Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-04-10 ClubSportRacing - Gelleråsen
1 besök senaste veckan (5897 totalt)
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168


Trådstartare
Gaute Sjögren höll tillsammans med Anders Blystad, www.clubsportracing.eu och DriftBox ett event på Gelleråsen den 10:e april.

Dagen började med snöfall och blöt bana men det torkade senare upp ordentligt och det blev t.o.m lite sol mot slutet av dagen.

Thed Björk och Richard Göransson var huvudinstruktörer för dagen och med tanke på den blöta banan sattes det upp en chikan i slutet av depåkurvan som senare togs bort.

Mulet och halvdan kamera, håll till godo:









Många fina Porschar var representerade.






Gautes CSL som hade blivit stripad med ArtCar dekor. Bag of Candy eller hur var det nu?








Grym GT3 ClubSport som ofta sågs driftande genom depåkurvan med fin kontroll!


och en äkta(!) RUF Rturbo som hade gått som demobil i Tyskland om jag inte hörde helt fel.


Richard och Thed fick jobba hårt hela dagen thumbs up




Några randombilder innan avslut.










Bonusbild från hotellparkeringen dagen innan. Snö..


Avslutar med en gruppbild på ur-gänget som höll i träffen.


Tack Gaute för ett grymt kul och väl genomfört event!

/MVH Martin

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Det är alldeles för mycket tyskt på bilderna...vi väger upp lite

Klossen, den gick fint när bromsarna släppt.


Rykande bakbromsar



_________________
Johan Bergin
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168


Trådstartare
Hehe Johan, eran lät iaf bäst!

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Fina bilder - fina bilar!

Synd att man skulle va i tjänst denna dag, men får hoppas på fler tillfällen att få med sig såna eminenta instruktörer. thumbs up

Ser att vi får nog sponsra Gaute med en Sverige mössa!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Made skrev:






och tävlingen Sveriges coolaste bil avgjordes på Knockout innan säsongen ens börjat!!!!!!!!!!

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
996GT2Clubsport....Norge
Norge
Här sen Jun 2006
Inlägg: 38



Qvisfr skrev:
Fina bilder - fina bilar!



Ser att vi får nog sponsra Gaute med en Sverige mössa!


Fredrik har du glemt at Gaute er Norsk????

_________________
Anders Blystad
BTG 8,02
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Tack alla som trotsade vädret och kom till Gelleråsen. Kul att se så många var ute och körde trots regn och 0 gradigt under morgon och förmiddag I sommar kör vi på Våler banan i Norge, då kan jag och Anders nästan garantera bättre väder Stort tack till våra eminenta instruktörer Thed Björk samt Rickard Görnsson för att de vågde sätta sig i alla gasglada norska bilar och ge individuel körträning thumbs up Ett par gånger tror jag t o m RGs puls steg hastigt då han satt med som passagerare I övrigt klämde de som brukligt runt allt i ett härligt tempo. GT2n gick lätt och ledigt under 1.12 med två pers i efter ett par varv

Rose (Porsche camp 4) utan dig hade det inte funkat så bra med alla indiviuella VIP instuktioner, TACK för ditt organisatoriska sinne.
Tack Martin för fina bilder och all hjälp!

Slutligen tack till Johan och Ralph från driftbox Sverige, kul att så många köpte boxar och att de fanns i många bilar under dagen. Klart uppskattat av många, om något så kan ju detta verkligen kallas körövning.

Min egen avrostning syns nedan samt mitt spår på mitt snabbaste varv för dagen(1.14.1), hyggligt nöjd med att ligga på 1.14.1-1.14.5 under dessa omständigheter. Verklig högsta fart på 203.67 innan broms på rakan borde kunna bli lite högre, jag bromsar lite väl tidigt CSL bromsarna klarar mer fart här lätt, lite smårädd är man nog tidigt på vårkanten.

Slutade förra året på ett soligt och varmt Gelleråsen med 1.14.0. Att ringrostig tangera detta tidig säsong torde betyda 1.13.5 på åsen i sommar med min godispåse( med lite mer tips från RG/TB ska det gå). Hade vi haft torr bana hela dagen och inte som nu, endast under eftermiddagen vill jag tro att 1.13.5 redan suttit .

Ser framemot våler 18 Juni.
I övrigt blev man klart imponerd av många av de Norska bilarna. Trots att de knappt kört åsen(eller aldrig) kom de fort ner på i mina ögon raska tider.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Ser fram emot att prova DriftBoxen Gaute. Ska bli kul.
Hittade en fin bild på orginal stripningen. Måste säga att jag är grymt imponerad av hur exakt din har avliknat orginalet thumbs up


_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Qvisfr skrev:
Ser fram emot att prova DriftBoxen Gaute. Ska bli kul.
Hittade en fin bild på orginal stripningen. Måste säga att jag är grymt imponerad av hur exakt din har avliknat orginalet thumbs up



Kul att ses.
Se där har vi orginalet 3.0L CSL Alexander Calder art car. Tycker själv de gjorde ett bra jobb thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11881



Göte RS6 Sjögren skrev:

Slutligen tack till Johan och Ralph från driftbox Sverige, kul att så många köpte boxar och att de fanns i många bilar under dagen. Klart uppskattat av många, om något så kan ju detta verkligen kallas körövning.




Riktigt kul å se fakta på detta vis! thumbs up Hade ni något specialpris på driftboxen, eller gällde standardpris? Man blir grymt sugen när man ser såna här saker!!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



996GT2Clubsport....Norge skrev:
Qvisfr skrev:
Fina bilder - fina bilar!



Ser att vi får nog sponsra Gaute med en Sverige mössa!


Fredrik har du glemt at Gaute er Norsk????


Stort tack Anders, min partner, du gjorde ett jätte jobb som fick med så många trevliga Normänn thumbs up . Faktum var att du fyllde ju upp eventet så fort att det knappt fanns plats för Svenska deltagare

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



bmw130 skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Slutligen tack till Johan och Ralph från driftbox Sverige, kul att så många köpte boxar och att de fanns i många bilar under dagen. Klart uppskattat av många, om något så kan ju detta verkligen kallas körövning.




Riktigt kul å se fakta på detta vis! thumbs up Hade ni något specialpris på driftboxen, eller gällde standardpris? Man blir grymt sugen när man ser såna här saker!!


Jo CSR hade ett förmånligt erbjudande till alla deltagare, vi hade 10% rabbat på boxar, samt en riktigt proffsig genomgång av boxen i konferanssalen på hotellet. Johan och Ralph från driftbox sköte genomgången. Rena julstämningen när boxarna sedan lämnades ut.
Faktum är att när man ser mitt spår runt så ser man hur exakt den återger spåret. T e x ser man att jag i ingången till esset åker utanför banan Laddar på rätt bra i högern efter trösen på väg mot esset så jag åkte faktisk med vänster hjulpar aningens utanför banan(vilket oxå syns på printen) p g a jag kom aningens för fort in här . Även min ingång till hårnålen, boxen återger exakt mitt spår. Man ser tydligt hur jag kör race line in här och inte idealspår, vilket är mitt vanliga spår här även vid fritt spår(ingen trafik).

Riktigt härligt att sätta in bilen hårt i bankningen som finns nere innerkant i hårnålen Att köra idealspår genom hårnålen är inte idealt i tidshänseende , men om bankningen inte funnits där, ja då hade även jag tagit en senare turn in(ingång) till hårnålen. Man verkligen känner skillnad i gepp/fart om man tar stöd av bankningen innerkant(tidigt turn in) mot att köra sen turn in, då åker man inte mot stöd av bankningen och greppert/farten är inte lika bra. Samt tar man stöd mot bankningen tidig turn in behöver man inte bromsa ner bilen lika mycket inför ingången, bara att slå runt ratten mycket i ingången och låta framhjulens brutala turn in bromsa ner bilen in i bankningen(samt svagare fot broms) Bankningen gör ju även att trots för tidig turn in(jämfört ideal) så kan man ju ge gas tidigt innan apex p g a bankningen.
Köra idealspår med senare turn in kräver mycket mer nerbromsning i inför ingången(ingen bankning att ta stöd mot)
Samt man ser ingång/utgång genom esset, där åker jag oxå mer på bankningen( och tar stöd) än idealspår.
I snabba vänstern efter hårnålen bromsar jag inte alls, dock kör jag för långsamt igenom här(gör svagt gaslift) mot RG/TB vilka går fortar igenom här. Samt vänster in mot depåkurvan, ja den är jäkligt svår att ta just inte för fort/eller för långsamt.
Ska bli kul att prova lite annan körning(spår)nästa gång. Riktigt kul med boxen faktiskt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168


Trådstartare
Uppdaterar lite med bilder från Anders Blystads mobil. Både före och under eventet.




















_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Kul bilder.

Gillar den vid Esso macken. Fullt med feta Porschar och fullt med snö i terrängen! thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Vet inte riktigt hur jag kunna missa den här tråden.

Kanonfina bilder och med undantag för vädret verkar ni ju haft det kanon.
Hade varit kul att träffa Anders m.fl. men nu var jag ju nerei Bahrain och solade istället

Det blir säkert fler tillfällen, kör ni samma upplägg på Våler den 18:e Juni?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37252

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168


Trådstartare
Erik B skrev:
Vet inte riktigt hur jag kunna missa den här tråden.

Kanonfina bilder och med undantag för vädret verkar ni ju haft det kanon.
Hade varit kul att träffa Anders m.fl. men nu var jag ju nerei Bahrain och solade istället

Det blir säkert fler tillfällen, kör ni samma upplägg på Våler den 18:e Juni?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37252


Skäms Erik!

Jag tror det blir ännu bättre på Våler, broms och driftträning står bla på programmet. Tjata lite på Peter .

/Martin

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Göte RS6 Sjögren skrev:
bmw130 skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Slutligen tack till Johan och Ralph från driftbox Sverige, kul att så många köpte boxar och att de fanns i många bilar under dagen. Klart uppskattat av många, om något så kan ju detta verkligen kallas körövning.




Riktigt kul å se fakta på detta vis! thumbs up Hade ni något specialpris på driftboxen, eller gällde standardpris? Man blir grymt sugen när man ser såna här saker!!


Jo CSR hade ett förmånligt erbjudande till alla deltagare, vi hade 10% rabbat på boxar, samt en riktigt proffsig genomgång av boxen i konferanssalen på hotellet. Johan och Ralph från driftbox sköte genomgången. Rena julstämningen när boxarna sedan lämnades ut.
Faktum är att när man ser mitt spår runt så ser man hur exakt den återger spåret. T e x ser man att jag i ingången till esset åker utanför banan Laddar på rätt bra i högern efter trösen på väg mot esset så jag åkte faktisk med vänster hjulpar aningens utanför banan(vilket oxå syns på printen) p g a jag kom aningens för fort in här . Även min ingång till hårnålen, boxen återger exakt mitt spår. Man ser tydligt hur jag kör race line in här och inte idealspår, vilket är mitt vanliga spår här även vid fritt spår(ingen trafik).

Riktigt härligt att sätta in bilen hårt i bankningen som finns nere innerkant i hårnålen Att köra idealspår genom hårnålen är inte idealt i tidshänseende , men om bankningen inte funnits där, ja då hade även jag tagit en senare turn in(ingång) till hårnålen. Man verkligen känner skillnad i gepp/fart om man tar stöd av bankningen innerkant(tidigt turn in) mot att köra sen turn in, då åker man inte mot stöd av bankningen och greppert/farten är inte lika bra. Samt tar man stöd mot bankningen tidig turn in behöver man inte bromsa ner bilen lika mycket inför ingången, bara att slå runt ratten mycket i ingången och låta framhjulens brutala turn in bromsa ner bilen in i bankningen(samt svagare fot broms) Bankningen gör ju även att trots för tidig turn in(jämfört ideal) så kan man ju ge gas tidigt innan apex p g a bankningen.
Köra idealspår med senare turn in kräver mycket mer nerbromsning i inför ingången(ingen bankning att ta stöd mot)
Samt man ser ingång/utgång genom esset, där åker jag oxå mer på bankningen( och tar stöd) än idealspår.
I snabba vänstern efter hårnålen bromsar jag inte alls, dock kör jag för långsamt igenom här(gör svagt gaslift) mot RG/TB vilka går fortar igenom här. Samt vänster in mot depåkurvan, ja den är jäkligt svår att ta just inte för fort/eller för långsamt.
Ska bli kul att prova lite annan körning(spår)nästa gång. Riktigt kul med boxen faktiskt.


Har just studerat detta varv lite mer ingående nu!
Som sagt känslan av bra grepp som jag skriver om stämmer oxå extremt bra med verkligheten. När jag skrev ovan hade jag inte kollat av vart jag drar högsta G på banan, men klart kändes det rejält i just hårnålen som oxå beskrevs ovan.

Facit säger följande gällande hårnålen.......självklart drar jag högsta G på banan just här(känns verkligen). Hela 1.589 G mitt i hårnålen (innerkant) samtidigt har jag 66.56km verklig fart. Allt just mitt i hårnålen.

Har nu lärt mig att det torde vara omöjligt för mig att dra lika höga G samt ha lika hög hastighet om jag åker idealspår i hårnålen, alltså en sen turn in och hålla ut länge höger kant innan man svänger in vänster i hårnålen thumbs down . Av den enkla anledningen att bankningen inte ger samma stöd där, således tror jag hittat helt rätt här verkar det som. Uttnyttja innerspårets bankning och greppet är helt otroligt thumbs up
Nåväl för att riktigt säkerställa måste jag ju söka av ett varv då jag åker det andra spåret, men klart är att då jag åker där känns det inte som om det är lika bra?

Känner av samma saker på Gotland ring, där det oxå finns bankningar man har helt overkligt grepp i, likaså är det inte direkt det så kallade ideala spåret, men med all säkerhet det snabbaste. Nåväl har inte gjort analys av mitt varv där än, men ser redan framemot det. Skulle tro att den känslan av grepp jag känner på vissa partier där visar höga G i analysen.

Den snabba vänster efter hårnålen(där jag ej bromsar) har jag som högsta hastighet just inför vänstern 129.38 och jag släpper som sagt av på gas lite gran(men bromsar inte), ner till 128.25 då jag just går igenom vänstern, just här vid denna hastighet drar jag högsta G i mitt i denna kurva på 1.360 G

Lägsta fart på hela banan har jag mitt i Ejes, 52.62km och högsta som sagt slutet långa rakan 203.67 innan det vänder neråt till lägre hastighet. Allt från ett 1.14.1 varv. Har ett varv på 1.13.3 då jag körde slicks, skulle vara kul att jämföra samma punkter(kanske orkar man någon dag)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Göte RS6 Sjögren skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
bmw130 skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Slutligen tack till Johan och Ralph från driftbox Sverige, kul att så många köpte boxar och att de fanns i många bilar under dagen. Klart uppskattat av många, om något så kan ju detta verkligen kallas körövning.




Riktigt kul å se fakta på detta vis! thumbs up Hade ni något specialpris på driftboxen, eller gällde standardpris? Man blir grymt sugen när man ser såna här saker!!


Jo CSR hade ett förmånligt erbjudande till alla deltagare, vi hade 10% rabbat på boxar, samt en riktigt proffsig genomgång av boxen i konferanssalen på hotellet. Johan och Ralph från driftbox sköte genomgången. Rena julstämningen när boxarna sedan lämnades ut.
Faktum är att när man ser mitt spår runt så ser man hur exakt den återger spåret. T e x ser man att jag i ingången till esset åker utanför banan Laddar på rätt bra i högern efter trösen på väg mot esset så jag åkte faktisk med vänster hjulpar aningens utanför banan(vilket oxå syns på printen) p g a jag kom aningens för fort in här . Även min ingång till hårnålen, boxen återger exakt mitt spår. Man ser tydligt hur jag kör race line in här och inte idealspår, vilket är mitt vanliga spår här även vid fritt spår(ingen trafik).

Riktigt härligt att sätta in bilen hårt i bankningen som finns nere innerkant i hårnålen Att köra idealspår genom hårnålen är inte idealt i tidshänseende , men om bankningen inte funnits där, ja då hade även jag tagit en senare turn in(ingång) till hårnålen. Man verkligen känner skillnad i gepp/fart om man tar stöd av bankningen innerkant(tidigt turn in) mot att köra sen turn in, då åker man inte mot stöd av bankningen och greppert/farten är inte lika bra. Samt tar man stöd mot bankningen tidig turn in behöver man inte bromsa ner bilen lika mycket inför ingången, bara att slå runt ratten mycket i ingången och låta framhjulens brutala turn in bromsa ner bilen in i bankningen(samt svagare fot broms) Bankningen gör ju även att trots för tidig turn in(jämfört ideal) så kan man ju ge gas tidigt innan apex p g a bankningen.
Köra idealspår med senare turn in kräver mycket mer nerbromsning i inför ingången(ingen bankning att ta stöd mot)
Samt man ser ingång/utgång genom esset, där åker jag oxå mer på bankningen( och tar stöd) än idealspår.
I snabba vänstern efter hårnålen bromsar jag inte alls, dock kör jag för långsamt igenom här(gör svagt gaslift) mot RG/TB vilka går fortar igenom här. Samt vänster in mot depåkurvan, ja den är jäkligt svår att ta just inte för fort/eller för långsamt.
Ska bli kul att prova lite annan körning(spår)nästa gång. Riktigt kul med boxen faktiskt.


Har just studerat detta varv lite mer ingående nu!
Som sagt känslan av bra grepp som jag skriver om stämmer oxå extremt bra med verkligheten. När jag skrev ovan hade jag inte kollat av vart jag drar högsta G på banan, men klart kändes det rejält i just hårnålen som oxå beskrevs ovan.

Facit säger följande gällande hårnålen.......självklart drar jag högsta G på banan just här(känns verkligen). Hela 1.589 G mitt i hårnålen (innerkant) samtidigt har jag 66.56km verklig fart. Allt just mitt i hårnålen.

Har nu lärt mig att det torde vara omöjligt för mig att dra lika höga G samt ha lika hög hastighet om jag åker idealspår i hårnålen, alltså en sen turn in och hålla ut länge höger kant innan man svänger in vänster i hårnålen thumbs down . Av den enkla anledningen att bankningen inte ger samma stöd där, således tror jag hittat helt rätt här verkar det som. Uttnyttja innerspårets bankning och greppet är helt otroligt thumbs up
Nåväl för att riktigt säkerställa måste jag ju söka av ett varv då jag åker det andra spåret, men klart är att då jag åker där känns det inte som om det är lika bra?

Känner av samma saker på Gotland ring, där det oxå finns bankningar man har helt overkligt grepp i, likaså är det inte direkt det så kallade ideala spåret, men med all säkerhet det snabbaste. Nåväl har inte gjort analys av mitt varv där än, men ser redan framemot det. Skulle tro att den känslan av grepp jag känner på vissa partier där visar höga G i analysen.

Den snabba vänster efter hårnålen(där jag ej bromsar) har jag som högsta hastighet just inför vänstern 129.38 och jag släpper som sagt av på gas lite gran(men bromsar inte), ner till 128.25 då jag just går igenom vänstern, just här vid denna hastighet drar jag högsta G i mitt i denna kurva på 1.360 G

Lägsta fart på hela banan har jag mitt i Ejes, 52.62km och högsta som sagt slutet långa rakan 203.67 innan det vänder neråt till lägre hastighet. Allt från ett 1.14.1 varv. Har ett varv på 1.13.3 då jag körde slicks, skulle vara kul att jämföra samma punkter(kanske orkar man någon dag)


Ehh, sorry men snart kommer väl denna typ av info förhoppningsvis kunna diskuteras mer frekvent i tråden körteknik.
Då jag fått en del PM gällande att tanka ner redan satta bansträckningar hoppas jag vi kan lägga detta där. Eftersom boxen måste köras in per bana så för att slippa köra hela banans vänster samt höger kant så räcker det ju med att någon gjort detta, så kan man ju maila infon och spara ner på SD kortet innan man besöker gällande banan.

Nåväl vi hoppas det kommer snart i Körteknik tråden som en sticky(lobbar för det )

I övrigt har Rickard Göransson 211.04 verkliga km som högsta hastighet på gelleråsen rakan(Vmax) i en GT2 på ett 1.12.2 varv.
Sedan kan man på sitt snabbast varv runt åsen till trots kör långsammare på rakan än mot ett varv som i övrigt är långsammare totalt men snabbare på rakan. Gäller ju i övrigt runt banan oxå till viss del.
Har märkt att även om man kör runt på ca lika tider varv efter varv så skiljer ju körningen sig åt en del

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Eftersnack
2007-04-10 ClubSportRacing - Gelleråsen
1 besök senaste veckan (5897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande