Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-08-17/19 Anderstorp Race festival | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (6005 totalt) |
En liten kort rapport utan bilder (jag tog inga men det fanns andra kameror där):
Racerapport Anderstorp 2007-08-17/19 Anlände till depån vid lunch på fredagen och lastade ur bilen lite lugnt för att förbereda för kval1 som var tidsplanerat till 14:35. Nu hade det spridits lite info om fördröjning på 30 minuter men eftersom vi var efter Ginetta så var det bara att lina upp efter dem (med depåplats vänd mot lineupen så var det inga problem att hålla koll). Vädret var blåsigt och halvklart med tunga moln så man visst inte om det skulle komma nån regnskur (det var lite pölar här och där i depån men banan var torr). Det tog bara en halvtimme för partytältet att blåsa sönder (det hade klarat tre tävlingar) så grejerna fick packas in i sovtältet (det fungerade som fin barlast så inte det flög iväg, tältpinnar och asfalt är ingen bra mix). Eftersom jag var för snål för att köra tester på förmiddagen så blev kval1 premiären på Anderstorp för mig i denna bil och premiär i racetempo. Det är ju ingångshastigheterna i kurvorna som är svårast att bedöma och utgångshastigheten som är viktigast att få till (jag har ju ingen motor att accelerera med på rakorna). Jag fick lite häng på Anders Eriksson ut på banan så jag hade nåt riktmärke för spårval och bromspunkter. Nu är väl inte en Caterham det optimala att kopiera när det gäller körstil men det verkade fungera rätt bra (nu mjukstartar jag aldrig på banan så det kan ju förklara varför jag kunde hänga på). Laptimern visade 2.06 för varv2 men då hade det redan börjat regna och sen blev det blötare och blötare. Nu är ju blött väglag ingen större problem för mig (det går ju långsammare iofs men det är bra träning för att hitta gränser/balans), jag var dock lite orolig om det skulle bli pölar i slutet på rakan och för min lite ändrade balans (bytte från 70 till 80 i fjäder bak veckan innan). Det blev inga pölar men Hansenkurvan blev såphal (armarna räckte precis till vid ett tillfälle). Balansen i bilen var tydligt mindre understyrd men kontrollen var underbar, det är bara att styra in och välja grad av understyrning med gasen. Det gjorde att jag inte hade så stora problem att välja apex i de viktiga bankade kurvorna. I karusellen körde jag nog lite väl långsamt iofs, jag hade lite svårt att känna greppsgränsen där. När vi kom in efter kvalet så hade det naturligtvis slutat regna, bara för att retas antar jag. Alla satte bästatider på varv 2 (utom Per Hammarsjö som tog det väldigt lugnt i början) men eftersom det var två kval så hoppades vi på torrt på kval2 lördag fm.. Bästa tiden från de två kvalen är det som gav startuppställningen för Race1. Resten av fredagskvällen gick åt till diverse trevligt ljug med många i depån. Sent på kvällen kunde vi skåda en molnbank stor som Himalaya rolla in i solnedgången. Jag är inte säker om det var den som gav allt regn som kom på natten men blött blev det (iaf på utsidan tältet). Lördag morgon var upptorkande (det hade tydligen inte kommit så mycket vatten som det lät mot tältduken) och vädret såg förhoppningsfullt ut (mindre moln än på fredagen). Jag passade på att lina upp bakom Anders även för kval2 för att kunna få lite riktmärke och det fungerade ungefär lika bra denna gång. Men denna gång var det torrt hela kvalet (förutom vatten i karusellen som Mikael Wiklund lyckades skvätta fram från en vattenpöl på insidan) och tiden slank ner till 2.02.8 Kvalet blev väldigt intressant och tätt i A där det var tre ekipage inom en sekund, i C var vi bara två och jag lyckades kvala lite före Per Hammarsjö. Race1 på lördag eftermiddag började lite olustigt med lite regnstänk i lineup, men det skulle visa sig att asfalten var tillräckligt varm så det blev inte ens fukt (det torkade mycket ort). Vi hade missuppfattat proceduren lite vid den rullande starten så vi hade polesidan fel när vi rullade fram (Pole skulle ha varit till höger men vi med udda nummer låg till vänster). Nu kan jag inte skylla min dåliga start på det för jag låg på höga varv på tvåan innan strat och när det brakade till glömde jag att växla till trean (jag hör inte ens motorns studsande på varvstoppet i brölet). Ut på rakan kom jag sist med tom en liten lucka fram till Per. Det blev att jaga och det var sannerligen ingen brist på motivation. Anderstorp som jag hade trott skulle vara en barnlek att köra om på visade sig vara ganska svår om man inte har motoreffekt. Jag märkte att jag hade bättre utgång ur ett antal kurvor men för att få till det så använder jag samma ingång i kurvorna som Per (jag kanske skulle ha kunnat bromsa med mindre marginal men att braka in i nån bakifrån känns så dumt). Efter ett par varv så hamnade jag tillräckligt nära i karusellen för att Per skulle täcka i depåkurvan. Detta gjorde att jag kom mycket nära i södra kurvan och fick dessutom en kanonutgång på rakan. Sen var det bara att hoppas att jag skulle komma tillräckligt långt förbi för att min lägre toppfart (det skiljer 5km/h vid bromspunkten pga att jag saknar hardtop) inte skulle bita mig där bak. Nu lyckades det med lite marginal och Per var kvar bakom resten av racet (men bara 3 sek efter i mål). På sista varvet blev det lite skoj varvningar. I slutet på flygrakan såg jag se två figurer i backspegeln ("objects in mirror are faster than they appear") jag tänkte vinka förbi dem på vänstersidan, men de delar på sig och verkar vilja ta varsin sida. Det blev att sikta i mitten på den avsmalnade slutet på rakan och vid 200m så vrålade Jesper Markusson och Lars Macklin förbi. Macklin var lite efter men bromsade senare på innern och tog sig på så vis förbi till segern i A. Lite senare i Karusellen blev det att hålla ett högt spår eftersom fighten om tredjeplatsen i A var hård mellan de tre Sevenderivaten i A (Tommy Falk i Lotus (en äkta), Christer Almqvist i en Caterham och Bo Johansson i sin BJ01). Efter målgång som visade det sig att Macklin slagit nytt varvrekord på 1.47.# så det gick inte att klaga på förhållanden. På eftermiddagen var det dags för prisutdelning uppe på podiet på andra våningen och det kändes riktigt bra utfört med glasfigurer och magnumbuteljer (jisses vad en prispall blir klistrig...), men att vi inte kunde fylla prispallen i C var lite tråkigt, hoppas på bättre uppslutning på Falkenberg. Lördag kväll så var det ännu mer ljug och stjärnklar himmel. Natten var svinkall men solen började värma redan tidigt på morgonen. Söndagen började med endast tunna moln och solsken. Det såg mycket lovande ut. Vi körde inte race2 förrän ca 14:00 så det fanns tid att kolla på lite race. Modsport bjöd på lite spektakulära händelser där Bengt Johansson satte fyr på sin Cobra ute på flygrakan. Den hade rykt illa i flera varv men till slut hände nåt allvarligt (svårt att säga vad men det vart rejält grillad i motorrummet). När det var dags för vår lineup så hade det hunnit bli rejält varm och jag svettades rejält bara jag fick på mig kläderna. Det blev att dricka en extra liter vatten för att undvika problem. Racen är 10 varv och tar därmed lite drygt 20 minuter och det blir svettigt med subotimal kondition. Denna gång så linade vi upp med udda nummer till höger (som man skulle) och jag ville inte missa växlingen vid starten denna gång (därför gled jag fram på trean). När vi rullade fram så var någon längre fram lite nervig så det bromsades ner lite precis innan lamporna släcktes. Jag hade lite lucka till Max Lindblom i Triumphen så jag kunde kasta i tvåan och ge fullt. Jag hade god kontakt i södra kurvan men när jag skulle kasta i fyran i utgången så fick jag inte i den, typiskt! När jag väl hittade växeln så var momentet borta och Anders och Per flög förbi. Då blev det att jaga igen då. Men nu känndes det som om det bettade bättre och jag hade börjat få upp tempot i de norra 90gradarna. Redan i Hansenkurvan så kunde jag titta lite på insidan av Per och även i Karusellen. Efter en bra utgång på start&mål så var det upplagt för repris av omkörningen i race1. Per gjorde en bättre utgång än sist så det var betydligt segare att ta sig förbi. Vid inbromsningen så var jag nog bara en halv billängd före så jag bromsade så sent jag vågade (vid 110m enligt ögonmåttet) och Per bromsade lite tidigare. Jag hade klart högre fart in i kurvan än vanligt men det gick bra att klara den utan att ens vara utanför ytterkurbsen (men det var inga stora marginaler). Resten av racet avlöpte lugnt och jag kämpade mot laptimern. Per tror jag gjorde några missar eftersom han blev lite längre bakom än vid förra racet. Bästa varvtid blev till slut 2.00.204 och det känner jag mig riktigt nöjd med. Att komma under två minuter blev helt plötsigt målet under racet men det gick bara långsammare när jag försökte (det brukar ju bli så). Efter racet blev det att åka victorycar tillsammans med de andra två klassegrarna (Lars Macklin i A och Mikael Wiklund i B). Sen blev det prisutdelning på podiet med applåder, publikvisslingar och kladdig dryck både här och där (overallen luktar urk). Sammanfattningvis en mycket skoj tävlingshelg med mycket bättre väder än man kunnat räkna med. Arrangemanget flöt också på mycket bra (inte pga. vatten i depån denna gång) och tidsschemat hölls till mycket stor del. |
||
02an med osthyvelvingen fick långa blickar av MC-poliserna som stod uppställda vid informationen... |
||
Den oranga (Coloradogul för att vara korrekt) är en ti -70 som precis är uttagen från en lada där den stått i 8 år. Mekaniskt tillfixad, men inte ens tvättad Går i GBG dessutom.
Eftersom jag inte hade någon lämplig 02 i drift åkte jag svart 320i e21 -78. _________________ /Anders C |
||
var och kollade på söndagen, det var mycket trevligt. Synd bara att inte mer folk som kom och kollade, det var ju till och med gratis inträde..
_________________ Andreas Åkebrink Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic Gillar att svarva och fräsa egna grejer |
||
JA ! hur vore det med lite marknadsföring !! Gratis inträde inte konstigt att start avgiften var 2600 pluss 2x 400 för träningen = 3400:- Falkenberg tog 2000 inklusive träning nu till finalen.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
oj det var inte biligt! Men det hade nog inte med att göra att det var frit inträde för dom sa till mig att det var sponsorerna som betalade inträdet. Men lite mer Marknadsföring hade ju inte skadat och sedan tagit inträde för åskådarna och hellre sänkt start avgiften för dom aktiva. _________________ Andreas Åkebrink Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic Gillar att svarva och fräsa egna grejer |
||
Men det hade inte varit svårt att marknadsföra mer (dvs mer än noll). Programmet hade de däremot lagt ner ett himla jobb på. Vi får se hur Falkenberg blir, det har potential att bli den mest prisvärda helgen för året. Hur var det med din bil förresten? Blev det problem med bränslet i depåkurvan eftersom den spottade så på målrakan? |
||
Min bil tyckte inte om den kurvan ! Första racet provade jag att köra utan luftfilter o det blev inte så bra blödrade över 6500rpm sen blev det lite halt efter Cobran ! men en pokal blev det.
Andra racet så tog jag mig fram i fätet men i depå kurvan så låser sig växelådan o tre far för bi, kör upp mig två placeringar igen då går växelregaget av !! Men det var en toppen hälg kul att kunna hänga med med 150hk motor bland Viprer, GT4o, Carerror mm. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Vi ser ju ut att ha rätt skoj på podiet Jag har pillat lite video och Race1 kommer kanske upp på tuben inatt. |
||
Hur illa är det med Benkes Cobra? Jag vågar nog inte ringa och fråga på ett par veckor, han brukar bli lite mörk i synen när sånt här händer...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Men det såg ut att ha varit rejält varmt. |
||
Hmmm. på högersidan går ju avgasröret... Lär ju varit varmt nog att kunna antända det mesta efter ett par varv. Frågan är nu om den bilen någonsin kommer ut igen, han har hotat med pensionering ett par år nu
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
||
Lacken är inte bättre än så (och den lossnar bitvis för varje arrangörsreklam som tas av). |
||
Valda delar av Roadsport Race1:
http://www.youtube.com/watch?v=L5jnk Valda delar av Race2: http://www.youtube.com/watch?v=MfP5r A kom aldrig och varvade denna gången, de gnällde över sämre grepp medan jag tyckte det var bättre än vid race1. Det snabbaste varvet är varv fem men jag klippte ihop det lite. |
||
Alla kurvor på trean förutom Karusellen som behöver fyran (den kurva jag har svårast att hålla uppe farten i). |
||
Kanon video
Stor skillnad i grepp mellan era bilar ! Eller blev det bätttre för den bronsiga när han följdeefter dig? Du klarade av att klippa apex mkt oftare. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Eftersnack 2007-08-17/19 Anderstorp Race festival | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (6005 totalt) |