Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-04-12 Avancerad Förarkurs Sviestad
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7608 totalt)
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
OJ! Vilken GRYM dag det blev! Jag är så nöjd man bara kan bli! Strålande sol, 18-19 grader varmt och dessutom otroligt mycket körning!

Jag kollade tripmätaren... körde totalt ca 33 MIL på banan... ca 150varv motsvarar det! :woot:

Bilen hickade inte till en endaste gång utan gick som ett skållat troll hela dagen... Och ännu snabbare på slutet av dagen då jag åkte ifrån min instruktör när han körde Torbjörns 968 CS......

Jag tycker det är otroligt imponerande att en 27 år gammal bil håller för 26 mil landsvägskörning till och från banan och därimellan 33 mil hård bankörning...

Jag kan inte sluta le... Och jag tror att vi i hela gruppen såg ut så här efter dagen:

Hade själv ingen kamera med mig, var det någon som fotade som har lust att lägga upp lite bilder?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5577



33 mil på en dag? Det är ju väl över 3 timmars körtid! Då fick ni verkligen valuta för pengarna. Skitkul när allt funkar en sån dag.

Kapade du varvtiderna med dina nya kunskaper då?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Stämmer bra det att det är ungefär 3 timmars körtid... det var bara att köra så mycket man själv och bilen orkade... Och min bil mattas inte alls verkar det som. Körde långa stint.

Jodå jag tror nog varvtiderna kapats lite från ifjol. Definitivt kapades det rejält under dagen, man var bra ringrostig efter vintervilan, men efter första stintet så började man hitta tillbaka och med kritiska ögon i passagerarstolen fick man bra tips och saker att prova att förändra vilket ofta gav resultat!

B.la fick jag tipset av min instruktör att medvetet överköra bilen så att man går lite på ställ osv i kurvorna istället för den "finåka" jag brukar syssla med, dvs fina spår hela tiden är (eller har varit) min körstil. Sen fick jag på eftermiddagen backa tillbaka lite från överkörningen och kombinera det med finåkat, DÅ gick det rikigt fort och stabilt tyckte jag. Vilket även instruktör Pelle tyckte! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Håller med att det var sk..kul, lärorik dag på banan. Bra väder, bra bana, bra instruktioner, bra käk, bättre förutsättningar får man inte alltid. Eftersom det var första gången bilen fick känna på en bana efter ombyggnationen i vintras uppförde den sig väldigt bra. Lite småfix kom fram under resans gång och det är bra att det kommer nu i "försäsongen". Nästa vecka ska bilen mappas och "hörnvägas" så efter mappningen ska det inte finnas så mycket "fegsoppa" som jag mappat in till denna test.
En härlig dag med mycket kul på hjul. thumbs up thumbs up

Några bilder tog jag innan körningen startade.
Tyvärr är mina föraregenskaper sådana att jag inte kan köra och fota samtidigt.
Det kanske finns en kurs för det också.

En ALFA på lut.
[url][/url]

Min Råtta har landat.

[url][/url]

Bilder på deltagarbilar.

[url][/url]

[url][/url]

[url][/url]

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Kul med lite bilder! Tack Lennart!

Din Mazda lät läckert, som en riktig räser! thumbs up Hur mycket hästar och hur mycket vikt är det i den bilen? Trodde inte jag skulle hänga med så bra på rakorna som jag gjorde, men du kanske inte gick för fullt iof?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



patand skrev:
Kul med lite bilder! Tack Lennart!

Din Mazda lät läckert, som en riktig räser! thumbs up Hur mycket hästar och hur mycket vikt är det i den bilen? Trodde inte jag skulle hänga med så bra på rakorna som jag gjorde, men du kanske inte gick för fullt iof?


Ja nog hörs den när den kommer, man hör inte ens teckenspråket, trots att vi mätt upp 94 db. Efter denna vecka vet jag hur många pållar som är där men kommer att mappa fram så mycket vrid-yta ( på pappret ) som möjligt. Det finns nog en del att hämta jämfört med "leveransmappningen" som finns i "Power Moden". Ska bli kul att se vad det blir för resutat.


it was a nice day s.t.s. thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Petrus
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 11



Hade en fantastisk dag! omåttligt kul och trevligt folk. Det var skoj också att vi var en sådan blandning av olika typ av bilar. Det var en skön stämning på banan också. thumbs up Petrus

_________________
Petrus Ruuth
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Ja olika bilar var det definitivt! Fanns ju allt från helt standard SAAB 9-5 Aero med automatlåda till den 100% racebilsaktiga R8an! Jättekul att man får se så olika bilar och med olika hastigheter och att det ändock flyter på så bra som det gjorde även med mycket olika erfarenhet hos chaufförerna! Imponerande hur bra alla höll åt sidan när man var lite snabbare än någon! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172



Kan bara hålla med. Fantastiskt väder, god stämning, trevliga människor och gott om plats på banan.

Det var första gången i nya bilen, så lite nervöst var det. Men allt funkade som det skulle. Vissa mindre problem med en hoppande gasvajer och lite gamla däck. Instruktören lyckades få mig över gränsen med lite övertalning. Gjorde mina två första piruetter och gräskänningar. Lite stukat självfärtroende som man fick jobba upp igen under eftermiddagen. Men en fantastisk dag och man somnade utan problem efter hemkomsten.

Jag fokuserade ju mest på själva bilkörningen så det blev inte så många bilder. Men några kommer här i alla fall.

Trevlig syn att vakna till.


Hade glömt ladda batteriet innan avresa, så dragbilen fick hjälpa till via startkablar.


Lite andra bilar (det var andra bilar än Alfor där, men verkar inte ha fastnat på mina bilder)

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Petrus
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 11



Trevligt med bilder!
Känner någon här tjejen som var ute hela dagen och tog massa bilder? Hon måste ha en grym fotobank från Sviestad! Jag har varit på Alfaklubbens hemsida men lyckades inte hitta flera bilder än dessa:
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=mess_thread&messenger_aui . . . .

// Petrus

_________________
Petrus Ruuth
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Ja jag hade hoppats att det var någon på Rejsa som sprang omkring och fotade hela dagen. Såg att tjejen hade kameran uppe vid många av mina varv och även gick omkring i depån och använde kameran. Hoppas någon vet vem hon är och kan tipsa henne om att lägga upp bilder här i tråden!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Man kan aldrig lita på att dessa "Papparatzy" lägger ut bilder gratis . Högstbjudande gäller, och då ligger vi på rejsa dåligt till, men nog "fotades" det alltid.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172



Ingen "Papparatzy", bara en helt vanlig Sambo. Går att hitta länk till bilderna på Alfa Romeo Klubbens hemsida.
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=mess_thread&messenger_aui . . . .

Mvh Jonas

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Kul med lite mer bilder! Tack Jonas!

Hmmm tyckte mig se en trend på bilderna... Alforna står med huven uppe i depån och folk kliar sig i huvudet... Porscharna är ute på banan och kör...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172



patand skrev:
Kul med lite mer bilder! Tack Jonas!

Hmmm tyckte mig se en trend på bilderna... Alforna står med huven uppe i depån och folk kliar sig i huvudet... Porscharna är ute på banan och kör...


Fan, den sved ju..... Det är väl så att man får ge bort lite kvalitet om man vill ha temprament. Det var därför jag köpte min Seat, spansk kvalitet och tyskt temprament. Min tempramentsfulla Alfa gav mig två rediga pruetter ut ur böjarna men din Porsche verkar ju tempramentslöst ha gått åt det håll du velat hela tiden. Att du inte somnade på kuppen.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Klakken skrev:
Min tempramentsfulla Alfa gav mig två rediga pruetter ut ur böjarna men din Porsche verkar ju tempramentslöst ha gått åt det håll du velat hela tiden. Att du inte somnade på kuppen.


Missade du båda mina snurrningar i rondellen precis innan lunch? Berättade ju om de när vi satt och åt, både du och jag hade ju fått order av Pelle att köra lite hårdare och vi var ju ensamma på banan strax innan lunch så då passade man ju på...

Porschen är temperamentsfull... men bara när JAG vill...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172



Dina piruetter glömde jag hel i upprördheten. Nej, det är bara att erkänna att man imponeras av Porsches uthållighet. Så många mil i sånt tempo utan att mattas. När jag var på Sviestad för 2 år sen var polaren med med sin 911 från -84 (helt orginal). Bilen var helt oberörd efter några timmars körning. Min småpreppade Alfa GTV och min andra polares Corvette stod och smårök och luktade konstigt. Så det är nog ingen tillfällighet att bilderna såg ut som de gjorde.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Klakken skrev:
Dina piruetter glömde jag hel i upprördheten.


Jag har också glömt... eller förträngt snarare...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068



Vad kostar en sådan här övning. Verkar som ni fick mycket körtid. Och plats på banan..



Jag har själv kört med min gammle nästan standard kärra i upp til en timmes pass i 30 gradig värme, dessutom körde vi 2pers så den fick aldrig stå still. Det är snarare chaufför som kroknar och inte bilen ..tyskt är najs ibland..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Cédric skrev:
Vad kostar en sådan här övning. Verkar som ni fick mycket körtid. Och plats på banan..


2800 kostar det. Då ingår licenstagning för de som inte har det. Kan tyckas att det är mycket pengar jämfört med t.ex PCS banträffar. Men att ha med instruktörer i bilen är guld värt och jag tror faktiskt på det påstående som Åke (huvudinstruktör) kom med på morgongenomgången: "ni kommer tjäna in 3 års eget försökande på att gå denna kursen". Detta då sagt med tanke på rena nybörjare som efter en sådan här förarkurs kör väldigt mycket bättre än innan.

Sen blir det ju väldigt mycket bantid också, som sagt så körde jag ca 150 varv (3 timmar ungefär?) och hade kunnat köra mer om jag hade tagit färre/kortare pauser men man behöver samla tankarna och snacka med kompisarna också. Samt att även en tysk bil kan behöva lite vila emellanåt (inbillar jag mig iaf)...

Bättre avrostning efter vintern får man nog leta länge efter... thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



"En Alfa romeo går aldrig sönder, den slutar bara tillfälligt att fungera" som någon utryckte det någon gång.
Citera
Eftersnack
2007-04-12 Avancerad Förarkurs Sviestad
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7608 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande