Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova -75 (dags igen..) | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 64 besök senaste veckan (83723 totalt) |
Nu är dragkrokspusslet färdigmonterat iallafall.
Elkabeln låg så fint upprullad ovanför skitvattentanken! Nu är det bara se om det passerar nålögat vid regbesiktningen.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Jo, för personbilar. Detta är en husbil och dessutom en klass 2, då är det snällt ringa och be om tid.. Man får inte göra nåt egentillverkat längre, det skall vara eu -godkänt oxå
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Bilmeckarkväll igår! Novan fick ny olja och filter, racebelägg, rundsmörjning framvagn/ kardanknutar, banhjul samt att en givare skruvades i i lådan. Den skall kopplas till OBDX dosan så har jag koll på lådtempen oxå.
Var lite grisigt under motorn,något är inte helt tät. Dock inget på golvet så får hålla koll, har ju gått ganska länge utan översyn nu så.. Fixade även fästen i karossen att hänga dropstops för bakaxeln i, blev snabbt bonnmeck så skippar bilder på det. Skall inhandlas stroppar att hänga i dessa. Dropstop framvagn blir att förlänga ordinarie stopp på övre bärarmen, hinner nog det i veckan. Annars börjar det bli klart för en köra helg, kul! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Det blev i stort en kanonhelg!
Stack hemifrån kl 5.30 o hämtade novan på släpet i garaget. Kopplade på nya husbilen, det var ju premiär att dra med den. Knäppte en bild på ekipaget Verligen kanon dragbil,märks inte att man har släp efter. Pyste ner till gröndal för Turnout trackday. Blev en kanondag! Bra väder! Novan gick som ett skott. Racechrono med gps puck och OBDX dosan funka perfekt. Logga och fick med varvtal och växellåds temp ( vilken höll sig i schack). Blev väl ett trettital varv plus en " sprint" runda: Förbättra pb till 45.5, kul! Körde 1.38 på "sprinten" ,går att ta mer med träning. Blev delad snabbaste tid med en vässad ford capri Lastade och åkte mot Gelleråsen för trackdayen med jobbet på söndagen. Gjorde misstaget att stanna för middag på Rasta i Arboga. Äckligaste snitzel med stekt potatis jag ätit, åt inte upp..aldrig mer. Nåväl, tankade och fortsatte. Helt tomt på Gelleråsen! Blev en fin kväll så vi satt ute till solen gått ner. Trevlig känsla att dra på värmen, stänga om sig och pysa nån timme i husbilen innan nattning. Iskall morgon med blåst ( såklart ,Gelleråsen det här) varmt kaffe med flingor o macka i värmen i husbilen ,väldigt nöjd. Kollar luft i däcken, olja motor/låda etc. Följa john i lungt tempo första stinten, folk grejar inte det utan glider isär med 200m emellan.. trots prestandabilar. Sjutton alltså Första åket, bilen går bra men lådan vill helt plötsligt inte växla till trean på 4 varvet. Gasar runt på 2 an. Börjar bli lite temp däcken trots allt. Känns bra, har lite häng på några sevenåkare. Andra passet börjar lådan bråka igen, transtemp ca 50 grader. Kör av och till depåplats. Kollar det som går att kolla, hittar inget konstigt. Fyller på några dl olja. När jag skall ut igen på pass 3 så har Mc gruppen bestämt sig att ha förarmöte bakom min bil. Kör framåt istället, i 2meter, sedan klonkar det till under bilen. Har såklart kört över min egen pallbock i stressen att hinna ut. Alla i mc gruppen glor, några tar kort...Hissar upp bilen, tar ut resterna av pallbocken. Kollar bilen, allt ok, den blev mosad mot ramen. Det är ett tecken tänker jag.. ut igen på pass 3. Lådan krånglar igen och börjar nu göra kickdowns mitt i kurvor eller på rakan. Vafan, in igen och avbryter. Tar en sväng på vägen mot karlskoga. Bilen går ok helt plötsligt. Åker in och går o äter på restaurangen. Kanonmat! Färsbiffar med potatis! Bestämer att lasta och åka. Möter regnet i Karlskoga sen. Nej, nu pausar vi denna och försöker få ihop riktiga räserbilen istället. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Husbil är helt underbart när man är på banträff, att kunna äta/byta om/vila/gå på toa gör hela grejen mycket roligare.
Kul att se att du luftar kärran ordentligt, inte så kul att lådan jäklas, bygga om till manuell kanske... för rapporten _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tack för kommentarer hörni. Lådan fungerade igen när jag körde från farsan och hem till villagaraget. Jobbiga fel som försvinner. Blir att ta ner tråget på lådan och kolla hur det och filtret ser ut. Lådan har ju gått sedan jag fixade till den 2007 så det är väl dags för service. Den har gått längre på övertid än på tänkt tid om man säger så.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Alltså... jag var ju inne på att det för typ 15 år sen. Klart man skulle ha manuell. Sen började jag köra bana och märkte att det liksom inte var där det satt för att köra fort. (i en sån här bil) Det behövdes ju bromsar, däck, stötdämpare, bättre hjulupphängningar etc. Sen har jag ju fått bilen att gå bra ändå genom att labba med just dem grejorna. Efter montering av transpak i lådan så försvann sliret helt och växlarna går i som en DSG låda. Visst, lite långt mellan varje växel kanske.. En annan utväxling i bakaxeln skulle dock behövas så man kommer iväg.. Kostar tid att växla, bättre med bra motor med mycket register, tänker jag. Nåja , får se vart det barkar. Tar ner tråget och kollar. Tänkte inte lägga nämnvärt mycket tid nu på denna. Skall försöka få räserbilen i skick till SSM (2019 då..) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Lova att inte skratta.. Hade en iordninggjord 10 bult på men den sköt jag för massa år sen. Nu sitter orginal diffad 8,5 på med 2.50:1 i.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Efter några veckors stillstånd tog jag tag och skruvade ner tråget på lådan för att se om jag hittade någon orsak till att trean inte ville gå i på trackdayen.
Den växlade fint som vanligt på väg till garaget. Konstigt. Tömde oljan. Luktade inte bränt och var fortfarande röd och fin. Hittade inget konstigt i tråget mer än lite lamellskit och några små metallpartiklar. Inte mer än det brukar se ut. Filtret hade smuts på sig men långt från igensatt. Monterar nytt filter och olja så får vi se. Oljan och filtret var ju ändå typ 12 år gammalt... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova -75 (dags igen..) | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 64 besök senaste veckan (83723 totalt) |