Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-06-05 F1 kör Superstage Emmaboda
3 besök senaste veckan (4585 totalt)
Humpe
Kalmar
Här sen Nov 2005
Inlägg: 48


Trådstartare
Vet inte om någon här ifrån var på träffen eller inte så jag vet inte om inlägget hör hemma i eftersnack eller inte.

Idag var Von Braun Sports cars och körde superstage i Emmaboda med ett gäng Ferraris. Jag smet iväg tidigare ifrån jobbet för att få chans att kika på lite Italienskt fullblod och framför allt beskåda det utlovade rekordförsöket med en F1'a!


Somliga satsade lite även om de flesta fegkörde.


thumbs down Ingen hjälm...


Läcker Wiesmann




Den egentliga anledningen till att åka till Emmaboda denna dagen. Inte varje dag man ser en F1'a i Småländska skogarna :-)




Fokus inför rekordförsöket




Det var inte bara en F1 på plats och körde.


Full attack i det snäva patiet på SS banan.




Ännu en bild på den personliga favoriten ;-)

och hur gick det med rekordet? Har ingen exakt tid och tänker inte spekulera heller men det var verkligen en upplevelse att se Gullabo satsa friskt i en F1'a.

Resten av bilderna hittas här!

_________________
Henrik Brosenius
[url]foto.brosenius.se[/url]
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Är inte den där Jordanbilen ganska strypt? Körde några varv på STCC-finalen 2005 och det lät som den inte hade alla hästar hemma.

Nu borde iofsig oavsett effekt bräcka SS-rekordet utan problem tycker man.

_________________
Martin Öberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



obizzz skrev:
Är inte den där Jordanbilen ganska strypt? Körde några varv på STCC-finalen 2005 och det lät som den inte hade alla hästar hemma.

Nu borde iofsig oavsett effekt bräcka SS-rekordet utan problem tycker man.

Framförallt körde han skitmesigt med den och höll ju betydligt lägre kurvhastigheter än t.ex. FRenault. Om man nu skall visa upp en F1:a på banan så skall det ju köras så att det syns vilken prestande de har, annars är det helt meningslöst.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263



Fina bilder som vanligt
Nån som vet några tider? Ja menar mer på de vanliga bilarna, skoj att jämnföra lite

MVH

_________________
István Csiszár
Citera
Humpe
Kalmar
Här sen Nov 2005
Inlägg: 48


Trådstartare
Istvan skrev:
Fina bilder som vanligt
Nån som vet några tider? Ja menar mer på de vanliga bilarna, skoj att jämnföra lite

MVH


Kul att bilderna uppskattas.

De flesta som körde fegade löjligt mycket så deras tider lär knappast vara något att hänga i granen. Hörde något om 1.28 någonting på en av de få som iaf försökte. En ägare till en F430 fick sig dessutom en åktur med Gullabo, uppfattade tyvärr inte tiden :-(

_________________
Henrik Brosenius
[url]foto.brosenius.se[/url]
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Jag skulle så gärna vilja veta lite tider, och kanske en kommentar från någon som körde.

Frågan är varför man inte skulle stå på fult med sin Ferrari om man ändå äger en?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



obizzz skrev:
Är inte den där Jordanbilen ganska strypt? Körde några varv på STCC-finalen 2005 och det lät som den inte hade alla hästar hemma.

Nu borde iofsig oavsett effekt bräcka SS-rekordet utan problem tycker man.


Det kommer jag ihåg. Jag va där och tävlade med radicalen då. Vi körde fortare med radicalen än han gjorde med F1:an. Men jag tror inte det är nån F1 motor i den. Måste va nåt annat.
Men F1 fantast som jag är så är det rätt tråkigt att publiken får helt fel uppfattning om vad en F1 bil är. Varken ljudet eller hastigheten va i närheten av en "riktigt".
Men det hör kanske inte till denna tråden.

En tid måste väl gå att skaka fram?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Har för mig att det sitter en F3000-motor i Rajamäkis bil. Zytek är det väl?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Samuel Lindkvist skrev:
obizzz skrev:
Är inte den där Jordanbilen ganska strypt? Körde några varv på STCC-finalen 2005 och det lät som den inte hade alla hästar hemma.

Nu borde iofsig oavsett effekt bräcka SS-rekordet utan problem tycker man.


Det kommer jag ihåg. Jag va där och tävlade med radicalen då.


Var det inte den gången som Gabbe körde bakom F1:an med SR3:an med passagerare i bilen och tutade för omkörning? Det var inte sådär alldeles uppskattat på alla håll.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Samma killar i Ferrarisarna som körde i Karlskrona på Saltsjöbadsloppet va?
De fiskörde där med, men killen i gul-blå 430:n ladda på rätt bra! Fick lite halvokontrollerat kast i "min" sväng...
Men F1:an är grymt kul att se. thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



550 hk vid 12000 rpm står det på deras web om Jordan-bilen så det låter väl som att det kan vara en F3000-motor eller en varvtalsbegränsad F1-motor?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



1.13.8 var Gullabos tid i F1:an. Och det stämmer att det är en F3000-motor.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Mäcen skrev:
1.13.8 var Gullabos tid i F1:an. Och det stämmer att det är en F3000-motor.


Ah, eventuellt en 1a plats i SS listan då.. Om det inte stämmer att en 318is kört på 1.10 på gatdäck isåfall är det en hedrande 2a plats.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



En supercart hade tydligen kört snabbare; 1.13.0

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



En F1:a borde köra på runt minuten. Top-gears bana har liknande tider som superstage. Där körde väl en renault F1 på 59sekunder.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Humpe
Kalmar
Här sen Nov 2005
Inlägg: 48


Trådstartare
Rätt säker på att de körde bättre än 1.13 tillslut, hörde nämligen någon sådan siffra innan de bytte bil och det såg iaf ut att gå snabbare med den andra bilen.

Repotage i lokalblaskan här:
http://www.barometern.se/article/1277036_107-0-0-0

_________________
Henrik Brosenius
[url]foto.brosenius.se[/url]
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



Jag pratade med Magnus på Bilsport idag, och han sa 1.13.8. Magnus har hand om uthyrningen av banan.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Peter S skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
obizzz skrev:
Är inte den där Jordanbilen ganska strypt? Körde några varv på STCC-finalen 2005 och det lät som den inte hade alla hästar hemma.

Nu borde iofsig oavsett effekt bräcka SS-rekordet utan problem tycker man.


Det kommer jag ihåg. Jag va där och tävlade med radicalen då.


Var det inte den gången som Gabbe körde bakom F1:an med SR3:an med passagerare i bilen och tutade för omkörning? Det var inte sådär alldeles uppskattat på alla håll.


De -03 dom åkte bakom F1:at och tutade. De va inte ens gabbe som körde utan en av instruktörerna från Mantorp, minns inte namnet på honom. Han körde även racet med bilen. Förövrigt sista tävlingen dom körde ihop med sportvagnarna.

Klart de kan ju hänt flera gånger.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



1.13.8 kan nog stämma, för de sade på Smålandsnytt att de missade rekordet med 8 tiondelar.

_________________
Lasse Alfons
Citera
JohanEriksson
Karlskrona
Här sen Jun 2007
Inlägg: 4



Chassi: EJ12. Motor o transmission: Judd KV treliters V8 o Xtrac manuellt 6-petad seq.
Gullabos körtid: 1 uppvärmningsvarv, 2 tidsförsök på förmiddagen. Ett hastigt tidsförsök på eftermiddagen. All körning med den set up bilen transporterats med. Inga justeringar.

Den andra bilen var Kovalainens vinnarbil i World Series by Nissan.

Utan att ha sett Top Gears slinga på riktigt är jag ändå benägen att påstå att den och Bilsport Superstage är väsensskilda, hur mycket tiderna än påminner om varandra.
Att det över huvudtaget gick att köra en F1 på Emmaboda utan att fastna eller lägga i backen måste vara en liten seger bara det.
Bilsport har lovat en rapport från körningen till sommarens dubbelnummer.

Vad gäller Von Braun Sportscars Ferrari-körning samma dag var det särskilt två ekipage som körde riktigt bra. En röd 360 Spider jobbade intensivt för att komma under 1.30. Gjorde tydliga personliga förbättringar under dagen men fick ge sig med några ynka hundradelars marginal.
Föraren av den F430 som bar de svenska tävlingsfärgerna hade en del banvana med Ferrari innan och imponerade med 1.27,09 på OE-monterade gatdäck. Det är nästan Corvette C6-snabbt med Gullabo det. Bra jobbat!

I Saltsjöbadsloppet dagen efter var det för övrigt Ferrari-gänget som gasade hårdast på banan runt Bryggarberget i Karlskrona.
Själva tävlingen är annars av idealtidstyp. Skön slinga!

_________________
Johan Eriksson
Citera
Eftersnack
2007-06-05 F1 kör Superstage Emmaboda
3 besök senaste veckan (4585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande