Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (46232 totalt)
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



Tänkte bara kolla en sak.

Har för mig att jag läst att man inte får ha pickuper och tävla med. stämmer detta?

Har annars en fin subaru 4x4 som skule passa fin fint till detta.

_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Hoppsan skrev:
Tänkte bara kolla en sak.

Har för mig att jag läst att man inte får ha pickuper och tävla med. stämmer detta?

Har annars en fin subaru 4x4 som skule passa fin fint till detta.


stämmer inga pick-uper....... men finns subaru som pick-up?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8049



Fredrik - SLC skrev:
Hoppsan skrev:
Tänkte bara kolla en sak.

Har för mig att jag läst att man inte får ha pickuper och tävla med. stämmer detta?

Har annars en fin subaru 4x4 som skule passa fin fint till detta.


stämmer inga pick-uper....... men finns subaru som pick-up?


Japp http://www.blocket.se/vi/10772143.htm?ca=16_s
Citera
inbjnor
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 18



Finns fler bilder på www.motorheads.se








/BJN

_________________
Björn Norrbelius
http://www.motorheads.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Lite frågor av en som inte orkar läsa hela tråden:
Får man åka på rally däck (odubbat), hörde rykten att den del gjorde det.
Hur ofta kommer dom här 5-papps rejsen gå ( så man vet om man ska börja samla på bliar )?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



jtarnstrom skrev:
Nasgul skrev:
Jag tycker det är tråkigt att läsa om sådana som anser att de själva inte gör några fel alls.. Jag själv ingick i Teamet med Peugeoten som blev smälld bakifrån på en raksträcka med helt klar sikt.. Det dom flesta gnäller på är att de blivit påkörda när de stått i en drivam, men man frågar sig inte varför man själv hamnat i den drivan. Om en bil står tex. vid den feldoserade kurvan och jag har odubbade vinterdäck i det föret som rådde i lördags, finns faktiskt en risk att man blir på gliden.. Sånt händer.. Sen kan jag hålla med om att man bör respektera regler så gått det går, men åter med hänvisning till föret på banan så får man faktiskt även där räkna med att bli pågliden.. Vi är ju trots allt stockholmare och det är vetenskapligt bevisat att vi inte kan köra på vinterväg... kolla bara i trafiken.. Jag har också en synpunkt på flaggviftandet.. jag råkar vara en av dem som några gånger körde om vid gul flagg, av den anledningen att jag inte vid utpassering ur depån såg några flaggor.. jag skulle vilja ha en flaggpost precis efter depåutfarten.. så ska jag också sköta mej.

Jag vill för övrigt tacka för en härlig dag i lördags..

Tack för ordet


Det där med flaggvakt efter depåutfarten verkar ju helt ha förbisetts av alla (ja, förutom dig, då). Där finns det helt klart en förbättringspotential. Sedan tror jag inte att det vi gnällmånsar klagar på att vi har blivit påkörda när vi har stått i en driva. Jag blev själv påkörd en tre. fyra gånger vid liknande tillfällen och det var verkligen ingen big deal. Som du säger, sånt som händer och inget problem i sammanhanget.

Tärnström

Jag tycker inte det var nåt problem alls att kolla till vänster och se om huvudposteringen viftade med gulflagg, eller inte, då man ju ändå måste titta åt det hållet för att se om det kommer några bilar. Dessutom ser man ju oftast på framförvarande om de puttrar på i gulflaggstempo, eller kör fullt, liksom man i det fallet såg ända till nästa flaggpost och därför själv såg ev. hinder. Men jag blev stoppad en gång vid utfart när det kom bilar, så visst, den personen hade ju även kunna haft en gul flagga att vifta med.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



kimmen skrev:
Lite frågor av en som inte orkar läsa hela tråden:
Får man åka på rally däck (odubbat), hörde rykten att den del gjorde det.
Hur ofta kommer dom här 5-papps rejsen gå ( så man vet om man ska börja samla på bliar )?


En gång i månaden ca, med lite uppehåll under sommaren.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



AndersY skrev:

Jag tycker inte det var nåt problem alls att kolla till vänster och se om huvudposteringen viftade med gulflagg, eller inte, då man ju ändå måste titta åt det hållet för att se om det kommer några bilar. Dessutom ser man ju oftast på framförvarande om de puttrar på i gulflaggstempo, eller kör fullt, liksom man i det fallet såg ända till nästa flaggpost och därför själv såg ev. hinder. Men jag blev stoppad en gång vid utfart när det kom bilar, så visst, den personen hade ju även kunna haft en gul flagga att vifta med.


För egen del vet jag inte om det var ett problem eller inte. Minns inte om jag registrade om det var gulflagg eller ej, men efter att ha sett hur många som ignorerade gulflaggor vid övriga ställen på banan skulle det förvåna mig om efterlevnaden av gulflaggen var speciellt hög bland de som kom ut från depån. Men vakten vid depåutfarten skulle ju kunna ha en flagga, helt klart. Och vem vill inte ha en flagga att vifta med? Kanske att deltagarna får varsin gulflagg att hänga ut genom fönstret

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Hur var det med rally däck? OK ? ej OK?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



kimmen skrev:
Hur var det med rally däck? OK ? ej OK?


om du menar grovmönstrade däck, så nej såna vill vi inte ha på banan....

och anledningen är att om det är åker för många sådana så blir banan VÄLDIGT dålig snabbt.... medans om det är standarddäck så håller den betydligt längre.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Michel Norup
Sthlm
Här sen Feb 2007
Inlägg: 5



En annan sak som slog mej nu... Jag har förstått att det kanske inte är världens lättaste att få funktionärer som är villiga att stå i kylan en hel dag.. Skulle man inte kunna göra så att alla Team måste ha en funktionär vardera med sig, som dom gör i HT2.

_________________
Michel Norup
Citera
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



Nasgul Motorsport skrev:
En annan sak som slog mej nu... Jag har förstått att det kanske inte är världens lättaste att få funktionärer som är villiga att stå i kylan en hel dag.. Skulle man inte kunna göra så att alla Team måste ha en funktionär vardera med sig, som dom gör i HT2.


Så gör vi på Crossen i bland.
Ett alternativ om det inte finns friviliga är kanske att få en 500 i rabbat på startavgiften.
också nått vi gör på cross tävlingar

_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
LAM MoToRSPoRT
Stockholm
Här sen Feb 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


LAM MOTORSPORT ber om ursäkt för att vi kanske körde lite fult imellanåt. Men vi höll reglerna tills vi blev omkörda av en röd audi under gulflagg, och såg att flera andra körde om under gulflagg.

var det ingen som lyckades få en bild på våran bil när den låg på sidan?

R.I.P BOE

Tack för ett kul race allihopa!
ses på nästa!

Mvh LAM MOTORSPORT

_________________
bilder på BOE från tidigare rejs!
http://lam.tharn.se

Mvh Andreas Fredriksson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



LAM MOTORSPORT: (Apropå att du är medveten om att ni gjorde fel emellanåt) Det viktigaste problemet kanske är de som inte ens är medvetna om sin fulkörning? Det är kanske de som "står för sin körning" som utgör de största säkerhetsriskerna? *duckar*

Min egen avbön, har jag forskat mig fram till, rörde med all sannolikhet #22 "Team Queensta" som jag än en gång riktar en ursäkt till, förklaringen till min dåliga körning finns tidigare i tråden.

Några ondgör sig över att team tjänade placeringar på omkörningar under gulflagg, vilket ju är mer än krasst när man betänker vad gulflaggen signalerar. Tänkte ta upp ett par punkter ur ett ordnings- och säkerhetsperspektiv.

-Alla aspekter av gulflagg och varför man flaggar gult.

Det har hänt något på banan. Omkörningar är förbjudna och det kan finnas hinder på banan! Jag tänkte inte så mycket på säkerhetsaspekten just då, men att en bil kan förkorta en annan bil 1 dm under fullgas, bredsladd, gnistbildning och gulflagg övergår faktiskt mitt förstånd. Gulflagg betyder också att det kan vara funkisar ute i banan och en sån hade definitivt fått en permanent släng av dödhet i vägen för en sån körning om vi ska omskriva lite förskönande.

-Racingregler.

Man måste veta vad som gäller inför en kurva och samkvämet med medtestare. Det enklaste, roligaste och mest krävande är att RA 8.1 gäller "En förare får ej hindra en omkörande medtävlande.", vilket betyder att om man vill köra defensivt och stänga i en kurva så får man bannemig börja lägga upp för det redan på rakan innan. Den gamla 'myten' "först in väljer spår" är tråkigt konserverande och har heller inget stöd i nutida tävlingsregler.

-"Gentlemannamässighet"

...eller vad man ska kalla det. Köra fort utan hjärna kräver inte så mycket mera än instinkt. Instinkt har insekter också. Jag skulle vilja att testarna förstår att de måste planera sin körning så att man kan köra snabbt utan att ramponera andra bilar och att det är detta som räknas. Detta ställer i sin tur krav på intellektuell kapacitet och planeringsförmåga. Köra hederligt? Finns heder numera?

Jag har lämnat ett förslag till Fredrik som bygger på att medtävlare ska tilldela andra team "sportsmanship-varv" i stället för de röda kort som ska testas. Jag tror det bidrar mer till den positiva gentlemanna-anda som borde råda under dessa evenemang att belöna andra än att bestraffa dem.

Förutom detta ska givetvis tävlingsledningen 'belöna' förtjänta team med avplockning från banan.

TL är "bad cop" och medtestarna förblir "good cop".

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Vet inte om XzTrAz-Micke är alltför blygsam, tagen av stundens allvar (ovan) eller lider brist på bandbredd. Skitsamma här är en, enligt mig, helt makalös skildring av vår helg. Tänk om on-board-kameran hade funkat...

Mice Elf skrev:
XzTrAz skrev:
Här ligger en lite mer kompakt klippning till lokaltv bålsta enköping

5Papp Lokaltv
(Högerklicka. spara mål som..)
Helt j...a kanon! Vad ska man säga... :tappahakan: :thumbup: :!:

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Pär Hansson skrev:
LAM MOTORSPORT: (Apropå att du är medveten om att ni gjorde fel emellanåt) Det viktigaste problemet kanske är de som inte ens är medvetna om sin fulkörning? Det är kanske de som "står för sin körning" som utgör de största säkerhetsriskerna? *duckar*


Jag håller med. En av de mest intressant iaktagelser var när jag under gulflagg vart omkörd av Röd golf nr 60. Trots ögonkontakt med mig och att dom bevisligen förstått mitt tecken att inte köra om under gulflagg kommer han omkörandes 15 sekunder senare.

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



En förklaring som vi redan har varit inne på varför många körde om på gulflagg kan ju ha varit att så fort man passerade det första hindret så trodde man att det var fritt fram - det var ju långt mellan posteringarna. Ibland var det ju fri sikt så att man kunde köra om på ett säkert sätt, men det ursäktar inte att det gjordes. Sedan tror jag att de flesta i den här diskussionen inser att det i första hand handlar om funktionärernas säkerhet, i andra hand om vår egen och i tredje hand om rättviseaspekten.

Men det gläder mig att det finns fler som diskuterar frågan.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



Nu är Jettan ett minne blott.


Visade sig att vi han hels 17 mil på våra 5 timmar.

Nu är nya test bilen införskaffad. Säkra källor säger att det är en riktig dräpare.

_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



Pär Hansson skrev:
LAM MOTORSPORT: (Apropå att du är medveten om att ni gjorde fel emellanåt) Det viktigaste problemet kanske är de som inte ens är medvetna om sin fulkörning? Det är kanske de som "står för sin körning" som utgör de största säkerhetsriskerna? *duckar*




Men jag vet. vi kan ta med Järnrör och slå skitet ur som där med den fula jettan om dom inte sköter sig. Då blir det aldeles lunt på banan och alla bilar kommer vara heeeelt buckel fria.


_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Hoppsan skrev:
Nu är Jettan ett minne blott.


Visade sig att vi han hels 17 mil på våra 5 timmar.

Nu är nya test bilen införskaffad. Säkra källor säger att det är en riktig dräpare.


fast varvprotokollet säger att ni åkte 19,7 mil minsann

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



Fredrik - SLC skrev:
Hoppsan skrev:
Nu är Jettan ett minne blott.


Visade sig att vi han hels 17 mil på våra 5 timmar.

Nu är nya test bilen införskaffad. Säkra källor säger att det är en riktig dräpare.


fast varvprotokollet säger att ni åkte 19,7 mil minsann


Man skulle kunna tro att det skulle va tvärt om.. eftersom man åker med hjulspinn hela tiden.

AJA. man slutar aldrig att förvånas

_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (46232 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande