, så jag borde kanske tagit det lite lugnare där, men å andra sidan har jag en motorsvag bil, 316, så det gick inte så fort ändå. Men Nisse, efter 15 år banåka så måste du väl ända ha varit ute och åkt vid sidan av banan någon gång?
Jag håller med, däcken var det som satte gränsen i kurvorna.
Nej, jag är rädd för vatten! Så jag håller mig på land istället, och nya gränser finns det ju alltid i en snabbare bil. mvh _________________ Jörgen Karlsson |
||||||||||
En gammal racingräv och kollega som kört några 1000-tals varv på kullen sade till mig att om du inte kört min 100-150 varv på kinnekulle så kan du ingenting om den banan. Och efter att nu ha kört ungefär den mängden så kan jag verkligen hålla med. Det är först nu jag börjar få flyt och något sånär respektabla tider. Så att då börja "testa min och bilens gränser" efter 2 varv verkar inte klokt, snudd på självmords-benäget, särskilt inte med tanke på att det är fler bilar på banan....
_________________ Tommy Andersson |
||||||||||
Vad jag minns så har det nog bara hänt en gång. Det var bara ett par år sedan och det var pinsamt eftersom det var på första varvet. Korta slingan på Mantorp och jag bromsar för sent efter rakan och åker ut på gräset på vänstersidan i kurvan. Som tur är så är det ju väldigt jämt där så det hände inget. Klantigt var det i vilket fall som helst. FÖRSTA varvet... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||||
Nu vet inte jag nånting om någon av er, varken Tommy eller Jörgens körstil eller hastighet-men det är ju inte orimligt att gissa att hastigheten är väsentligt mycket lägre då Jörgen kör jämfört med när Tommy kör? Vilket får mig att dra slutsatsen att när Jörgen passerat sin gräns, så är det inte samma farter vi snackar om, i synnerhet inte i en 316? om vi drar paralellen -grovt förenklat- Jämför skillnaden i hastighet i en kurva när Ekström tappar kontrollen i sin DTM-racer jämfört med när valfri förare i sin Fyndbörsen Cup-bil tappar kontrollen... Lite rätt i mitt resonemang kanns det som jag har iaf? _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||||||
Menar du att man "bör" åka minst 100 varv på kullen innan man går på för fullt? Undrar hur många som har sådant tålamod? och alla som inte gör så de är självmordsbenägna? Nej, om du läser mitt inlägg ovan så ser du att jag har gjort en riskbedömning och anpassat min körning efter den. mvh _________________ Jörgen Karlsson |
||||||||||
citat:
Menar du att man "bör" åka minst 100 varv på kullen innan man går på för fullt? Japp, du lär behöva det för att ha lärt dig banan någolunda. Vist man kan leka Kamezase pilot redan från början men man lär sig inget på det. citat: Undrar hur många som har sådant tålamod? om man harvar runt på ca 1.15 med en std bil med gatdäck --> ca 48varv på en timme. Så på ca 2h har du gjort 96varv. På en banträff brukar man åka ca 15-20min i stöten. Ger ca 16varv. Och efter 16varv är du rätt slut och fram för allt förlorat skärpan. Hinner du med 6st sådana pass på en dag och skött dig, mao lysnat på de som kan så lär du åka betydligt fortare på slutet av dan. Så ja, man skall ha tålamod. Man blir liksom inte Skomakaren på "En dag i depån", det fodras lite till. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Så länge som du är helt ensam på banan så är din riskbedömning helt ok men nu delar du banan med andra och då får du ta med det i beräkningen. Tänk att nån annan också kör lite över sin förmåga och lyckas ställa sig tvärs över banan efter tv-krönet och sen kommer du och drar rätt in i sidan på honom.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Jag menar att jag nu kört ca 100 varv på den banan och erfarenheten som jag och många andra har som tävlar inom det här med bil-åka anser att denna banan tar tid att lära sig, och man kan inte åka fort och prestera bra tider om man inte kan banan och vet vilka spårval som funkar. Skall man lära sig något riktigt så är väl tålamod och intresse ganska avgörande annars skall man nog låta bli...
Eftersom du körde av så har väl riskbedömningen inte funkat riktigt, för annars hade du ju anpassat din körning efter den förmågan du besitter. När jag kör så tar jag i så mycket det överhuvudtaget går. Jag försöker hela tiden ligga på gränsen för vad jag och bilen klarar. Men jag försöker samtidigt att aldrig passera gränsen, för då är kontrollen borta och då blir det dyrt och gör ont. Däremot försöker jag med mer erfarenhet, förbättringar på bilen osv hela tiden flytta fram gränsen. Och jag anser efter att ha kört banracing i 5-6 år att jag vet lite grand vad jag pratar om. Jag har personligen aldrig kört av på kinnekulle, bl.a. beroende på att jag visste redan första gången jag var där attt det är en svår bana som tar tid att lära sig. Och samtidigt att det är en bana med mycket små marginaler och bitvis nästan inga avåkningszoner. Därför lyssnade jag på folk som åkt mycket där förut och tog mig tid att lära mig banan. _________________ Tommy Andersson |
||||||||||
Ja, det har du säkert helt rätt. 100 varv är nog inte så mycket. Jag tänkte på att jag hann åka 17 varv under en dag på racerbanan och åker jag där en gång om året så tar det 6 år innan jag åkt 100 varv. Men så lång tid behöver det ju inte ta.
Jo det är förstås också viktigt att tänka på. Nu fanns det ju banpersonal som visade flag om det skulle ha hänt något. Så håller man bara ett ordentligt avstånd till bilen framför så har man ju gott om tid att sakta ner. Nu var det inget större problem för mig eftersom jag blev om och ifrån åkt så fort det var minsta raksträcka, så efter första varvet hade jag nästan banan för mig själv.
ok, jo banan var mycket svårare än jag trodde innan jag åkte, så jag tror säkert att det tar tid att lära sig den bra. Så det är väl bara att pröva igen och försöka lära mig av mina misstag och allas goda råd. mvh _________________ Jörgen Karlsson |
||||||||||
Eftersnack 2005-09-03 En Dag På Racerbanan | << 1, 2, 3, 4 15 besök senaste veckan (16867 totalt) |