Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lancia Beta 2000 hpe 1977 | 4 besök senaste veckan (3604 totalt) |
Har nu råkat köpa på mig en italienska,
Den har stått undanställd i en lada sen 88, så jag räknar med att det blir en hel del småjobb på den före den kan brukas. Tanken är att den ska få bli min sommartransportbil (dragrok) men jag har tänkt uppgradera den så att den inte är alldeles bortkommen på en bana. De justeringar, utöver en grundlig genomgång, jag tänkt börja med är; vettiga moderna sulor (finns nog), bussningar (behövs nog ändå bytas då den stått 19 år), mindre anemiskt avgassystem (finns inte mycket kvar av det gamla). Ev. senare justeringar, är att ändra lite på insugssidan. Jag är också lite sugen på att etanolkonvertera den, men det får vi se om det finns ork till. _________________ John Nilson |
|
|
En sån har man haft, 1978 årsmodell.
Samma originalfärg med brun/orange inredning. Inredningsdesignern måste rökt på.. omlackad svart av någon ägare. Min var i ett tråkigt skick, hoppas att du har hittat en pärla. Väldigt trevlig motor och kul med en udda bil. Tips är att kolla kammarna om motorn går oroligt, mina såg ut som upp och nervända V. Det fanns tidigare en person i Skåne som hade rätt mycket delar till dem. Har dock inte hans nummer kvar. _________________ /Jerry Svensson |
Fiats TC motor är ju en av världens vanligaste så delar till den brukar ju inte vara nåt problem. Kammarna brukar klara sig bra oxå (inga Ford-legeringar där.. ) även om de är vassa..
Är själv i startgroparna för att montera Pittatore-kammar i Argentan (samma motor typ fast insprut), ska bli spännande.. |
Kammarna är nästan samma på Fiats motor, de är kraftigare på Lancian.
Bredare nockar om jag inte minns fel, tiderna bör vara samma. Kommer tyvärr inte ihåg. Vi bytte till Fiat på min och den gick lika bra som original. _________________ /Jerry Svensson |
Min bil har besparats den ökända orange bruna klädseln och har istället en mer sober inredning i svart med blåa L på, framstolarna .
Den ser ut att vara riktigt bra under överdragsklädseln, men tyvär finns det lite hål i dörsidor och panelen efter 80 tals stereoinstalationen(med equoaeaeoalizeeer ). I övrigt är karossen både rättså rak och relativt rostbefriad, det finns lite bublor i nederkant av dörrar insidan av huven samt hörnen under bakstötfångarn. Jag är säker på att det kommer dyka upp lite till när jag väl ger mig på att leta det finns det ju alltid. Tanken med denna bil är att den inte ska behöva rulla förräns till våren . Så jag ger mig fram till hösten (oktober typ) på att jaga ev information och vart delar/matrial kan lokaliseras (den får mogna väl skyddad i en annan lada under tiden), sen ska motorn och en del annat isär och allt gås igenom, litar inte mycket på något som stått så länge. _________________ John Nilson |
Du vill väl egentligen inte ha rostletartips...
MEN bilprovningen visste var de skulle titta. Kolla hjulhusen bak, där sitter dubbla plåtar som tyvärr rostar bra. Första stället de tittade på. Får gratulera till ett kul inköp. Rolig bil, första bilen jag ägt som drog loss hjulen med endast gaspådrag. När man var ung så var det viktigt. _________________ /Jerry Svensson |
Våra race- och banåkarbilar Lancia Beta 2000 hpe 1977 | 4 besök senaste veckan (3604 totalt) |