Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2006-05-06 BMW Sport Club Mantorp | << 1, 2, 3 11693 besök totalt |
Dahlin. Ang. varvtalsmatchandet så kan du börja öva i stadstrafik. Det går att öva vid lugna inbromsningar vid rödljusen. Det behöver inte alls går fort eller vara hastigt - såklart. En utmaning kan vara att på en 50-väg med rödljus bromsa upp bilen genom att fint varvtalsmatcha sig igenom hela växellådan så man endast behöver använda bromsen framme vid linjen. Allt för övandets skull! När man gör det så tar man oftast inte tåspetsen på bromspedalen och hälen på gaspedalen. Istället så har man fotens "trampdyna" på bromspedalen, hälen i golvet och använder sedan fotbladets yttersida att dutta till gaspedalen med. Låter krångligt men är ganska enkelt att lära sig. Lite värre är det att få till det på bana. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Han heter Kenth Dahlin. En trevlig prick, inte sant? Han har en trevlig bil, också... EDIT: Försent... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Mer bilder här: http://www.autopower.se/forum/topic.
_________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Jo motorbromsa och möta med varvtal går bra när man inte behöver bromsa kontrollerat samtidigt! Men jag ska testa att sätta hälen i golvet och "trampdynan" på bromsen, och så bara luta foten lite för att nå gaspedalen. Tackar för tipset!
Ja han var trevlig! Jättekul att åka med också Det var tyvärr en sak jag inte han/komihåg att vara med på..... Det var flaggvakteriet... Jag borde ju som PR-licensare gått med nån ut på ett pass! Men jag skulle gått med Kenth en gång.. men då var det fullt i bilen så vi åkte i hans GT3a istället.. sen glömde jag bort det, det fanns ju så mycket kul att titta på
Ja det är många bra bilder! Det hade varit kul om nån fått med mig på bild... men ingen vill väl fota en rostig 325a i PR-gruppen kan jag tro _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
hade gärnat fotograferat fler gatbilar men jag hade tyvärr bara 2st 1GB minneskort med mig..
Ska se om jag ordnat mer CF till Sturup |
||||||
Då möjligtvis. Dvs direkt efter körpasset. Nu så här några dagar efter och x antal varv med x antal bilar och lika många förare så är det omöjligt att göra det såvida vi inte haft dig under bevakning och därigenom kommer ihåg dig. Men vi får väl förutsätta att du åkte så bra att du inte behövde det Till nästa banmöte skall vi försöka föreslå en instruktiörs-strategi för styrelsen att ta beslut över. _________________ Stefan Larsson |
||||||
Jag hade 3st minneskort (1GB +0,5GB + 0,25 GB) oanvända när jag kom hem, hade fullt upp med att agera bromsklots på banan så det blev inga bilder, jag får nog låna ut mina kort på Sturup _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||||
Jag frågade lite försynt efter körningen hur det gått.. men jag tror inte att instruktörerna sett mig... inte så konstigt för jag såg ju inte er heller _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Halvt OT: Att inte välja rätt växel för man inte vill slita på lådan är odiskutabelt fel på bana. Är det race man åker gör man precis så som du säger i en mer eller mindre standardbilar, man river i en lägre växel och ngn större finess infinner sig sällan. På bankörning jagar vi ju inte tider så där är det bara att ta det lite lugnare skulle jag säga. Tricket med våra låååååångstegade standardlådor är dock att väääääääääääääääääänta läöäääääääääänge innan man gör nedväxlingen, då har varvet hunnit sjunka så växeln glider i. Detta utan mellangas och med slövarvade standardmotorer. Då är det inte säkert att mellangas är det snabbaste. Sen är det bara att börja köra bilen ALLTID på gata osv med mellangas, tillslut sitter det även på bana, men det krävs mkt träning. Ett lättat svänghjul gör underverk. Bistecs fösta motor hade i stort sätt bara toklättat hjul om modifiering och den var underbar att mellangasa och växla ner med. Sen gör alla olika, men hälen vet i tusan om man använder... Lycka till, när det sitter är kännsla sjukt nice. |
||||||
Jani,
Titta på Svenska Bilsportförbundets hemsida (www.sbf.se) om det finns något som är närmare. Se till att utbildningen ger dig både förarlicens och funktionärslicens. Nedre Norrland ser ut att passa dig: http://www.nnbf.w.se/ _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Men hur gör man en korrekt mellangasning då? Jag blir inte klok på det riktigt. Förklara gärna tydligt för mig som är lite trögfattad (kan det vara spriten?) så skall jag börja öva till vardags precis som du beskriver. Det är nog bästa sättet att få in det i ryggraden. _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||||||
(Ö)känd i kretsarna, Rör-olssons är inte riktigt original... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Jag vet, pratade bakvagn med honom idag och då gnällde han att jag aldrig är med er och leker på bana. Förhoppningsvis ska man väl lösa det snart. Extremt potent och lagom diskret bil _________________ Jonas Edling |
||||||
Hej på er!
I egenskap av webmaster för BMW 02 Club Schweden har jag nu sent omsider lagt ut en del bilder från BSB på klubbens hemsida http://www.bmwcs.com/02 - gå in under Träffreportage... _________________ Freude am fahren! ///Lena BMWCS#3461 BMWSC#269 |
||||||
Eftersnack 2006-05-06 BMW Sport Club Mantorp | << 1, 2, 3 11693 besök totalt |