Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-07-30 A-sprint på Malmby med Miata klubben.
1 besök senaste veckan (5317 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Stort tack till Miata klubben för solbrännan man fått på armar & nacke . Mycket väl utfört evenemang där A-sprinten var höjdpunkten. Riktigt rolig bana.

Här kommer det lite bilder från dagen . Tyvärr så är det bara bilder från A-sprinten.



Anders C i lånad bil. Undrar vems ? Hade du regn Anders?






Egeland med skåpbilen. RS;arna går bra!


Christer körde snabbare o snabbare under dagen o kom tillslut ner på en 52 tid thumbs up !














För snabb för kameran !








Efter en stulig inledning på säsongen så verkar det som att Hammarsjö fått snurr på bilen thumbs up .






I väntan på start.


Här bär det i väg!




Klart för start.


Tommy noterade snabbaste tid under dagen. 51sek + några hundradelar (kommer inte i håg hur många ) Tyvärr inte ett tävlingsåk...eler var det tur

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders.C
strängnäs
Här sen Jun 2004
Inlägg: 33



Skulle bara stänga av farthållaren efter dej men det blev fel spak
Tack för lånet !

_________________
Anders Calmegård
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Hehe, så lite så thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13183

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tog ni några tider?
I så fall hur mätte ni? Fotoceller vid start mål?
Hur exakt var banan uppmätt/lagd jmfrt med Automobils A-sprint?

Vore kul att kolla hur väl tiderna stämmer med den banan vi byggde på Tullinge kontra tidena som Automobil publicerar. (Iofs olika mätmetoder...)


_________________

Rice and shine
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Vi körde med fotocell. Kommer nog tider senare thumbs up .
Min bästa blev 52.35 tror jag (Ej tävlingsåk).

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
PSvensson
Ekolsund
Här sen Sep 2003
Inlägg: 131



Helnöjd med dagen. Mycket trevligt och bra evenemang thumbs up
Tack till Miataklubben.

Varför lämnade jag r-däcken hemma

_________________
Peter Svensson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolla, en Miata jag har ägt. Den med Öhlinsdämparna, såklart. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 190



Först vill jag tacka alla som kom på träffen och som vanligt kunde vi summera en dag på Malmby utan incidenter (tack vare säker körning av alla). Och som vanligt var det fint väder på vår träff så idag ser man ut som ett stoppljus

Lite info om vår konbana som svar på frågor ovan:
A-sprinten är uppmätt med stålmåttband enligt Automobils skiss i nummer 6.05. Eftersom vi mäter tiden från start till målgång med fotoceller medan Automobil mäter från start till stillastående uppskattar jag att våra tider ligger ca 2 sekunder under Automobils (inbromsning från 75-85 till stopp borde väl ta ca 2 sek, eller?)

Jag har delat upp resultatet i 2 listor (en för Miator och en för övriga bilar) för att det gynnade Miatorna (och framförallt mig. )

Resultat
Namn . . . . . . . . . . . Bilmärke . . . Race 1 . . . Race 2 . . . Race 3 . . . Poäng
Andreas Karlsson . . . .Miata . . . 57,27 . . . . 57,63 . . . .56,76 . . . .34 (12+10+12)
Per Hammarsjö . . . . . Miata . . . .61,07* . . . 56,47 . . . .56,91 . . . .26 (4+12+10)
Hans Hjerten . . . . . . . Miata . . . 60,19 . . . . 59,95 . . . .58,61 . . . . 20 (8+6+6)
Joakim Forsell . . . . . . . Miata . . . 58,48 . . . . 58,00 . . . . . - . . . . . .18 (10+8+0)
Hans Danielsson . . . . .Miata . . . 60,76 . . . . 60,79 . . . .61.17 . . . .14 (6+4+4)
Micke Tahvanainen . . .Miata . . . 63,27 . . . . 62,33 . . . .60,66 . . . . 8 (0+0+8)
Jan-olov Hjortsberg . . Miata . . . 63,92 . . . . 64,34 . . . 70,22 . . . . 2 (0+0+2)
Karl-Johan Linder . . . . Miata . . . 65,77 . . . . 66,23 . . . . . .- . . . . . .2 (0+2+0)
Johan Eriksson . . . . . . Miata . . . 62,74 . . . . 63,33 . . . . . .- . . . . . .2 (2+0+0)
Peter Källman . . . . . . . Miata . . . 70,63 . . . . 69,32 . . . . . - . . . . . .0 (0+0+0)

Namn . . . . . . . . . . . Bilmärke . . . Race 1 . . . Race 2 . . . Race 3 . . . Poäng
Fredric Cednert . . . . . Porsche . . 53,37 . . . .54,46 . . . .53,26 . . . .32 (12+8+12)
Christer Persson . . . . Caterham .54,33 . . . .53,95 . . . .53,74 . . . .30 (10+12+8)
Tommy Gråberg . . . . . Porsche . . 55,84 . . . .54,04 . . . .53,59 . . . .28 (8+10+10)
Fredrik Egeland . . . . . Skoda . . . .58,66 . . . .59,58 . . . .57,27 . . . .14 (4+4+6)
Anders Calmegård . . . BMW . . . . 57,39 . . . .57,55 . . . . . - . . . . . . 12 (6+6+0)
Doglas Lerwall . . . . . . Porsche . .66,80** . .60,60 . . . . 60,35 . . . . 6 (0+2+4)
Peter Svensson . . . . . BMW . . . .61,04 . . . . 60,79 . . . . 60,93 . . . . 4 (2+0+2)

*= 1 riven kon (+4 sekunder)
**= 2 rivna koner (+8 sekunder)

Poängen vid vår tävling ges enligt följande:
Bästa tid per race 12p
2:a efter 10p
3:e efter 8p
4:e efter 6p
5:e efter 4p
6:e efter 2p
Vinnare är den som får högsta totalsumman (om flera har samma summa gäller bästa tid i sista racet, därefter i näst sista)

Är imponerad över Anders Calmegård som i en BMW 3?? Touring körde på under 58 sekunder i A-sprinten. Säger en del om vad rätt förare kan göra i en vanlig familjebil.
Sedan får jag väl erkänna att Per Hammarsjö var bättre i A-sprinten än jag med tanke på att han körde med passagerare. Men eftersom han, då han inte glider runt på bilsalonger och äter snittar, kör A-testet dagarna i ända är det ju inte så konstigt

Utom tävlan hade Tommy Gråberg efter några extra varv 51,81 som bästa tid, Fredric Cednert 52,35 och Christer Persson 52,90

För er som har 2-sitsiga öppna sportbilar kanske vi ses på Malmby den 2 september (mer info kommer inom kort...).

/Andreas K

_________________
Andreas Eckemark
Citera
P.Hammarsjö
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 36



Lars, banan är uppmätt efter skissen på Automobil hemsida. Kändes helt rätt när jag körde. Man får lägga på ca 1,5 till 2 sekunder för att få jämförbara tider med våra tester.. Dvs stoppa klockan då bilen stannat efter målkonerna.

// Per

_________________
Per Hammarsjö

Mazda MX-5 Miata 98:a, Roadsport C
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Varför kör ni testen så? Varför inte fotocell? Bromstester kör ni ju separat.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
P.Hammarsjö
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 36



Borde egentligen herr Jarlmark svara på då han tagit fram testet. Men testet är framtaget för att bilarna ska testas maximalt i olika typer av kurvor etc. Bromsar är ju en rätt viktig del på sportbilar så? Inte direkt förlåtande för vissa bilar. Kan be Jonas redogöra bättre. Jag håller ju mest i kameran när vi jobbar.. Men vet att då vi ibland tyckt bilar går riktigt bra på landsväg så blir det en besvikelse i A-sprinten. Skillnaden mellan Automobil och andra tidningar (!?) .
Vi kör ju testerna med en enhet som går både efter G-kraft och GPS. Så tidtagningen sker med automatik. Det är med andra ord ingen som står med ur och klockar när bilen startar och stannar.

// Per

_________________
Per Hammarsjö

Mazda MX-5 Miata 98:a, Roadsport C
Citera
Automobil_Jonas_S
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 6



Jarlmark är inte tillgänglig för att stå till svars för A-sprinten just nu, men jag vill passa på att komplettera Pers inlägg.
Precis som Per säger mäter vi våra tester med ett GPS-baserat mätsystem, vilket undanröjer handhavandefel med mätur.
A-sprinten ska ju liksom testet på Gotland Ring redovisa hela bilens prestanda, och där är bromsarna en viktig del. Vissa sportiga bilar har fallit igenom just i inbromsningsdelen.
Sedan är det en taktisk utmaning för föraren. Ska man hålla full gas ända in i målgången innan man går på bromsarna eller ska man hålla igen lite de sista metrarna för en snabbare bromssträcka?
Inbromsningen gör det lite svårare att mäta A-sprinten utan ett riktigt mätsystem, men den taktiska utmaningen gör det värt det.
Jonas Sahlström, Automobil

_________________
Jonas Sahlström
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Fins det inte en risk för att bromspunkten kan fyttas mellan olika körningar o det ger utslag på tiden?
Tidningen vill ju inte mäta den taktiska utmaningen som föraren ställs inför, ni vill väll mäta bilens prestanda o inget mer...eller?
Det är väll alltid Jarlmark som kör bilarna i A-testet?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
peterk
Sundsvall
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kraniel skrev:
Kolla, en Miata jag har ägt. Den med Öhlinsdämparna, såklart. thumbs up


och du är i sällskap med PSvensson fick jag veta - otroligt vad världen är liten

Det är inte underligt att jag fick så dåliga tider med den marginalen till konerna
Den nuvarande ägaren, dvs jag, behöver lite övning...

_________________
Peter Kjällman
Citera
Eftersnack
2006-07-30 A-sprint på Malmby med Miata klubben.
1 besök senaste veckan (5317 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande