Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-08-28 Pony Express 130 - Nevada
1676 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10174


Trådstartare
Hej!

Jag har varit dalig pa att rapportera fran senaste open road racet i Nevade, den klassiska Pony Express dar jag navigerade for Roland Roth i hans RUF turbo.



Vi var anmalda i 160 mph klassen med en tech speed pa 180 mph. Detta innebar att vi siktade pa en medelhastighet av 160 mph med en max tillaten hastighet pa 180 mph. Tyvarr var vi tvugna att ga ner en klass p.g.a regelandringar som kraver ett HANS device eller liknande med snittfarter over 150 mph. Saledes deltog vi i 150 klassen med en maxfart pa 168 mph.

Vid vandpunkten lite mer an halvvags igenom loppet hade vi en snittfart pa 153 mph och kande oss saledes ganska trygga pa att kunna fa en bra placering, for att vinna klassen kravs det att man ar inom nagra tusendelars mph och med Rolands erfarenhete som forare och mina tidigare framgangar som kartlasare kande vi oss ganska lugna. Roland har tidigare kort samma lopp med en snittfart pa 187.5 mph och en toppfart pa 208 mph och det var ganska jobbigt for mig att forsoka fa honom att inte ga over tech farten...

Tyvarr sade Roland efter 16 miles pa tillbaka vagen i ganska hog fart "oh shit, no we're fucked.." - Jag sneglade over pa instrumenten och sag normal oljetemp och tryck och eftersom bilen gick stabilt kollade jag i backspegeln for att se om vi var pa vag att bli omkorda...
Tyvarr var det inte sa, utan i stallet sag jag ett enormt moln bakom oss som tydde pa ett ganska otackt oljelackage. Det visade sig att vi under de 5 miles som det tog oss att minska farten fran ca. 260 km/h och hitta ett tryggt stalle att stanna pa pumpade ut nastan all resterande olja (ca. 8 liter) ur motorn, som tur ar har en 911 ganska manga liter i systemet.

Sa det var ganska trist, fick dock tillfalle att se bilar svischa forbi med farter pa lite over 200 mph ner i en vansterkurva som sedan vanda uppat, litegrann som ett utplattat Fuchsrore.. Satt och vantade i lite over 5 timmar ute i Nevadas stapp/oken och spanade in ormar och flugor medan jag vantade pa bargare. Roland fick lift in till Battle Mountain och jag vantade ensam da vi inte vagade lamna bilen ensam.

Det ar en ganska intressant bil, Ruf skickade over den till LA da de hade planer pa att oppna en aterforsaljarverksamhet i USA. Roland snackade med Alois om bilen da den var demad och bestallde den med lite diverse ombyggnationer for att passa bra in i openroadrace-reglementet. Roland kor bilen till de flesta tavlignar i nevada fran sitt hem strax i Los Angeles och det ar en resa pa ca 750 miles enkel vag, sedan tavlar han och kor sedan hem. Pony Express var forsta gangen han har haft ett haveri.

Det finns mer bilder pa:

http://members.rennlist.com/jorj7/2005-pony/

open road racings diskussionsforum finns har:

http://www.openroadracing.com/forum/viewtopic.php?t=1132

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10174


Trådstartare
och forresten, att overtrada hastighetsbegransningarna ar ganska kass i USA.. Fick en fortkorningsboter pa vagen till tavlingen och en pa vagen hem. I Nevada ville de satta mig i fangelse for att ha blivit klockad till 99 mph kl. 0630 pa morgonen..

_________________
Anders Hansson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8305



Hur går det till?
Hyr man en väg eller buskör (nej?) ni?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10174


Trådstartare
BTG skrev:
Hur går det till?
Hyr man en väg eller buskör (nej?) ni?


organisationen hyr en vagstrack pa mellan 50 och 80 miles beroende pa tavling, sedan kor man den i vardera riktningen med ett par radarmatpunkter utspridda over stracken. Nagra utgivan och andra dolda for att kolla sa att ingen fuskar och kor for fort. Bilarna slapps med mellan 30 och 90 sekunders mellanrum och klasserna stracker sig fran 95 mph till 170 mph i snitt. Man far inte underskrida sin malhastighet med mer an 10 mph sa att kora for langsamt ar heller inte tillatet da det kan leda till ganska otack incidenter om nagon kommer ikapp for fort. De snabbaste ekipagen kommer upp i narmre 217 mph pa en vag som i Sverige skulle vara klassad till 90 km/h.

Det ar traning pa en begransad stracka och tid under fredag eller lordag och eftersom det ar allman vag gar det bra att reka i lagliga farter infor tavlingen. Om man aker fast for fortkorning pa tavlingsstrackan dagarna fore loppet nekas man start.

Jag deltog aven i Gamblers Run i juli som kartlasare at Bill Ball och det finns en trad om detta i Eftersnacksforumet.

_________________
Anders Hansson
Citera
Eftersnack
2005-08-28 Pony Express 130 - Nevada
1676 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande