Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
LCR 2.0T -09
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
61 besök senaste veckan (125465 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Det här verkar ju hur kul som helst.
Själv hade jag nästan identiska planer tillsammans med en kompis för en massa år sedan, men det blev inte mer än lite skisser...

Lycka till och håll ut hela vägen!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Johan Friman skrev:
Westfield skrev:
Johan Friman skrev:
om ni ska SFRo besikta blir det väl problem med 1,5 mm gods?


Inte nödvändigtvis? Varför då? Kan man uppvisa lite kalkyler och tankar bakom just det valet, kanske en referens (dvs lite sunt förnuft, det är ju byggarens liv som står på spel sen när den är i trafik) så är de ju ofta ganska resonabla vad jag förstått.

Föreslor dock att man uppvisar sina planer för den som kommer SFRo besiktiga den medan man är på planeringsstadiet så man slipper överaskningar senare...


Till mig sa dom inte under 2 mm även om jag kunde visa FEM analyser osv


Intressant, har inte sett något mer än rekommendationer i SFRo boken och de diskuterar oftast hot rod ramar, dvs 2 parallella balkar, där det anses adekvat med 50x100x3 för 4-cyl och 6-cyl motorer. Känns som om man med en fackverkskonstruktion bör kunna uppnår väsentlig mera vridstyva konstruktioner i tunnare gods. Väger man in sedan in effekt och bilens tänkta totalvikt så känns det som om det skulle stärka ovanstående.
Men som Westfield påpekade, vi får väl kontakta SFRo pch starta en diskussion med dem kring detta.
Intressant nog hade stålfirman 30x30x2 inne när vi skulle handla, dock ej 30x30x1,5 vilket var vad vi ville haft men vi valde istället en 32x32x1,5 då vi bedömde att 32x32x1,5 i någon mån ger ett ökat böjmotstånd samt att den extra 0,5mm bara tillför dödvikt...

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det är ju inte alltför komplicerat att bygga ramen, fästa den och testa vridstyvheten med känd vikt på en hävstång. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
poh99 skrev:
Glömde en sak, ni bör fundera över oljekylning av växellådan i och med att ni placerar den bak

Samt, 2-liters 16-ventilsblocket i 900:an sitter även i 9000 t o m 1993, om än med vissa skillnader som med lite småmek enkelt kan anpassas till 900-ändamål.

Byter man kolvar och kammar i insprutarblocket går även det att använda som turboblock.

Blocket kallas B202, motortypen styrs av bokstäver på slutet men dessa har jag inte i minnet.
Åttaventilsblocket kallas B201 och det vill ni inte använda.


Tack för en utförlig genomgång av Saab motorerna. Vi kör på 16V i våra bilar som det ser ut fn.

Angående primärdreven, har du koll på hur mycket det diffar mellan de olika utväxlingarna? Kan vara kul att få reda på hur stor skillnad utväxling nr 8 ger om det är värt att försöka hitta en sådan. Har du skillnaderna mellan 4/5 vxllåder också så skulle det vara intressant.

Baserat på de körningar jag gjort med 900S innan den revs så skulle jag gärna önskat mig att 1:an försvann och att man lade till en ny växel motsvarande 6:an. Då hade man fått en drivline kombination som var mera anpassad för en lättare bil som LCR. Fick jag välja fritt så skulle jag helst sett att man hade toppfart på bilen i stil med 280km/h eller så på maxvarv och högsta växeln. Förmodligen helt utopiskt men ändå.

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



tomcat skrev:
Tack för en utförlig genomgång av Saab motorerna. Vi kör på 16V i våra bilar som det ser ut fn.

Angående primärdreven, har du koll på hur mycket det diffar mellan de olika utväxlingarna? Kan vara kul att få reda på hur stor skillnad utväxling nr 8 ger om det är värt att försöka hitta en sådan. Har du skillnaderna mellan 4/5 vxllåder också så skulle det vara intressant.


Jag har inte stenkoll, men denna sida torde ge dig all nödvändig info om utväxlingar m.m. för bägge lådtyperna:
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm

Killen som driver denna firma:
http://www.kopslap.nu/vaxellador.html
säljer både det ena och det andra till gamla 900-lådan, inklusive en egenproducerad primär, nummer 8.5 om jag inte minns fel. Ring och fråga, det är nog säkrast.

Beträffande skillnaden fyr- och femväxlat, det enda som skiljer är antalet växlar, sluthastigheten är den samma, även om de äldre lådor har en annan slutväxel vilket ger en liten skillnad i sluthastighet, men det framgår av tabellen i länken.

Jag körde med en uppväxlad (7:ans primär) 4-petare i min gamla Aero och ettans växel blev längre jämfört med den gamla 5-petaren som bara hade 6:ans primär. Den lådan var iofs inte original, majoriteten av fulltrycksturbosarna ska ha 7:ans primär som standard.
Skillnaden var i allafall till det bättre, ettans växel kändes inte onödig längre. Sluthastigheten var fortfarande ingen höjdare även om den blev lite bättre, ska man upp i hastighet är det endast högre primärväxel som hjälper.
Hittar du en 8:ans primär har du otroooolig tur, men kanske 8.5-primären fortfarande går att köpa och då uppfyller den nog dina krav.

Listan i länken talar också om vilka modeller som har vilka primärer och det underlättar betydligt när man ska leta rätt på en.

tomcat skrev:
Baserat på de körningar jag gjort med 900S innan den revs så skulle jag gärna önskat mig att 1:an försvann och att man lade till en ny växel motsvarande 6:an. Då hade man fått en drivline kombination som var mera anpassad för en lättare bil som LCR. Fick jag välja fritt så skulle jag helst sett att man hade toppfart på bilen i stil med 280km/h eller så på maxvarv och högsta växeln. Förmodligen helt utopiskt men ändå.

Just 900S är lägre växlad än fulltrycksturbosarna, den har 6:ans primär, varför vet jag inte, men det var nog därför du tyckte att 1:an kändes onödig.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



thumbs up Var beställer man?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Som saab-fantast med tankar på att bygga en ordinär locost (baserad på sierra), så verkar erat projekt helt klart intressant, nästan så att man ger upp locost-planerna och bygger något liknande...

Ska bli kul att följa tråden!


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



thumbs up Ser ju fantastiskt trevligt ut det här, även om jag själv övergett Saab träsket sedan några år tillbaka Hoppas ni kommer ända fram med detta så man får se det färdiga resultatet på någon bana eller gata framöver. Kom ihåg att posta uppdateringar i den här tråden framöver. Appropå stolar så har ju ReVerie trevliga dito, dock kanske inte Locost precis http://www.reverie.ltd.uk/shop/products.php?g1=b29f82

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
ice skrev:
thumbs up Var beställer man?


Bara skriv antalet bilar som du önskar beställa i rutan och skriv under på den streckade raden så kommer en av våra handläggare att kontakta dig för genomgång av optionlistan samt kulörval ;-)

Skämt åsido, finns intresset så kan vi lägga ut ritningar på ramen i tex PDF format. Vi vill dock bygga ihop våra egna ramar först och så att säga debugga konstruktionen åtminstonde vad gäller bygg delen.

Det kan ju också visa sig att hela konstruktionen är ett fiasko vad gäller funktion/väghållning mm så det kanske är listigt att avvakta resultatet av våra byggen innan man bygger fler kopior...

_________________
Fredrik Tholander

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Varje gång man kör en turboladdad SAAB tänker man samma tankar ... "Öhhh...tänk dig en sån här motor i ett bättre chassi"

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



beepbeep skrev:
Varje gång man kör en turboladdad SAAB tänker man samma tankar ... "Öhhh...tänk dig en sån här motor i ett bättre chassi"

Jupp. Volvo 240 t ex. Och så åker man på TPC-träff
Skämt åsido, lysande projekt. thumbs up
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



beepbeep skrev:
Hej!

Tar ni motor från SAAB 900S 1990-1991 har dessa Lucas sprut och är väldigt väldigt enkla att trimma upp till cca. 180hk utan större ingrepp.


Hur är det med 1992-93 900S då?

_________________
Göran Karlsson
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Jag skulle kört femväxlat med hög primär, vad ska ni ha för däckdimension?

8:ans primär finns inte med i saabs växellådsbok så jag tror det är en rally eller eftermarknadsgrej, har svårt att se nån användning för den i rally dock.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Flitens lampa lyser som en svetslåga i Christers garage och så sakteliga börjar div olika delar av ramen ta form. Enligt Christers prognoser så finns det 2st ramar färdiga inom ett par veckor.

Bilden visar delar av den nedre ramen/botten till den första ramen. I bakgrunden står sub-assemblies till övre motorboxen.


_________________
Fredrik Tholander

Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
t16 skrev:
Jag skulle kört femväxlat med hög primär, vad ska ni ha för däckdimension?

8:ans primär finns inte med i saabs växellådsbok så jag tror det är en rally eller eftermarknadsgrej, har svårt att se nån användning för den i rally dock.

mvh


Initialt tänkte vi nog åka på Saab standard dimensioner, dvs 15" och 195/55 eller liknande. Tanken är att bredda fälgarna och komma upp till kanske 245/45-55 när bilen är klar och man fått konfirmerat att den fungerar bra.

Angående primärväxel så ringde jag och snackade med Jörgen på http://www.kopslap.nu/vaxellador.html och har nu satt upp mig som intressent på hans 8,5 primär som han arbetar med fn. Han räknade med att den skulle kosta 4-5kkr med kedja vilket verkar överkomligt tycker jag. När den skulle bli klar är dock inte känt fn.

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



t16 skrev:
Jag skulle kört femväxlat med hög primär, vad ska ni ha för däckdimension?

8:ans primär finns inte med i saabs växellådsbok så jag tror det är en rally eller eftermarknadsgrej, har svårt att se nån användning för den i rally dock.

mvh

Men den finns med i listan i länken jag bifogade högre upp.
Citera
jimbenracing
Habo
Här sen Jan 2006
Inlägg: 71



vad är det tänkt att sitta för fjädrar på den?
dom sitter på övre länkarmen orginal men det borde bli konstigt på den här bilen.

_________________
Åke Magnusson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Mycket trevligt projekt thumbs up Kommer att följa bygget med stort itnresse.
Kul med ett riktigt val av donatorbil Är väl bara lådan som är lite känslig?
noggrann rebuild och oljekyl med lämplig elpump är nog ett måste.
En gammal Gr A låda vore väl drömmen, men de är väl sällsynta numera.
Har iofs sett någon som säljer moddade delar till dessa lådor på Saabfestivalen, kanske någon i Saab turboklubben vet mera om det?

Projektet ger ju dessutom ännu mera inspiration till mitt eget skrivbordsprojekt i samma anda, men lite mera retro och baserat på Saab 850cc 2-Takt och dito låda bakom föraren.
(dock står 2 andra historiska rac ers före i verkstan...)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
jimbenracing skrev:
vad är det tänkt att sitta för fjädrar på den?
dom sitter på övre länkarmen orginal men det borde bli konstigt på den här bilen.


Det vi tänker oss, efter att ha vridit och vänt på div olika lösningar i våra design diskussioner, är att använda pushrods och coilovers på framvagnen iaf. Själva pushroden kommer troligtvis att fästas i samma konsol som fjäderfästet brukar använda. Ev så tvingas vi modifiera fästet men vi får se.
Coiloverna är tänkta att monteras inne i ramen, i den box finns längst fram, i princip kommer det att bli nästan vertikalt monterade eller ganska nära vertikalt iaf.

Bak blir det antagligen en liknande lösning men det hänger delvis på hur mycket plats som finns, vi har inte det riktigt klart för oss ännu. Det finns en principlösning klar men vi skulle helst förenkla den. På den varma sidan så var tidigare avgassystem/downpipen ett problem men vi tror att detta är löst då vi tänker oss att eliminera den ökända turbokröken och istället dra avgasröret i princip rakt ut från turbo med ljuddämpare etc framför höger bakhjul.

_________________
Fredrik Tholander

Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
En fråga som flera av er har uppmärksammat är det förmodade behovet av oljekyl på växellådan samt ev även till motor. Vi har tänkt oss att installera ett intag på nedre högra sida för att kyla, vad vi hade tänkt, motoroljan i första hand, men de blir nog aktuellt även med växelådsoljekyl efter vad man kan förstå.

Är det någon som har bra tips på bilar som kan tänkas ha oljekyl som kan passa för liknande tillämpningar?

Förslag på dito samt om möjligt ungefärliga dimensioner/prestanda skulle vara mycket uppskattat.

Även ev förslag på pumpar som kan passa emottages tacksamt.

Tack på förhand

_________________
Fredrik Tholander

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



tomcat skrev:
En fråga som flera av er har uppmärksammat är det förmodade behovet av oljekyl på växellådan samt ev även till motor. Vi har tänkt oss att installera ett intag på nedre högra sida för att kyla, vad vi hade tänkt, motoroljan i första hand, men de blir nog aktuellt även med växelådsoljekyl efter vad man kan förstå.

Är det någon som har bra tips på bilar som kan tänkas ha oljekyl som kan passa för liknande tillämpningar?

Förslag på dito samt om möjligt ungefärliga dimensioner/prestanda skulle vara mycket uppskattat.

Även ev förslag på pumpar som kan passa emottages tacksamt.

Tack på förhand


SAAB 9000 Turbo oljekyl och Biltema pump.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
LCR 2.0T -09
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
61 besök senaste veckan (125465 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande