Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Dämparinställning for dummies????? | << 1, 2, 3 >> 30 besök senaste veckan (49722 totalt) |
Skulle vilja säga tvärt om: Det är betydligt svårare än så...
Är helt enkelt själv på en ganska tidig del av inlärningskurvan om vad som händer vid olika justering. Läser mer innantill än tar av egna erfarenheter. men ibland ser man att de sammanfaller och då blir man . Så du har helt rätt, en sak in kan påverka på ett annat sätt ut osv osv... Vi får vänta på att ngn med mer "raceengineering"-kunskaper dyker upp. Jag kan tyvärr bara ge korta enkla svar utan ngn direkt backning. |
||||
Jag försöker helt enkelt kontra med lite bas-praktik mot den teorin som finns i lite andra trådar. Vissa hänger ju med i formlerna men jag är nog inte ensam om att vilja ta det på en mer grundläggande praktisk nivå osså.... för dummies
_________________ Magnus Thomé |
||||
Exakt vad jag själv oxå skulle vilja. Har iofs "fina" listor på vad som händer samt liiite egna erfarenheter. Men var hittar vi ngn som VERKLIGEN kan allt dethär på sina fem fingrar? |
||||
Pelle Ljungebäck på stötdämparexperten. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Stå på dig Magnus , jag har sökt med ljus och lykta efter några enkla råd för hur man justerar en standardbil men trådarna spårar ALLTID ur i en hög med formler, racebilsjusteringar och lustiga termer. > En liten enkel guide för oss som bara kanske kan justera nån enstaka variabel. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Bara att dra fram sanningen, Magnus och skriva den här. Annars borde väl Jonas J. kunna lite om det här... Men han är kanske och praktiserar sina kunskaper längre söderut just nu. Vad gör ni som har ställbara stötdämpare då? Bara kör ändå och köper p.g.a. prylgalningens sanna mantra - det är bra att ha? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Prygalningens sanna mantra självklart, det är kul att skruva så man måste ha nya projekt hela tiden Jag har pratat med Pelle på stötdämparexperten och gått på hans rekommendationer om basinställningar. Jag kommer att köra på de inställningarna tills jag kan bilen tillräckligt bra och förstår hur olika justeringar känns i bilen. Ser fram emot en lärorik säsong _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Jag kommer ju träffa Pelle en del i samband med racingen
Men nog borde vi kunna komma en liten bit till själva? Bara en sån grundsak som: om jag ställer rebound lite hårdare fram än bak (på mina gula Konis) så kan jag räkna med att bilen: - blir lite mer understyrd speciellt i - kan upplevas lite mer nnnn vid yyyy - med RWD så kan det ge lite bättre fäste att få ner kraften i backen i utgången av kurvan??? Eller nåt???? - med FWD så bla bla bla _________________ Magnus Thomé |
||||
Inte för att vara en besserwisser på något sätt, men "x" är mer lämpligt än "n" som variabel... Jobbigt att läsa "n". och har jag fått allt det här om bakfoten, för att jag trodde att hård rebound innebar att den fjädrade ut snabbare? |
||||
Tråden nedan är väl 100% klockren, men den är vettigt angränsande ivarjefall.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php [/quote] _________________ Pär Hylander |
||||
"XXX" då tror väl något internetfilter nånstans att det handlar om porr istället
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jepp, men om vi nu _bara_ har en ratt på varje dämpare o inget annat att justera.... (jag vill ju börja just där många står liksom...) Men jag kan plocka ut de punkter som handlar om rebound. Men det blir ju lite tunt _________________ Magnus Thomé |
||||
Ingen sa väl nåt om motsättningar? Ser ju bra ut om än vääääldigt förenklat.... igen. Så jag gjorde så här för att jag var tillbaka på ruta ett igen liksom....
--- Jag känner mig lite dum men också lite envis _________________ Magnus Thomé |
||||
Missuppfattade dig visst. Jag känner likadant. Bäst man håller sig till dekaltrimmning. |
||||
Tyvärr tror jag att mer än en väldig specad lista inte går att fixa om man ska vara realistisk... Eller jo, men den blir lååååååååååång!
Det du vill veta (På den nivån du vill veta?) Magnus är helt enkelt än mer komplicerad. Iaf känns det så... Så tror/vet jag att det tyvärr är...Annars hade jag inte heller varit ivrig över en vettig sammanställning i denna tråd. Hade det varit enklare hade jag kunnat svara på trådens frågor...efter säsongen har jag nog dock mer koll. Skulle tro att Jonas J, eller kanske Leif Frykås, är några av dom i landet som kan ge en VÄLDIGT ingående beskrivning. Men det tar nog en bra stund och ska man få ut maximalt av det är det antagligen LIVE man ska ha den infon. Meningen har varit att jag ska gå den 3-dagarskurs som Spirit racing anordnar genom Cloud Rouell. Tyvärr har den flyttats till datum som inte passar mig ett skit...sammtidigt som den kostar 8 000kr + moms. F1-team osv osv brukar skicka personal till den. Men sponsrar ni med halva pengen så ska jag åka på kursen. Sen har ni gratis "chassisnubbe" för all framtid. |
||||
Den där var rätt kul faktiskt, du har inte originalet så att man kan jämföra? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
ooops, glömde ett litet *inte* i texten ocan Tråden nedan är väl inte 100% klockren, men den är vettigt angränsande ivarjefall. _________________ Pär Hylander |
||||
Det här blev lite samma som redan blötts i tråden, men jag lägger ut som jag skrivit det ändå eftersom jag vill behålla sammanhanget. Det finns några saker på olika ställen som kanske är till hjälp.
Stötdämpare är något som det kan vara ide att sätta sig in i som racing intresserad. Många är inne på att man skall passa sig för för mycket justerbarheter, enär man kommer att dribbla bort sig. På sätt och vis håller jag med. Fast jag håller inte alls med, eftersom jag tycker man ska ta reda på hur det fungerar i stället. Stötdämparna är vitala för bilen. Som amatörrejsare så erbjuder stötdämpare snabba inställningsmöjligheter direkt på banan. Som kan kompensera för fjädrar, K-fjädrar, mm. Många kan inte ha 10 set av fjädrar med sig. Däcken kallnar innan man hinner byta osv. Man kan då göra en kompromiss för att kolla vad som händer innan man byter t,ex K-fjäder. Eller åka med lite dämpar kompromiss. Vad annars kan justera bilbalansen via en ratt? Några exempel. Vad som i racing sammanhang menas med kritisk dämpning är när en fjädringsrörelse återgår till vila utan att passera viloläget, och utan att bilda fler svängningar. Bra ur dämpnings synpunkt ,men, för hårt. Krafterna till chassiet blir oacceptabla. Tiden för återgång kommer att hålla ett infjädrat hjul kvar i luften, eller ge ett för litet marktryck för en period. Stötdämparens belastning kan producera mångfallt den belastning på chassit som fjädrarna kan. 30 in å 70 ut förhållande är vanligt för gatdämpare. Racing är mera 50-50. Över en serie snabba vägbulor tenderar 30-70 att komma ut med mindre markfrigång, vilket vi inte kan tollerera. Vi "pumpar ner" stötdämparna. En enkelt justerbar stötdämpar åstadkommer alltid detta fenomen, men det stör inte på en gatbil med mer fjädringsväg och lägre hastighet och belastningar. Där vill man ha bump-komfort, och tar mera dämp på utfjädringen. om stötdämparen har olika inställning fram-bak så åstadkommes ett över-understyrningsfenomen. Men inte på samma sätt som med K-fjädrarna. Kf, är proportionerligt mot fjäderkonstanten medan S-dämp är proprortionerlig mot Dämp-tidsfaktorn. När tisdfaktorn är förbrukad återstår bara Kf;s motstånd. Det allmänt bästa är att dämpar balansen är neutralt inställd. Näst bäst är att bilen får lätt understyrning UR en kurva. Då kan vi ta ett exempel som även visar hur finurligt vi kan använda dämparna. Man ställer in framdämparna mjukare än bakdämparna. Det bakre rollmotståndet minskar då dessa dämpare rör sig långsammare. När bilen återgår till vårätt ur kurvan så följer inte ytter- bakhjulet med ut mot vägen lika fort varför ytterframhjulet belastas hårdare. Bilen får under nåra meter en effekt liknande "kraftigare K-fjäder" fram och blir understyrd ur kurvan. För att när rakan börjar vara neutral igen. Är dämparen dubbelt justerbar så kan vi väga av bilen in å ur kurvan. Visserligen med medföljande olägenheter på andra ställen av banan. Men i slalom eller på en bana med speciella kurvor så kandet vara till stor hjälp. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Sparade trådar/FAQ Dämparinställning for dummies????? | << 1, 2, 3 >> 30 besök senaste veckan (49722 totalt) |