Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-25 Challenge Tullinge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (23019 totalt)
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Lite konstigt att du förespråkar att det SKA vara farligt RS6!!! om du vill att det ska vara farligt så kan du ju köra utan bälte, hjälm, bur (om du har det i bilen) och kanske helst en cab utan störtbåge...

Jag tycker det är klart viktigare att ingen gör sig illa om man gör ett misstag än att banan ska premiera folk som saknar spärrar och vågar åka hur fort som helst utan tanke på vad som händer om/när det släpper!

Har du någon gång funderat på varför man hela tiden jobbat me säkerheten inom F1? T.ex utökar avåkningszonerna... Om de skulle satsa på att det skulle premiera de som vågade strunta i riskerna så skulle det stå betongsuggor med kortsidan snett mot bankanten i alla kurvor... Och gärna med lagom avstånd så att en bil bara precis inte får plats emellan för att minimera kontaktytan men inte kunna missa dem vid en smäll...

Nu du får nog tänka om lite Göte! Vi ska sträva efter att kunna ha kul och åka fort UTAN att riskera att någon skadas allvarligt eller kanske t.om förolyckas! Challenge har ju dessutom inga sjukvårdsresurser eller brandkår på plats som man har vi en riktig bana under rejs så då är säkerheten egentligen ännu viktigare!

Sen måste vi alla komma ihåg att Challenge INTE är en tävling och därmed spelar det mindre roll att banorna gynnar olika biltyper olika mycket. Man ska ju bara jämföra med sig själv!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



avus skrev:
RS6 skrev:
avus skrev:
fuling skrev:
citat:


Misstag i böjar tappar man alltid tid på. Och hur tröttare bil man har dessto mer kostar misstagen.
Men vad ligger utmaningen att hålla stumt rakt fram?
Måsta man träna på det borde man söka hjälp


Ja då får jag väl söka hjälp då, vad jag försöker förklara är att det inte bara är att hålla rakt fram utan även att vändningen har betydelse, det är i alla fall min åsikt. När du väl är runt som är det ju bara att hålla stumt och visst gynnas effekt, men på andra ställen så gynnas mindre vikt och mindre bilar. Tex 180 gradarn, jag ligger ju ständigt ute på gräskanten där, med kraftig understyrning.
Vi behöver kanske inte älta detta vidare, men gillar målrakan, så enkelt är det. Hade jag haft 250 hk mindre så hade jag kanske inte heller tyckt den var rolig, vem vet..


Håller med vändningen är svår att få till, de få gånger jag lyckas har jag ca 160km vid målgång, men oftast har jag ca 150km, alltså gör jag stora missar just här. Barkarby banan var den bästa, den var det närmaste man kom bankörning. Men även där var det för ofarligt att köra bil fort runt:D


Tyvärr körde jag aldrig på barkaby, har bara kört de senaste 2 gångerna, men nu lär jag inte missa några flera tillfällen om det inte är semester eller något, det är verkligen urkul. Har väl egentligen upptäckt denna sommaren hur roligt det är att svänga med bilar. Går runt och drömmer om en 997:a på dagarna.

Jag gillar ofarligt, men förstår din poäng. På ringen som jag ska till för första gången om några veckor, så lär det bli luuugn körning för min del. Men det ska bli grymt kul ändå!


Ja just det, ni åker ju dit samt till Spa thumbs up Ha så kul, RS4an går riktigt bra runt ringen men det gör den ju runt alla andra SNABBA banor oxå. Jag kan berätta att det är helt ok att köra helt stum gaspedal igenom kompresitionen i rävgrytet och bromsa efter kompresitionen, således inte bromsa före, utan hålla stum pedal.. Du har då ca 230-235 på mätarn det hadde jag i en orginal RS4a i vart fall. Med RS6 hadde jag ca 250km, kan säga att jag gjorde det endast en gång med den 15-20km till på mätarn i de farterna är ner där! Se om du kan övervinna den mentala spärr som sällan tillåter att man håller helt fullt igenom, det är inga problem, bara mentalt Men öka succesivt och kör försigtigt.


Att hålla stumt över Swedenkrytz är mentalt inga problem om man jämför med fuxröre . Detta trots att de går ca lika fort på dessa båda partier.
Hälsa Erik J, å säg att jag hänger kanske på nästa år thumbs up

Ps. ser framemot att ta del av alla intryck(de är många ) samt bilder när ni är hemma. kör försiktigt Ds

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

fuling skrev:
citat:
Måste säga att jag tycker att ni överdriver när ni klagar på 300 m rattlås på slutet.

Varför då? eller måste du träna på att hålla fult rakt fram?

citat:
Ta hellre bort den där superstage-vändningen helt för den tär på bil och däck om något.

Ja men inte mer än alla andra svängar med lika stor sidobelastning. Tom mindre pga den korta tiden som man utsätter bilen gör ett tämligen hög sidobelasing.
Eller är det inte så att den skall bort för den är svår att få till?


* Nej, men det känns som att om 98% av banan är knixig är det lite väl fanatiskt att tjata om att den inte svänger. Hellre det än att ha som på vissa RS-banor där man tvingas gå på ställ in genom målsnöret med livet som risk för de som tar tid.

* Felet med rundpallen på slutet är att man hinner få upp fart. Jag ser hellre en "slalomlösning" framför en rundpall från hög hastighet om det går att lösa.
Det uppnår två saker: roligare + mindre onödigt (tråkigt) slitage på bilen.

En annan sak: säkerheten på Challenge är inte jättebra. Ni/vi har haft tur som klarat åren/året utan större skador. Ta ett varv runt banan så förstår ni. Äter man gräs på fel ställe kan det sluta illa pga diken m.m.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Får hålla med Erik B-falangen här, banan är ju extremt knixig så att haka upp sig på en liten raksträcka som garanterat gör mindre på tiden än man tror känns inte helt rätt..

Jag ser gärna en lite öppnare bana med något färre 120-180 graders kurvor om det är möjligt.

_________________
Anders Berglund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Men VARFÖR måste det vara en rakstäcka för?
Vad är det som är så kul att hålla ratten rakt och plattan i mattan?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



fuling skrev:
Men VARFÖR måste det vara en rakstäcka för?
Vad är det som är så kul att hålla ratten rakt och plattan i mattan?
Det måste ju inte det, men för mig är det KOMBINATIONEN av rakt-sväng-vänd, mm som lockar..

Det måste ju inte vara raksträckor på racingbanor heller, men det är det..

Det finns ju andra bra alternativ för de som bara vill köra sväng i sväng i sväng..

För mig lockar det att få ett "kvitto" (dvs tid) på en allround bana på hur bilen går.

Så här ser jag nuvarande Challengebanan (ber om ursäkt för den hemmagjorda skissen), men för mig påminner layouten om en racerbara, även om den är mindre..


_________________
Mårten Kluck
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



fuling skrev:
Men VARFÖR måste det vara en rakstäcka för?
Vad är det som är så kul att hålla ratten rakt och plattan i mattan?


Vad vill du göra då? Köra runt i en åtta utan att nån gång gasa fullt eller bromsa hårt?

_________________
Anders Berglund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nu skall vi inte överdriva, men 300m raka är väll att ta i.
Det blir ju bara ren effekt som avgör, säger inget om förare eller chassi.

citat:
Vad vill du göra då? Köra runt i en åtta utan att nån gång gasa fullt eller bromsa hårt?

Svar nej, men 300m raka är det en LÅNG väntan på att den skall ta slut.
Kombinationen mellan ax, broms, kurva hälst då i kombenation. Allså att man måste axa, bromsa i kurva.
Allså mycket tempoväxlingar
Har man nu rakor lite här och där spelar det då ingen roll för gör man nu rätt så har man mycket fart med sig ut på rakorna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Med pulver i motorn blir rakorna roligare och framförallt blir det mer intressant i slutet av rakan.
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



fuling skrev:
Nu skall vi inte överdriva, men 300m raka är väll att ta i.
Det blir ju bara ren effekt som avgör, säger inget om förare eller chassi.



Jag anser fortfarande att chassie, vikt och förmåga att ta sig runt rundnings-konen har en klar effekt på hur snabbt du passerar mållinjen, jag har legat allt mellan 150 km/h och 170 km/h då jag passerat mållinjen, det borde väl säga något om att det inte är som du säger, "bara trycka plattan i mattan" ?

För övrigt tycker jag det är kul att vi kan disskutera utan att det blir några hårda ord, något som det så ofta blir på andra forum.

_________________
Henrik Troeng
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



RS6 skrev:

Ja just det, ni åker ju dit samt till Spa thumbs up Ha så kul, RS4an går riktigt bra runt ringen men det gör den ju runt alla andra SNABBA banor oxå. Jag kan berätta att det är helt ok att köra helt stum gaspedal igenom kompresitionen i rävgrytet och bromsa efter kompresitionen, således inte bromsa före, utan hålla stum pedal.. Du har då ca 230-235 på mätarn det hadde jag i en orginal RS4a i vart fall. Med RS6 hadde jag ca 250km, kan säga att jag gjorde det endast en gång med den 15-20km till på mätarn i de farterna är ner där! Se om du kan övervinna den mentala spärr som sällan tillåter att man håller helt fullt igenom, det är inga problem, bara mentalt Men öka succesivt och kör försigtigt.


Att hålla stumt över Swedenkrytz är mentalt inga problem om man jämför med fuxröre . Detta trots att de går ca lika fort på dessa båda partier.
Hälsa Erik J, å säg att jag hänger kanske på nästa år thumbs up

Ps. ser framemot att ta del av alla intryck(de är många ) samt bilder när ni är hemma. kör försiktigt Ds


Det låter ju exotiskt det du beskriver, men jag kan säga att det vågar jag inte hålla stumt hur som helst på ringen, men vi ska ha kul ändå! Jag har ju aldrig varit där nere, så det blir en upplevelse. Sedan är det tydligen rätt många som ska ner, så det blir kanske lite kul på autobahn också.
Jaja lite får jag väl gasa då hehe Synd att du inte hänger med men vad jag förstått så är du ofta där nere, ibland måste man väl prioritera frun och barnen också

_________________
Henrik Troeng
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Rundingen är en sak, rakan är en annan.
Att runding är viktig är det inget snack om att få till, det är sän 300m plattan i mattan som jag tycker är trist.
om man åker gämnt med någon och sen blir frånkörd på rakan så talar det bara om att man har mindre effekt.

Hmm man tid att titta på hastighetsmätren så måste rakan vara för lång, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



patand skrev:
Lite konstigt att du förespråkar att det SKA vara farligt RS6!!! om du vill att det ska vara farligt så kan du ju köra utan bälte, hjälm, bur (om du har det i bilen) och kanske helst en cab utan störtbåge...

Jag tycker det är klart viktigare att ingen gör sig illa om man gör ett misstag än att banan ska premiera folk som saknar spärrar och vågar åka hur fort som helst utan tanke på vad som händer om/när det släpper!

Har du någon gång funderat på varför man hela tiden jobbat me säkerheten inom F1? T.ex utökar avåkningszonerna... Om de skulle satsa på att det skulle premiera de som vågade strunta i riskerna så skulle det stå betongsuggor med kortsidan snett mot bankanten i alla kurvor... Och gärna med lagom avstånd så att en bil bara precis inte får plats emellan för att minimera kontaktytan men inte kunna missa dem vid en smäll...

Nu du får nog tänka om lite Göte! Vi ska sträva efter att kunna ha kul och åka fort UTAN att riskera att någon skadas allvarligt eller kanske t.om förolyckas! Challenge har ju dessutom inga sjukvårdsresurser eller brandkår på plats som man har vi en riktig bana under rejs så då är säkerheten egentligen ännu viktigare!

Sen måste vi alla komma ihåg att Challenge INTE är en tävling och därmed spelar det mindre roll att banorna gynnar olika biltyper olika mycket. Man ska ju bara jämföra med sig själv!


Kom igen JAG säger inte att det ska vara farligt på challenge, det råkar vara så att det är farligt att köra bil på bana. Just därför ska man inte linda in SIG i BOMULL o snurra runt på ett flygfält. Jag är ledsen men så ser inte verkligheten ut, en bana är farlig och bilen går sönder om man slår i räcket på banan, man riskerar att skada sig själv och andra oxå där ute i verkligheten, DÄR du uppenbarligen inte hör hemma.
Fortsätter du snurra runt på challenge och be dom ta bort den stora faran i den kurvan där. När du snurrat runt där ett tag, kom då för guds skull inte ut till oss andra på verkliga banor där faror finns. För då min vän har du gjort dig själv en otjänst och blivit den största faran för oss alla andra på banan!

Sedan ska du inte du tala om för mig vad jag ska göra eller inte tack! Du har missat hela saken.

Verkligheten är en helt annan på bana, ja det är farligt att köra bil på riktiga banor, det kommer det alltid att vara. Du ska veta en sak, du kan aldrig tro att du ska kunna åka på bana utan att det är farlig. Men om du vill simulera en icke verklighet så kan du ju köra runt på challenge banan, utan den SÅ farliga bajamajorna svängen. Det gör dig säkert till en bättre och tryggare förare. Vi andra kan hålla till i verkligheten.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



fuling skrev:
Nu skall vi inte överdriva, men 300m raka är väll att ta i.
Det blir ju bara ren effekt som avgör, säger inget om förare eller chassi.

Inte för att jag förstår varför effekt skulle vara mindre "fint" eller "viktigt" än ett bra chassi? Man kan ju vända på det och säga att om man bara har en massa tighta svängar så är det ju chassit som avgör, säger inget om effekt. Enligt mig är det lika viktigt med chassi och effekt.


fuling skrev:
Rundingen är en sak, rakan är en annan.
Att runding är viktig är det inget snack om att få till, det är sän 300m plattan i mattan som jag tycker är trist.
om man åker gämnt med någon och sen blir frånkörd på rakan så talar det bara om att man har mindre effekt.

Hmm man tid att titta på hastighetsmätren så måste rakan vara för lång, eller?


Då är ju ett annat alternativ att bestämma att man får inte ha mer än 150 hk så slipper man "jag-har-så-lite-effekt-diskussioner" som alltid verkar uppstå?

Alternativt att man kör på att det gäller att ha ett konkurrenskraftigt ekipage bestående av både förare och bil. Jag tror att jag håller på det senare alternativet, därför tänkte jag modda lite i vinter så att jag får lite mindre effekt och mer körbarhet till nästa år..

_________________
Anders Berglund
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



RS6 skrev:
patand skrev:
Lite konstigt att du förespråkar att det SKA vara farligt RS6!!! om du vill att det ska vara farligt så kan du ju köra utan bälte, hjälm, bur (om du har det i bilen) och kanske helst en cab utan störtbåge...

Jag tycker det är klart viktigare att ingen gör sig illa om man gör ett misstag än att banan ska premiera folk som saknar spärrar och vågar åka hur fort som helst utan tanke på vad som händer om/när det släpper!

Har du någon gång funderat på varför man hela tiden jobbat me säkerheten inom F1? T.ex utökar avåkningszonerna... Om de skulle satsa på att det skulle premiera de som vågade strunta i riskerna så skulle det stå betongsuggor med kortsidan snett mot bankanten i alla kurvor... Och gärna med lagom avstånd så att en bil bara precis inte får plats emellan för att minimera kontaktytan men inte kunna missa dem vid en smäll...

Nu du får nog tänka om lite Göte! Vi ska sträva efter att kunna ha kul och åka fort UTAN att riskera att någon skadas allvarligt eller kanske t.om förolyckas! Challenge har ju dessutom inga sjukvårdsresurser eller brandkår på plats som man har vi en riktig bana under rejs så då är säkerheten egentligen ännu viktigare!

Sen måste vi alla komma ihåg att Challenge INTE är en tävling och därmed spelar det mindre roll att banorna gynnar olika biltyper olika mycket. Man ska ju bara jämföra med sig själv!


Kom igen JAG säger inte att det ska vara farligt på challenge, det råkar vara så att det är farligt att köra bil på bana. Just därför ska man inte linda in SIG i BOMULL o snurra runt på ett flygfält. Jag är ledsen men så ser inte verkligheten ut, en bana är farlig och bilen går sönder om man slår i räcket på banan, man riskerar att skada sig själv och andra oxå där ute i verkligheten, DÄR du uppenbarligen inte hör hemma.
Fortsätter du snurra runt på challenge och be dom ta bort den stora faran i den kurvan där. När du snurrat runt där ett tag, kom då för guds skull inte ut till oss andra på verkliga banor där faror finns. För då min vän har du gjort dig själv en otjänst och blivit den största faran för oss alla andra på banan!

Sedan ska du inte du tala om för mig vad jag ska göra eller inte tack! Du har missat hela saken.

Verkligheten är en helt annan på bana, ja det är farligt att köra bil på riktiga banor, det kommer det alltid att vara. Du ska veta en sak, du kan aldrig tro att du ska kunna åka på bana utan att det är farlig. Men om du vill simulera en icke verklighet så kan du ju köra runt på challenge banan, utan den SÅ farliga bajamajorna svängen. Det gör dig säkert till en bättre och tryggare förare. Vi andra kan hålla till i verkligheten.

Säg mig enligt vems FACIT är denna kurva SÅ FARLIG, bara för att du tycker den är det behöver ju inte jag tycka att den är farlig. Jag skulle säga att det är helt ofarligt på hela flygfältet, vi kommer aldrig tycka lika om sådana saker, för vi har olika referenser, det gör ju inte mig till en utan spärrar bara för det.

En bana som premierar folk som saknar spärrar och vågar åka hur fort som helst utan tanke på vad som händer om/när det släpper skriver du.... Vad pratar du om egentligen?
Eh, vad menar du med detta, det finns väl ingen som inte har några spärrar(man vågar mer och man vågar mindre likväl som man kan mer och mindre o s v). Bara för att det finns de som kör fortare än andra betyder ju inte att de inte har spärrar. De kanske bara kör bil bättre än andra och för dig kan det då verka som om de inte har spärrar bara för de ev kör fortare än dig? De är ju så att de förare som vet hur bilen beter sig på och över gränsen ofta kan köra fortare än de som inte vet detta. Det kommer ju alltid att finnas farliga partier på banor. Med det som en upplever som ett farligt parti upplever en annan som ett vanligt parti.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



Finns farlig-kurvan kvar så må det väl vara hänt, men jag kommer nog aldrig att ligga på bilens yttersta gräns i den kurvan, jag är inte tillräckligt bra förare för att känna hur långt jag kan gå.

Vad jag tyckte var att om man tar bort risken att braka in i trädet i kurvan så vågar man höja insatsen något när man kör. Det är ju samma sak som att jag skulle fisåka på ringen, pga riskerna. Sen ser man Eriks J:s film när han lättar med alla 4 hjulen på ringen, dags att skicka honom på doktorsundersökning tror jag...

Hur gör du för att få ställ med RS6an i kurvorna ?

_________________
Henrik Troeng
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Då är ju ett annat alternativ att bestämma att man får inte ha mer än 150 hk så slipper man "jag-har-så-lite-effekt-diskussioner" som alltid verkar uppstå?

Det just din komentar är det jag vill komma ifrån, har man inga monster rakor så är det mer förarberonde än matrial.

citat:
Man kan ju vända på det och säga att om man bara har en massa tighta svängar så är det ju chassit som avgör, säger inget om effekt.

Effekten är mätbar på många sätt, div bromsbänkar mm eller raktframåka.
citat adb:s signatur
402m: 11,54/202 km/h
Kvick bil thumbs up

Så tycker man att matrialet är viktigare än föraren så skall rakorna premieras och skall föraren premieras är det böjar, tempoväxlingar mm. Iof kommer chassit in i böjarna men har man bra chassi och kan använda det så går det fort.


Angående farliga banor eller ej:
Det är en fråga om man går av, vad händer?
INTE om man törs eller ej.
Kan man gå in i ett träd är det faligt, tar man bort trädet och har slätt tex gräs är det mindre faligt.
För man kan tex rulla med oflyt.
Allså det gäller att minimera riskerna så långt det går för det vi håller på med är inte ofaligt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



fuling skrev:

Så tycker man att matrialet är viktigare än föraren så skall rakorna premieras och skall föraren premieras är det böjar, tempoväxlingar mm. Iof kommer chassit in i böjarna men har man bra chassi och kan använda det så går det fort.


Eller så tycker man, som jag skrev tidigare, att det är viktigt (och kul) med en kombination av förare, chassi och effekt.
Jag tycker att banan ska premiera en mix av detta, varför välja bort en del av de ingredienser som behövs i all "racing" (även om challenge inte är racing)? Utan rakor så testar man dessutom inte chassiet, bromsar osv.

Nu borde mina synpunkter ha gått fram så jag lämnar diskussionen tills vidare.

_________________
Anders Berglund
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



avus skrev:
fuling skrev:
Nu skall vi inte överdriva, men 300m raka är väll att ta i.
Det blir ju bara ren effekt som avgör, säger inget om förare eller chassi.



Jag anser fortfarande att chassie, vikt och förmåga att ta sig runt rundnings-konen har en klar effekt på hur snabbt du passerar mållinjen, jag har legat allt mellan 150 km/h och 170 km/h då jag passerat mållinjen, det borde väl säga något om att det inte är som du säger, "bara trycka plattan i mattan" ?

För övrigt tycker jag det är kul att vi kan disskutera utan att det blir några hårda ord, något som det så ofta blir på andra forum.


Hm, förstår inte hu slutfarten kan variera så mycket med samma bil å förare.
Hur jag än gör så når jag 139-140 km/h varje gång.

_________________
Christian Lindblom
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



fuling skrev:
Nu skall vi inte överdriva, men 300m raka är väll att ta i.
Det blir ju bara ren effekt som avgör, säger inget om förare eller chassi.

Svar nej, men 300m raka är det en LÅNG väntan på att den skall ta slut.


Vadå LÅNG väntan?!? Jag tyckte att sista rakan var över nästan innan den började...

Allvarligt talat, så är det ju kombinationen som gör banan rättvis. Challenge innehåller både raksträckor som premierar oss med motorstarka bilar, samt också väldigt knixiga kurvor och vändningar som premierar dem som har lättare och bättre balanserade bilar. Visst går det att göra en bana som är bättre för bilar som trivs bättre på snabba banor (som min RS4) liksom det går att göra banor som är bättre för bilar som mer gillar tighta kurvor. (om man föredrar det sistnämnda så är ju Lazzats RS-bana ett perfekt alternativ.) Jag tycker att Challenge är en bra kompromiss som innehåller både för- och nackdelar för de flesta biltyper och därmed ger en bra allmän bedömning av prestanda hos kombinationen bil/förare...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



avus skrev:
Finns farlig-kurvan kvar så må det väl vara hänt, men jag kommer nog aldrig att ligga på bilens yttersta gräns i den kurvan, jag är inte tillräckligt bra förare för att känna hur långt jag kan gå.

Vad jag tyckte var att om man tar bort risken att braka in i trädet i kurvan så vågar man höja insatsen något när man kör. Det är ju samma sak som att jag skulle fisåka på ringen, pga riskerna. Sen ser man Eriks J:s film när han lättar med alla 4 hjulen på ringen, dags att skicka honom på doktorsundersökning tror jag...


Just på Ringen ser jag ingen anledning att ge 100%. Avsaknaden av säkerhetsdetaljer såsom avåkningszoner gör att jag gärna kör med lite extra marginal. (Därför brukar jag sällan hoppa med mer än drygt 2 dm hjullyft i Pflanzgarten... ) Jag håller med Gaute om att det naturligtvis alltid finns ett riskmoment inom motorsport. Däremot så tycker jag att man ska göra allt man kan för att minimera just detta moment för att ett misstag (som vi alla kan göra) inte ska orsaka mer skada än nödvändigt vare sig på oss själva eller våra dyrbara bilar...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Eftersnack
2005-09-25 Challenge Tullinge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (23019 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande