Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-10 och 11 Motorklubben på Gotland Ring
1 besök senaste veckan (3296 totalt)
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Vi hade två härliga dagar på Sveriges finaste bana, söndagen dessutom med strålande sol. Helgens arrangemang skedde i samarbete med Gotland Ring och jag vill passa på att tacka Alec, Mika, Kjelle, "Sheriffen" och övriga Gotland Ringers för deras eminenta insats! och tack alla deltagare och Motorklubben-funktionärer för ytterligare ett fantastiskt banåkaevent tillsammans!

Jag hoppas att vi ses på Mantorp 8/10.

och förstås ett speciellt tack till Tommy Kristoffersson som tog sig ändå från Arvika till Gotland för vår skull, berättade om sin racingkarriär och skjutsade runt folk på banan.

Lycka till på Mantorp i helgen, Tommy!!!


_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Tack för en (och lite till...) trevlig bandag. thumbs up Fantastiskt lärorikt med spårvalbeskrivningen till fots. thumbs up Det fanns dock ett lite snabbare spår (åtminstone för en mittmotorbil) på ett par ställen.

Hade mycket att göra under dagen (resultat kommer såsmåningom...) Men han dock med att slipa på mitt spårval ytterligare från lördagens körning. På slutet av dagen fick jag till några riktigt bra och snabba varv...

Vill rikta ett speciellt tack till Gotlänningen (Jag missade helt ditt namn) i en Nissan 200sx. Du var till stor hjälp! thumbs up Putsade tiden några sekunder till mot slutet av dagen tack vare ditt hjälp med spårvalet och det finns nog ytterligare ett par att hämta, innan jag allt för högt kommer skrika efter mer effekt och lättare bil

En särskild eloge vill jag också ge till den trevlige och glade Ferrariföraren som visade varför just hans modell heter 360.

_________________
Mattias Meldert
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5593



meldert skrev:
Hade mycket att göra under dagen (resultat kommer såsmåningom...) Men han dock med att slipa på mitt spårval ytterligare från lördagens körning. På slutet av dagen fick jag till några riktigt bra och snabba varv...

Blev det nån filmning då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



super7 skrev:
meldert skrev:
Hade mycket att göra under dagen (resultat kommer såsmåningom...) Men han dock med att slipa på mitt spårval ytterligare från lördagens körning. På slutet av dagen fick jag till några riktigt bra och snabba varv...

Blev det nån filmning då?


Jag filmade faktiskt inte ett enda när jag själv körde... (glömde helt av det i brådrasket) men det lutar åt ett till besök på banan innan året är slut, så jag ska ordna med det då.

Däremot blev det en hel del annat filmande, vi får väl se när det dyker upp Har väldigt mycket att göra de närmsta två veckorna...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Lite bilder från den gårdagens vackra sommardag:
























_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Ett jättetack till alla!

Till alla deltagare, funktionärer och instruktörer. Detta var en absolut kanondag! Roligt att se att så många lär sig så mycket så snabbt.

Bilder och artikel kommer upp på www.motorklubben.se inom kort.

Väl mött på Mantorp åttonde oktober!

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det var verkligen en kalasövning!

Det ligger ett fyrtiotal bilder i två bildspel på Motorklubbens hemsida:

http://motorklubben.expressen.se/public/showarticle.aspx?aid=504



_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Tack för bilderna Stephan, jättefina! thumbs up

Var det fler som fotade vore det kul om de bilderna kom upp här.

Kolla gärna in Daniels (Kraniel) reportage med bilder - världsklass!


_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om det är någon som vill ha fullstora bilder på något särskilt objekt - hör av er till mig på daniel.ostlund@motorklubben.se

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Soze
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


...och missa inte Expressen på lördag. Jag kommer att rita ihop en text till fotgraf Magnus Jönssons underbara racingbilder.

_________________
David Jakobsson
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



I Expressen idag finns en helsida om bandagen på Gotland Ring.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



Gotland ring va en mycket trevlig bana och mycket trevligt folk som va där och körde!

dock så tycker jag själva arrangemanget hade stora brister tyvär thumbs down

vi kan ju börja med besiktningen...
den va ju inte direkt omfattande... varför inte göra det ordentligt när man endå ska ha en?? när lazzat har en konbane träff tex så är säkerheten på bilen mycket högre...
man ska ju alltid kolla så att tex batteriet sitter fast att bältena funkar och att förarstolen sitter fast och att det värkar finnas bromsar på bilen... Och att det inte ligger massa lösa föremål i bilarna.

Sedan så tycker jag vissa hade lite dålig attityd tyvär... som tex när man fråga om något så kunde man ha fått en förklararing istället för ett snorkigt svar tillbaka... som när farbrorn fråga om man fick ha rutan nere under bankörningen så fick han inget vettigt svar på frågan utan att en av deltagarna förklarade för honom hur det låg till... Och då hade flera precis berättat hur ruttinerade de var...
mitt tipps är att tagga ner lite på attityden så kommer allt att bli mycket trevligare!

sedan så har vi flaggningarna men det har jag ju redan påpekat efter körningen på plats...

sedan så har vi tidshemat... hur kommer det sig att den "långsamma gruppen!" bara fick 3 varv efter följe bil på första passet??? kan det ha varit så att ni försökte komma ikapp tidschemat?? ett sådant går ju inte att hålla på ett sådant här arr... så fort något händer så blir det ju pankaka med tiden så det bästa är att bara se till att allla grupper får köra lika lång tid.

och sedan den informationen som gick ut ang banträffen tycke jag va lite fel också.. det va ju inte en 2 dagars utan det skulle ha stått att det va en endagars med bangenomgång kvällen innan...

Så då va det slut på det neggativa och jag måste ju säga att det va kul med en proffs på banträffen som man kunde få åke med och prata me.
Iden med motorklubben är ju grymt bra! mycket banåka så det passar mig alldeles utmärkt... så vi får se ifall man tittar förbi fel gånger...
så tillslut tack till alla som har jobbat med att göra detta möjligt!

MVH Emil med den lilla fula R5an

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Stort tack för Dina synpunkter Emil.

Vår målsättning med Motorklubbens banadagar är att alla som är med, oberoende av ingångsnivå, ska känna att de har fått lära sig något under bandagen. Gotland Ring är en mycket teknisk bana. En bana som kräver att man har rätt spårval med mycket exakta tangeringspunkter. Därför tog vi tillfället i akt att gå hela banan med Alec som byggt banan för att få visa rätt spår på decimeternivå för banmötesdeltagarna. (Nu sa ju Alec i och för sig millimeternivå men vi kan ju säga decimeter för att inte ta i för mycket...)

Att gå banan är det bästa sättet att lära sig banan, att se alla camberförändringa och småkrön som man kan utnyttja för att hitta snabbaste vägen runt banan. Vi kan se att förare som har kört mycket och är rutinerade kanske hellre hade använt denna tid till att köra om man redan kan spåret. Själv uppskattade jag att höra hur Alec hade tänkt då han planerade banan och jag tycker att det gav mig mera fart i bilen då jag visste hur jag skulle placera den exakt t ex i ingången till Altarkarusellen eller hur jag bromsar in i Motorklubbenkurvan. Jag är jätteglad att ha kunna erbjuda deltagarna denna inside-information som Alec skämtade om att "Nu borde jag fakturera er 100.000 var och en då ni får alla hemligheter om spårvalet."

Jag håller dock med om att om man redan kan det exakta spårvalet så förstår jag att du hellre hade kört bil istället för att gå banan.

Vad gäller våra regler på banan så är de till för att följas och det är en säkerhetsdetalj vi aldrig kommer att tumma på. Vi måste hålla dessa höga krav för att uppfylla de normer som vi vill leva upp till för deltagarnas säkerhet. Det betyder att vi håller oss till att informera om vilka regler som gäller och vi diskuterar inte dessa reglers existensberättigande under förarmötet. Vi kan efter förarmötet ta enskilda diskussioner och förklaringar. Förarmötet är ett tillfälle som alla deltar i och som har en viss stipulerad tid. Om förarmötet drar ut över den tiden minskar tiden på banan för alla deltagare.

Du har helt rätt i att vi flaggade av den långsamma gruppen för att inte spräcka tidsschemat. Vi gör vårt yttersta för att tidtabellen skall hålla genom hela dagen. Om det betyder att vi flaggar av vissa pass som kommit igång för sent i första ändemn så betyder det att det jämnar ut sig senare. Men antalet varv bakom följebil var precis som du sa planerat till tre varv per grupp. De första grupperna fick ett lite för högt följa john tempo, det skall vi bättra oss på till nästa gång. Idén är ju att man på det passet verkligen ska få möjlighet att i lugn och ro studera banan för att hitta siktpunker. Om vi inte håller tidsschemat så kommer vi att få onödig väntan i depån och det brukar sällan vara ett uppskattat inslag på bandagen.

Du har helt rätt i att vi vill ge mycket tid på banan åt banmötesdeltagarna. Tid på banan (utspritt över hela arrangemanget) och tillgång till instruktörer är det vi vill kunna erbjuda. Vissa instruktörer är bra på att ta hand om nybörjare medan andra kan ge tips åt de som är riktigt avancerade förare. Jag hoppas att du fick chansen att åka med Tommy K.

Angående flaggningen så är det den säkerhetsansvarige som enväldigt bestämmer om vad som gäller. Vår policy är hellre en rödflaggning för mycket än en för lite. Det kan i värsta fall vara en fråga om liv och död. Det är frågor som vi inom Motorklubben tar på allvar. Det handlar om allas säkerhet.

Vi fortsatte dock diskussionen bland funktionärerna efteråt och enades om att bli tydligare i skillnad mellan gul och röd flagg. Vi enades också om att införa svart flagg för att kunna ta endast en bil av banan. Det är ju onödigt att flagga av hela passet för att endast en bil har problem. Det är mycket tack vare dina synpunkter vi kom fram till detta.

Tack för dina synpunkter och välkommen igen på Mantorp den åttonde oktober. Då är Thed Björk med han kan säkert lära ut ett och annat som vi kan ha nytta av.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Eftersnack
2005-09-10 och 11 Motorklubben på Gotland Ring
1 besök senaste veckan (3296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande