Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-05-20 MGCC KM1 Knutstorp Nu med bilder
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6868 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hej Alla

Kloclkan är nu 21.15 sitter trött framför datorn och tänker skriva några
ord om MGCCs första tävling i Klubbmästerskapen


Ett stort tack till Tävlingsledning och Funktionärer av olika slag.

Många bilar kom till start några nya för i år

Banan var ganska hal i dag (tyckte i alla fall jag), regn föll en del under tävlingarna men
inget störtregn, så det fanns i alla fall inga pölar på banan, men någon motorcykel hade
tömt olja på en rätt stor del av banan.

I år kör jag i Roadsport B ca 5kg / hästkraft gäller i denna klass.

Körningen fungerade sådär för min del, nu när man börjar bli bortskämd med höga 1.11 or

Jag tror det blev en femte plats i gruppen och det är jag nöjd med

Racet tyckte jag var kul i dag, fick en kanonstart men fick desvärre släppa förbi 2 bilar, Hans Egonsson i den ena, han hade för dagen fina låga varvtider.

För dagen hade jag släp med för en ev hemfärd med hjälp av detta men bilen gick fint hela eftermiddagen
Jag tog ändå släpet hem men f-n vad tid det tar till Malmö

Bilder på deltagare kommer så småningom på MGCCs hemsida

Bilder HÄR så länge

http://community.webshots.com/user/bemeco




/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tackar MGCC för bra arrangemang som snabbt och lätt klarade av dagens KM1
Tyckte det var tur med vädret även om det var lite regn som gjorde det halt vissa av heaten

Mycket nöjd med att kunna knipa 2:a platsen i Roadsport C andra gången man kör på "knutan", skulle dock behöva träna lite på Knutstorp så jag får mer stabila varvtider.
Grattis DennisK till första platsen
Inte dåligt av Niklas F att driva ner sin räser (åkte öppet 40 mil i regn !!) från götet - det är sann roadsport thumbs up thumbs up

Minnesvärd kommentar från FSN vid pris-utdelningen
Pris skulle delas ut till FSN för seger (?) i Roadsport B : Jag kör i A !!!
Kanon-tid FSN

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Kanonarr. Vädret kan man inte råda över (man har ju kapell/presenning)...

oljesaneringsmedlet som låg i hårnålen gjorde den extremt lurig. Smyga runt var nog modellen (och inte drifta som en tok i utgången...).

Starten på C-Racet blev lite rörig när jag följde Joachim ut i gruset i första kurvan... Men vi kom bara 18 sekunder bakom i mål (med under sekunden emellan ).

och självklart kör man en Roadsportbil till banan, trailer använder man när nåt är trasigt (eller oreggat)...
Kan erkänna att om trailer, dragbil och plats för detta funnits så hade det varit betydligt trevligare att traila idag än att bli dushad av långtradare

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Josen skrev:
Tackar MGCC för bra arrangemang som snabbt och lätt klarade av dagens KM1
Tyckte det var tur med vädret även om det var lite regn som gjorde det halt vissa av heaten

Mycket nöjd med att kunna knipa 2:a platsen i Roadsport C andra gången man kör på "knutan", skulle dock behöva träna lite på Knutstorp så jag får mer stabila varvtider.
Grattis DennisK till första platsen
Inte dåligt av Niklas F att driva ner sin räser (åkte öppet 40 mil i regn !!) från götet - det är sann roadsport thumbs up thumbs up

Minnesvärd kommentar från FSN vid pris-utdelningen
Pris skulle delas ut till FSN för seger (?) i Roadsport B : Jag kör i A !!!
Kanon-tid FSN



Var en toppendag tycker jag. Det blev lite fel vid prisutdelningen, är mycket nöjd med min 5:e plats?? i Roadsport A trots allt då jag faktiskt körde med 360kg övervikt (tiden hade räckt till andraplatsen i B). Nästa gång så blir det 40-45kg bly under passagerarstolen och Roadsport B.

och mycket nöjd med bilen, S2 motorn skjuter på betydigt bättre på låga varv och chassit är riktigt bra balanserat. Fick till ett 1.10.34 varv under tidsträning (ganska torrt) och 1.10.92 under racet (äckligt halt) så jag är mer än nöjd. thumbs up Racet var riktigt kul då jag hade Torbjörn Svensson i sin Datsun 240Z jagande, fick tyvärr ge mig på 6:e eller 7:e varvet.

Måste även tacka tävlingsledning och funkisar för ett bra jobb, det rullade på bra utan några förseningar trots pressat tidsschema.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Det blev ett kort äventyr för mig. Efter ca 5 varv på första träningen började det ryka ordentligt bakom bilen och jag kör in till en flaggpostering. Trots att jag stängt av bilen ryker det fortfarande där bak! Bensin hade skvalpat över och runnit ut ovanpå tanken och sedan ner på avgasröret. Träningen rödflaggas och brandbilen kommer. Som tur är började det aldrig brinna. När jag senare, i depån, startar bilen så kommer det vit rök och vatten ur avgasröret - och det vet vi ju vad det betyder - många ljuva timmar i garaget. Nåväl, jag hann faktiskt göra en hyfsad tid (1.18). D.v.s om man räknar från slutet så blev det nog pallplats i Roadsport C . Tack MGCC och alla funktionärer för arrangemanget.
C

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



DOHC skrev:
Det blev ett kort äventyr för mig. Efter ca 5 varv på första träningen började det ryka ordentligt bakom bilen och jag kör in till en flaggpostering. Trots att jag stängt av bilen ryker det fortfarande där bak! Bensin hade skvalpat över och runnit ut ovanpå tanken och sedan ner på avgasröret. Träningen rödflaggas och brandbilen kommer. Som tur är började det aldrig brinna. När jag senare, i depån, startar bilen så kommer det vit rök och vatten ur avgasröret - och det vet vi ju vad det betyder - många ljuva timmar i garaget. Nåväl, jag hann faktiskt göra en hyfsad tid (1.18). D.v.s om man räknar från slutet så blev det nog pallplats i Roadsport C . Tack MGCC och alla funktionärer för arrangemanget.
C


Tråkigt
Så det var därför vi fick stanna en stund? Hoppas mekandet går bra så du är redo till nästa race.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Visst var det en toppendag! Kul att träffa alla igen - och vädret var helt OK, tycker jag.
Första heatet körde jag riktigt uselt med mycket sladdande och styrkorrigeringar p g a konstiga spårval och för sena inbromsningar, vilket brukar betyda att det går långsamt, men den här gången gick det tydligen inte så långsamt ändå. Visst, förra vårracet körde jag (och nog de flesta) snabbare, men då var banan i bättre skick.

Andra heatet började i regn, vilket passade mig bra - för då var jag tvungen att gå ut lugnt - och rytmen i körningen började bli bra. Det torkade upp rätt bra i slutet, men tiderna kom ändå inte under 1.15.

I racet lyckades jag - för en gångs skull - få till en bra start och kom först ut ur första kurvan, sen var det bara Fredrik o som låg och jagade mig, men utan att komma riktigt nära.
Det här får man leva länge på

Fredrik (FSN): att du satte såna supertider! Grattis!

Sist men inte minst: tack till tävlingsledare och övriga funktionärer som, som vanligt, såg till att allt funkade smidigt.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Så var bandebuten avklarad i år! Var osäkert för min del in i det sista då ett nytt framhjulslager inte var på plats förrän kvällen före. Bilen var hopplockad strax före midnatt till slut. Varför blir allting så sent på våren?

MGCC hade ett suveränt flyt som alltid på arrangemanget, synd bara att vädret inte riktigt ville spela med. thumbs up

Första träningen för min del blev orytmiskt och kryckigt med alltför många aviga spårval och onödig aggressivitet för att sen söka kompensera. Greppet var heller inte så bra som jag väntat så den mentala taggningen blev lite missriktad. Lite lätt duggregn i andra passet passade bilen bättre och tvingade fram en ökad koncentration på att hitta bättre flyt och det gav trots ytterligare lite sämre grepp en betydligt bättre tid än på första träningen för min del.

Racet sen blev lugnt från min position, bara några avåkningar framför som piggade upp. Försökte jaga Anders fina Miata ett tag men insåg att det bara var på det kurviga partiet det gick göra något så det blev till slut mest koncentration på ytterligare träning. Greppet bak började också försvinna rejält på slutet så det blir att fundera över körsätt och inställningar också till nästa gång.

Det gamla receptet för sänkta tider gäller som alltid, få bort lite vikt, bättra på motoreffekten, fixa fräschare däck men framförallt ......att dessutom köra bättre

Hatten av för Niklas, hemfärden i öppen bil i det häftiga regnet på hemvägen utefter västkusten måste varit rejält härdande!! thumbs up

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag hörde att Dennis åkte fortast i C, grattis!

otto snabbast i B, as usual! Grattis!

Ngn som kan referera lite tider och placeringeringar i olika klasser?

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pär Hylander skrev:
Jag hörde att Dennis åkte fortast i C, grattis!

otto snabbast i B, as usual! Grattis!

Ngn som kan referera lite tider och placeringeringar i olika klasser?


Tack Pär! Extra roligt är det när man inte förväntat sig det.
Tråkigt att du inte kunde komma.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hej Per

Tråkigt att du inte kunde komma.

Glömde gratta Roadsport C åkarna klassen som nu NÄSTAN blivit ett Miata möte.

Med reservation för dåligt kom i håg (alla tidlapparna var nerrivna då jag kom på att en sån kunde varit bra att ha)

Vet ej om protester har lämnats, någon hade för sig att protestera
Ett antal bilar blev kontrollvägda, beordrade och frivilligt

Roadsport B

otto blev etta ca 1.10 tider
Torbjörn blev tvåa ca 1.10 tider
Hans Egonson, Caterham blev trea ca 1.11
Thomas, Ahrens Lotus 7 blev fyra ca 1.12
Bengt Metz, Caterham blev femma hög 1.13

Fredrik Svensson blev uppflyttad till Roadsport A
ove Schaar blev också uppflyttad till Roadsport A

Övriga har jag ingen koll på



Snart dags för Ljungbyhed!!

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



om jag minns rätt från Roadsport C ( rätta om det är fel )

1:a Dennis Kullman 14.7xx
2:a Joachim osbeck 14.8xx
3:a Magnus Nambord 14.8xx

Jämt m.a.o - kul !!

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Trevlig tillställning som vanligt!

Väldigt kul att ni äntligen fått fart på bilen Fredrik! thumbs up thumbs up

Det blev inte så mycket bilder som det brukar, men här är några ..




Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Bengt Metz skrev:
Hej Per

Tråkigt att du inte kunde komma.

Glömde gratta Roadsport C åkarna klassen som nu NÄSTAN blivit ett Miata möte.

Med reservation för dåligt kom i håg (alla tidlapparna var nerrivna då jag kom på att en sån kunde varit bra att ha)

Vet ej om protester har lämnats, någon hade för sig att protestera
Ett antal bilar blev kontrollvägda, beordrade och frivilligt

Roadsport B

otto eller Torbjörn belv etta, tvåa ca 1.10 tider
Hans Egonson, Caterham blev trea ca 1.11
Thomas, Ahrens Lotus 7 blev fyra ca 1.12
Bengt Metz, Caterham blev femma hög 1.13

Fredrik Svensson blev uppflyttad till Roadsport A
ove Schaar blev också uppflyttad till Roadsport A

Övriga har jag ingen koll på



Snart dags för Ljungbyhed!!

/ Bengt Metz


I roasport B så vann otto på 1.10.279 (tror jag att det var)
Torbjörn tvåa på 1.10.4xx

Vi hade sökt dispans att köra i Roadsport B nån vecka innan tävlingen men fick inte helt oväntat avslag och hade inte tid att bygga om så vi flyttade upp oss själva till A. Blev nog bättre på det sättet, ingen som anklagar oss för fusk med bilen i A iallafall..... Nästa tillfälle blir med original gummivinge och mycket bly.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Tack till MGCC för ännu ett väl genomfört arrangemang!
Summerat så kan man väl säga att vi hade tur med vädret med tanke på hur regnet tilltog sedan vi kört klart.
Kul att träffa alla gamla rejspolare samt de nya.

Det verkar som om Miata Cup.... öööö Roadsport C kommer att bli en väldigt jämn klass i år där i princip alla deltagande har möjlighet att nå en pallplats.

Grattis Dennis till bästa tänkbara comback efter cykelcraschen förra året!!!!!!!

För min egen del blev första tidträningspasset inget vidare. Banan kändes hal på den del där hojåkarna hade spillt olja tidigare på dagen och det ligger nog något i att däcken står och blir hårda i ytan under vintern.
Jag fick ett par läskiga bakvagnssläp bl.a vid inbromsningen inför Liton samt i slutet av startrakan som triggade igång kycklinggenerna.
Rödflaggen och 5 min uppehållet mitt i körpasset var inte hellre något som gjorde saken bättre. Fast det var ju lika för alla deltagarna i klassen. (Hoppas att du får snurr på din Alfa igen utan för stora reparationer Christian A.)

Andra tidsträningspasset började med regnvåt bana men det torkade upp skapligt efterhand.
Jag gjorde det klassiska felet och började tampas med Magnus N i stället för att lämna en lucka och koncentrera mig på att göra en bra varvtid i stället.
Magnus N, lova att aldrig bromsa mitt i NGK när jag (eller någon annan) ligger 1,5m bakom.. .
Det blev självklart ingen bättre varvtid för min del. Fast det var några som förbättrade sin tid under andra körpasset bl.a P-o och Jan-Erling.

Inför rejset började jag känna mig lite taggad.
Fick en bra start och och riktigt bra flyt i körningen.
Synd att varvtiderna från rejset inte gäller för klubbmästerskapet.

Jag svängde in om Sturup på vägen hem för att titta på SLC's kvällskörningspass för gatbilar.
Blev lite sugen på att ta på overallen igen men lyckades motstå.


Vi ses på Ljunbyhed!

Fredrik
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Fredrik olsson skrev:

Grattis Dennis till bästa tänkbara comback efter cykelcraschen förra året!!!!!!!

Tack! Det satt fint; första pallplaceringen blev en seger.

Fredrik olsson skrev:

Synd att varvtiderna från rejset inte gäller för klubbmästerskapet.

Jaja Det är väl lika bra att hjälpa dig på traven: hör upp alla; Fredrik bättrade min segertid med ca 5 hundradelar under racet och satte alltså dagens snabbaste varv i C. thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Hej

Jag vill också börja med att tacka MGCC och alla funktionärer för att ni ställer upp så att vi andra kan leka thumbs up Av egen erfarenhet vet jag att har man ingen bil så är att vara funktionär det näst bästa.

Det var roligt att träffa alla "in real life" igen eller för första gången. Strongt av Göteborgsgänget att köra så många mil för att delta i KM. Välförtjänta gratulationer till Dennis för första platsen

För egen del så öppnade jag lugnt för att känna på nya bilen på bana första gången. Det var också första bankörningen sedan KM5 2004 men jag blev lite besviken när tiderna kom upp och jag bara hade kört på 1.17.5. Vid andra tidsträningen vågade jag lite mer, framflyttade bromspunkter och duggregn gav en 2 sekunders förbättring.

Till racet hade jag min bästa startposition någonsin (förutom på gokartbana ), men sumpade allt genom att missa starten grovt. Lågt växlad etta och ingen träning av stående start resulterade i mycket hjulspinn och lite fart. I backspegeln såg jag Fredriks Fiero komma som skjuten ur en kanon och sedan körde jag konservativt genom första kurvan strax bakom Niklas och Josen när de tog en omväg genom sandfållan. Plötsligt så låg jag näst sist...

Efter något varv så kom jag ikapp Anders inför långa rakan och lyckades sega mig förbi på insidan eftersom Anders var snäll och inte försökte blockera.

Nu så blir det träning med Miata klubben på Ljungbyhed nästa lördag och KM2 veckan därpå.

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Måste bli bättre på att ta bilder/filma - såg någon fotograf vid banan, tyckte jag skymtade Dan P som brukar ta fina bilder. Har någon mer bilder att dela med sig ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472



Josen skrev:
Måste bli bättre på att ta bilder/filma - såg någon fotograf vid banan, tyckte jag skymtade Dan P som brukar ta fina bilder. Har någon mer bilder att dela med sig ?


Jo, jag var där men inspirationen infann sig ej så det blev bara 2 bilder.


_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Du fick ju i alla fall fokus på "rätt" bilar thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Josen skrev:
Du fick ju i alla fall fokus på "rätt" bilar thumbs up


Ja det stämmer, man kan ju faktiskt se taket på en svart Amerikanare bakom en samling japanska kärror.

Synd att det inte blev fler bilder Dan P.

Kanske någon annan som fotograferat??

Fredrik
Citera
Eftersnack
2006-05-20 MGCC KM1 Knutstorp Nu med bilder
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6868 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande