Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-02-10 5 Papp Cupen. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (46232 totalt) |
Jag har kommit på en mycket radikal lösning på gulflaggsomkörningar och påkörningar som kanske kan få bort det.
Problem: Det är många bilar och stor bana, vilket gör det svårt att se allt hela tiden. Lösning: Låta dom tävlande vara med och döma Problem2: Dom tävlande är partiska Lösning: Låta alla vara partiska med i begränsad omfattning dvs Låta alla team ha ETT minusvarv att dela ut till valfri konkurrent, om dom anser att någon förtjänar det av någon anledning såsom gulflaggs-omkörning eller påkörning. När teamet har delat ut sitt straff så kan dom inte dela ut något mer. Vad händer då........ jo, antingen så blir det teamet som får straffet sura för att det var helt fel utdelat och då "hämnas" genom att själva dela ut straff till första teamet.... eller så köper dom straffet och tänker på att inte göra om det. En annan tänkbar scenario är att en ruffigt team får många straff utdelat på sig från många andra, och då ramlar dom bakåt kraftigt i listan, vilket ju i slutändan får folk att tänka sig för lite mer om hur man kör. Då det inte bara är domarna man ska akta sig för bestraffning utan även alla sina konkurrenter. Och gör klimatet ute på banan vänligare........ sen har jag tänkt att sista 30minuterna så ska man inte kunna dela ut något teamstraff bara för att fixa till resultatet.... Så vad säger ni? låter det helt befängt eller kan det vara värt att testa en 5papp körning? |
||||
Hallå där, Tycker nog att det kan vara värt att testa, helt klart. Men att vilket stall som snuvat stallet x på ett varv kanske inte borde vara öppn information (för att förhindra hämd). Helt klart var det vilda västern i lördags och det var ren tur att vår skicklige försteförare klarade sig helskinnad från första varven. Mitt bidrag för ett varv minus hade utan tvekan gått till nummer 15 som petade av och vände allt han kom åt inledningsvis. Sen borde det vara diskvalifikation på att stanna vid flaggposteringen och först fråga vad svartflagg betyder och sen skälla ut personen i fråga för flaggviftandet - men det kanske bara e ja... Annars ett som vanligt trevligt och bra arrangemang _________________ Anders Löfström |
||||
Idén låter mer befängd än vad den är men jag skulle vilja modifiera den lite. För att förhindra att bestraffningarna används i taktiskt syfte tycker jag att det är bättre att varje team har varsin protest att lämna in. Om ett team drabbas av tre protester ryker x antal varv. I övrigt får funktionärer och domare försöka hålla ordning. För övrigt är det ingenting som hindrar att man blir bestraffad både av konkurrenter och domare, det vill säga dubbla straff.
En annan fråga är om ett team ska kunna lämna in en protest mot en konkurrent utan att de har varit direkt involverade i en incident med dem? Det fanns ju ett antal ekipage som jag själv gärna hade rapporterat baserat på vad jag såg från läktarplats (eller snarare kullplats). Jag tror att det finns lite för många nackdelar med att ge teamen direkt bestraffningsrätt. Vad händer mot slutet av loppet, och låt säga att det faktiskt har körts rätt snyggt? Då sitter x antal team med outnyttjade bestraffningar som de gärna vill dumpa på en konkurrent. Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||
Ja, 2 eller 3 teamprotester kanske är bättre för ett varvs avdrag..... kan funderas på... Sen är tanken att sista halvtimmen ska inte protester kunnas inlämnas för att påverka slutresultatet, kanske ska vara sista 45min ? |
||||
Det är det här som är så bra med dig, Fredrik. Det finns en vilja att lyssna och diskutera med deltagarna. Det finns säkert en eller annan som anser att det helt och hållet borde vara upp till tävlingsledning och domare att avgöra det här, men jag tycker att det är bra att lägga över lite av ansvaret på deltagarna. Jag tror att det kan komma att bidra till en bättre disciplin på banan.
Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||
Tack, kul att höra |
||||
Nej, det är inte bara du... det får ju inte finnas minsta tvivel om vad de olika flaggorna betyder och så svårt kan det ju inte vara; det är ju bara tre stycken som används här.
Kan inte annat än hålla med |
||||
Jag vet inte om jag gillar förslaget spontant.
Jag skulle i första hand vilja se fler flaggposteringar längs banan så det inte är så långt mellan gulflaggorna som det är nu, samt en hårdare inställning till regelbrott mot gulflagg så det inte eskalerar till den punkt i lördags då vissa ekipage valde att flera gånger mitt framför en postering med gulflagg trycka sig förbi flera andra bilar. Det är ju tänkt att vara ett femtimmarstest med standarbilar utan säkerhetsutrustning, men det har börjat smälla lite väl mycket och ofta även när bogseringsbilen är ute vilket känns farligt. Jag tror på fler posteringar, och en allvarligare attityd gentemot de få men viktiga regler som finns. _________________ Ola Lennström |
||||
Det här handlar ju inte bara om säkerhet, även om den frågan ska ha högsta prioritet. Fler funkisar kostar mer pengar. Kan man hitta ett sätt att lägga över en del av ansvaret på deltagarna är det ju bra. Jag misstänker att det finns en risk för att domare och funkisar blir lite överlastade om de ska ta hela ansvaret. Om man ska uppnå en fullgod funktionalitet vad gäller domslut så lär det nog behövas en dubblering av staben. Varför inte börja med att lägga en del ansvar på deltagarna och därigenom få ned arbetsbelastningen på funkisar och domare (för det var inte lite vad det annars fanns att rapportera). Då kan de ägna sig mer åt de incidenter som återstår att röja upp i. Sedan, när man har fått ned incidenterna till en hanterbar nivå så kan man frångå det här systemet.
Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||
Jag tror att man tänker sig väldigt noga för om man vet att konkurrenterna rapporterar en om man kör för elakt. Och jag skulle tycka att det vore helt ok att kunna dela ut en protest mot en konkurrent som kör för jävligt. Då kanske man inte heller sätter emot lika hårt, utan hellre släpper och ordnar upp saken med domaren efteråt i stället, vilket ytterligare bidrar till att sänka aggressiviteten ute på banan.
Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||
Det är just det som är min förhoppning..... |
||||
Näe, att utdela varvavdrag är jättenkelt...... det är ett högerklick med musen och sen ett vänsterklick så är det klart dvs ca 4 sekunders jobb om man är långsam |
||||
Kanske en väl behövlig "gentlemannamässighet" får lite hjälp att gro med ett system där deltagarna själva är med och dömer. Finns nån sorts frisbee-basket där man inte har domare och tydligen är det ytterst sällan problem.
Micke: hoppas du får tag i server snart, börjar bli riktigt nyfiken på ditt alster! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hehe, hade du varit på plats hade du snabbt insett att tävlingsledningen stod inför en övermäktig uppgift. Jag är imponerad över att det ändå infördes förbättringar under tävlingen. En extra postering i form av lampa sattes upp och bärgarkillarna och funkisarna började samarbeta allt bättre för att få ned farterna vid riskfyllda passager. Nu bidrog ju underlaget, i kombination med regeln om dubbfria däck, till att det blev extra mycket att göra. Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||
Blir inte tiderna inrapporterade till www.mylaps.com förresten?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag tycker att det team som gnäller mest efter tävlingen skall ha ett allmänt straff på -5 varv för attitydsänkande tråkighetsbeteende.
På nåt sätt känns det som vi har en given vinnare där... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
näe, eftersom det är mina hyrtranspondrar så kan ni ändå inte gå in och se dom enskilda varven.... för det måste man ha egen transponder för att kunna göra..... och resultatlistan är ju samma som ligger på 5papp sidan. men när det börjar komma egna transpondrar så kan man lägga in det på mylaps. |
||||
Det må tyckas att det är en trist attityd men den dagen det händer något kommer skrattet att fastna i halsen på någon. Ert team var bland de värsta syndarna med fyra vändningar under den första stinten. Helt onödigt! Speciellt med tanke på att ni har en jäkligt snabb bil och riktigt bra chaffisar. Men det fanns flera som måste skärpa sig till nästa gång. Det som retar mig är att det var många förare med erfarenhet från riktig racing som höll på så här. Jag har undvikit att peka ut några hittills men det beror på att det blir lite orättvist då jag inte vet vilka alla syndare egentligen var, bara att de hade kört annat tidigare. Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||
Eftersnack 2007-02-10 5 Papp Cupen. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (46232 totalt) |