Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-05-07 Uråsa, Smålandscupen deltävling 1
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7865 totalt)
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Ah! Äntligen fick man prova nyförvärvet till något vettigare än att handla potatis på ica!

Växjö och Kalmars Sportvagnsklubbar anordnar detta för sin medlemmar och denna gång ordnade VSVK på Uråsa. Tack för trevligt arrangemang och sällskap!

Jag bestämde mig för att inte göra något åt bilen innan för att se hur den beter sig och jag kom
fram till att högst på önskelistan för mig står just nu en diffbroms.... Attans att de skall vara så dyra bara..
Jag började på 2.08.xx för att på slutet (utom tävlan) ta mig ner till 2.01.xx jag är nöjd med min insats!
För att skryta så lyckades jag knipa 3:e platsen i B. (antalet startande diskuterar vi inte just nu... ) Så nu har jag öppnat upp för andra som vill skryta!

Nåväl, P.P. sade sig ha andra planer så igårkväll hade han vänligheten att komma förbi mig med sin nya trevliga systemdigitalkamera. Den är säkert jättebra, men idag satt den stora begränsningen i tokstollen som höll i den.... så jag ber på förhand om ursäkt för att jag inte gör din kamera rättvisa P.P.!

Bilderna då:
Icke-original miata. Bara att se sig besegrad (Kompressor, öhlins, andra bromsar, ställbara krängare....)

Krängning?? Nope...


Annan snabb miata, vann C om jag inte minns fel. Bra kontroll på bilen där!

Fast undrar vem som klippte konan.....

Tre trevliga Morgans var där, två fastnade på bild.

Jim i sin speedster, ännu en sån snabb kille....

En 944 turbo som startar....

Joakim Winkler i sin miata, lyckades bra idag tyckte jag!

Igen:

Avsvalning:

Annorlunda stänkskydd på en 7:a. Ägs och pinas av den äldste tävlande i skaran.

Annan 7:a i bruksskick. kul att se att folk använder åken!

Övningskörning i 944T

Samma 944 körd av övningskörningsinstruktören...

Dagens skitdäck.... Vad sa du Erik: Egen klass för er? Eller vågar du inte se dig besegrad av mig?

Ännu en snabb förare/bil. Vann klass A

Erik i sin CTR

Förare/ägare till ovan 7:a med uppfinningsrika skänkskydd.

Han sparar INTE på krutet! En fröjd att skåda! Kör jag hälften så bra när jag är i hans ålder så är jag mer än nöjd. Alltid har han ett leende på läpparna! thumbs up thumbs up

Egobild 1, tack Martin_P

Egobild 2

Egobild 3. Skåda "rejsa.nu-lappen"!!

Erik i sin CTR igen

Denna bild vågar jag inte kommentera, men den har ett samband med en person i av närstående ovan bilder...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Fina och trevliga bilder Karl
Tyvär var jag lite hängig idag, har lite problem med nacken så jag låg och vilade mest mellan körningarna.
Var iallafall riktigt kul att se alla ansiktena igen.

Det var en fin Porsche du hade, verkar vara ett riktigt Porsche träsk i Kalmar

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Karl Birgander skrev:
Joakim Winkler i sin miata, lyckades bra idag tyckte jag!


Vilken sjögång!
I bilen känns det inte som att det kränger så här mycket.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Joakim Winkler skrev:
Karl Birgander skrev:
Joakim Winkler i sin miata, lyckades bra idag tyckte jag!


Vilken sjögång!
I bilen känns det inte som att det kränger så här mycket.


Nätan lite lyft på innerhjulet - tufft

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Jag hängde med Jocke W, tog bilder och kollade sjuor. Karl, dina bilder blev ju riktigt bra!

Abarth under inkörning:

Den är lika liten som den ser ut...

Två av de tre Caterhams som kom. Funderar lite... borde det inte gå ett dussin locostbyggen på varje Caterham, och var höll de i så fall hus?

Vroom... thumbs up

Vinnare i klass A, tror jag det var....

Denna Hult Healey låter så fläskigt...

_________________
Göran Karlsson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Synd att jag inte kunde komma på detta den här gången.
Det var väl inte direkt helt oväntat att Lars-Göran skulle vinna i A och att olof skulle vinna C. thumbs up
Någon som har tiderna för dagen??

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Karl Birgander skrev:

Jag bestämde mig för att inte göra något åt bilen innan för att se hur den beter sig och jag kom
fram till att högst på önskelistan för mig står just nu en diffbroms.... Attans att de skall vara så dyra bara..
Jag började på 2.08.xx för att på slutet (utom tävlan) ta mig ner till 2.01.xx jag är nöjd med min insats!
För att skryta så lyckades jag knipa 3:e platsen i B. (antalet startande diskuterar vi inte just nu... ) Så nu har jag öppnat upp för andra som vill skryta!


Åååh smålandscupen, måste flytta hem igen tror jag.

Jag har också knipit 3:e platsen i klass B en gång vill jag minnas, dock på oskarshamns flygplats...


Dumt nog så körde jag i klass A så den glädjen blev inte längvarig

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
bjorre82 skrev:
Synd att jag inte kunde komma på detta den här gången.
Det var väl inte direkt helt oväntat att Lars-Göran skulle vinna i A och att olof skulle vinna C. thumbs up
Någon som har tiderna för dagen??


Tiderna kommer nog upp på www.vsvk.nu så småningom...
Ten dom är inget att jämföra med tidigare gånger då banan var väldigt annorlunda.
I uppvärmingen och banvisningen märktes det t.o.m. att den var för tajt och fick dras ut på längden och krympas en aning på bredden för att bli mindre parkeringsövningar av det hela.
otrolig skillnad efter lite justering, banan blev riktigt kul med både snabba och tajta partier!
Bra jobbat!!

oväntade segrar? Nej, inte direkt... Jim i speedster vann B och det var inte heller direkt oväntat....

Min bästa tid i tävlan var 2.02.72 och tror att de snabbaste i klasserna var kring 1.55.xx om jag inte minns fel?
Så jag har lite att jobba på...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Åååh smålandscupen, måste flytta hem igen tror jag.

Jag har också knipit 3:e platsen i klass B en gång vill jag minnas, dock på oskarshamns flygplats...

Dumt nog så körde jag i klass A så den glädjen blev inte längvarig


Välkommen tillbaka!
Du har två veckor på dig till nästa gång! Kom hit nästa helg och se över puggen och sen helgen efter för att använda den. Jag tror den saknar dig!

Jag fick faktiskt pris också: En hjulmutternyckel från Kamasa!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Ja du Karl, ursäkterna haglade under dan, men det blev iaf en tid som var under din bästa innan kvällen. Och då räknas inte din "2.01.XX" som inte togs korrekt..

Ja banan var osannt tight i början, hade vart enklare o köra limousine på gocart-bana, men sen tog det sig rejält!

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
Ja du Karl, ursäkterna haglade under dan, men det blev iaf en tid som var under din bästa innan kvällen. Och då räknas inte din "2.01.XX" som inte togs korrekt..

Ja banan var osannt tight i början, hade vart enklare o köra limousine på gocart-bana, men sen tog det sig rejält!




du vet förresten inget om de trasiga byxorna?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005
Inlägg: 195



Erik: din bil gör visst wheelies


_________________
Mvh Martin Peterson

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Karl Birgander skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Ja du Karl, ursäkterna haglade under dan, men det blev iaf en tid som var under din bästa innan kvällen. Och då räknas inte din "2.01.XX" som inte togs korrekt..

Ja banan var osannt tight i början, hade vart enklare o köra limousine på gocart-bana, men sen tog det sig rejält!




du vet förresten inget om de trasiga byxorna?


Tja, hörde det var en kille med så stor plånbok på plats, att brallorna sprack, vet inte vem de kan syfta på..?!

Martin, grym bild!! Me like!

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Karl Birgander skrev:
bjorre82 skrev:
Synd att jag inte kunde komma på detta den här gången.
Det var väl inte direkt helt oväntat att Lars-Göran skulle vinna i A och att olof skulle vinna C. thumbs up
Någon som har tiderna för dagen??


Tiderna kommer nog upp på www.vsvk.nu så småningom...
Ten dom är inget att jämföra med tidigare gånger då banan var väldigt annorlunda.
I uppvärmingen och banvisningen märktes det t.o.m. att den var för tajt och fick dras ut på längden och krympas en aning på bredden för att bli mindre parkeringsövningar av det hela.
otrolig skillnad efter lite justering, banan blev riktigt kul med både snabba och tajta partier!
Bra jobbat!!

oväntade segrar? Nej, inte direkt... Jim i speedster vann B och det var inte heller direkt oväntat....

Min bästa tid i tävlan var 2.02.72 och tror att de snabbaste i klasserna var kring 1.55.xx om jag inte minns fel?
Så jag har lite att jobba på...



Jo men det är bara att kämpa på! När Lars-Göran anlägger banor är det lätt hänt att de blir väääldigt tighta så servon ger upp > ....bra att de öppnade upp den så det blev en rolig bana! thumbs up

Jag hade tänkt att ge olof en match i C iår så att R-Däck är fixade till Vinter 944an så får jag se hur det går.
Tyvär har ju Smålandscupen de senaste åren dominerats fullständigt av Lars-Göran i sin RS i A, olof Borg i C och Torbjörn i sin Datsun 240Z i B så det vore ju roligt om någon kunde utmana iår!

Vi syns den 21/5 i Kalmar.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Ja, banan var lite väl tight lagd. Både jag och olof fick problem med luft i servot pga det intensiva rattandet! Annars var jag nog ganska nöjd med min insats i B med 1.56.3x som räckte till en andra plats. Jim som var sekunden snabbare var inte mycket att göra åt thumbs up ... Jag åkte till Uråsa med helt andra förutsättningar än förra året. Sexväxlat som innebär nya lägen, varvtal mm. Ny Torsendiff som jag upplevde lite väl brutal i lastväxlingarna mot min tidigare viscodiff. Nya fjädrar och absolut noll koll på hjulvinklar.... Så det var bara att börja om från början att "lära" sej bilen då den kom ner från pallbockarna förra helgen

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Vänta bara tills R-däcken anlänt till Hyndan, då skall vi ta upp kampen i klass B.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Olof_borg
Växjö
Här sen Sep 2004
Inlägg: 20



Det var en mycket trevlig tillställning, som vanligt, sånär som på servon som inte tyckte om det allra snårigaste partiet. Det märks att man har blivit lite äldre( 24 ) och växt ihop sig med bilen då varvtiderna ligger klädsamt nära varandra (1:56:75, 1:55:75, 1:56:34) vilket nog är det som jag själv var mest nöjd med(Vid 17 års ålder så kunde man ta 15sek på första turen vilket iof var kul samtidigt något chansartat).
Roligast var att det syntes lite nytt folk med nya bilar thumbs up
Det är viktigt att vi kan hålla intresset högt för sportbilar i en tid då vi lätt blir ifrånkörda av 4hjulsdrivna japanska multimediakärror aven om det ytterst är motorintresset som förenar oss

_________________
Olof Borg
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Synd man var tvungen och köra och lämna sonen på söndagen, annars kunde man ju varit med och krigat i C.. Har ju lyckats komma 3 där och slå miator med min bruks häck!!

och Stefans Abarth är för härlig i sina nya färger.. Får se hur det går för han i år i RHK, ny motor, ny lättade bil och slicks strå väl som de största nyheterna efter ett skruva år!!

Länk till gammal tråd med bilder... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19567

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Galne skrev:
och Stefans Abarth är för härlig i sina nya färger.. Får se hur det går för han i år i RHK, ny motor, ny lättade bil och slicks strå väl som de största nyheterna efter ett skruva år!!

Länk till gammal tråd med bilder... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19567


Fast det var mycket skruvande i söndags också.....
Även om den var oerthört kul att se och höra denna tuffa skapelse!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Karl Birgander skrev:
Galne skrev:
och Stefans Abarth är för härlig i sina nya färger.. Får se hur det går för han i år i RHK, ny motor, ny lättade bil och slicks strå väl som de största nyheterna efter ett skruva år!!

Länk till gammal tråd med bilder... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19567


Fast det var mycket skruvande i söndags också.....
Även om den var oerthört kul att se och höra denna tuffa skapelse!


Första gången han körde den ju, har endast kört in kammarna på motorn i garaget... Lär nog bli lite justeringar på den ny skruvade bilen denna säsongen!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10174



Släpps det in icke-smålänningar på sådana här evenemang, skulle vara kul att fightas med olof och Björn.

_________________
Anders Hansson
Citera
Eftersnack
2006-05-07 Uråsa, Smålandscupen deltävling 1
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7865 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande