Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-11 PCS på Mantorp
1, 2   >>
5770 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068


Trådstartare
Hej hopp, verkar som att de blir jag som måste starta mantorp tråd igen ..

Ritkigt kul dag var det, mycket körning och många bilar. Denna gången körde jag i R1 och far min i OR för att få mer körtid då det endast var 3 pass per grupp. Trodde det skulle gå fortare än va det gick i r1, i böjarna hade jag inga problem med att hänga på de flesta som körde om mig, men på rakorna så va det en annan historia. Det var mycket skönare att köra i R1 då man slipper folk som ligger och bromsar en 3 varv i rad utan att släppa förbi, hände mig på blandat varvet sist och det är rätt irriterande då det är svårt att visa att man vill om på rakorna ..Menmen.

En annan kul grej är att både jag och min far fick otroligt mycket positiv feedback från instruktörerna som stod brevid och såg på. Aldrig hört så mycket bra om min körning , det betyder att det här går åt rätt håll i.a.f.
Det var lite skoj att alla som kom fram frågade om jag hade gjort nåt med bilen, tråkigt att svara att allt är orginal
men inte länge till........

I övrigt hade vi riktigt fint väder och en PCSR finalkörning mitt under dagen, kul att se lite andra bilar.
Tycker också det är skoj att det är så mycket trevligt folk där! thumbs up

Här får ni lite bilder, som vanligt så finns det något fler frontmotorporschar jämfört med andra kameror, men så blir det, man fotar det som är mest intressant . Tråkigt bara att det inte finns så många ställen att fota på..








































Ajuste, det var en väldigt tråkigt krasch på andra eller första varvet på dagen för vår r1 grupp. R-däck är hala när det är typ 10-15 grader ute..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
larsöstman
Vikmanshyttan
Här sen Jul 2005
Inlägg: 28



Du körde så in i h-vete. kul att se! Låg bakom dig ett tag i sista körningen när det var fri körning.
Bilen kränger något helt sjukt men du lyckas hålla kvar den på backen, specielt kul i parisern, Bra gjort!
Vad har du för däck på bilen?

_________________
Lars Östman
Citera
larsöstman
Vikmanshyttan
Här sen Jul 2005
Inlägg: 28



Du körde så in i h-vete. kul att se! Låg bakom dig ett tag i sista körningen när det var fri körning.
Bilen kränger något helt sjukt men du lyckas hålla kvar den på backen, specielt kul i parisern, Bra gjort!
Vad har du för däck på bilen?

_________________
Lars Östman
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



I saw you on the last common stint, good speed in the turns, I saw you were being upheld unfortunatly thumbs down good driving !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63



larsöstman skrev:
Du körde så in i h-vete. kul att se! Låg bakom dig ett tag i sista körningen när det var fri körning.
Bilen kränger något helt sjukt men du lyckas hålla kvar den på backen, specielt kul i parisern, Bra gjort!
Vad har du för däck på bilen?


Håller helt med!!
Kördre OR tillsamans med Cédric s far. Han fick mig att undra "vad gör jag här"
Satan så duktig att ligga på med "den svaga" bilen. Hur lätt som hällst körde han ifrån mig i kurvorna.

Cédric! Ingen bild på den vita 968an??

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



For my part I was unlucky, I had a flat tyre when I arrived saturday morning but I got a lot of help so I want to thank Andreas Zolnir and his friend for loaning me the front wheel I drove on the whole week-end, Eric W for waking up his whole family to get the repair kit , Skanstull däck for fixing the tyre in no time and Seffan larsson for helping me with my left rear wheel that was stuck in place

The rest was 100% pure fun !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63



Lite fler bilder från Mantorp.













_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Hade riktigt kul under dagen. Fick med mig hela familjen, packade ner fru barn och tillhörande tvåhjuling i bagageluckan. Sonen åkte med mig under bangenomgången, som blev överlycklig över att hitta ett helt hav fullt av kulor , som tur är så fick han inte med sig så många in i bilen

Hade riktigt kul det andra passet då jag låg bakom en GT3 RS, han drog ifrån på rakorna, jag kom ikapp på de kurviga partierna. Nu kör inte han för fullt för annars så finns det inte en sportmössa att jag hänger på en sådan bil.
Tredje passet gick bra men däcken började bli lite hala.

Under de två första passen hade jag lite problem med Parisen, kom lite för långt ut mot kurbsen, fick det inte att stämma riktigt. Under tredje passet så tog jag mig i kragen och bättrade på lite, körde upp en bit på kurbsen vid apex och vips så blev utgången mycket bättre och det gick att hålla fullt.

Tyvärr så blev det inte ett sista pass för min del, min fru ville hem, men det blir så ibland. Iofs så var det rätt så skönt att inte komma hem allt försent.

Jag ger söndagen thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up av 5 möjliga.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fina bilder Cèdric thumbs up ! Saknar dock en gul CS .


Håller med om att det var en kanon dag med trevligt folk o fint väder . Tyvärr så blev första körpasset i R1 grupp 2 allt annat än lyckat. Vet i sjutton vad det var som gick fel men alla var överens om att det var det värsta dom varit med om! Alla hamnade i en stor klunga o låg så i flera varv... ingen fattade vad som hände... Jag försökte komma i från klungan genom att sakta ner o kör in i depån. Men när jag kom ut ur depån så hamnade jag sist i samma klunga igen , osså var det bara två varv kvar .

Andra körpasset fick jag med mig Ulf Karlsson som gav lite feedback på min körning, tack för det Uffe det var nyttigt.
Jag fick dock aldrig till schikanen under detta körpass pga att vi på genomgången blev rekommenderade att hålla ett rakare spår genom den. När jag sedan hade Uffe med i bilen så tyckte han att jag skulle hålla högerspår för att sedan skära in mot apex för att få mer fart ut på rakan. Detta blev då kortslutning i mitt huvud, kroppen ville ett o huvudet ett annat . Det är ingen ursäkt, men det är en förklaring till mina något tveksamma spårval i schikanen Uffe .

& jag tror att det var du Rehan som låg bakom mig på start o målrakan i andra åket när vi skulle köra om en 944 Cab. Jag missade en växel, det var därför jag avbröt omkörningen .

Tyvärr så tog jag inga kort på söndagen, men här ligger det lite bilder från lördagens slalomfinal .
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=22374&highlight=

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Härlig dag på Mantorp!
Trevlig att träffa lite folk irl, Fredrik, Rehan, Cédric mm, och diskutera och ljuga lite.
BTW Stort tack för skjutsen under ban-genomgången Fredrik..

Dock så var första R1b passet en katastrof.
Bilarna låg och väntade på att den eller dom långsammare skulle släppa förbi
på någon raka men det blev inget av det!!
Istället gasades det för fullt på rakan, och smög runt svängarna..
Det delades ut flera "Släpp om skyltar" men inget hände. thumbs down
Det var inte mycket R1 över det passet.

Sen andra passet släppte det, fältet blev lite bättre fördelat över banan, och då visar sig
Mantorp från sin bästa sida.
Har fortfarande lite problem med understyrning i vissa kurvor, framför allt dom lite långsammare!!
Vädret var kanon, men lite kallt, vilket märktes på greppet.
Det vart lite kasa dom första varven.

Sista passet låg jag, Rehan och en 964 (tror jag) och fightades några varv.
Riktigt kul, men det är lätt att dras med..och när man har mindre grepp
så blev det lite stundtals lite alternativa spår..

Nöjde mig med 3 pass, det var en bra avslutning på säsongen.
Ses i vår.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Fredrik, det stämmer det var jag som låg bakom er, la mig till vänster för att också köra om men sen förstod jag inte riktigt vad som hände så jag släppte av och avbröt omkörningen då det kändes att kurvan började komma lite väl nära och vi låg 3 bilar i bredd Var lite konfunderad över varför du inte gick om där, det var inte så mycket att fundera över utan bara vänta tills den långa rakan.

Under det första passet såg att det var en lång kö ganska långt framför mig, jag såg även vem som låg först men jag tänker inte hänga ut honom här så det får ni lista ut själva Jag körde om denna bil tidigare under passet innan kön hade bildas så jag drabbades som tur är inte av den.

Jag har haft med mig Ulf T i bilen några gånger och det är guld värt. Han har även kört runt mig i min bil vilket ger en helt annan upplevlse än att bli omkring skjutsad i någon annans bil som är totalt olik ens egen. Det största problemet för min del är att hitta en instruktör som är kompis med en H låda, och Ulf T är en av de få.

_________________
Rehan Mirza
Citera
millemiglia
Stockholm.
Här sen Mar 2005
Inlägg: 30



Håller med övriga, fantastisk dag!
Mitt första banmöte med PCS, jag körde i OR och frugan i DOR och båda fick "blodad tand" vilket är bra eftersom vi är anmälda till banmötet på Knutstorp den 24/9 också.

Det var helt klart värt att kliva upp kl 07.00 en söndag morgon...

Cedric: Då var det din pappa jag tampades med runt banan då!

Rehan: Kul någon som rejsar med 928'an, jag var klart imponerad av din framfart på banan!

annars tycker jag dagens coolaste bil var den ljustblå 911 Turbo S som sköt meterlånga elds-lågor ur avgasröret vid varje inbromsning vid första kurvan efter start/mål...

_________________

Peter Bouveng
964 C4 Cab '90
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Erik, det var riktigt kul att ligga bakom dig, men din understyrning ut från hårnålen var inte att leka med

Först var det du som låg längst fram för att sedan släppa fram mig, till sist så släppte jag iväg 964:an som jag inte orkade hålla bakom mig längre då mina däck blev halare mot slutet av passet.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



millemiglia skrev:


Det var helt klart värt att kliva upp kl 07.00 en söndag morgon...


Vilken lyx, min klocka ringde klockan FYRA!!!

...men det var det värt.

Dagen började ju bra i R1b som så många har sagt tidigare. Efterföljande pass blev klart bättre och det avslutande passet var kanon. MEN VINCENT MÅSTE DU VERKLIGEN KÖRA SÅ SNABBT, det är INTE bra för mitt självförtroende!

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Rehan skrev:
Erik, det var riktigt kul att ligga bakom dig, men din understyrning ut från hårnålen var inte att leka med

Först var det du som låg längst fram för att sedan släppa fram mig, till sist så släppte jag iväg 964:an som jag inte orkade hålla bakom mig längre då mina däck blev halare mot slutet av passet.


Hehe...det samma. Kännde ganska snart att jag hade fullt upp att hålla distans till dig, så
det var lika bra att släppa om och hänga på.. . Samma med 964:an.
och mina fram-däck...

När du låg bakom, såg/hörde du om bilen small och sköt eld??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63



Fredrik C skrev:
Fina bilder Cèdric thumbs up ! Saknar dock en gul CS .


Andra körpasset fick jag med mig Ulf Karlsson som gav lite feedback på min körning, tack för det Uffe det var nyttigt.


En gul CS och bevis på att en instruktör var med i bilen!
Var så god.

Men???? Min vita CS då??

Ställde ju t.o.m. till med lite spektakel i sista OR rundan. Gick på curbsen och fick en ordentlig sladd men var som tur var i stort sett kvar på banan.


_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fin bild Bosse thumbs up ! Lagom höjd på den under hård inbromsning . Vart är bilden tagen?

Tackar även för loggan thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63



Det måste vara första bromsning efter parisern. Telefoto från läktaren, därav lite oskärpa.


_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Citat:
Hehe...det samma. Kännde ganska snart att jag hade fullt upp att hålla distans till dig, så
det var lika bra att släppa om och hänga på.. . Samma med 964:an.
och mina fram-däck...

När du låg bakom, såg/hörde du om bilen small och sköt eld??


Jag blev lite förvånad att du släppte förbi mig, men jag tog chansen och lade mig först

Jag såg ingen eld eller hörde några smällar, när jag låg efter iallafall. Det skulle vara spännande och veta vad för bil den där 964:an var, den gick lite väl snabbt tyckte jag.

Kul att ni tycker att bilen rullar på, jag är själv rätt så nöjd.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068


Trådstartare
Skoj att höra att både jag å far min lyckas ta oss runt banan på ett bra sätt =)... Visst, bilen är orginal anno 1979, många verkar underskatta den alldeles för mycket, det går faktiskt köra fort med en sådan hck ..
Det vore intressant ifall folk ur R1a kunde uttala sig ifall dom tyckte jag var ivägen eller om det var okej, är ju trots allt jobbigare om det är tvärt om, alltså snabb på rakorna långsam i böjarna.

Krängning kan man lätt kompensera genom att luta huvudet innåt lika många grader som bilen kränger:D....Kränging betyder ju faktiskt inte automatiskt att det går p**s, även fast kommukationen mellan mig och bilen hade kunnat varit lite bättre. Bättre prylar är på väg, undra om M030 (eller va dom nu heter) stavarna är för hårda, blev erbjuden ett par sådana av en trevligt herre....

Rotade fram dessa bilder bland dom som va för kassa för att läggas upp:






Svårt att veta vem som är vem tycker jag, ni får ha namnlapp i rutan ! Massa kända namna på rejsa som tydligen va ute å körde, tråkigt att man inte vet att det är ni.

Lite tråkigt att jag inte hann se r2 å r1b, farsans pass va ju efter r1b (fick knuffas igång som ni nog märkte, startmotorn e lite ledsen när den är varm). så då missa jag det, lite trist.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Jahaa! Jag som tänkte att nästa gång kör jag också i R1! Tyckte inte det gick så fort där, menar jag... Nu förstår jag bättre, stannar i OR!

Min dag var magisk, däcken räckte inte till och bilen kändes som en jänke-bil. Det MÅSTE betyda att jag har ökat tempot.
Det kan betyda att jag totalt saknar känsla för spårval också? Kul med alla trevliga människor,nya bekantskaper, runt i depån.



Jag måste balansera Cédriks front-motormani med lite elva foton! Tack f ö för bilden på Gevalia i första inlägget, det värmde som en dopio!



Ascari-Jens i fin stil! Hoppas du kommer med till Knutan. Någon som frivilligt avbokar ett banmöte på Sveriges roligaste bana?
Tuffa odds, men någon kanske skall på bröllop, föda barn, eller nå't! Då kanske...



Här är cabben, med millemiglia-Peter, som jagade mig runt banan. Kom du förbi? Var jag i vägen? Visst vill man köra mer? Ses på Knutstorp den 24e?



Snart skall bilen slitas i stycken och få lite ny plåt och styvare chassie. Toppen f ö med alla tips man får då man lägger upp bilen på rejsa. thumbs up

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Eftersnack
2005-09-11 PCS på Mantorp
1, 2   >>
5770 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande