Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-05-20 Lazzat RS Challenge #1 Lunda
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (9586 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17359


Trådstartare
Trots diverse datatekniska missöden tyckte jag det var en trevlig dag i solskenet på Lunda. De flesta jag pratade med verkade ha det kul däruppe trots att vi är en väldigt byråkratisk klubb som har en massa regler och grejer.
oerhört bra blandning av bilar som deltog och det bjöds på körning av många olika stilar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Tack för en trevlig träff med en mångfald av bilar. Kanon väder förutom blåsten men så brukar det ju vara på flygfält. En eloge till alla från Lazzat men vart tog min 63,11 repa vägen!? Inte för att det spelar nån roll men ändå.

_________________
bmw bmwsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Kommer ni att lägga ut hastighetsmätningarna?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17359


Trådstartare
Handlarn skrev:
Kommer ni att lägga ut hastighetsmätningarna?
Vet inte om de går att reda ut. Ska fråga Daniel om det.

Resultatlistan finns här:
http://www.lazzat.se/parts/NewsPage____431.aspx

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Tack Lazzat-gänget, för en mycket trevlig dag på Lunda! thumbs up

Välorganiserat, härlig blandning av bilar och folk, lagom klurig bana och återigen bra väder!
Det vore kanon om man kunde få se tiderna från samtliga åk!?

Personligen var jag glad för att jag lyckats få fart på Lådbilen igen efter fredagens strul på Kinnekulle,
då bilen plötsligt bara tvärdog. thumbs down
Det visade sig att det var strömförsörjningen till bensinpumpen som inte fungerade.

Himla synd bara att jag touchade en kon, så att den välte i sista rundan.
Den körningen kändes klart bättre än de övriga, vilket tydligen även klockan bevisade(58:16).
Men så är det med konbanor, det gäller att runda konerna och inte köra över dem!

BMW:n(dragbilen) fick känna på lite konbanekörning den också i gatdäcksklassen.
Den halkade runt på de Fulda-däck som jag hastigt tvingades köpa i höstas, när jag skulle ner till Ringen och upptäckte dagen innan avfärd att bakdäcken var så slitna att korden var framme på "skuldran" på insidan av däcken.
Dessa Fuldadäck hade dock en tendens att "skrika" väldigt mycket i konbanan idag.
Detta är lite lustigt, då BMW:n ersatt "Skrik-Polon" i vår familj.
Polon döptes till detta namn på banträffarna pga att den frambingade däcksskrik runt de flesta banor jag körde på.
Så BMW:n kanske skall döpas till "Skrik-BMW:n"!?

Kul att se att Esa kunde ratta hem segern i gatdäcksklassen med sin fina 320 si i originalutförande! thumbs up

och den fina 993 Carrera RS:en i händerna på Lars Levén var givetvis också en fröjd att se och en värdig vinnare av R-däcksklassen! thumbs up

Vi ses förhoppningsvis på nästa deltävling!

Kör så det ryker!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
b97_knl
Solna
Här sen Dec 2006
Inlägg: 63



Tack allihopa för en jättetrevlig tillställning. Trots ingen erfarenhet av konbanekörning fick jag lite rytm i rattandet till sist
Däcken började säga ifrån dock, men R-dito skall beställas i morgon
Nu gäller det att putsa på siffrorna

_________________
Mikael Kazjdan
------------------
E90 335iA M-sport - 08
F11 520dA Touring - 12 (min far)
Tidigare:
E90 320dA - 07
Golf V R32 DSG - 3st!
E34 M5 3.8 - 92
Citera
Magnus_L
Gävle
Här sen Okt 2006
Inlägg: 44



Tack för en trevlig och väl genomförd dag. En sak har jag återigen fått bekräftad. När det ser enkelt och odramatiskt ut, då går det fort. Detta behärskade Lars och Esa bäst idag, bra kört!

_________________
Magnus Lind
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 173



Som vanligt en mkt trevlig tillställning, ordnade en ordentlig tvättbjörnsbränna i nyllet.
Allt utom de tre första konerna var mkt bra, (de var lite mer parkeringsövning än slalom).

Riktigt roligt. Kommer med mer konkurenskraftig bil till nästa omgång.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag punktar upp mina erfarenheter:

* Mycket proffsigt arrangemang (som vanligt). thumbs up
* Många trevliga medtävlare. thumbs up

* Jag körde vilse bland konerna vid upprepade tillfällen. thumbs down
* Röd näsa idag (varför bar jag inte hatt hela dagen?) thumbs down

* Alla mina tider låg inom en sekund.
* Jag borde nog ha tagit Hånglian istället.
* Tusan vad det blåste.
* Jag vill också ha en sladdvänlig Porsche som ryker om däcken.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Homegrown skrev:
Som vanligt en mkt trevlig tillställning, ordnade en ordentlig tvättbjörnsbränna i nyllet.
Allt utom de tre första konerna var mkt bra, (de var lite mer parkeringsövning än slalom).

Riktigt roligt. Kommer med mer konkurenskraftig bil till nästa omgång.


Erfarenhet är att smörja in sig med solskyddsfaktor 25 innan man åker till Lunda!

Håller med om att de tre första konerna var väldigt snävt satta för att fungera bra!
om det hade varit något längre mellan dessa koner, så skulle det troligen ha blivit en mer naturlig och harmonisk bana.
Resten av banan var mycket bra! thumbs up
Även stoppfållan var bra med lagom ingångsfart(för de flesta...)! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Tack alla för en kanondag,i stort inget att klaga på kul oxå med den mix av bilar som fanns på plats thumbs up
Banan var kul hela vägen fanns både fart och sväng med en del tempoväxlingar.
Bilen höll ihop och uppförde sig i stort bra under hela dagen,känns som föraren är den svaga länken just nu

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17359


Trådstartare
Liten fundering:
Är vi för byråkratiska som stänger anmälan på utsatt tid? Som ni vet kom en deltagare något för sent (50 minuter...) och fick inte delta i eventet. Känns inte som att det ska vara omöjligt att komma i tid för att få bilen besiktad och att man ska kunna lyssna på förarmötet när vi har öppet ända till 09:25.

Vi tar till oss av synpunkterna om de första böjarna. Tanken är ju att det ska krävas inblandning av hjärnan när man kör och att spåret inte ska vara självklart redan från start.
(Utan deltagare är det ganska meningslöst att hålla på)

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus_L
Gävle
Här sen Okt 2006
Inlägg: 44



Lennart Hall skrev:
Liten fundering:
Är vi för byråkratiska som stänger anmälan på utsatt tid? Som ni vet kom en deltagare något för sent (50 minuter...) och fick inte delta i eventet. Känns inte som att det ska vara omöjligt att komma i tid för att få bilen besiktad och att man ska kunna lyssna på förarmötet när vi har öppet ända till 09:25.


Ni var ju tydliga med det redan från början så jag tycker ni gjorde rätt. Eget ansvar helt enkelt.
Däremot kan jag tycka att man kan få komma senare om man i förväg anmält sin sena ankomst. Folk kan ju ha förhinder eller ha långt att åka.

_________________
Magnus Lind
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Lennart Hall skrev:
Liten fundering:
Är vi för byråkratiska som stänger anmälan på utsatt tid?

Nej. Det är fair (speciellt med en "anmäla-försening-i-förvägs-klausul", t.ex. att man ringer)!
Förseningar kan ju dessutom gå ut över alla andra deltagare som får mindre körtid.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Här kommer lite rejsiga bilder.














_________________
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Lennart Hall skrev:
Liten fundering:
Är vi för byråkratiska som stänger anmälan på utsatt tid? Som ni vet kom en deltagare något för sent (50 minuter...) och fick inte delta i eventet. Känns inte som att det ska vara omöjligt att komma i tid för att få bilen besiktad och att man ska kunna lyssna på förarmötet när vi har öppet ända till 09:25.

Vi tar till oss av synpunkterna om de första böjarna. Tanken är ju att det ska krävas inblandning av hjärnan när man kör och att spåret inte ska vara självklart redan från start.
(Utan deltagare är det ganska meningslöst att hålla på)

Tycker det är bra att man försöker hålla på tiderna generellt!
Men om en förare har anmält sig, men t ex får fel på bilen på vägen till träffen, eller blir försenad pga andra omständigheter som man inte själv kan påverka och ringer och meddelar detta innan utsatt tid(t ex kl 09:25), då tycker jag att tävlingsledningen kan aggera med lite sunt förnuft från fall till fall.
Personligen tycker jag iofs att även enstaka dispenser för sen ankomst kan tillåtas i förväg av tävlingsledningen, som t ex förra året då Christian L inte kunde vara med från start pga familjeskäl(om det nu var pga dop, konfirmation eller något liknande). thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Niklas_Falk skrev:
Här kommer lite rejsiga bilder.


Härliga bilder Niklas! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Jag vill gärna ha tips o ider hur vi gör evenemanget änu bättre.

Dom 3 första konorna har jag redan tagit åt mig av, men det var faktist 25 meter längsledes mellan dom, dock med hela fältets bredd i sidled blev det inte så bra, ska inte upprepas.

Själv tyckte jag inbromsningen blev lyckad, inte så hög fart, och väldigt få som bromsade på sig/åkte på tvären in i fållan, vad tycker ni ??

Blev banan för lång ?? Det kändes som varje bils 2 varv tog lite för lång tid. Vi har ju oftast haft tider mellan 40-60 sek, nu låg det på 58-75 sek.
Trots 25 startande kändes det segt, jag tror inte dessa tider skulle vara roligt med 40 startande bilar, eller ??

Ska vi ha genomkörningen före tävlingen med 1 bil i taget ?? Eller ska vi köra i kö genom banan, sammla upp kön vid vändningen, och köra tillbaka ?? Eller ska vi tävla direkt utan genomkörning.

Ska förare som:
Föranmält sig.
Ringt in sen ankomst senast kl 9.25.
Som jag informerat om på förarmötet.
Få starta ?? Var ska han/hon isf starta ?? Pågående omgång eller nästkommande ?? sist i sin klass, eller sist i omgången ??

MVH Rikard.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 173



Satt ngn typ av smilie så att det går att se mina kommentarer.

Måste säga att utskrift av tider mellan omgångarna var mkt bra också.


Jag vill gärna ha tips o ider hur vi gör evenemanget änu bättre.

Dom 3 första konorna har jag redan tagit åt mig av, men det var faktist 25 meter längsledes mellan dom, dock med hela fältets bredd i sidled blev det inte så bra, ska inte upprepas.
Bra thumbs up

Själv tyckte jag inbromsningen blev lyckad, inte så hög fart, och väldigt få som bromsade på sig/åkte på tvären in i fållan, vad tycker ni ??
inga bromsplattor thumbs up

Blev banan för lång ?? Det kändes som varje bils 2 varv tog lite för lång tid. Vi har ju oftast haft tider mellan 40-60 sek, nu låg det på 58-75 sek.
Trots 25 startande kändes det segt, jag tror inte dessa tider skulle vara roligt med 40 startande bilar, eller ??
Bra med lång bana thumbs up

Ska vi ha genomkörningen före tävlingen med 1 bil i taget ?? Eller ska vi köra i kö genom banan, sammla upp kön vid vändningen, och köra tillbaka ?? Eller ska vi tävla direkt utan genomkörning.

Skippa genom körningen (att gå banan skall räcka samt kanske att tex du lr ngn annan som arrar demo kör banan ett par ggr så att man ser hur partierna är i rytm och fart). thumbs up

Ska förare som:
Föranmält sig.
Ringt in sen ankomst senast kl 9.25.
Som jag informerat om på förarmötet.
Få starta ?? Var ska han/hon isf starta ?? Pågående omgång eller nästkommande ?? sist i sin klass, eller sist i omgången ??
Sist i omgången har man missat en omgång så är den missad .
MVH Rikard.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



En grej till medans jag ändå håller på.

Vi har ju höjt priset med 50 kr, det är aldrig kul med höjningar, men det finns en anledning.

Vi har investerat i ett elverk som gör det hela lite lättre, till nästa omgång är det tänkt att det ska finnas en extra dataskärm för er förare att kolla tider på, vi kan bjuda på kaffe, det fanns faktist även denna gång, dock var väl reklamen för kaffet lite dålig (bryggaren stod under bordet)

Förra året investerade vi i 50 st nya sillikon konor (dyra) och Daniel "Gyver" gjorde en ny tidtagning åt oss för många sköna tusenlappar.

Vi fuktionärer får nu från i år bensinpengar för att ta oss till evenemangen, själv har jag 26 mil t.o.r, och det har vi tidigare betalat själva.

Vi har alltså inte höjt för att tjäna några pengar, utan för att det ska gå ihop. Klubben har tidigare år tjänat pengar på dragracing verksamheten, men i brist på nån stans att utöva dragracing i Stockholms trakten (tullinge nerlagt) så måste vi säkra att konbanan står på egna ben.

Vi hoppas att det finns förståelse för detta.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Isåkare skrev:
Jag vill gärna ha tips o ider hur vi gör evenemanget änu bättre.

Dom 3 första konorna har jag redan tagit åt mig av, men det var faktist 25 meter längsledes mellan dom, dock med hela fältets bredd i sidled blev det inte så bra, ska inte upprepas.

Själv tyckte jag inbromsningen blev lyckad, inte så hög fart, och väldigt få som bromsade på sig/åkte på tvären in i fållan, vad tycker ni ??

Blev banan för lång ?? Det kändes som varje bils 2 varv tog lite för lång tid. Vi har ju oftast haft tider mellan 40-60 sek, nu låg det på 58-75 sek.
Trots 25 startande kändes det segt, jag tror inte dessa tider skulle vara roligt med 40 startande bilar, eller ??

Ska vi ha genomkörningen före tävlingen med 1 bil i taget ?? Eller ska vi köra i kö genom banan, sammla upp kön vid vändningen, och köra tillbaka ?? Eller ska vi tävla direkt utan genomkörning.

Ska förare som:
Föranmält sig.
Ringt in sen ankomst senast kl 9.25.
Som jag informerat om på förarmötet.
Få starta ?? Var ska han/hon isf starta ?? Pågående omgång eller nästkommande ?? sist i sin klass, eller sist i omgången ??

MVH Rikard.

Först och framst vill jag säga att du, Rikard, gör ett kanonjobb!!! thumbs up
Skall försöka ge mina synpunkter på de frågor du ställer:
Problemet med de tre första konerna var att de i praktiken var tre "hårnålar" uppradade på varandra.
om kon nr 2 hade stått lite närmare banans mitt, så hade det troligen funkat bättre!

Slutpartiet med avslutande stoppfålla var som sagt mycket bra! thumbs up

Banans längd tycker jag var bra! Den bör helst inte göras så mycket kortare! thumbs up
och om första delen hade varit något "öppnare", så hade tiderna automatiskt blivit aningen snabbare!

Visst är det trevligt med genomkörning en och en, men det tar en evinnerlig tid.
Speciellt om alla dessutom måste köra långsamt igenom banan.
Jag fick nämligen en kommentar om att jag körde för fort!!!

För att spara tid så borde nog genomkörningen antingen skippas helt, vi har ju trots allt gått hela banan och att köra den på ett långt led tycker jag inte ger så mycket eftersom man inte ser så mycket av banan framför sig(om man inte kör först...).
Det är oftast i början av dagen det rinner iväg mycket tid innan man kommer igång med körningen.
Nog var väl klockan en bit över 11 innan vi kom igång med själva tävlingen igår!?
om promenaden runt banan gjordes i något raskare takt och första bil redan står på startlinjen senast kl 10 för första start, så har man tjänat in en hel del tid som kan utnyttjas för effektiv körtid under dagen istället.
Man kan ju kanske tom sätta en deadline, att om vi är klara med de 3 x 2 rundorna till t ex kl 14.30 så hinner alla köra varsin enkelrunda inom ramen för tävlingen.
Det skulle i alla fall jag prioritera högre än en första genomkörning.

Har redan kommenterat var jag står rörande sen ankomst.
Vill bara tillägga att jag tycker att man bör "slussa in" den som kommit sent i sin egen grupp som om han/hon varit på plats hela dagen, utan att få köra igen missade omgångar. På sin höjd bör man få starta sist i sin grupp om man kommer precis när ens egen grupp håller på och kör men har missat sin ordinarie plats i gruppen.

Keep up the good work!

P.S. Kranskullorna var sötare förra året...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Eftersnack
2007-05-20 Lazzat RS Challenge #1 Lunda
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (9586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande