Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-06-15-17 Velodromloppet Gelleråsen
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (8748 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503


Trådstartare
Fuskade över lite till Eftersnack istället
Peter S skrev:
Kort racerapport:

Sju sorger och åtta bedrövelser.
Fredrik C skrev:
Nej! Vad har hänt nu?
Peter S skrev:
Bara lugn. Bilen är hel utanpå.

Fick en felaktig styrväxel som vi var tvungna att byta. Plus att generatorn hade ett lager som gått vilket resulterade i att den kastade av remmen. Inga stora problem men tillräckligt för att det ska sinka en racehelg.
magnusrx7 skrev:
Hemkommen från Gelleråsen..... kall och blöt... tur man har bra värme i bilen!

Det var ganska många bedrövelser idag tror jag..

MEN det va mycke bresladd och fajter som vi på läktarna gillade!

Återkommer med kort i början på veckan.

Tack alla racers!

// magnus

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503


Trådstartare
Liten kort Racerapport från min horizont:
Torsdag kväll:
Anländer och blir hänvisad till depåplats bland andra Roadsportare vid trailerparkeringen och Svinstallarna (undrar vilka som låt mest egenterligen? ).
Det blåste svinkallt genom märg och ben när allt skulle packas upp och sättas upp. Partytältet fick vänta tills morgonen men eftersom jag planerade tidig besiktning så gjordes allt iordning innan läggdags (jisses vad lång tid det tar att värma frusna knäskålar och fötter).

Fredag:
Frukost på PitStop Café och sen till sekretariatet för anmälan, inte öppet än, tar det "sen".
Hämta bil och vagnbok och ställa sig i besiktningskön, plats 8, jättebra (kön fylldes på snabbt). När det var min tur hade jag naturligtvis glömt att gå till det nu öppnade sekretariatet för att få besiktningslappen och där var det nu kö. Det var bara att starta om längs bak i kön igen...
Besiktningen var inga problem och tom mitt hemmasnickrade kamerafäste fick godkänt
Sen var det snabbt ut till träningspasset för att försöka att hitta lämplig lufttrycksbalans (min enda justeringsmöjlighet). 3e varvet gav 1.23.16 och lufttrycket var endast 1,5 runt om förutom VF som var 1,3 (Kinnekulleinställning för varmare väder). Det kändes inte alls bra eftersom det kasade och hade sig i "Trösen2" och på några andra ställen.
Kvalet var på eftermiddagen och en liten tryckhöjning hoppades jag skulle ge mig mina 1,7 i varmtryck som Toyosarna har fungerat bra på förr.
Det blev inget bättre och bästa tid blev bara 1.23.24, jag måste överkört rejält eftersom tredje varvet öht på en ny bana för bilen borde inte bli bästa... Men jag bevakade min andraposition i C så det var inte helfel iaf. Dahlin satte nån monstertid på 1.19 nånting och dit hade jag aldrig kunnat nå.
Nåja resten av fredagen njöts i solen bland massor av racing och trevliga Rejsianer, Road/Mod-Sportare och en massa andra. Kvällen var betydligt varmare än på torsdagen och med hjälp av Nomexunderstället så blev det varmt och mysigt i sovsäcken (varför inte jag tänkte på det natten innan )

Lördag:
Morgonen började lugnt med frukost och lite slötittande på några RHK-kval. Det var dessutom en massa publik som kom och ställde frågor (skoj och ovant). Men när det började närma sig rejs så blev det mer fokus på däckstryck och tidsplanering mm. Vi hade ju dessutom spänningsmomentet Macklin som med sin Hult Healy inte kvalat utan startade sist (och borde mao vråla om oss i C ungefär när vi börjat fundera på att passera varandra innan inbromsningen mot Trösen).
Efter uppställning så gick starten ganska lugnt till. Jag höll min plats och Macklin körde zick-zack mellan de flesta på vägen mot Trösen (Passerade hela C iaf). Jag tappade inte så mycket på Dahlins Caterham tyckte jag på första varvet så det ingav lite hopp. Men på varv tre så tappade jag gaspedalen efter Ejes, shit, vad hände nu. >
Jag hade lite stödgas när jag klämde pedalen i durken så det behövde lyckligtvis inte parkeras på plats. När jag haltat i depå så hade jag bestämt mig för att bryta, men när jag funderat ett tag kom jag på att det kanske bara var nåt med vajern på spjället eller nåt. Ut och upp med huven och javisst, vajerjusteringen hade lossnat från plenumet så det var bara att ploppa tillbaka den, igen med huven, på med balaklava, hjälm, handskar, bälte och ut igen för att eventuellt kunna sätta nåt snabbare varv (bara 1.23.80 hittills). Jag hade fyra varv på mig men inget blev fritt från varvningar så jag fick nöja mig med fjärde plats på söndagens grid i C. Nåja, minst en erfarenhet rikare iaf.
Resten av lördagen var det åskådarplats på ett antal rejs som avslutades med Ginettornas "glasfiberorgie". Mycket täta rejs där det verkar som bilarna är antingen för breda eller för långa, iaf jämfört med vissas ögonmått.
Standard Ny och GT-65 är ju också underbara klasser att beskåda, RHK vet vad de gör när de alltid lägger dem sist.
Sen var det lite grillat och mycket ljug på kvällen, men inte för sent, vårt Race2 gick 9:40

Söndag:
Det började regna ca 03:00 och sen höll det bara på. Det lättade lite ca 07:00 men det var bara falskt alarm. Upp och ta fruktost och sen stå med blöta fötter och ladda upp. Jag passade på att tuta i 2 bar i däcken för att öka marktrycket lite, det var blött, blött, blött på banan.
Min lilla mössa på bilen är ju till för depåtransporter och den fick sitta på ända till lineupp där den lämpligen lättade av en vindpust. Nån snäll själ förbarmade sig över mig och stod och höll ett paraply över mig under de 5-7 minuter som jag stod i lineup (på sista plats pga min dåliga varvtid under race1).
Under formationsvarvet så började minnesbilderna från MGCC KM på Sturup 2006 dyka upp i huvet (men det var en barnlek mot detta), då gick det faktiskt att köra med torra yokisar med symboliskt mönster, nu hade jag färska Toyos som bara gått en racehelg innan...
Vid starten gjorde jag ingen direkt attack eftersom jag tänkte känna mig för lite. Men av nån anledning verkade hela fältet bara vara en kö och jag märkte att inbromsningen till Trösen fungerade inte så mycket sämre för mig än vid torrt (150m var väl tidigt, men där bromsade alla andra...). Jag fick till en bra utgång ur Esset och vid Ejes bromsades det tidigt så jag tog en rövare på yttern och plockade två. Stärkt av det samt att det verkade gå att få in mitt understyrande skrot i kurvorna så var det bara att ladda vidare. Vid varje inbromsning så plockade jag billängder på de framför och jag verkade få mindre balansproblem än andra när det vattenplanade (för det gjorde det lite överallt).
Inför depåkurvan var det riktigt halt men genom att gå snålt innerspår genom depåkurvan så verkade jag få riktigt bra fart ut på rakan och här plockade jag många ekipage, faktiskt alla utom Wiklund som var ca 44 sek före i mål (och enda som hade snabbare bästa varvtid än mig ).
Den roligaste passagen var att bromsa sig förbi Krister Anderssons Boxter (han har ju också ABS). Efter Kristers dåliga utgång på rakan så körde vi nästan hela rakan dörr mot dörr och sen kunde jag bromsa senare och fortfarande ta mig in i Trösen, jätteskoj att kunna lite på att medtävlande håller sitt spår. thumbs up

Vad är det förresten för skitsnack att standardABS inte kan användas i Racing

När vi kom i mål så trodde jag att jag kommit in som fyra eftersom jag hade räknat in två A-bilar till, men det blev som tvåa i Heatet (jag som trodde jag gjort nåt fel när de "ville ha tag på mig").

Min setup är normalt lite understyrningsfeg på torrt men på blött verkar den passa min körstil lite eftersom den "självrätar" bakvagnskast. Det är nog inte det snabbaste men jag kommer oftast runt.

Resten av söndagen blev lite konstig, jag är inte van vid en massa gratulationer och ryggdunkar
Men allt går ju att bota med mer racing och efter SPVM's prisutdelning så avtog regnandet så det gick att packa ihop allt utan att bli dyngsur (men allt som packades var ju blött iofs). Helgen kröntes sen med plats på Gelleråsens kanonläktare (Man ser ju precis hela banan om man står längs rakan) Ginettor på hal is (utan plastkontakt, kors i taket), CT/GT/GTS -65 och på slutet Standard Ny, där Bergers tog hem det.

Jag sitter på modemsnöre tills efter midsommar, så filmen från regnracet får YouTubas då. Kameran la av på slutet men alla omkörningarna är med (den kommer att bli vintergodis).

Nu ska jag sovva, fejset känns som en Terassvärmare ungefär

Felstanvingar och redaktionella syftningsfel är det nog gott om.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Bara att sälla sig till ryggdunkargänget och gratulationsskaran. Grattis Niklas

Kan lova plats för rapporten i kommande Bulletinen, fixa gärna några fräcka racebilder.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



härligt!!!!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2136



BILDER!!!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Racerapport
Eftersom alla tycker att jag är vansinning som kör till racen borde jag gjort det igen.
Men i år blev det trailer. Har lite dåliga erfarenheter av Gelleråsen. Förra gången rasade motorn med en vevaxel som vile bli banan.
Nå efter att ha packat allt, (tänk vad mycket mer saker man inte behöver som får plats) thumbs up insåg jag att det var bäst att ha rejsdäcken på.
Resultatet av denna vådliga manöver blev att jag upptäckte ett rejält fel på bakbromsarna höger sida, 0300 var allt klar. Revelj 0545 skjutsade ut min bättre hälft till Arlanda ( Hon hade tingat bilen ) 0700 kopplades cruisen på 80 km/h och riktningen togs ut mot Karlskoga.
Väl framme var det dags för lite träning 3 varv räckte gott för att kolla bromsarna.

Ställa in bilen är inte aktuellt eftersom man då:

1. Måste veta vad man gör
2. Måste veta vad man vill åstadkomma
3. Måste veta vad som påverkar vad

Naturligtvis har jag inte en susning om ovanstående annat än i teorin. Nåja efter att ha funderat i 30 minuter så gick jag runt tittade på bilar och sa hej till folk....

Lördag Kval Sammanfattning Halkigt och varmt klarade inte av bättre än 1,24.369

Se ovan Punkt 1 och 3

Hör jag någon ropa förarträning?

Börjar förbereda för racet kollar bromsar upphängningar däck vätskenivåer.
Ser att bromsvätskan runnit över tar ut bromsvätska.
HMM brukar fylla på motorolja till M:et på min märket. Pratar med en kompis som bestämt hävdar att han fyller på till MAX märket. Gör då så (tack Micke)

Race 1 Ställer upp startar tar 2 bilar i starten ligger på .
På 4:e varvet tar jag en blick i backspegeln vid uppväxling oj vad vitt det är. Tänker att Healyn ryker rejält.
Nästa varv = teknisk flagg eftersom jag släpper ut oljedimma via catchtanken.

(jaja Jag vet att nya kolvringar bör sättas dit men se under punkt 1. Ovan)

Sensmoral om det funkar så fortsätt att göra så, chansen är större att det fortsätter att fungera.

Söndagen ägnades åt att tömma catchtanken samt att modifiera vevhusventilationen med en slang + slangklämma + bult. Hela 15 minuters mekande.

Mätte pulsen samtidigt som racestället åkte på =100slag/min nervös som attan det var ju halt därute. Hade ginettorna 16 Snurrningar? och de som packade ihop inte hade väl alla problem med materialet?

Nåväl ut till start 12:a på gridden Samtidigt med 30 Sek skylten flyr nervositeten och adrenalinet slår till Får till en helt OK start tar 2 bilar. Plockar 2 till
Understyr överstyr om vartannat men helt odramtiskt Kan verkligen rekomendera Marcos för den som vill ha en snäll och smickrande bil.
Närmar mig min teamkompis Lasse även han i en Marcos (1800). Han har bättre acc ut på rakan och jag är för feg för att försöka på insidan av Trösen.
Nåväl upp till Ejes har jag rejält med fart så jag gör ett försök testbromsar lite för att känna hur mycket det bromsar NADA. Går med helt låsta hjul in, Som tur är hinner Lasse ta kurvan innan jag kommer PUH. Tar escaperouten Tappar en Elan och en Ginetta förbi mig.
Efter dem, försöker 1 gång ner i trösen kliver av (FEG) sedan lyckas det efter ett tag att ta Elanen genom att hålla ett tajtare spår i dep kurvan samt kliva på gasen tidigt. Och ja det överstyrde!. Hade kanske kunnat göra mer tidigare men det var gulflagg på en del ställen.
Sätter efter Ginettan kommer i kapp försöker bromsa lika sent som honom. Inser efter en svettig inbromsning att 450 kg bromsas upp snabbare en 700 kg även om jag har bättre däck. Linar upp i Depåkurvan för att ta honom, tyvärr för han bryta.
Nu är det Marcosjakt, kommer i kapp Lasse som kör brett med vilda kast på bilen. Men kommer inte om innan målflagg. I mål som 8.a Men placeringen känns helt ointressant för det var rejs hela vägen.
Så nästa gång det blir race kan man få be om regn?

Summa summarum Bilen hel allt fungerar. Föraren fortfarande med förbättringspotential.

Så skall allt packas ihop Mycket prylar som inte behövts packas in i dragbilen tar 1 timme innan allt är färdigt.

Lasses slutkommentar när vi skiljs: Varför trailar du? Det är väl onödigt!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Klockren rapport, Johan thumbs up

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068



Snorkallt var det, och blött. Men det gick ju att få bra platser på läktaren . Och det var kul racing och kul bilar. Tyvärr missade vi roadsport. Jag tog lite bilder uppifrån läkteren. Men eftersom vi stod allra högst upp så blev dom ju inte så kanon. Men den här tråden är ju så bildfattig så nåt måste ju göras

Hur funkar AppK egentligen när det gäller trimmning. Vilka begränsningar finns det ? En viss grön elan tex hade "rätt" bra krut jämfört med resten av hans kamrater..


































_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag är nyfiken på Ginettorna. Inga bilder på dem?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068



Det regnade så mycket då så jag fotade inte mer än så här , men rejset var rätt skoj. Mer utspritt än vad jag trodde att det skulle bli..


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Var hittar man resultatet av helgens evenemang??

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Cédric skrev:
Snorkallt var det, och blött. Men det gick ju att få bra platser på läktaren . Och det var kul racing och kul bilar. Tyvärr missade vi roadsport. Jag tog lite bilder uppifrån läkteren. Men eftersom vi stod allra högst upp så blev dom ju inte så kanon. Men den här tråden är ju så bildfattig så nåt måste ju göras

Hur funkar AppK egentligen när det gäller trimmning. Vilka begränsningar finns det ? En viss grön elan tex hade "rätt" bra krut jämfört med resten av hans kamrater..


Tog bort lite finfina bilder Dock saknas det en på en orange och blå Marcos? >
Det är homolgeringshandlingen som styr (Numer = kunskap och plånbok) Elan motorn har visat sig vara utvecklingsbar till skillnad från exempelvis alfafyran.
Myggans Gröna går bra men framför allt är det en kanonförare. Hade glädjen att få ligga efter honom in i trösen under kval innerhjulet var 1 decimeter minst upp i luften.
Analyserar man snabbaste varv i race 2 så låg han på 3:e bästa tid Anders Schilldt i Healyn hade näst bästa och Björn Glestad i Shelbyn? hade snabbast.
De flesta åkte 12 sekunder saktare än under kvalet (torrt)
Medans några åkte 5 till 8 sekunder saktare. Där ibland undertecknad

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



P.P. skrev:
Klockren rapport, Johan thumbs up


tackar ödmjukast

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365




_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Eftersom jag inte kunde köra i race två (och var tvungen att avbryta race 1...) så kunde jag ju fota. Bilder på annat ställe senare.

Denna bild (också på Håkan Hansson) summerar det hela ganska bra:

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Här kommer lite av mina bilder!














Boskapsvagn eller krigsfångar?




















_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



och några till........












_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Verkar gått rätt brett ofta att döma av bilderna.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Kanon bilder ! har du fler ??

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Per, hur gick det för dig? Benke i Cobran nämnde att du varit ute när jag ringde honom för lägesrapport i söndags kväll (inte mycket positivt ifrån det lägret )

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Jo jag var hel nöjd första tävlingen med nya bilen. 4 i första racet men i i sista (regnracet) så la pinong lagren upp på sista varvet hadde bilen hållit i hop så hadde det blivit en 3 plats.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Eftersnack
2007-06-15-17 Velodromloppet Gelleråsen
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (8748 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande