Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-04 SVKG Sprint #5 Parkbanan
1, 2   >>
8133 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503


Trådstartare
Underbart väder och effektivt körande gjorde att det hela var klart redan innan kl 12 thumbs up

Vattenhindret visade sig lite i början men på slutet hade det torkat såpass att det gick att komma torrskodd förbi.
Själv hade jag tävlingspremiär med min nyreggade blå och redan på första försöket var jag nere i tid som platsade bland de bästa jag gjort med den röde.
Eftersom jag försöker lära mig inställningen så blev det lite mer svasviftande än vad som är effektivt, detta resulterade i ett besök utanför det svarta på andra körningen .
Att sättningen är alltför hård för Parkbanan märktes när den hoppade som en groda ur vissa kurvor. Men att den inte kränger nämvärt utan bara glider vid för tidigt gaspådrag är en trevlig skillnad mot den röde.

Jag ska ta och knappa in lite tider så kommer det en bild på det så småningom.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Får även jag tacka för idag, alldeles lagom väder tyckte jag som åskådare i.a.f. thumbs up Vattenhindret visade sig ju som sagt idag vilket var lite synd på en i övrigt torr bana, men alla överlevde ju vissa torrare än andra tror jag. Jag tog som vanligt alldeles för många bilder men dessa får ni hålla ut om ni vill se, jag får väl lägga ut både sprint 4 & 5 nu i veckan hoppas jag, väntar på att få hem mitt lilla modem i veckan som har varit på renovering ungefär hela Augusti månad

Niklas: Den nya bilen såg ju verkligen trevlig ut.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Michael

Här sen Jan 2005
Inlägg: 6



Jag har kört mitt första sprintrejs UNDERBART KUL

Jag vill tacka arangörerna för en mycket väl genomfört arangemang

Michael Wänström

_________________
Hans-Michael Wänström
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kul att köra . Bra arrangerat som vanligt thumbs up
Vattenpussen sänkte självförtroendet vågade inte satas helt där + att man var lite seg efter Ljunbyhed.
Måste jobba med hjulspinn på innern och lära mig SLÄPPA kopplingen i starten - kanske kan bättra på tider lite.
Carls tider imponerade som vanligt thumbs up Skoj med nya ansikten
Kul att se din räser Niklas - blir tuff för oss andra när du fått vanan inne i den.
Citat:

Jag har kört mitt första sprintrejs

Nästa år skall jag också prova sjuan på sprinten thumbs up
Blev det till att tvätta mycket efter pölen ?

Riktigt miata helg har det varit först MGCC premiär med kanon väder och kul körning och sen parkbanan. Kan det blir bättre ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Michael

Här sen Jan 2005
Inlägg: 6



Minst sagt ja gegga till och med i sittbrunnen Men vad gör det

Michael

_________________
Hans-Michael Wänström
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Efter en dag med varierande resultat får man tillfället att vara först ut med bilder igen.

Börjar med två bilder per bil i grupp 2 (a, b, saloon, övriga m.m.):





















































och så kan jag avsluta med 2 bilder på dagens misstag, bromsade på mig rejält........


Misstaget kostade mig (oss) ett lycktglas och en lätt modifierad kofångare. Kofångaren trycker på framskärmen så att bilen blivit 2 cm bredare över hjulet. Men det inget som inte går att fixa .



Edit: Glömde Niklas nya...

_________________
Mikael Persson
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Kul att åka seven igen, om än prepareringen var kort, att roa sig med att tapetsera in på småtimmarna som avrundning på MGCCs KM-körning på Ljungbyhed dagen före var inte idealiskt! Trögt att väcka kropp och hjärna till liv i första åket, bilen undrade nog vad det var för en obestämd chaufför då. Att sedan rota någon sekund efter tvåan före långrakan var ingen hit heller Att Jeguaren inte har ABS som Miatan märkte jag också....

Carls tid blev tändvätska och efterhand vaknade systemet till liv. Som vanligt var en betydligt mjukare chassiesättning svaret och bilen började följa order. Anständig tid om än långt från vad som kan köras. Får sikta in mig på en vässning till siste sprinten den 18:e Kul att se nya ansikten och bilar. En gammal flatnose Morgan är det inte ofta man får se.

Den obligatoriska vattenpölen var anständig idag, man fick släppa lite och hålla långt ut men gick bra att åka, dessutom var det rent regnvatten denna gången utan extra odörer

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Fina bilder Mikael, synd att du lekte framhjulsdrivet genom att understyra så...

Själv kunde jag inte köra idag pga att ett motorfäste på Kadetten inte är helt 100, vill inte riskera att ta sönder det enda motorfästet på högra sidan totalt...
...hade tänkt komma ut med bruksbilen o fota, men jag fick en tvättid istället

Får se om man kan komma till sprint 6 iaf!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Michael skrev:
Jag har kört mitt första sprintrejs

Det var kul att få se bilen in action idag, välkommen till forumet förresten.
PDE skrev:
dagens misstag, bromsade på mig rejält...

Tur att det inte blev värre. thumbs up Såg lite lurigt ut när man stod en bit bort.
Josen skrev:
Vattenpussen sänkte självförtroendet vågade inte satas helt där + att man var lite seg efter Ljunbyhed.

Det var väldigt vilken kalldusch du fick, jag stog lite framför PDE när han tog vattenpölsbilden, det var friskt satsat, jag tänkte hur ska det här gå bäst att ta två steg tillbaks.
Men vad hände egentligen efter rakan ner mot sjön i början av dagen, alternativspåret?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



D5 skrev:
Carls tid blev tändvätska och efterhand vaknade systemet till liv. Som vanligt var en betydligt mjukare chassiesättning svaret och bilen började följa order. Anständig tid om än långt från vad som kan köras.


Slött öppningsåk, (jo jag vet, hörde nåt muttrande om missade växlar), men bra "svarat" i andra åket! thumbs up
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



hej....när körs det nästa gång här?? detta vill jag prova på... thumbs up

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Men vad hände egentligen efter rakan ner mot sjön i början av dagen, alternativspåret?


Jo jag var nyfiken på hur det såg ut på havssidan och gick på gasen lite för tidigt snurri snurri..

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503


Trådstartare
Här kommer tiderna:


Jonas (JC) och jag var kvar lite på eftermiddagen och testade en DL1-logger på banan. Det blev även en rätt vettig bild på den blå.


Här är en trackmap på banan med start/mål markerad med pluppen. Banan är ca 1,8 km lång och mycket skoj och utmanande. Asfalten är uppskattningsvis 3,5 m bred (Miatan får inte plats på tvären) så spårvalet är oftast "på det svarta"


Nästa körning (Finalen) är om två veckor (18/9) med samling 8:30 precis som tidigare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Figgz skrev:
Fina bilder Mikael, synd att du lekte framhjulsdrivet genom att understyra så... ...


Alla bilar understyr om man låser upp framhjulen (trodde du visste det )


Barbapappa skrev:
...Tur att det inte blev värre. thumbs up Såg lite lurigt ut när man stod en bit bort...


Nummerplåten tog den värsta smällen....(snart dags att skaffa en ny)

Blev tillsagd att gå upp på 3:an, ut ur "långa" vänster in mot mötespunkten, för att skona motorn. Problemet är att man skall hinna växla ner till 2:an igen, och orginallådan har en förmåga att vägra sammarbeta om man är lite aggresiv. Resultatet blev en lätt upplåsning bak vilket gjorde att bilen inte ville styra in åt vänster. PANIKBROMS, efteråt var jag mest arg att jag inte klev av bromsen och styrde åt höger där det fanns plats, men jag trodde att jag skulle kunna ta mig ur det på något sätt.

Det roliga är att däcken vi har kört på det här året är
1) äldre än mig
2) blir av någon konstig anledning bara halare när dom blir varma
3) har blivit lite halare för varje rejs, trodde dom skulle bli lite bättre när dom blev inslitna, men blev bara sämre
Trots detta sattes idag varvrekord för amazonen på parkbanan (undrar hur det skulle gå med riktiga R-däck )

_________________
Mikael Persson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503


Trådstartare
PDE skrev:
Trots detta sattes idag varvrekord för amazonen på parkbanan (undrar hur det skulle gå med riktiga R-däck )
Vi bävar för hur långt ut i terrängen du kommer att komma med RDäckshastigheter.

Vad är det för dimensioner förresten? Har en uppsättning 205/50-15 Toyo RA1 som har några (3-4) mm gummi kvar till corden (mönstret är precis borta). Det kanske blir lite liten rullomkrets men då får du ännu mer användning för trean .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



NiklasFalk skrev:
PDE skrev:
Trots detta sattes idag varvrekord för amazonen på parkbanan (undrar hur det skulle gå med riktiga R-däck )
Vi bävar för hur långt ut i terrängen du kommer att komma med RDäckshastigheter.

Vad är det för dimensioner förresten? Har en uppsättning 205/50-15 Toyo RA1 som har några (3-4) mm gummi kvar till corden (mönstret är precis borta). Det kanske blir lite liten rullomkrets men då får du ännu mer användning för trean .


Får väl skaffa ett riktigt sumpskydd då..
205/50-15 är precis vad vi kör på just nu....

_________________
Mikael Persson
Citera
Zassie
Åkarp
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej PDE

Skönt att se att farsan kan få stryk ibland!
Du akta buskaget, hörde rykte om denna insident!
Ring nästa gång så ska jag sköta kameran så du kan få bildbevis också.

Kör så det ryker!

_________________
Jennifer Gunnarsson
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Zassie skrev:
Hej PDE

Skönt att se att farsan kan få stryk ibland!
Du akta buskaget, hörde rykte om denna insident!
Ring nästa gång så ska jag sköta kameran så du kan få bildbevis också.

Kör så det ryker!


Där försvann sista frizonen, nu har systeryster hittat hit också . Förresten tycker jag att du skall vara med och köra istället, kan ju inte skada att värma upp dom gamla förarnerverna.

Edit: Fick en liten filmsnutt från "Snailspeed" igår kväll, skall försöka lägga upp den på fredag....

_________________
Mikael Persson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



PDE skrev:
undrar hur det skulle gå med riktiga R-däck

Jo det vet man inte förän man har provat.
Här kommer en liten bild på hur det såg ut när vagnen framfördes på söndagens uppvärmning.


Fler bilder på alla möjliga bilar dyker förhoppningsvis upp i afton, för nu har jag fått mitt något snabbare modem som har varit borta ungefär hela augusti och halva juli

_________________
Peter Karlsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503


Trådstartare
Vackert ljus det blev på raggazonbilden, hoppas att du fick nån på Josens lilla besök i gräskanten (kalsongbytesläge om man får dömma av spåren)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



NiklasFalk skrev:
Vackert ljus det blev på raggazonbilden, hoppas att du fick nån på Josens lilla besök i gräskanten (kalsongbytesläge om man får dömma av spåren)

Jag missade nog just det ovan nämnda läget för Josun, dock fick jag med hjullyftet


I morgon måste jag nog sätta mig och lägga ut lite bilder (hade dåligt med tid för detta idag), så håll ögonen öppna så kanske det har tillkommit några här.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Eftersnack
2005-09-04 SVKG Sprint #5 Parkbanan
1, 2   >>
8133 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande