Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-04-22 PCS MANTORP
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8824 totalt)
dan winberg
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Härligt att få lufta kärran riktigt ordentligt.
Lite väl mycket rödflagg för OR2 bara :-)
Har tyvärr inga bilder men hoppas någon annan har! thumbs up

_________________
Dan Winberg
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Jag stod faktiskt och kollade på OR-passet när du körde, Dan.
(Visste inte riktigt vem du var, men kan koppla ihop bil, bild och namn nu)

Det såg riktigt bra ut och jag misstänker att du skulle kunna gå upp till R1 utan att tveka.

Kul när frontmotorbilar visar framfötterna.

Storyn om min racehelg kommer senare, i min biltråd.
Jag ska bara köpslå med "easec" om lite bilder först...

_________________
--
Citera
dan winberg
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Jag stod faktiskt och kollade på OR-passet när du körde, Dan.
(Visste inte riktigt vem du var, men kan koppla ihop bil, bild och namn nu)

Det såg riktigt bra ut och jag misstänker att du skulle kunna gå upp till R1 utan att tveka.

Kul när frontmotorbilar visar framfötterna.

Storyn om min racehelg kommer senare, i min biltråd.
Jag ska bara köpslå med "easec" om lite bilder först...


Tack så mycket.. Försökte få plats i R1 men det var tyvärr fullt, får bli nästa gång..

_________________
Dan Winberg
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Jag är avundsjuk på er som var på plats, hoppas någon har mycket bilder nu iaf!!

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Håller på att tanka över bilderna.

Hade enormt kul de två sista passen, konstigt att så många försvann när det började regna. Det är ju då det roliga började. Fick fyra pass idag, varav de två sista var kanon.

Vad skall man säga, PCS måste ha Sveriges bästa funktionärer och instruktörer. En stor thumbs up till alla inblandade.

/snigeln från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



easec skrev:
..konstigt att så många försvann när det började regna....



R-däck regn o ~5plusgrd var inget kul alls, så för min del blev de bara 2 körpass..
Men jag ser ändå fram mot lite bilder här...

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Det var kul i söndags.

Lite tråkigt att första passet blev så kort.
Men andra passet körde jag tills jag med överhettade däck gick över curbsen i svängen vid depåinfarten.

Fantastiskt vad fort det går från bra fäste tills det känns som man åker rodel i ett smörpaket.

Annars gick bilen bra, Lyckades vid ett par tillfällen få bra utgång på rakan och kunde hänga på bra mkt motorstarkare bilar.

Tog några kort men har de kvar i kameran.
Fick även med lite film från starten i PCSR starten.(Ser inge kul ut.)

Sista passet hoppade jag över, åkte hem o bäddade ner mig i sängen pga förkylning.

Får se ifall man skall satsa på R1 nästa gång.
Har lite svårt att komma om långsammare bilar då jag inte har effekten att ta mig om på rakorna!

Känns som det blir mer flyt i de högre kalsserna.

//Den Svarta 911:an.

_________________
Patrick Hansson
Citera
Bandini
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 10



Jag bytte R-däcken mot vanliga gatdäck efter två pass i R1, vilket nog var en bra idé (inte så dumt med ett ordentligt bagageutrymme). Kul att ta reda på hur bakvagnssläpp känns i de flesta kurvor på Mantorp. Ut ur chikanen och depåkurvan blev det riktigt hårigt ett par gånger, även om nosen pekade någotsånär framåt hela tiden. ABS-en fick en ordentligt genomkörare också. Hade inte velat vara utan den igår.

I första passet blev jag avflaggad för att det slog eldflammor från frambromsarna. Begriper jag inte varför PBR målar sina belägg på kanterna. Det är väl klart att färgen brinner upp om man kör lite hårt. Nästa gång blir det stålborste på före montering. Eller förresten, nästa gång blir det andra belägg. Lutar nog åt Ferodo.

Skoj! Nästa gång hoppas jag på strålande sol.

_________________
Jon Petersson
'93 Amethyst 968 Coupé
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4489



Det var kallt och roligt!

Var i OR 1 och körde. Kändes bra, nya fina inställningar på bilen gjorde en bra skillnad jämfört med förra året!

Drog dock hem efter en körning thumbs down

Lite sjuk familj och regnet drog ner viljan.

Hur gick det i regnet sen? Blev det mycket av det?




Håller med om man saknar lite effekt på rakan ibland för att komma om......


Jens i den vite 911án 84

_________________
Jens Lanvin
Citera
Nallen
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 19



CMXI skrev:

Får se ifall man skall satsa på R1 nästa gång.
Har lite svårt att komma om långsammare bilar då jag inte har effekten att ta mig om på rakorna!

Känns som det blir mer flyt i de högre kalsserna.

//Den Svarta 911:an.


Jag delar ditt problem med motorsvag bil. Jag vill inte förstöra dina förhoppningar men första körpasset i R1 var allt annat än bra! Riktigt vassa bilar som krypkörde i kurvorna bara för att sedan stå på som galningar på rakorna.
De efterföljande körpassen blev dock riktigt bra med färre bilar.
Jag ska självklart inte bara racka på andra! Min egen brist på talang och lite obalans i bilen gav en del rätt yviga utgångar ur kurvorna. (milt uttryckt)

_________________
Björn Lundberg
Porsche 968 CS -93 (Såld)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



Det var jäkligt halt de sista passen, speciellt om man som jag kör runt i 70-tals bil utan ABS.
Mina bromsar är dessutom fulla med luft jag inte lyckats få ut så jag bromsade tidigt i alla kurvor för att vara på den säkra sidan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



safe skrev:
Det var jäkligt halt de sista passen, speciellt om man som jag kör runt i 70-tals bil utan ABS.
Mina bromsar är dessutom fulla med luft jag inte lyckats få ut så jag bromsade tidigt i alla kurvor för att vara på den säkra sidan.



Tjena Magnus.

Var det du som åkte silvrig targa i söndags.

Kändes som 911 pre 89 var underrepresenterade.
Tror inte vi var mer än 5-6 st.

Hade vart kul att se lite fler modeller av den "äkta" 911:an.

Den röda turbon var en fröjd för ögat dock.
Låg länge och jagade den under pass 2.

_________________
Patrick Hansson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

För kallt kontra överhettade däck? Körde ni verkligen på samma bana?

Skoja bara, stod själv på Anderstorp i fredags. Soligt men blåsigt och KALLT!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
M M
SWE
Här sen Jul 2005
Inlägg: 62



Trist att så få inte passade på att köra i regnet på eftermiddagen.
De med anti-spinn, fyrhjulsdrift och gatdäck borde ha trivts ganska bra.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



CMXI skrev:
safe skrev:
Det var jäkligt halt de sista passen, speciellt om man som jag kör runt i 70-tals bil utan ABS.
Mina bromsar är dessutom fulla med luft jag inte lyckats få ut så jag bromsade tidigt i alla kurvor för att vara på den säkra sidan.



Tjena Magnus.

Var det du som åkte silvrig targa i söndags.

Kändes som 911 pre 89 var underrepresenterade.
Tror inte vi var mer än 5-6 st.

Hade vart kul att se lite fler modeller av den "äkta" 911:an.

Den röda turbon var en fröjd för ögat dock.
Låg länge och jagade den under pass 2.


Japp, det var jag. Körde i OR2, mitt andra banmöte bara.

Nä, det var mest nyare bilar. Tråkigt att de med äldre bilar inte kör så mycket. Mitt första banmöte var på Kinnekulle förra året, då hade man en "Classic" grupp. Då kom det ganska många äldre bilar som körde i samma grupp, det var riktigt häfftigt!

Vilken grupp körde du i? inte i OR2 va?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



safe skrev:
CMXI skrev:
safe skrev:
Det var jäkligt halt de sista passen, speciellt om man som jag kör runt i 70-tals bil utan ABS.
Mina bromsar är dessutom fulla med luft jag inte lyckats få ut så jag bromsade tidigt i alla kurvor för att vara på den säkra sidan.



Tjena Magnus.

Var det du som åkte silvrig targa i söndags.

Kändes som 911 pre 89 var underrepresenterade.
Tror inte vi var mer än 5-6 st.

Hade vart kul att se lite fler modeller av den "äkta" 911:an.

Den röda turbon var en fröjd för ögat dock.
Låg länge och jagade den under pass 2.


Japp, det var jag. Körde i OR2, mitt andra banmöte bara.

Nä, det var mest nyare bilar. Tråkigt att de med äldre bilar inte kör så mycket. Mitt första banmöte var på Kinnekulle förra året, då hade man en "Classic" grupp. Då kom det ganska många äldre bilar som körde i samma grupp, det var riktigt häfftigt!

Vilken grupp körde du i? inte i OR2 va?


Jag körde i OR men i den andra gruppen.

En classic grupp hade vart skitkul att köra i.

Blir lite roligare ifall man ha liknande prestanda på bilarna!

Funderar på ifall man skulle åka på någon open pitlane träff.

Då kan man köra några snabba varv, och sen ta det lungt två eller tre varv för att kyla däcken.

Nu kändes det som att när man hade gjort sina snabba varv och tog det lite lungt så var passet slut.
Sen fick man vänta 2h tills nästa pass.

Tänkte vänta med att byta däck tills man har lyckats få hem dedär 17" fuchsen.
Kanske satsar på ett R-däck.

Mina Michelin MXX3 funkar inge bra.

Ett tips till alla är att besöka Sviestad.

Ett par gånger om året har de banåkadag.

Kostar 300 + pr licens.

Sen får du åka så mycket du vill i 3h.

Blir lite lättare att planera åktid/kyltid.

Dessutom kan du hålla motortempen uppe hela tiden och slippa att stå på tomgång och värma!

_________________
Patrick Hansson
Citera
Bandini
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 10



Erik B skrev:
För kallt kontra överhettade däck? Körde ni verkligen på samma bana?

Det var rätt stora kontraster. Mitt på dagen fanns det hur mycket grepp som helst, med brinnande bromsbelägg som följd, men i sista dubbelpasset var allt grepp som bortblåst. Inget problem med bromstemperaturen då precis. Desto svårare att få upp värmen i däcken.

ofta säger folk "överhettade däck", när de egentligen menar för högt lufttryck i däcken på grund av höjd arbetstemperatur. Inte direkt riktat till "Den Svarta 911:an" - du kanske verkligen överhettade dina däck, det vet ju inte jag - men man kan testa att släppa ut lite luft. Jag brukar starta 0,2-0,3 kg under önskat tryck, kolla trycket efter varje kört pass och ev släppa ut ytterligare. Första varvet blir lite halt, men sedan är det bara att gasa.

_________________
Jon Petersson
'93 Amethyst 968 Coupé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



Jag märkte faktist ingen större skillnad på däcken under körningen, det var halt när det var blött.
Körde väl för långsamt!

Jag kör med ganska lågt tryck i mina däck (Bridgestone S03) 2 bar fram och 2.4 bak (kallt). Det skrubbar lite på utkanten av mönstret så jag borde kanske ha lite högre tryck i dom.

Hade jag haft lite mer pengar hade jag köpt en uppsättning billiga 15"are och lagt på r-däck på.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Bandini skrev:
Erik B skrev:
För kallt kontra överhettade däck? Körde ni verkligen på samma bana?

Det var rätt stora kontraster. Mitt på dagen fanns det hur mycket grepp som helst, med brinnande bromsbelägg som följd, men i sista dubbelpasset var allt grepp som bortblåst. Inget problem med bromstemperaturen då precis. Desto svårare att få upp värmen i däcken.

ofta säger folk "överhettade däck", när de egentligen menar för högt lufttryck i däcken på grund av höjd arbetstemperatur. Inte direkt riktat till "Den Svarta 911:an" - du kanske verkligen överhettade dina däck, det vet ju inte jag - men man kan testa att släppa ut lite luft. Jag brukar starta 0,2-0,3 kg under önskat tryck, kolla trycket efter varje kört pass och ev släppa ut ytterligare. Första varvet blir lite halt, men sedan är det bara att gasa.


Skall säga att jag inte har testat ätt sänka trycket.
Skall inhandla en däckstrycksmätare tills nästa träff.

Mitt problem är att ifall jag skulle börja föröka att få bilen bra för bankörning så känner jag att det snart skulle spåra ur fullständigt.

Har A4 sidor med saker som jag skulle vilja göra.

Nya kammar,R-däck,Camber,Turbostyrväxel,torsionsstavar,bussningar,rensa inredning,mm,mm,mm,mm

Bilen är lite för "fin" för att jag skall våga strula förmycket.


Kör med ca 2.2 fram o 2.3 bak.

Allt slitage sker på utsidan av däcket.

Brukar uppleva att första två varven(lungt körda) är det halt.
Sen blir det kaongrepp i ca 2-3varv.
Efter det så är det som att försöka balansera ett suddgummi på en isbit.

Kan nämna att jag bara körde första och andra passet.
Mina torkarblad vägrade bestämt att ta bort vattnet från rutan.
De nöjde sig med att omfördela vattnet i större droppar!

_________________
Patrick Hansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



Lite mer camber och en sänkning (om du inte gjort det) kan du ju kosta på dig, kostar inte så mycket.

Det var inte din bil som var jättehög bak? Kommer ihåg att jag gick förbi en mörk carerra som jag tyckte behövde en sänkning.


Ingen som har lagt upp några bilder än?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Bandini
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 10



En uppsättning R-däck är ingen jätteinvestering, men jättekul på banan... Och en uppsättning torkarblad kanske?

Själv kör jag med Toyo R888. Grymt grepp (när det inte regnar), och bra pris - från 1.290 per styck på Wheelbase.

Vidare använder jag PIAA's silikonblad. De lämnar en beläggning på rutan som gör att vattendropparna blåser bort, så jag behövde knappt slå på torkarna. Rätt skönt faktiskt...

_________________
Jon Petersson
'93 Amethyst 968 Coupé
Citera
Eftersnack
2007-04-22 PCS MANTORP
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8824 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande