Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Driftrapport liksom
3511 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad som hände under tisdagen:

Nätaggregatet som kör en av servrarna för Rejsa.nu blev svart skrot. Jag plockade ut ett likadant fläktlöst Antec Phantom 350 nätaggregat från en annan dator och stoppade i databaservern (så får jag plocka iordning den andra datorn sen). Tyvärr blev disk-RAID-en korrupt vid kraschen men den återskapades (rebuild tog ett bra tag....). Jag har dessutom stoppat i 2 Gbyte minne i databasservern så sökningar kan kanske gå lite fortare nu.... kanske.



Vad som händer senare under veckan:

observera, jag flyttar hela driftmiljön till ny lokal de närmaste dagarna
Det betyder att det kommer bli ytterligare driftsavbrott under själva flytten. Dessutom så får Rejsa.nu och Tystpc.nu nytt ip-nummer vilket kan ta ett litet tag att slå igenom för alla.



För er tekniskt lagda: det nya ipnumret blir 213.115.108.98 och det kan man ju lägga in i sin lokala hostsfil om man har bråttom och komma igång igen när flytten väl är gjord senare i veckan.

OBS: om man har skrivit in de nuvarande gamla ipnumret i sin hostfil så måste man ta bort den raden eller ändra ipnummret. Hostfilen ligger normalt här c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tjohej..... efter flytten av alla servrar o grejer så ville inte det nyinsattta nätagget vara med det heller o gav upp med ett litet knitterljud. Suck.... Efter lite nattliga färder mellan gamla o nya lokalen så åkte ett Silverstone nätagg in i burken, testning framlänges o baklänges med gamla minnet, allt verkade okej. Så in med de nya friska två gigabyten.... Och allt funkade. Puuuhhhh.
Nu är det bara lite o städa upp efter alla omflyttningar och lånande av nätagg från fel datorer

----

Nu väntar vi bara på att ändringen till det nya ipnumret skall slå igenom på alla DNS'er. Jag ändrade hos nic.nu under onsdag kväll, sen tar det en bunt timmar innan det slår igenom till alla användare. Ser du det här så har du ju fått det o funka precis exakt som det ska thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
J***r vilket tag det tog för ändringen av ipnummer hos nic.nu att slå igenom. Nu verkar det som de flesta får rätt nummer (om man ser på besökstrafiken) och alla DNS-cachear har hoppeligen uppdaterats. Här hos mig tog det nästan 20 timmar innan ändringen äntligen "tog". Inte okej IMHo.... men men...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717



Som vanligt gör Du ett hästjobb för att detta skall lira, schysst mannen och tack

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Foruminfo/frågor
Driftrapport liksom
3511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande