Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-05-06 BMW Sport Club Mantorp
<<   1, 2, 3
11693 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Nisse977 skrev:
Vad heter den här Kenth i efternamn nu igen?

Dahlin.

Ang. varvtalsmatchandet så kan du börja öva i stadstrafik. Det går att öva vid lugna inbromsningar vid rödljusen. Det behöver inte alls går fort eller vara hastigt - såklart. En utmaning kan vara att på en 50-väg med rödljus bromsa upp bilen genom att fint varvtalsmatcha sig igenom hela växellådan så man endast behöver använda bromsen framme vid linjen. Allt för övandets skull!

När man gör det så tar man oftast inte tåspetsen på bromspedalen och hälen på gaspedalen. Istället så har man fotens "trampdyna" på bromspedalen, hälen i golvet och använder sedan fotbladets yttersida att dutta till gaspedalen med. Låter krångligt men är ganska enkelt att lära sig. Lite värre är det att få till det på bana.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Nisse977 skrev:
Vad heter den här Kenth i efternamn nu igen?


Han heter Kenth Dahlin. En trevlig prick, inte sant? Han har en trevlig bil, också...

EDIT: Försent...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3652




_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Va bra bilder alla tar thumbs up thumbs up Synd bara att min inte har fastnat på så många

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



BTG skrev:

Dahlin.

Ang. varvtalsmatchandet så kan du börja öva i stadstrafik. Det går att öva vid lugna inbromsningar vid rödljusen. Det behöver inte alls går fort eller vara hastigt - såklart. En utmaning kan vara att på en 50-väg med rödljus bromsa upp bilen genom att fint varvtalsmatcha sig igenom hela växellådan så man endast behöver använda bromsen framme vid linjen. Allt för övandets skull!

När man gör det så tar man oftast inte tåspetsen på bromspedalen och hälen på gaspedalen. Istället så har man fotens "trampdyna" på bromspedalen, hälen i golvet och använder sedan fotbladets yttersida att dutta till gaspedalen med. Låter krångligt men är ganska enkelt att lära sig. Lite värre är det att få till det på bana.

Jo motorbromsa och möta med varvtal går bra när man inte behöver bromsa kontrollerat samtidigt! Men jag ska testa att sätta hälen i golvet och "trampdynan" på bromsen, och så bara luta foten lite för att nå gaspedalen. Tackar för tipset!

Samson skrev:

Han heter Kenth Dahlin. En trevlig prick, inte sant? Han har en trevlig bil, också...

Ja han var trevlig! Jättekul att åka med också

Det var tyvärr en sak jag inte han/komihåg att vara med på..... Det var flaggvakteriet... Jag borde ju som PR-licensare gått med nån ut på ett pass! Men jag skulle gått med Kenth en gång.. men då var det fullt i bilen så vi åkte i hans GT3a istället.. sen glömde jag bort det, det fanns ju så mycket kul att titta på

Micke Eriksson skrev:
Va bra bilder alla tar thumbs up thumbs up Synd bara att min inte har fastnat på så många

Ja det är många bra bilder! Det hade varit kul om nån fått med mig på bild... men ingen vill väl fota en rostig 325a i PR-gruppen kan jag tro

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



hade gärnat fotograferat fler gatbilar men jag hade tyvärr bara 2st 1GB minneskort med mig..

Ska se om jag ordnat mer CF till Sturup
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Nisse977 skrev:
Kanske någon kan kommentera min körning? Jag åkte i min svarta rostiga E30 325i.[/b]


Då möjligtvis. Dvs direkt efter körpasset. Nu så här några dagar efter och x antal varv med x antal bilar och lika många förare så är det omöjligt att göra det såvida vi inte haft dig under bevakning och därigenom kommer ihåg dig.
Men vi får väl förutsätta att du åkte så bra att du inte behövde det thumbs up

Till nästa banmöte skall vi försöka föreslå en instruktiörs-strategi för styrelsen att ta beslut över.

_________________
Stefan Larsson
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Peter E skrev:
hade gärnat fotograferat fler gatbilar men jag hade tyvärr bara 2st 1GB minneskort med mig..

Ska se om jag ordnat mer CF till Sturup


Jag hade 3st minneskort (1GB +0,5GB + 0,25 GB) oanvända när jag kom hem, hade fullt upp med att agera bromsklots på banan så det blev inga bilder, jag får nog låna ut mina kort på Sturup

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



höfläkt skrev:

Då möjligtvis. Dvs direkt efter körpasset. Nu så här några dagar efter och x antal varv med x antal bilar och lika många förare så är det omöjligt att göra det såvida vi inte haft dig under bevakning och därigenom kommer ihåg dig.
Men vi får väl förutsätta att du åkte så bra att du inte behövde det thumbs up

Till nästa banmöte skall vi försöka föreslå en instruktiörs-strategi för styrelsen att ta beslut över.


Jag frågade lite försynt efter körningen hur det gått.. men jag tror inte att instruktörerna sett mig... inte så konstigt för jag såg ju inte er heller

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nisse977 skrev:
Bistec skrev:

Att mellanbromsa med hälen kan du nog lugna dig med några år, är såååååå mycket annat i körningen du bör prioritera innan !!

Hehe! MellanGASA sa jag Jovisst är det mycket man har att lära, men jag känner ju helt klart att det går långsammare i de skarpa kurvorna för att jag kör på 3an istället för 2an, pga att jag inte vill slita i 2an utan mellangas. Om man gör sig redo med rätt växel under inbromsningen innan man går in i kurvan så sparar man rätt mycket tid känns det som.

Såhär kändes det att köra bana -->


Halvt OT:

Att inte välja rätt växel för man inte vill slita på lådan är odiskutabelt fel på bana.
Är det race man åker gör man precis så som du säger i en mer eller mindre standardbilar, man river i en lägre växel och ngn större finess infinner sig sällan.
På bankörning jagar vi ju inte tider så där är det bara att ta det lite lugnare skulle jag säga.
Tricket med våra låååååångstegade standardlådor är dock att väääääääääääääääääänta läöäääääääääänge innan man gör nedväxlingen, då har varvet hunnit sjunka så växeln glider i. Detta utan mellangas och med slövarvade standardmotorer. Då är det inte säkert att mellangas är det snabbaste.

Sen är det bara att börja köra bilen ALLTID på gata osv med mellangas, tillslut sitter det även på bana, men det krävs mkt träning. Ett lättat svänghjul gör underverk. Bistecs fösta motor hade i stort sätt bara toklättat hjul om modifiering och den var underbar att mellangasa och växla ner med.

Sen gör alla olika, men hälen vet i tusan om man använder...

Lycka till, när det sitter är kännsla sjukt nice.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
mappi
Hedemora
Här sen Dec 2005
Inlägg: 95



Hej! Tack PR-instruktörerna för mycket bra genom gång före och efter våra 40min. thumbs up thumbs up
Känns som man har mycket att lära. Men det gav mer smak!
Är det bara Linköping som har licenskurser?
Jag bor i Dalarna.

_________________
///Jani Hongisto
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Jani,

Titta på Svenska Bilsportförbundets hemsida (www.sbf.se) om det finns något som är närmare.
Se till att utbildningen ger dig både förarlicens och funktionärslicens.

Nedre Norrland ser ut att passa dig: http://www.nnbf.w.se/

_________________
BMW MC-klubben
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412



Andreas Lidström skrev:
Nisse977 skrev:
Bistec skrev:

Att mellanbromsa med hälen kan du nog lugna dig med några år, är såååååå mycket annat i körningen du bör prioritera innan !!

Hehe! MellanGASA sa jag Jovisst är det mycket man har att lära, men jag känner ju helt klart att det går långsammare i de skarpa kurvorna för att jag kör på 3an istället för 2an, pga att jag inte vill slita i 2an utan mellangas. Om man gör sig redo med rätt växel under inbromsningen innan man går in i kurvan så sparar man rätt mycket tid känns det som.

Såhär kändes det att köra bana -->


Halvt OT:

Att inte välja rätt växel för man inte vill slita på lådan är odiskutabelt fel på bana.
Är det race man åker gör man precis så som du säger i en mer eller mindre standardbilar, man river i en lägre växel och ngn större finess infinner sig sällan.
På bankörning jagar vi ju inte tider så där är det bara att ta det lite lugnare skulle jag säga.
Tricket med våra låååååångstegade standardlådor är dock att väääääääääääääääääänta läöäääääääääänge innan man gör nedväxlingen, då har varvet hunnit sjunka så växeln glider i. Detta utan mellangas och med slövarvade standardmotorer. Då är det inte säkert att mellangas är det snabbaste.

Sen är det bara att börja köra bilen ALLTID på gata osv med mellangas, tillslut sitter det även på bana, men det krävs mkt träning. Ett lättat svänghjul gör underverk. Bistecs fösta motor hade i stort sätt bara toklättat hjul om modifiering och den var underbar att mellangasa och växla ner med.

Sen gör alla olika, men hälen vet i tusan om man använder...

Lycka till, när det sitter är kännsla sjukt nice.


Men hur gör man en korrekt mellangasning då? Jag blir inte klok på det riktigt. Förklara gärna tydligt för mig som är lite trögfattad (kan det vara spriten?) så skall jag börja öva till vardags precis som du beskriver. Det är nog bästa sättet att få in det i ryggraden.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Fina bilder. Såg att det var en gammal Alpina B6 2,8 på plats.
Kan tänka mig att den rörde på sig rätt bra eller vad säger ni som var på plats?

_________________
Jonas Edling
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



M3Jonas skrev:
Fina bilder. Såg att det var en gammal Alpina B6 2,8 på plats.
Kan tänka mig att den rörde på sig rätt bra eller vad säger ni som var på plats?


(Ö)känd i kretsarna, Rör-olssons är inte riktigt original...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Sörpan skrev:


(Ö)känd i kretsarna, Rör-olssons är inte riktigt original...


Jag vet, pratade bakvagn med honom idag och då gnällde han att jag aldrig är med er och leker på bana. Förhoppningsvis ska man väl lösa det snart. Extremt potent och lagom diskret bil thumbs up

_________________
Jonas Edling
Citera
Lena Persson
Fjälkinge
Här sen Okt 2004
Inlägg: 9



Hej på er!

I egenskap av webmaster för BMW 02 Club Schweden har jag nu sent omsider lagt ut en del bilder från BSB på klubbens hemsida http://www.bmwcs.com/02 - gå in under Träffreportage...

_________________
Freude am fahren!
///Lena

BMWCS#3461 BMWSC#269
Citera
Eftersnack
2006-05-06 BMW Sport Club Mantorp
<<   1, 2, 3
11693 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande