Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Falsterbo Classic - igen...
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (14981 totalt)
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Nu har kommunalrådet i Vellinge avgjort att Falsterbo Classic INTE kommer att köras i Skanör. Efter 3 år i Falsterbo ville man flytta evenemanget till systersamhället Skanör, men det lyckades en del idoga invånare sätta p för. Nu rasar dessutom 16 (!) invånare i Falsterbo och kräver stopp för att loppet skulle gå även där, som det gjort de senaste 3 åren.


http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article220539.ece
http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article219427.ece
http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article209018.ece

Eftersom man just bytt ordförande i kommunstyrelsen (den förra var positiv till evenemanget) så kan det finnas risk för att hela evenemanget stoppas i år. thumbs down >

Därför vill jag engagera er FÖR evenemanget. Om ni stöder Falsterbo Classic, PM:a mig med namn, ort och gärna en anknytning till orten eller evenemanget (deltagande, publik, annonsör eller liknande) så ska vi se om vi inte kan matcha Falsterbos 16 vänner med en skrivelse till kommunen...

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Herrejösses vilka intoleranta människor. thumbs down för sånt!

Borde man inte kunna samla ihop ett antal hundra namnunderskrifter, skriva ihop en "skarpt formulerad skrivelse" och kräva att de också stoppar Falsterbo Horse Show? Det borde ju gå att hitta argument mot det också...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Miataninja skrev:
Herrejösses vilka intoleranta människor. thumbs down för sånt!

Borde man inte kunna samla ihop ett antal hundra namnunderskrifter, skriva ihop en "skarpt formulerad skrivelse" och kräva att de också stoppar Falsterbo Horse Show? Det borde ju gå att hitta argument mot det också...


Jag förstår precis hur du känner, fast det löser inga problem utan skapar bara problem för folk med andra intressen. Nu försöker vi samla krafterna och lösa det här gemensamt och med positiv energi

Lägg ett PM till mig med uppgifterna så att vi får igång namninsamlingen!!

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10162



Du får inget PM från mig, skriver här i tråden i stället.

Ang. miljöaspekten är det förmodligen mindre totalutsläpp under tävlingsdagarna då det är en bil i taget som kör. Och sedan är det ju katalysatorkrav på tävlingsbilar numera och det kan man ju använda som argument.

Med tanke på att det inte skulle vara allmänt intresse att ha ett sådant evenemang kan man ju undra vad tusentals(?) besökare gör där varje år.

"Bilarnas förare kan riskera att köra av spåret genom samhället. Sådana avåkningar har skett, menar man. "

Hur då? Det är ju omöjligt att köra genom en betongvägg med bil?

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41569

Forumägare
Forumägare

De inom hotell, restaurang o turistnäringen borde väl ha ett par fantastiska dagar rent ekonomiskt? Sen finns det säkert andra verksamheter som inte alls gillar det pga kanske framkomligheten, buller eller att det är mycket folk eller nåt . Men det är ju i juli och semester så hur illa kan det slå egentligen? Svammel svammmel från mig men vad jag menar är, hur ställer sig näringslivet i Falsterbo till eventet? Sånt brukar ju väga tungt hos kommunpolitiker ibland.....

Verkligen verkligen pinsamt för lokalpolitkerna om de schabblar bort det så det blir inställt!

_________________
Magnus Thomé
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Magnus Thomé skrev:
men vad jag menar är, hur ställer sig näringslivet i Falsterbo till eventet? Sånt brukar ju väga tungt hos kommunpolitiker ibland.....


ordföranden i den lokala företagarföreningen var i en TV4-intervju mycket positiv till eventet
och påpekade att såna här arrangemang är livsviktiga för turismen och många av traktens
småföretagare.

Hotell, caféer och restauranger i Skanör/Falsterbo behöver mycket gäster under sommarhalvåret
för att överhuvudtaget klarar de betydligt tuffare vintermånaderna (och därmed kunna upprätthålla åretruntservice till de bofasta).

Jag tror knappast att de som protesterar så högljutt mot FCSS har sin inkomst från någon lokal
verksamhet, jag tror inte heller att de är särskilt genuina miljökämpar.

oavsett motiven, så är det möjligt att man ändå får böja sig för deras motvilja.
Makten hos de boende är alltid stark och man får till slut det man vill ha;

Ett skyddat, sovande pensionärsreservat helt utan aktiviteter. Very nice. thumbs down

_________________
--
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865



Med samma argument borde man tex kunna förbjuda lundakarnevalen (mycket fylla, avstängda gator, skräpigt, mycket väsen osv). Falsterbo Horseshow släpper antagligen ut mer utsläpp från transportfordon med tanke på att där finns väldigt många långväga gäster osv.

Sjukt om det kommer bli inställt pga några muppar suttit hemma vid köksbordet över vars ett glas rödvin och luskat fram egenpåhittade argument för varför det borde förbjudas. thumbs down
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41569

Forumägare
Forumägare

Som sagt, lokala näringslivets åsikter brukar inte lokalpolitikerna våga vifta bort alltid... Kan ju vara den bästa påtryckarvägen för att få balans mellan ja- och nej-sägarna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



För att citera lite vad jag läst tidigare:
"Det känns märkligt att behöva upplysa våra förtroendevalda om det absurda i att några få för sitt nöjes skull får åsamka så mycket problem för andra"

Är det bara jag som tycker att det här är ett ganska märkligt argument att använda sig av när man är 16personer som försöker sätta stopp för i princip hela classic-motorsport-Sverige?
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Som uppvuxen i ett kustsamhälle på västkusten så känner man igen gnället. De kommer alltid att finnas, men förhoppningsvis är kommunen intelligent nog att strunta i dem. Vilka större näringar finns i Falsterbo och Skanör förutom de som är kopplade till turismen?

Det finns visserligen de som får lida en hel del pga turismen, men oftast är det inte de som klagar mest.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stöd skickat

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Tråkigt, hoppas i varfall få försvara min första plats i Falsterbo track day tropy på Sturup raceway. Detta komplement till dagarna i Falsterbo är i vart fall en tröst.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



sweanders skrev:


"Bilarnas förare kan riskera att köra av spåret genom samhället. Sådana avåkningar har skett, menar man. "

Hur då? Det är ju omöjligt att köra genom en betongvägg med bil?


Det va faktist en Ferrari 360 ägare som gjorde ett tappert försök att köra genom betongen förra året...

Mitt stöd PM ä skickat nu.

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



CARGASM skrev:
sweanders skrev:


"Bilarnas förare kan riskera att köra av spåret genom samhället. Sådana avåkningar har skett, menar man. "

Hur då? Det är ju omöjligt att köra genom en betongvägg med bil?


Det va faktist en Ferrari 360 ägare som gjorde ett tappert försök att köra genom betongen förra året...

Mitt stöd PM ä skickat nu.


Även en Ariel Atom var det väl

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Vore verkligen synd om det inte får fortsätta!

Själv stödjer man givetvis detta roliga event fullt ut thumbs up thumbs up

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Jag stöder det!!
VIll köra men är tveksam till att de tycker en 944 Turbo är tillräckligt unik för att köra på Falsterbos gator.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Tack för allt stöd ni som skickat in era namn.

Ni som inte ännu "skrivit på listan", skicka ett PM till mig. Listan kommer att ligga till grund för en skrivelse till kommunen för uttalat stöd för evenemanget.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10162



Från två polare som är uppväxta i Falsterbo:

Polare 1:

> Är det någon här på listan som är emot FCCS?

Jag har inte hört talas om någon alls som är emot. Själv är jag för.
Falsterbo skulle behöva både FCCS och gärna ett tiotal liknande
tävlingar till varje år.

Vad gäller störning/miljö/tjurbajs så känns det närmast som om dessa
evenemang sliter mindre än de reguljära badjävlarna samtidigt som de
drar in mer pengar i det lokala näringslivet.

Polare 2:

> Är det någon här på listan som är emot FCCS?

Nej, jag är inte emot.
Men om man vill vara emot finns det en hög argument som är mycket bättre
än utsläppsargumentet som är heltöntigt. I så fall skulle man förbjuda
vackert väder också, då badjävlarna ska ner till stränderna och sitter
på tomgång i bilköer med sina gamla oljedrivna SAAB 99:or.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Självklart stödjer jag detta arrangemang!

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
31 namn är nu på listan. kom igen, ni som inte skrivit på, PM:a mig!!

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Givetvis stöder jag Falsterbo classic PM skickat...... alla är inte intresserade av hockey fotboll och hästjävlar ;-) om dom inte sitter i en motor nära mig.

_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
Allmänt banåkaforum
Falsterbo Classic - igen...
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (14981 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande