Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (46232 totalt)
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Hur kan ni tjata om att folk är gnälliga när ni såg Peugeoten Tärnström pratar om. Sätt den smällen i förarsidan på en bil och se ifall någon fortfarande tycker att man inte ska, som ni utrycker det, "gnälla" om säkerheten och att folk vänder bilar på löpande band.

Givetvis är det som ni säger omöjligt att ha millimeterrättvisa på banan. Bilar kommer att vändas och arrangörerna kommer inte att kunna ha stenkoll med över 50 bilar ute på banan.

Men när man bara ställer sig några få minuter uppe på kullen och kollar på tävlingen och man snabbt ser ett gäng bilar vända bil efter bil i situationer som är uppenbart möjliga att undvika, ja då börjar man undra. Ett antal förare behöver lugna ner sig.

_________________
Johan Meissner
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Nisse skrev:
Det jag menar är att en del, lätt glömmer bort egna synder. Eftersom den gjorde si så kan jag göra så. Och det tycker jag är gnäll.
Givetvis vill jag inte heller se några olyckor, och tror att största chansen att skada sig alvarligt var att slå på arschlet i lördags.


Jo, men om det är gnäll eller inte är ju underordnat säkerhetsfrågan, det är ju det jag försöker säga. I stället verkar det handla om att man ska hålla käften för att man själv har gjort något dumt - på det viset kommer vi ju ingenstans. Det är ju när folk tar lagarna i egna händer som det urartar och det är precis det jag försöker påtala.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



En intressant iaktagelse som jag gjorde under mina ca 2h körning i lördags är att det enbart
var vid omkörning av bilar med passagerare som det kom sura efterslängar iform av hårda påkörningar
eller vändningar.

Måste vara hedern och äran som står på spel mellan förare och passageraren som är själva drivmedlet till dessa huvudlösa satsningar.

Många blir lite "Vägens riddare" när frugan eller kompisen sitter brevid.

Fredik: Tack för ett superkul initiativ med 5papps cupen, den gör vintern lite kortare thumbs up

M v h Andreas Z.
Team Mellansjö

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Johan Meissner skrev:
Hur kan ni tjata om att folk är gnälliga när ni såg Peugeoten Tärnström pratar om. Sätt den smällen i förarsidan på en bil och se ifall någon fortfarande tycker att man inte ska, som ni utrycker det, "gnälla" om säkerheten och att folk vänder bilar på löpande band.

Givetvis är det som ni säger omöjligt att ha millimeterrättvisa på banan. Bilar kommer att vändas och arrangörerna kommer inte att kunna ha stenkoll med över 50 bilar ute på banan.

Men när man bara ställer sig några få minuter uppe på kullen och kollar på tävlingen och man snabbt ser ett gäng bilar vända bil efter bil i situationer som är uppenbart möjliga att undvika, ja då börjar man undra. Ett antal förare behöver lugna ner sig.


Njae..... nu ska vi iofs inte överdriva åt det hållet heller....... hade peugeoten fått samma smäll i sidan så hade inte skadorna blivit lika stora....... det såg betydligt värre ut än det var........ allvarligaste problemet med den bilen var att bältes-spännaren hade pajjat, och därför förbjöd vi den att åka vidare då föraren inte hade ett fungerande bälte.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



värkar som vi får vänta på filmen tills i morrn. xztraz har gott ofline utan att laddat klart. aja. den kommer väll upp så småning om.

_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Då kan vi ju ta smällen vi fick bakifrån förra gången som böjde balken bak... Den hade räckt till. Nu var det inte resultatet av oschysst körning utan sånt som kan hända. Jag menar att det kan hända tillräckligt även om man håller sig till regelboken. Och så långt är jag beredd att vara med och ta den risk det innebär att köra.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Zolnir skrev:
En intressant iaktagelse som jag gjorde under mina ca 2h körning i lördags är att det enbart
var vid omkörning av bilar med passagerare som det kom sura efterslängar iform av hårda påkörningar
eller vändningar.

Måste vara hedern och äran som står på spel mellan förare och passageraren som är själva drivmedlet till dessa huvudlösa satsningar.

Många blir lite "Vägens riddare" när frugan eller kompisen sitter brevid.

Fredik: Tack för ett superkul initiativ med 5papps cupen, den gör vintern lite kortare thumbs up

M v h Andreas Z.
Team Mellansjö


Hmmm, det är en intressant synpunkt att höra, för att åka med passagerare är inget självklart som måste fortsätta......... Om det försämrar attityden på förarna.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



å andrasida hjälpes vi i våran bil åt med att titta efter stopp och gulflagg.. behövdes i bland när man brottades med andra.

_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Möjligen något svårt att inte ta åt sig efter att du skrev det här inlägget:
jtarnstrom skrev:
Ert team var bland de värsta syndarna

I den frågan kan jag ju bara kommentera det jag själv kommer ihåg att jag gjorde, samt det jag såg de andra göra.

Min första något skämtsama reaktion var att i ditt, ola L:s och Cheevers inlägg handlade det mesta om hur hemskt illa alla körde, med ständiga brutala påkörningar och passeringar under gulflagg, men ytterst få rader om att lördagen på nåt sätt var en särskilt rolig upplevelse. Då jag inte alls håller med om att det skulle vara det dominerande intrycket ifrån lördagen så tycker jag det är gnällaktigt att ständigt ta upp hur illa det var. Inte så mycket med retorik att göra, utan helt olika intryck av lördagens drabbning.

Mitt största problem var istället den oerhörda mängden gulflagg, samt i viss mån svårheten vid omkörningar av klart långsammare ekipage, även om det trots allt inte är så stort problem utan kanske mer hänger ihop med det förstnämnda.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



AndersY skrev:
Möjligen något svårt att inte ta åt sig efter att du skrev det här inlägget:
jtarnstrom skrev:
Ert team var bland de värsta syndarna

I den frågan kan jag ju bara kommentera det jag själv kommer ihåg att jag gjorde, samt det jag såg de andra göra.

Min första något skämtsama reaktion var att i ditt, ola L:s och Cheevers inlägg handlade det mesta om hur hemskt illa alla körde, med ständiga brutala påkörningar och passeringar under gulflagg, men ytterst få rader om att lördagen på nåt sätt var en särskilt rolig upplevelse. Då jag inte alls håller med om att det skulle vara det dominerande intrycket ifrån lördagen så tycker jag det är gnällaktigt att ständigt ta upp hur illa det var. Inte så mycket med retorik att göra, utan helt olika intryck av lördagens drabbning.

Mitt största problem var istället den oerhörda mängden gulflagg, samt i viss mån svårheten vid omkörningar av klart långsammare ekipage, även om det trots allt inte är så stort problem utan kanske mer hänger ihop med det förstnämnda.


Jag hade fantastiskt kul. Och jag är angelägen om att det ska fortsätta vara kul.

Jag hade inte behövt köra, eller vara med i ett team, öht för att ha de åsikter som jag har. Faktum är att jag själv inte var inblandad i en enda incident under min egen körning. Det var absolut ingen som jävlades med mig ute på banan. Jag hade helt enkelt jävligt kul. De incidenter som jag såg observerades som åskådare, inte bakom ratten.

Förvånad över att du fortsätter med din "gnäll"-retorik. Men du kanske inte anser säkerheten vara speciellt viktig.

Nu har jag sagt mitt i den här frågan. Jag är inte intresserad av att diskutera vem som gjorde vad i lördags. Jag är intresserad av att testerna genomförs på ett så säkert sätt som det är möjligt. Andra kanske inte tycker att det är något problem och nivån kommer fortsättningsvis att ligga där den låg i lördags. Då är 5papp inget för mig. Då slipper ni mitt gnäll.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Cheever
Hemmet
Här sen Dec 2006
Inlägg: 8



AndersY skrev:
Möjligen något svårt att inte ta åt sig efter att du skrev det här inlägget:
jtarnstrom skrev:
Ert team var bland de värsta syndarna

I den frågan kan jag ju bara kommentera det jag själv kommer ihåg att jag gjorde, samt det jag såg de andra göra.

Min första något skämtsama reaktion var att i ditt, ola L:s och Cheevers inlägg handlade det mesta om hur hemskt illa alla körde, med ständiga brutala påkörningar och passeringar under gulflagg, men ytterst få rader om att lördagen på nåt sätt var en särskilt rolig upplevelse. Då jag inte alls håller med om att det skulle vara det dominerande intrycket ifrån lördagen så tycker jag det är gnällaktigt att ständigt ta upp hur illa det var. Inte så mycket med retorik att göra, utan helt olika intryck av lördagens drabbning.

Mitt största problem var istället den oerhörda mängden gulflagg, samt i viss mån svårheten vid omkörningar av klart långsammare ekipage, även om det trots allt inte är så stort problem utan kanske mer hänger ihop med det förstnämnda.


Man kan väl säga att vi blev rätt färgade av de första varven, åtminstone jag och det sa jag till dig i depån också. vi hade vår batalj på banan och det var helt schysst, jag hade egentligen inga som helst problem själv på banan utan det var helt okej även om det blev en och annan smäll men som sagts tidigare är det självklart sånt som förekommer med 50+ ekipage på en liten bana. Det är inte det det handlar om utan att en förare vänder med flit på ett antal ekipage på fulast möjliga sätt och folk kör om under gulflagg med flit.

Det är ett betydligt större problem som jag tror blir bättre med fler flaggvakter, sen är det en gammal sanning i att är man snabb så visar det sig förr eller senare i resultatlistan och precis som tärnström påpekade är ni de sista att behöva köra fult.

Nu kom sig rätt många av problemen i lördags av just att det var si innihelsike halt och därför kanske gnällnivån blir lite hög, jag hade rackarns trevligt men blev riktigt förbaskad ett par gånger och såg hur normalt lugne ola slängde hjälmen på värsta Alesi-manér efter ha blivit rätt illa behandlad på banan. anledningen till gnället är ju egentligen bara att vi vill att det ska bli bättre till nästa gång (även om jag tycker att det är befogat med ett visst mått av just gnäll och kritik denna gång, just som även det Tärnström påpekat så har vi en tävlingsledare som lyssnar på vad vi har att säga thumbs up )

_________________
Anders Löfström
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



AndersY skrev:
Möjligen något svårt att inte ta åt sig efter att du skrev det här inlägget:
I den frågan kan jag ju bara kommentera det jag själv kommer ihåg att jag gjorde, samt det jag såg de andra göra.

Min första något skämtsama reaktion var att i ditt, ola L:s och Cheevers inlägg handlade det mesta om hur hemskt illa alla körde, med ständiga brutala påkörningar och passeringar under gulflagg, men ytterst få rader om att lördagen på nåt sätt var en särskilt rolig upplevelse. Då jag inte alls håller med om att det skulle vara det dominerande intrycket ifrån lördagen så tycker jag det är gnällaktigt att ständigt ta upp hur illa det var. Inte så mycket med retorik att göra, utan helt olika intryck av lördagens drabbning.

Mitt största problem var istället den oerhörda mängden gulflagg, samt i viss mån svårheten vid omkörningar av klart långsammare ekipage, även om det trots allt inte är så stort problem utan kanske mer hänger ihop med det förstnämnda.


Man måste väl få ta upp något som man tycker kan förbättras i ett övrigt bra arrangemang utan att bli kallad för gnällspik direkt?

Jag tyckte det var dålig disciplin under gulflagg i lördags, och då rör det sig inte bara om omköringar under gulflagg utan rena påkörningar och avnuffningar under gulflagg. T.ex. så var vi vid ett tillfälle när jag körde en fyra fem bilar som låg på rad och passerade bogseringsbilen som bogserade en bil som hade problem när det kom en med(mot?)tävlare och brakade förbi oss alla och dessutom knuffade till två av oss när han gjorde det.

Jag blev i backen upp mot start/mål när det vid både flaggposteringen vid start/mål och flaggposteringen innan den (som är enbra bit däritfrån) viftades med dubbla gulflagg och det stod flera bilar vid sidan på på banan stillastående först påkörd bakifrån och sen undanknuffad av en som bara skulle fram trots att det var gulflagg runt hela banan - och som knuffade undan allt i sin väg. Just den föraren körde av 3 gånger under 20 minuter så där var det visst inte en så stor kontroll men det gick fort och smälldes på friskt när han höll sig på banan.

Sådana incidenter borde inte ske när det trots allt rör sig om inte bara rena standardbilar, utan standardbilar på gränsen till skrotning och utan några som helst säkerhetsåtgärder på bilarna. Det är en sak med lite kontakt mellan bilarna, det hör till och det har ialla fall jag inga problem med. Men det är en annan sak med regelrätta påkörningar och avknuffningar, särskilt när det är gulflagg eller folk på banan som hjälper bilar med problem.

Därför är det lite trist att mötas av attityden att man bara gnäller och borde vara tyst, eller inte ställa upp om det är så hemskt, när man bara försöker påpeka något som det borde tas tag i innan det eskalerar för mycket. Det är ju trots allt ett hysteriskt kul arrangemang och det vore kul om det kunde få fortsätta utan att någon blir allvarligt skadad vilket jag tror är risken om man inte tar tag i exempel som jag nämnde ovan.

Konstruktiv kan jag försöka vara också: Mitt förslag är fler flaggposteringar längs banan och en hårdare attityd dels mot de som inte kan respektera den enkla gulflaggsregeln, och att ta tag i det väl våldsamma knuffandet innan det går för långt. Är det gnälligt att tycka så och säga det?

Jag hade t.ex. en fantastiskt rolig fight i flera varv med bil # 8 i början av loppet. Vi kämpade om plats och raceade hårt och hade en väldigt tuff fight i ett par varv utan att vi en enda gång var ihop med varandra eller skrapade plåt. Jag satt bara och log brett och fånigt i bilen under den fighten som får sägas sluta oavgjort. Tyvärr blev han lite senare vänd under gulflagg av en som skulle trycka förbi oss båda och blev stående 4 varv i en snödriva.

_________________
Ola Lennström
Citera
xztraz
Bålsta
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



min uppkoppling går upp o ner som en jojo.. så men nu tankar den upp igen så..

_________________
Michael Thonfors
Filmar för SLC Racing.
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



xztraz skrev:
min uppkoppling går upp o ner som en jojo.. så men nu tankar den upp igen så..


Kommer det ut en länk sen var man kan ladda ner den?

_________________
Ola Lennström
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Cheever, ola L. Och Tärnström:
om jag inte hade varit närvarande i lördags och läste era första inlägg i den här topicen så skulle jag få intrycket av att det var ren besinningslös bilslakt det handlade om ifrån fullständiga idioter, vilket gjorde det hela till en lång livsfarlig pina, med kanske några roliga sekunder. Jag fick inte intrycket i lördags att det var er dominerande uppfattning då, samt tror inte att det är det nu heller och jag själv håller som sagt inte alls med om att det skulle varit så väldigt farligt, men det är ju min uppfattning. Även om det naturligtvis kan göras bättre. Så för er som läser det här som inte var där, så tycker jag som sagt att det inte var någon jättefara, utan ni kan gott dyka upp nästa gång.
Eftersom ni tillhör samma team(eldat på varandra?) så tyckte jag det var lite kul att "anmärka" på det.
Då kände sig Tärnström nödgad att påpeka att vårt team tillhörde de värsta syndarna med 4 vändningar (+mera?), vilket jag kommenterade ifrån min horisont, som väl egentligen är ganska neutral i den frågan, då jag bara kan kommentera det jag själv sett och upplevt. Det var det hela.

Bara det är hyfsat säkert, vilket görs genom att hålla ned hastigheten samt få bort beteende med allt för stora horn, så är det för min del inte så jätteviktigt att det råder fullständig mm-rättvisa då jag inte har några andra ambitioner än att ha kul, även om det förstås är lite extra roligt om det går bra.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
xztraz
Bålsta
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



Jodå här är dom


Filmen från rejset


DivX (280 Megg)
ftp://83.227.17.72
Slö mirror

DVDR(2Gigg)
http://thepiratebay.org/tor/3616929

_________________
Michael Thonfors
Filmar för SLC Racing.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AndersY skrev:
Jag tycker att Fredriks förslag är bra, men det skall absolut inte vara anonymt och dessutom innehålla en motivering, just för att minska risken för att drabbas av rent taktiska svartflaggningar.

Jag kanske skall utveckla det där lite grand, varför jag inte tycker det skall vara "tvättstugeanmärkningar", som nisse fyndigt betecknade det som. Jo, om man antar att det förekommer okynnesanmärkningar så kan ju de vara precis lika vanliga bland dem som skickar in den första rödlappen som de som ev. vill utkräva en hämndanmärkning. Jag tycker absolut inte rödlappandet skall ses som nåt man måste göra för att maximera sin placering utan jag skulle aldrig få för mig att skicka in en bara för att vinna en placering. Därför tycker jag att det skall vara något som man kan stå för, även om man riskerar en hämndanmärkning. Men är det ett allmänt "ruffigt" team så har de ju då förbrukat sin enda hämndanmärkning och kommer altså att bestraffas fler ggr utan att kunna göra något åt det.
Men för att ytterligare minska risken för okynnesanmärkningar, samt minska risken för allt för partiska bedömningar är det kanske bra att kräva två protester om samma incident.

Det tål absolut att prövas. Funkar det inte eller om deltagarna tycker att det sprider väldigt dålig stämning, så är det ju bara att ändra tillbaks.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



AndersY skrev:
Cheever, ola L. Och Tärnström:
om jag inte hade varit närvarande i lördags och läste era första inlägg i den här topicen så skulle jag få intrycket av att det var ren besinningslös bilslakt det handlade om ifrån fullständiga idioter, vilket gjorde det hela till en lång livsfarlig pina, med kanske några roliga sekunder. Jag fick inte intrycket i lördags att det var er dominerande uppfattning då, samt tror inte att det är det nu heller och jag själv håller som sagt inte alls med om att det skulle varit så väldigt farligt, men det är ju min uppfattning. Även om det naturligtvis kan göras bättre. Så för er som läser det här som inte var där, så tycker jag som sagt att det inte var någon jättefara, utan ni kan gott dyka upp nästa gång.
Eftersom ni tillhör samma team(eldat på varandra?) så tyckte jag det var lite kul att "anmärka" på det.
Då kände sig Tärnström nödgad att påpeka att vårt team tillhörde de värsta syndarna med 4 vändningar (+mera?), vilket jag kommenterade ifrån min horisont, som väl egentligen är ganska neutral i den frågan, då jag bara kan kommentera det jag själv sett och upplevt. Det var det hela.

Bara det är hyfsat säkert, vilket görs genom att hålla ned hastigheten samt få bort beteende med allt för stora horn, så är det för min del inte så jätteviktigt att det råder fullständig mm-rättvisa då jag inte har några andra ambitioner än att ha kul, även om det förstås är lite extra roligt om det går bra.


Det var alltså fem avpetningar, inte fyra. Jag ber om ursäkt. Eftersom du inte såg vad som hände förslår jag att du backar tillbaka i den här tråden och kollar inlägget med en bildserie på en viss bil som tar sig om en annan... Så såg det ut. Självklart inget farligt i just den sekvensen, men onödigt.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Soppatorsk
Roslagen
Här sen Feb 2007
Inlägg: 9



xztraz skrev:
Jodå här är dom


Filmen från rejset


DivX (280 Megg)
ftp://83.227.17.72

DVDR(2Gigg)
http://thepiratebay.org/tor/3616929

Lysande
Du ska ha ett stort tack för arbetet du har lagt ner på det här. thumbs up

_________________
Johan Palmér - Ark Racing Team #88
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Jag tycker inte att protesterna ska vara indetifierbara. Får ett team x antal protester från medtävlarna på sig så ryker x antal varv. Om något så tror jag att det blir mer tjafs om protesterna är identifierbara. Då kommer de att ifrågasättas i och med att man vet vem avsändaren är och det är poänglöst. Bättre att köra så snyggt man kan och acceptera de protester man drar på sig.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
xztraz
Bålsta
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



Tack tack hoppas filmen är uppskattad. Och hjälps åt att seeda nu ni som tankar torrenten.

som sagt. vill man ha den på dvdskiva o inte vill tanka den så kan jag ordna fram det för självkostnadspriset 50 kr. (inkl porto o så(inom sverige))

Man ser juh rätt mycket buffande i filmen..

_________________
Michael Thonfors
Filmar för SLC Racing.
Citera
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (46232 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande