Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-04-22 PCS MANTORP | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (8824 totalt) |
Jag stod faktiskt och kollade på OR-passet när du körde, Dan.
(Visste inte riktigt vem du var, men kan koppla ihop bil, bild och namn nu) Det såg riktigt bra ut och jag misstänker att du skulle kunna gå upp till R1 utan att tveka. Kul när frontmotorbilar visar framfötterna. Storyn om min racehelg kommer senare, i min biltråd. Jag ska bara köpslå med "easec" om lite bilder först... _________________ -- |
||||||
Tack så mycket.. Försökte få plats i R1 men det var tyvärr fullt, får bli nästa gång.. _________________ Dan Winberg |
||||||
Håller på att tanka över bilderna.
Hade enormt kul de två sista passen, konstigt att så många försvann när det började regna. Det är ju då det roliga började. Fick fyra pass idag, varav de två sista var kanon. Vad skall man säga, PCS måste ha Sveriges bästa funktionärer och instruktörer. En stor till alla inblandade. /snigeln från Lomma _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
R-däck regn o ~5plusgrd var inget kul alls, så för min del blev de bara 2 körpass.. Men jag ser ändå fram mot lite bilder här... _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
Det var kul i söndags.
Lite tråkigt att första passet blev så kort. Men andra passet körde jag tills jag med överhettade däck gick över curbsen i svängen vid depåinfarten. Fantastiskt vad fort det går från bra fäste tills det känns som man åker rodel i ett smörpaket. Annars gick bilen bra, Lyckades vid ett par tillfällen få bra utgång på rakan och kunde hänga på bra mkt motorstarkare bilar. Tog några kort men har de kvar i kameran. Fick även med lite film från starten i PCSR starten.(Ser inge kul ut.) Sista passet hoppade jag över, åkte hem o bäddade ner mig i sängen pga förkylning. Får se ifall man skall satsa på R1 nästa gång. Har lite svårt att komma om långsammare bilar då jag inte har effekten att ta mig om på rakorna! Känns som det blir mer flyt i de högre kalsserna. //Den Svarta 911:an. _________________ Patrick Hansson |
||||||
Jag bytte R-däcken mot vanliga gatdäck efter två pass i R1, vilket nog var en bra idé (inte så dumt med ett ordentligt bagageutrymme). Kul att ta reda på hur bakvagnssläpp känns i de flesta kurvor på Mantorp. Ut ur chikanen och depåkurvan blev det riktigt hårigt ett par gånger, även om nosen pekade någotsånär framåt hela tiden. ABS-en fick en ordentligt genomkörare också. Hade inte velat vara utan den igår.
I första passet blev jag avflaggad för att det slog eldflammor från frambromsarna. Begriper jag inte varför PBR målar sina belägg på kanterna. Det är väl klart att färgen brinner upp om man kör lite hårt. Nästa gång blir det stålborste på före montering. Eller förresten, nästa gång blir det andra belägg. Lutar nog åt Ferodo. Skoj! Nästa gång hoppas jag på strålande sol. _________________ Jon Petersson '93 Amethyst 968 Coupé |
||||||
Det var kallt och roligt!
Var i OR 1 och körde. Kändes bra, nya fina inställningar på bilen gjorde en bra skillnad jämfört med förra året! Drog dock hem efter en körning Lite sjuk familj och regnet drog ner viljan. Hur gick det i regnet sen? Blev det mycket av det? Håller med om man saknar lite effekt på rakan ibland för att komma om...... Jens i den vite 911án 84 _________________ Jens Lanvin |
||||||
Jag delar ditt problem med motorsvag bil. Jag vill inte förstöra dina förhoppningar men första körpasset i R1 var allt annat än bra! Riktigt vassa bilar som krypkörde i kurvorna bara för att sedan stå på som galningar på rakorna. De efterföljande körpassen blev dock riktigt bra med färre bilar. Jag ska självklart inte bara racka på andra! Min egen brist på talang och lite obalans i bilen gav en del rätt yviga utgångar ur kurvorna. (milt uttryckt) _________________ Björn Lundberg Porsche 968 CS -93 (Såld) |
||||||
Det var jäkligt halt de sista passen, speciellt om man som jag kör runt i 70-tals bil utan ABS.
Mina bromsar är dessutom fulla med luft jag inte lyckats få ut så jag bromsade tidigt i alla kurvor för att vara på den säkra sidan. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Tjena Magnus. Var det du som åkte silvrig targa i söndags. Kändes som 911 pre 89 var underrepresenterade. Tror inte vi var mer än 5-6 st. Hade vart kul att se lite fler modeller av den "äkta" 911:an. Den röda turbon var en fröjd för ögat dock. Låg länge och jagade den under pass 2. _________________ Patrick Hansson |
||||||
Japp, det var jag. Körde i OR2, mitt andra banmöte bara. Nä, det var mest nyare bilar. Tråkigt att de med äldre bilar inte kör så mycket. Mitt första banmöte var på Kinnekulle förra året, då hade man en "Classic" grupp. Då kom det ganska många äldre bilar som körde i samma grupp, det var riktigt häfftigt! Vilken grupp körde du i? inte i OR2 va? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Jag körde i OR men i den andra gruppen. En classic grupp hade vart skitkul att köra i. Blir lite roligare ifall man ha liknande prestanda på bilarna! Funderar på ifall man skulle åka på någon open pitlane träff. Då kan man köra några snabba varv, och sen ta det lungt två eller tre varv för att kyla däcken. Nu kändes det som att när man hade gjort sina snabba varv och tog det lite lungt så var passet slut. Sen fick man vänta 2h tills nästa pass. Tänkte vänta med att byta däck tills man har lyckats få hem dedär 17" fuchsen. Kanske satsar på ett R-däck. Mina Michelin MXX3 funkar inge bra. Ett tips till alla är att besöka Sviestad. Ett par gånger om året har de banåkadag. Kostar 300 + pr licens. Sen får du åka så mycket du vill i 3h. Blir lite lättare att planera åktid/kyltid. Dessutom kan du hålla motortempen uppe hela tiden och slippa att stå på tomgång och värma! _________________ Patrick Hansson |
||||||
Det var rätt stora kontraster. Mitt på dagen fanns det hur mycket grepp som helst, med brinnande bromsbelägg som följd, men i sista dubbelpasset var allt grepp som bortblåst. Inget problem med bromstemperaturen då precis. Desto svårare att få upp värmen i däcken. ofta säger folk "överhettade däck", när de egentligen menar för högt lufttryck i däcken på grund av höjd arbetstemperatur. Inte direkt riktat till "Den Svarta 911:an" - du kanske verkligen överhettade dina däck, det vet ju inte jag - men man kan testa att släppa ut lite luft. Jag brukar starta 0,2-0,3 kg under önskat tryck, kolla trycket efter varje kört pass och ev släppa ut ytterligare. Första varvet blir lite halt, men sedan är det bara att gasa. _________________ Jon Petersson '93 Amethyst 968 Coupé |
||||||
Jag märkte faktist ingen större skillnad på däcken under körningen, det var halt när det var blött.
Körde väl för långsamt! Jag kör med ganska lågt tryck i mina däck (Bridgestone S03) 2 bar fram och 2.4 bak (kallt). Det skrubbar lite på utkanten av mönstret så jag borde kanske ha lite högre tryck i dom. Hade jag haft lite mer pengar hade jag köpt en uppsättning billiga 15"are och lagt på r-däck på. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Skall säga att jag inte har testat ätt sänka trycket. Skall inhandla en däckstrycksmätare tills nästa träff. Mitt problem är att ifall jag skulle börja föröka att få bilen bra för bankörning så känner jag att det snart skulle spåra ur fullständigt. Har A4 sidor med saker som jag skulle vilja göra. Nya kammar,R-däck,Camber,Turbostyrväxel,torsionsstavar,bussningar,rensa inredning,mm,mm,mm,mm Bilen är lite för "fin" för att jag skall våga strula förmycket. Kör med ca 2.2 fram o 2.3 bak. Allt slitage sker på utsidan av däcket. Brukar uppleva att första två varven(lungt körda) är det halt. Sen blir det kaongrepp i ca 2-3varv. Efter det så är det som att försöka balansera ett suddgummi på en isbit. Kan nämna att jag bara körde första och andra passet. Mina torkarblad vägrade bestämt att ta bort vattnet från rutan. De nöjde sig med att omfördela vattnet i större droppar! _________________ Patrick Hansson |
||||||
Lite mer camber och en sänkning (om du inte gjort det) kan du ju kosta på dig, kostar inte så mycket.
Det var inte din bil som var jättehög bak? Kommer ihåg att jag gick förbi en mörk carerra som jag tyckte behövde en sänkning. Ingen som har lagt upp några bilder än? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
En uppsättning R-däck är ingen jätteinvestering, men jättekul på banan... Och en uppsättning torkarblad kanske?
Själv kör jag med Toyo R888. Grymt grepp (när det inte regnar), och bra pris - från 1.290 per styck på Wheelbase. Vidare använder jag PIAA's silikonblad. De lämnar en beläggning på rutan som gör att vattendropparna blåser bort, så jag behövde knappt slå på torkarna. Rätt skönt faktiskt... _________________ Jon Petersson '93 Amethyst 968 Coupé |
||||||
Eftersnack 2007-04-22 PCS MANTORP | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (8824 totalt) |