Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-09-22 MGCC Km5 Knutan
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (8329 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Sådär, då var historiens jämnaste (?) MGCC KM avklarat thumbs up . Det blev ngn sorts "målfoto" i både roadsport C och A i KM-serien. Inbördes möten avgör i C mellan Josen och mig eftersom vi har samma poäng. På samma sätt blev nog i A om andra och tredje plats mellan AndersH och Bengt Metz.

Makalöst händelserikt race i roadsport C, det var kul att vara med. Bromsdueller och terrängkörning och 3 bilar i mål inom 0,4 sekunder! Ser fram emot videos på detta! Josen drog längsta strået, Niklas Falk 3:a och underteckna 2:a. Alla vi hade haft 1a, 2a resp 3e plats under racet

Blött på morgonen och sen torrt och attans snabb bana, många personliga rekord slogs idag. Utvecklingen i roadsport C har varit mkt stor de senaste åren, tider som ger 8-10e plats idag hade varit pallplats för 4 år sen

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472



Några bilder från dagen finns på http://www.zoomphoto.se/motorsport










_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Min dag blev kort; redan under tidsträning 1 gick en bult som håller generatorn av(!); remmen hoppade av; vattenpumpen stannade; bilen kokade...
Sen följde ett smått otroligt besvärligt mekande med många inblandade; till slut fick vi konstatera att remmen krympt/svällt på bredden i samband med incidenten - det var helt enkelt omöjligt att få den på plats igen.

Det blev till att låna en för tunn och för lång rem av Brobergs (tack, och tack även till Fredrik som var den som fixade lånet av remmen - och inte minst en ny bult) och m h a den kunde jag i af ta mig hem. När allt var klart för hemfärd hittade jag förstås min reservrem...

Ingen rolig avslutning på säsongen för min del; jag hann sätta ett 1.13,8-varv innan det gick åt h-e, men det kändes att det fanns mycket kvar att hämta idag (låga 1.13/höga 1.12?).

Motorn verkar ha klarat kokandet utan att ta stryk; det är ju i a f en tröst.
Men... min lilla 1,6a kommer aldrig att kunna hänga på Josen och Niklas rakt fram, så ett ras kanske hade fått mig att stoppa i en 1,8.

Grattis till alla som placerade sig bra/satte personbästa (minst lika kul) - vi ses om inte annat nästa säsong.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Det var en helt underbar dag, lite stresstigare mellan körpassen än jag blivit van...

Vädret blev ju precis som DMI förutspått. Avtagande nederbörfd på morgonen. Att solen skulle värma asfalten heltorr till C's andra tidsträning hade jag inte räknat med. Greppet var ju underbart och att sänka personligt från SSM i somras (1.13.6) till 1.12.14 idag säger en del.
Men att ha Josen som bogserare runt banan hjälpte ju till motivationen

Jag hade planerat att kunna hamna mellan Josen och Per för att hjälpa Josen med poängen (lite teamwork mellan SVKGare). Jag placerade mig emellan dem men det blev ju fel ordning så istället för att hjälpa så stjälpte jag serievinsten... Josen körde 14 hundradelar långsammare än mig på tidskvalet men som klen revanch satte han en tid på 1.11.975 under racet.

Nu ska jag ta och pilla lite med filmerna så får vi se om det blir nåt. Racefilmen hoppas jag verkligen på (där hände det ju nåt varje varv)
Edit: Den är sevärd, jag lovar. På väg upp till Google Video för tillfället...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Nu finns det en liten film att njuta av:
http://video.google.com/videoplay?docid=5877089845888384660

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej

Börjar som vanligt att tacka alla tävlingsledare (flaggvakter kallas även de Tävlingsledare enl SBF nomeklatur) KM generaler mfl inom MGCC

Utan deras frivilliga arbete blev det inte kört en meter


Bilen gick kanon, endast föraren kan klankas, har inte lärt mig att skylla på allt mellan himmel och jord om det inte går bra (ännu)


För egen del förlorade jag andraplatsen i totalställningen till Ander Hofverberg med en marginal på 6 tusendelar av en sekund, hur lång sträcka blir det på Knutstorp?

Jag hade 01:09.293 Anders Hofverberg hade 01:09.187, tre bilar blev strukna pga för låg markfrigång, en tredjeplats blev det i dag, Janne Persson vann som vanligt

Vädret var kanon, greppet i banan blev bättre och bättre uppåt dan

Tiden idag är nytt personbästa med officiell tidtagning

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Niklas Falk skrev:
Nu finns det en liten film att njuta av:
http://video.google.com/videoplay?docid=5877089845888384660


Listigt av Josen att placera sig i mitten inför inbromsningen på rakan på sista varvet. Garvade gott åt det från läktaren. Stor risk (eller chans beroende på hur man ser det) att Pär gått om annars. Underhållande film. thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Dennis Kullman skrev:
Min dag blev kort; redan under tidsträning 1 gick en bult som håller generatorn av(!); remmen hoppade av; vattenpumpen stannade; bilen kokade...
Sen följde ett smått otroligt besvärligt mekande med många inblandade; till slut fick vi konstatera att remmen krympt/svällt på bredden i samband med incidenten - det var helt enkelt omöjligt att få den på plats igen.

Det blev till att låna en för tunn och för lång rem av Brobergs (tack, och tack även till Fredrik som var den som fixade lånet av remmen - och inte minst en ny bult) och m h a den kunde jag i af ta mig hem. När allt var klart för hemfärd hittade jag förstås min reservrem...

Ingen rolig avslutning på säsongen för min del; jag hann sätta ett 1.13,8-varv innan det gick åt h-e, men det kändes att det fanns mycket kvar att hämta idag (låga 1.13/höga 1.12?).

Motorn verkar ha klarat kokandet utan att ta stryk; det är ju i a f en tröst.
Men... min lilla 1,6a kommer aldrig att kunna hänga på Josen och Niklas rakt fram, så ett ras kanske hade fått mig att stoppa i en 1,8.

Grattis till alla som placerade sig bra/satte personbästa (minst lika kul) - vi ses om inte annat nästa säsong.


Nej nej nej!! Du GAV thumbs up ju mig din reservrem på Knutan i sommras. Jag som hade tänkt köpa dig en ny rem som tack för hjälpen men det är ju så dags nu. , jag får verkligen dåligt samvete när jag läser det här.

Som en tröst kan jag ju säga att min motor verkar ha klarat sig bra efter samma behandling. Det är ju i princip en odödlig bil vi kör. Men visst vore det skönt att rasa 1.6:an så att man har en god anledning att leta upp en 1.8:a. Men också kul att vara underdog.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Niklas Falk skrev:
Nu finns det en liten film att njuta av:
http://video.google.com/videoplay?docid=5877089845888384660

Kul att du filmade, det såg ut som en rejäl fight från läktaren, men jäklar vad tight det verkar ha varit! thumbs up

Man blir lätt sugen, det var ju grymt många Miator.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Kul film, bra tight rejsing!!!

Vid 6.45 tänkte jag "hur fan kan han bromsa så sent helt plötsligt i den gule Porschen".
Men det kunde han ju inte...

Niklas -du såg verkligen ut att ha det hela stabilt in the bag fram till 2/3 av rejset, speciellt första varven kändes det som du hade ett gott övertag i fart. Var det några misstag eller däcken som föll av som gjorde det? Pers bromsattack kändes som ett resultat av kombinationen lyckad kurva från honom och liten miss av dig ut på rakan, mer en enskild grej än en trend?

Sen kommer ju Josen ikapp snabbt. Det är tydligt hur stressad Niklas blir med Josen bakom, kameran blir plötsligt mycket mer ryckig och sen startar underhållningen på allvar. (BTW Pär verkar inte alls ha samma intimidator effekt på Niklas som Josen har... )

Snygg defensiv körning av Josen på slutet, tycker jag. thumbs up


(oxo snyggt kört av alla vid varvningar, ökar på feel-good faktorn)

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Kristoffer R skrev:
Kul film, bra tight rejsing!!!

Vid 6.45 tänkte jag "hur fan kan han bromsa så sent helt plötsligt i den gule Porschen".
Men det kunde han ju inte...

Niklas -du såg verkligen ut att ha det hela stabilt in the bag fram till 2/3 av rejset, speciellt första varven kändes det som du hade ett gott övertag i fart. Var det några misstag eller däcken som föll av som gjorde det? Pers bromsattack kändes som ett resultat av kombinationen lyckad kurva från honom och liten miss av dig ut på rakan, mer en enskild grej än en trend?

Sen kommer ju Josen ikapp snabbt. Det är tydligt hur stressad Niklas blir med Josen bakom, kameran blir plötsligt mycket mer ryckig och sen startar underhållningen på allvar. (BTW Pär verkar inte alls ha samma intimidator effekt på Niklas som Josen har... )

Snygg defensiv körning av Josen på slutet, tycker jag. thumbs up


(oxo snyggt kört av alla vid varvningar, ökar på feel-good faktorn)
Det var nog lite kombinationer av anledningar till trenden. Däcken peekade nog efter 5-6 varv, koncentrationen tryter också lite med tiden (mycket köra med backspegeln), sen verkade de få bra fart bakom när Per inte misslyckades ut på rakan (ännu värre när jag inte får till bäcken pga mer koll i backspegeln än framåt).
När Per låg emellan Josen och mig så blir det ju lite dragspel eftersom vi är snabba på olika delar. Med Josen bakom mig så blev det ju en igel som var snabb på samma delar (framförallt fick jag ingen lucka bak vid Lito).

Men mitt snabbaste varv var på varv 11 (och då 6 tiondelar långsammare än de andra tvås snabbaste) så jag kör som vanligt snabbast när jag har hjälp med fokuseringen frammåt.

Varvningarna sköttes mycket snyggt, men det var nog inget svårt att se oss när vi kom tre i klump, varav två i ganska tydliga färger.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Fint arrangemang som vanlig av MGCC. Många bilar i alla klasser och särskilt många Miator i Roadsport C. Där är det verkligt bra bilar och förare med varvtider som börjar bli riktigt bra nu för de snabbaste. Kul se Niklas film! Jag fick ju på parkettplats se Niklas och Josens inbromsningmatch i senare delen av Träning #2 i slutet av långa rakan. Det var spännande att se på nära håll det också.

Har ju i år inte varit med i KM-deltävlingarna av olika skäl och för egen del så fick jag nu vara nöjd med att få körträning och försöka komma i närheten av tidigare års varvtider, nog så svårt det också. >

Kul att köra, även om det inledningsvis var mycket halt med våt bana. Sedan så blev banan överraskande hastigt upptorkande, något som gav mig lite strul med att komma fram till en vettig set-up med mina nya fjädrar. Träning #1 hade jag satsat på att ha bilen inställd för helt vått, något som blev helt fel då i stort hela banan redan då blivit torr! thumbs down

Höll sedan på och tämjde bort överstyrning, lyckades någorlunda efterhand men först till racet var bilen sådan jag ville ha den så det gick koncentrera sig på körningen ordentligt. Det började åtminstone bli balans i bilen och jämnare fart något mer i närheten av andra motsvarande Miator. Mina för året lite högre gatfjädrar (var tvungen byta eftersom min tidigare mycket låga bil var omöjlig ta ut på väg eftersom guppen i Göteborgstrakten byggs högre och högre) har nog gjort bilen något lite långsammare men resten av den relativt tröga framfarten står föraren för. Men jättekul att köra och få mer körtid på Knutan. Banan är verkligen utmanade och frampå dagen fanns greppet där minst sagt

En pluspoäng var att jag med min för året lite höjda bil inte behövde oroa mig för frigångskontrollen efter Träning #1! thumbs up

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Depåbilder samt prisutdelning Ljungbyhed och Knutstorp

Någon bil kan saknas

http://community.webshots.com/user/bemeco

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Det märks på Niklas film att det är svårt att vara i ledning.
Huvudet börjar fara runt. Antar att koncentrationen tar ut sin rätt efter ca 5 minuter. Svängarna blir yvigare och man hör tydligt att däcken skriker mer i svängarna.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Nu finns resultat och samtliga varvtider på MGCC's hemsida!

Precis som Pär skrev så blev det väldigt tight och fyra placeringar i serieresultatet avgjordes på inbördes möte.

Det går inte att ta fel på entusiasmen i Roadsport C - varje gång vi annonserade line up för Roadsport C på PA-systemet stod redan alla bilar där i en prydlig rad.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Roger Gustafsson skrev:
Det märks på Niklas film att det är svårt att vara i ledning.
Huvudet börjar fara runt. Antar att koncentrationen tar ut sin rätt efter ca 5 minuter. Svängarna blir yvigare och man hör tydligt att däcken skriker mer i svängarna.


Mycket kul film! Härlig kamp! Perfekt placerad kamera där man kunde se de förföljande bilarna i backspegeln. thumbs up

Jag har nyligen själv haft förmånen att vara jagad i sluttampen på ett långlopp... i drygt 45 minuter lyckades jag hålla den jagande bakom mig. Vid målgång skiljde det 0,777 sekunder efter 8 timmars körning... Kan intyga att det är svårt att hålla koncentrationen uppe och samtidigt ha koll bakåt. Man måste försöka fokusera på att köra sina varv likadant varje gång men samtidigt måste man på något sätt ändra sin körning om bakomvarande kommer för nära, då måste man köra defensivt istället. Så det ÄR helt klart svårt att vara i ledning!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Dan Hovang skrev:
Nu finns resultat och samtliga varvtider på MGCC's hemsida!
När finns resultaten på Mylaps.com?

Vi hade en mycket trevlig pratstund med tjejen från AMB-IT innan vi åkte hem.
Nästa år ska de äntligen lansera Display-IT (men den som kommer 2008 är nog lite uppdaterad med LEDs för gulflagginfo mm), så dår får man äntligen lite fördel av personlig transponder (om nu tidtagarna kan pushas till att anamma tekniken och använda den...).

Hon var lite förvånad över att vi redan kände till konceptet

Edit: Upptäckte precis att mitt första varv i tidsträning 1 är listat som 1:04.860 , var det ingen som trodde på det?

Edit2:
Liten analys av varvtiderna för top tre i RoadsportC

Av de vanliga varven så var det bara jag som halkade över 1.13.5 under racet vid två tillfällen, annars gick det rätt hurtigt hela tiden.
Man ser ju också att Josens snabbaste varv kom när Pär "lämnade plats" och jag blev villebråd, ännu ett exempel på att fokuseringshjälp underlättar, rejält.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754





0,06 sekunder från en andraplats i Roadsport A


o du Roger Gustavsson

Jag var 53 när jag började med motorsport (snart 58)


Jodå Niklas

Kom igen till våren med fler varv i denna häraden så slipper du konkurans i C


Tack för DVDn

Ha de

/Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Nu finns resultat och samtliga varvtider på MGCC's hemsida!

Precis som Pär skrev så blev det väldigt tight och fyra placeringar i serieresultatet avgjordes på inbördes möte.

Det går inte att ta fel på entusiasmen i Roadsport C - varje gång vi annonserade line up för Roadsport C på PA-systemet stod redan alla bilar där i en prydlig rad.


Attans trevligt att dessa kom ut så fort!

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Niklas Falk skrev:
Av de vanliga varven så var det bara jag som halkade över 1.13.5 under racet vid två tillfällen, annars gick det rätt hurtigt hela tiden.
Man ser ju också att Josens snabbaste varv kom när Pär "lämnade plats" och jag blev villebråd, ännu ett exempel på att fokuseringshjälp underlättar, rejält.


Man kan också se att Pär alltid kör snabbast på varv 8... både i kval och race! Vadan detta? Är det däcken månne som är lagom varma då? Eller är det chauffören som är på topp efter 7 varv?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Kul film, bra tight rejsing!!!

Vid 6.45 tänkte jag "hur fan kan han bromsa så sent helt plötsligt i den gule Porschen".
Men det kunde han ju inte...

Niklas -du såg verkligen ut att ha det hela stabilt in the bag fram till 2/3 av rejset, speciellt första varven kändes det som du hade ett gott övertag i fart. Var det några misstag eller däcken som föll av som gjorde det? Pers bromsattack kändes som ett resultat av kombinationen lyckad kurva från honom och liten miss av dig ut på rakan, mer en enskild grej än en trend?

Sen kommer ju Josen ikapp snabbt. Det är tydligt hur stressad Niklas blir med Josen bakom, kameran blir plötsligt mycket mer ryckig och sen startar underhållningen på allvar. (BTW Pär verkar inte alls ha samma intimidator effekt på Niklas som Josen har... )

Snygg defensiv körning av Josen på slutet, tycker jag. thumbs up

(oxo snyggt kört av alla vid varvningar, ökar på feel-good faktorn)


Trodde in i det sista att det visst gick att bromsa så sent , stor förvåning att asfalten inte räckte till. Makalös förbättring i bromsprestanda igår jmf med tidigare, antagligen kombination av mer chanstagande chaffis, andra däck och belägg samt snabb bana. Framförallt bromskänslan var bättre än innan. Under denna duell modererade jag bromsningen efter Niklas och min relativa postition, det hade nog varit några tusen procent bättre att moderera utifrån egen fart & spår... *gapflabb*

Som kanske syntes så behövde mina däck ngt varv innan de blev normaliserade, upplever dessutom dessa som snabba som attan (pers med 0,8 sek!) men väldigt oförlåtande, alltså rätt svårkörda för en yxig chaffis som jag. Det stöds oxo av att bästa varvtid var ungefär likamycket längre under rejshetsen jmf med bästa tidsträning i lugn och ro.

En del av de 0,8 sek kommer desstum från Fredriko som för ett par månader sedan vänligt körde runt mig i sin Pontiac, det blev ett stort "ofasen - kan man köra på det sättet i bäckpartiet"

Jag försökte stressa framförvarande genom att visa mig överallt, gul väl synlig bil och nystrajpade elaka ögonlock borde ju skrämt bort de som ligger framför, men det enkla knepet gick dom inte på .
Alla gjorde vi nog några taktiska missar under dagen, jag gjorde t.ex en då jag visade mig på innern i bäckpartiet på näst sista varvet och därmed sumpade utgången på raken, den gången då josen körde defensivt på rakan.

Niklas, efter att ha segat mig upp jämsides på din högra sida ett par gånger i 170 km/h kan jag meddela att din högra bakskärm fladdrar på ett ganska räserbilsaktigt sätt

Attans kul race var det, det roligaste eller näst roligaste för mig ivf!

Dessutom är det ett väldigt trevligt format på KM-tävling thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Eftersnack
2007-09-22 MGCC Km5 Knutan
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (8329 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande